REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Funkcje kierownicze pomagają osiągać założone cele

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Funkcje kierownicze
Funkcje kierownicze

REKLAMA

REKLAMA

Zapewne żaden kierownik nie lubi, kiedy po wydaniu polecenia, podwładny czy podwładni zaczynają piętrzyć trudności argumentując dlaczego to zadanie jest trudne albo niemożliwe do wykonania. Ja, w każdym razie nie lubię. Nie zwalnia to jednak takiego kierownika od zastanowienia się czy te wątpliwości są uzasadnione merytorycznie, czy też nie. A z tym może być różnie. Im częściej kierownikowi jego funkcja kojarzy się wyłącznie z wydawaniem poleceń, tym większe prawdopodobieństwo, że podwładni mają jednak rację, a ich obiekcje są zasadne. Wtedy to nawet dobrze, że je składają. Dzięki temu zwiększają prawdopodobieństwo, że projekt jednak zostanie zrealizowany, a "skóra" kierownika uratowana.

Przedstawię kilka, przykładowych, i jak sądzę typowych, biznesowych tematów zadań kierowniczych z jakimi spotykamy się, wykonując pracę zespołową: 

REKLAMA

a) należy przeprowadzić renegocjacje warunków dostaw z grupą klientów, którzy częściej niż inni przekraczają ustalone terminy płatności;

b) należy wymienić sieć komputerową działu przygotowania produkcji na nowocześniejszą, a stary sprzęt komputerowy z tego działu, w miarę możliwości, zamontować w sekcji księgowej złomując zainstalowane tam wcześniej urządzenia, uznawane już za nieodpowiednie;

c) trzeba wypracować decyzję w sprawie terminu wyłączenia części linii produkcyjnej w celu przeprowadzenia jej modernizacji i opracować plan przeprowadzenia takiej operacji modernizacji linii w firmie;

d) należy opracować i przeprowadzić szkolenia pracowników działu obsługi klienta w zakresie sprzedaży nowych produktów, którymi, od tego roku, zaczyna handlować nasza firma;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e) istnieje pilna potrzeba usunięcia awarii na malarni elementów gotowych ponieważ, na dłuższa metę,  logistyczna obsługa zlecania czynności malarskich na zewnątrz jest nadmiernie uciążliwa, a ponoszone koszty przekraczają dopuszczalne normy przyjęte w założeniach wstępnych;

f) trzeba naprawić i pomalować  blisko 700 metrów bieżących ogrodzenia wokół firmy;

g) decydujemy się na outsourcing w takich obszarach jak utrzymanie czystości pomieszczeń, księgowość, kadry i płace - należy przygotować firmę na te zmiany i je przeprowadzić w ciągu bieżącego roku kalendarzowego.

Zobacz: Cykl operacyjny

REKLAMA

Te przykłady to polecenia przełożonych. Z niektórymi zetknąłem się osobiście wydając je lub będąc ich wykonawcą, o innych słyszałem. Niektóre zostały po prostu wykonane, niektóre miały opóźnienia, a niektóre nie doczekały się realizacji. W przypadku problemów, zawsze - co warto podkreślić, kierownik miał pretensje do podwładnych i tam szukał winnych. Natomiast uwagi, że najbardziej prawdopodobną przyczyną fiaska danego projektu są popełnione przez niego błędy kierownicze, utrudniające lub wręcz uniemożliwiające jego sprawną realizację, budziły emocje i zaprzeczenie.

A to właśnie błędy w procesach kierowania, wynikające z niezrozumienia albo nieznajomości lub chwilowego zapomnienia czym jest kierowanie, bardzo często, powodują, że stawiane cele nie są osiągnięte czy też ich osiągnięcie wymaga większego, niż  to naprawdę konieczne, zaangażowania organizacyjnego, finansowego czy czasowego. Wydaje mi się, że to jest pierwsza przyczyna niepowodzeń lub opóźnień. Dopiero na drugim miejscu, stawiam kierownicze błędy w przyjętych założeniach i planowaniu, a na trzecim, ostatnim, wina może być po stronie działającego źle (z pełną premedytacją lub bezrefleksyjnego) podwładnego czy grupy podwładnych.

Zobacz: Dumping - dyskusyjne praktyki


Na marginesie: przypuszczam, że tak częste i stosunkowo lekką ręką obarczanie winą podwładnych za niepowodzenia realizowanych projektów wynika z mylnego, acz dosyć powszechnego przeświadczenia, że kierowanie to w gruncie rzeczy nic innego jak wydawanie poleceń. Tyle, że to nie jest prawda, a już z całą pewnością, nie jest to cała prawda. Zatem, czym takim jest kierowanie, że przyczyną niepowodzenia projektu najczęściej są błędy popełnione przez kierownika?

REKLAMA

A) Najpierw jest wygenerowanie lub przejęcie projektu. Kierownik ma tutaj kilka możliwości:  albo przyjdzie mu do głowy jakiś pomysł, który będzie mieć chęć zrealizować; albo taki pomysł gdzieś podpatrzy - coś go zainspiruje; wreszcie zostanie mu ten pomysł zlecony przez przełożonego wyższego szczebla. Bywa i tak (wcale nie rzadko), że potrzebę zmiany (projekt) generuje życie i aktualny splot okoliczności. 

B)  Kolejnym krokiem będzie zaplanowanie tego przedsięwzięcia. Trzeba zastanowić się kto i jak ma wykonać pracę, w jakim czasie, jakimi środkami? Czy uprawnienia/kompetencje wykonawcy albo wykonawców projektu są dostateczne by samodzielnie rozwiązać dające się przewidzieć problemy z jakim spotkają się w trakcie jego realizacji itd.

C) Mając wyobrażenie (plan) projektu, kierownik może wziąć się za jego organizowanie. W ramach własnych kompetencji, albo zwracając się z tym do przełożonego bądź innych decydentów typuje strukturę, co do której ma przekonanie, że posiada wystarczające kwalifikacje oraz środki, by dany projekt zrealizować i zleca jego realizację. Jeśli w jakimś zakresie te kwalifikacje czy środki nie są dostateczne, organizuje przedsięwzięcie tak, by jednak warunki zostały spełnione rozumiejąc, że w przeciwnym wypadku naraża cały projekt na niepowodzenie lub, w najlepszym razie, na utrudnienia w jego realizacji.

Zobacz: Gdy firmę dopada kryzys

D)  Ważnym narzędziem, w rękach kierownika, jest motywowanie. Ma ono wiele twarzy. Najczęściej, w pierwszej kolejności, przychodzą nam do głowy pieniądze, pochwały czy awans. Ale to nie tak. Przez motywowanie powinniśmy tutaj rozumieć każde działanie, które sprawi, że podwładni będą rozumieć sens wykonywanej pracy i będą dążyć do jej jak najlepszego wykonania nie tylko dlatego, że takie dostali polecenie ale dlatego, że wiąże się to z jakimiś, ważnymi dla nich, korzyściami. To mogą być pieniądze, ale równie skuteczne mogą być też "perspektywy" czy jeszcze coś innego. Zależy to od okoliczności, formy przekazu albo jeszcze od innych czynników, których nie sposób tu wymyślić.

E) W rękach każdego kierownika jest jeszcze jedno narzędzie - kontrola. O kontroli w procesie kierowania mam zamiar napisać oddzielnie w najbliższym czasie. Tutaj więc tylko krótko, że najczęściej jest to funkcja ciągła. Nie może ona być wykonywana dopiero po zrealizowaniu zleconego projektu szczególnie jeśli projekt jest złożony, realizowany dłuższy czas, przez zespół ludzi. Trzeba się liczyć też z tym, że w wyniku kontroli, weryfikacji podlega nie tylko praca podwładnych, ale też praca samego kierownika w zakresie wcześniejszych, wyżej wymienionych, funkcji kierowniczych.  A więc: sens projektu; poprawność planowania, organizacji i motywacji. Kontrola może te elementy nie tylko zweryfikować jeszcze na długo przez zakończeniem pracy, ale przede wszystkim, może umożliwić ich korektę, a tym samym przyczynić się realizacji celu jakim dany projekt przeświecał.

Jeśli więc przez kierowanie rozumie się funkcję usługową wobec podwładnych, mającą na celu takie działanie aby podwładni nie mieli już nic innego do roboty jak tylko zrealizować projekt, który im zlecono, bo posiadają odpowiednie kwalifikacje; kompetencje; czas i środki to widzimy, że jest to coś więcej niż tylko wydanie polecenia. Ranga i znaczenie opisanych kroków w procesie kierowania bywa różna przy różnych projektach. Jednak żadnego nie można pominąć. Choćby przez chwilę, kierownik powinien zastanowić się nad każdym z nich i odpowiedzieć sobie na pytanie: czy w tym projekcie, w danym czasie,  jest coś, co trzeba by zrobić, żeby realizacja przebiegała tak, jak tego oczekuje. 

Zobacz: Wpływ poziomu zapasów na wynik finansowy firmy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA