REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ poziomu zapasów na wynik finansowy firmy

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Zapasy finansowe firmy
Zapasy finansowe firmy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zależności pomiędzy przychodem i kosztami a wynikiem finansowym firmy są dostrzegalne i rozumiane nieomal intuicyjnie. Przedsiębiorca dąży do tego by, o ile to możliwe, zwiększać obroty, jednocześnie dbać by kontrolować koszty ponoszone na prowadzenie działalności i ograniczać wydatki. W praktyce, zależności te nie są aż tak proste.

REKLAMA

Obroty zwiększa się szukając nowych klientów lub zdobywając nowe rynki. Kierownictwo firmy zastanawia się nad prowadzoną polityką cenową, stosuje akcje promocyjne, wyprzedaże, podnosi lub obniża ceny w zależności od posiadanych informacji i własnej oceny aktualnej sytuacji. Wreszcie inwestuje w marketing i reklamę oraz podnosi kwalifikacje handlowców, licząc na to, że przez to staną się w swojej pracy bardziej efektywni. Koszty natomiast staramy się zmniejszyć analizując je dokładnie, decydując osobiście o wydatkach czy o wyborze dostawcy usług albo towarów.  Ogólnie mówiąc, poświęca się i kosztom i przychodom stosunkowo dużo uwagi i nawet, jeśli nasze kwalifikacje nie są dostatecznie wysokie by zarządzać nimi w sposób optymalny, nie sposób chyba wskazać firmy gdzie tematy te nie są traktowane z powagą, na jaką rzeczywiście zasługują.

REKLAMA

Niestety, nie można tego powiedzieć o zarządzaniu gospodarką magazynową. Fakt, nie znam przypadku deprecjonowania wagi zapasów w funkcjonowaniu firmy, ale znam nieomal wyłącznie przypadki, gdzie kierownictwo firmy nie wie zbyt wiele o takim agregacie problemów gospodarowania zapasami jak: top lista; kwota wypracowanej marży czy stany zerowe, żeby pozostać tylko przy istotnych problemach firm handlowych.  

Tymczasem, poziom zapasów może wpływać i najczęściej wpływa na wynik finansowy firmy w sposób całkowicie bezpośredni. To znaczy, że zbyt mały zapas magazynowy, przekłada się na obroty firmy, zmniejszając je, bo nie można sprzedać tego, czego oczekują klienci. Z kolei zapas nadmierny, podwyższa koszty funkcjonowania, co ma negatywny wpływ na wynik finansowy, kto wie czy nie jeszcze bardziej niepożądany, ponieważ nie tylko są przez to wyższe koszty, ale też spowolniony obrót gotówkowy, bo gotówka zamieniona w „stan magazynowy” leży, bezproduktywnie, na magazynowych półkach czy placach składowych.

Polecamy: Firma w kryzysie: Próg rentowności – praktyczne zastosowania

Ogólny wzór na wynik finansowy firmy można wyrazić następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WF = S * m – K

gdzie:

WF – wynik finansowy;

S – sprzedaż;

m – wypracowana marża;

K- poniesione koszty.

Polecamy: Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Równanie to, bardzo sugestywnie obrazuje zależność między stanem magazynowym a wynikiem finansowym firmy, dzięki czemu nie powinno to budzić już niczyjej wątpliwości.  Zbyt niski poziom zapasów, niekorzystnie wpływa na sprzedaż (S), zmniejszając wynik finansowy (WF). Poziom zbyt wysoki, zwiększa koszty, w tym przypadku koszty zapasów (KZ), co wywiera również negatywny wpływ na wynik. 

KZ = Kz + Km

Km = Kf + Ks + Kst

gdzie:

KZ - koszty zapasów;

Kz - koszty zakupu, tj. koszty związane bezpośrednio, lub pośrednio z czynnościami poprzedzającymi przyjęcie towaru do magazynu np. transportu, ubezpieczenia, utrzymania służb handlowych, w tym pensje, telefony, delegacje, wyposażenie itd.

Km - koszty magazynowania, w tym:

Kf - koszty finansowania zapasów – zamrożone fundusze własne i odsetki od kredytów i pożyczek;

Ks - koszty składowania zapasów, a więc opłaty za powierzchnię magazynową, wynagrodzenia, energia, amortyzacja

Kst - koszty starzenia się zapasu, ubytki, obniżki ceny na towary posezonowe i uszkodzone.

Wykazanie roli poziomu zapasów w kształtowaniu wyniku finansowego firmy, pozwala spojrzeć na gospodarkę magazynową i politykę zakupów bardziej krytycznie, co w czasach ocenianych jako wymagające szczególnej dbałości o wysoką efektywność, może być wyłącznie przyczyną korzyści w funkcjonowaniu każdej firmy, gdzie do tej pory, aspektu tego nie podnoszono w sposób wyżej prezentowany.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA