Przedstawię kilka, przykładowych, i jak sądzę typowych, biznesowych tematów zadań kierowniczych z jakimi spotykamy się, wykonując pracę zespołową:
a) należy przeprowadzić renegocjacje warunków dostaw z grupą klientów, którzy częściej niż inni przekraczają ustalone terminy płatności;
reklama
reklama
b) należy wymienić sieć komputerową działu przygotowania produkcji na nowocześniejszą, a stary sprzęt komputerowy z tego działu, w miarę możliwości, zamontować w sekcji księgowej złomując zainstalowane tam wcześniej urządzenia, uznawane już za nieodpowiednie;
c) trzeba wypracować decyzję w sprawie terminu wyłączenia części linii produkcyjnej w celu przeprowadzenia jej modernizacji i opracować plan przeprowadzenia takiej operacji modernizacji linii w firmie;
d) należy opracować i przeprowadzić szkolenia pracowników działu obsługi klienta w zakresie sprzedaży nowych produktów, którymi, od tego roku, zaczyna handlować nasza firma;
e) istnieje pilna potrzeba usunięcia awarii na malarni elementów gotowych ponieważ, na dłuższa metę, logistyczna obsługa zlecania czynności malarskich na zewnątrz jest nadmiernie uciążliwa, a ponoszone koszty przekraczają dopuszczalne normy przyjęte w założeniach wstępnych;
f) trzeba naprawić i pomalować blisko 700 metrów bieżących ogrodzenia wokół firmy;
g) decydujemy się na outsourcing w takich obszarach jak utrzymanie czystości pomieszczeń, księgowość, kadry i płace - należy przygotować firmę na te zmiany i je przeprowadzić w ciągu bieżącego roku kalendarzowego.
Zobacz: Cykl operacyjny
Te przykłady to polecenia przełożonych. Z niektórymi zetknąłem się osobiście wydając je lub będąc ich wykonawcą, o innych słyszałem. Niektóre zostały po prostu wykonane, niektóre miały opóźnienia, a niektóre nie doczekały się realizacji. W przypadku problemów, zawsze - co warto podkreślić, kierownik miał pretensje do podwładnych i tam szukał winnych. Natomiast uwagi, że najbardziej prawdopodobną przyczyną fiaska danego projektu są popełnione przez niego błędy kierownicze, utrudniające lub wręcz uniemożliwiające jego sprawną realizację, budziły emocje i zaprzeczenie.
A to właśnie błędy w procesach kierowania, wynikające z niezrozumienia albo nieznajomości lub chwilowego zapomnienia czym jest kierowanie, bardzo często, powodują, że stawiane cele nie są osiągnięte czy też ich osiągnięcie wymaga większego, niż to naprawdę konieczne, zaangażowania organizacyjnego, finansowego czy czasowego. Wydaje mi się, że to jest pierwsza przyczyna niepowodzeń lub opóźnień. Dopiero na drugim miejscu, stawiam kierownicze błędy w przyjętych założeniach i planowaniu, a na trzecim, ostatnim, wina może być po stronie działającego źle (z pełną premedytacją lub bezrefleksyjnego) podwładnego czy grupy podwładnych.
Zobacz: Dumping - dyskusyjne praktyki