REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w kryzysie: Próg rentowności – praktyczne zastosowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Czy warto w firmie wyznaczać próg rentowności?
Czy warto w firmie wyznaczać próg rentowności?

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto w firmie wyznaczać próg rentowności? Jeśli otrzymujemy, w miarę regularnie, informację o wygenerowanym zysku bądź stracie, to czy potrzebna nam dodatkowa wiedza przy jakim obrocie przychody zrównoważą koszty?

REKLAMA

Niekoniecznie warto, jeśli nie zamierzamy z tym nic zrobić, licząc, że niekorzystny trend odwróci się sam w wyniku zmiany koniunktury albo licząc na podpisanie korzystnego kontraktu, który jest obecnie negocjowany lub licząc na efekty właśnie przeprowadzanej operacji redukcji kosztów.

REKLAMA

W nieco innej sytuacji jest kierownictwo firmy generującej stratę, gdzie celem zarządu jest wypracowanie planu odwrócenia niekorzystnego trendu. W takim przypadku rola i znaczenie określenia progu rentowności wzrasta. Dzięki wiedzy na ten temat, można zorientować się czy plan reformy przedsiębiorstwa będzie w ogóle realny i jakie, ogólnie, powinien mieć priorytety?  Czy szansą, w większym stopniu, jest wzrost obrotów czy redukcja kosztów? Czy zarządowi wystarczy czasu na przeprowadzenie działań naprawczych, wnosząc z oceny stanu obecnego z teoretycznie wyznaczonym progiem rentowności, czy też nie? Przy takich założeniach, wyznaczanie progu rentowności, i innych miar pochodnych, może mieć praktyczne znaczenie i, w mojej ocenie, warto zlecać wykonanie stosownych obliczeń, tym samym dając sobie jeszcze jedną zmienną decyzyjną przy budowie planu pokonania kryzysu.

Wyznaczenie progu rentowności firmy oznacza znalezienie wartości rozmiaru sprzedaży (przy danej cenie), która w całości zrównoważy poniesione koszty. Możemy to zapisać następującą formułą:

Polecamy: Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwo za kolejne 7 miesięcy roku, osiąga średnie obroty miesięczne na poziomie 450 tys. pln. Zjawisko sezonowości sprzedaży nie występuje. Jego działalność generuje stratę. Zarząd firmy przygotowuje się na nowo do podjęcia kroków naprawczych, jednak tym razem (po konsultacjach) uznał, że w podjęciu decyzji pomocne może być określenie progu rentowności firmy i na tej podstawie szukanie dróg wyjścia z kryzysu. Otrzymano następujące dane liczbowe, potrzebne do dokonania wyliczeń. Wyliczenia przeprowadzono w specjalnie zbudowanym arkuszu kalkulacyjnym, wprowadzając stosowne informacje:

  1. jednostkowa cena sprzedaży 178 pln,
  2. jednostkowy koszt zmienny 96 pln,
  3. koszty stałe w kwocie 246 tys. pln[1],  

Po podstawieniu zmiennych w przygotowanym arkuszu kalkulacyjnym i dokonaniu stosownych wyliczeń, ustalono, że próg rentowności firma osiągnie przy sprzedaży na poziomie 534 tys. pln, co w praktyce oznacza sprzedanie 3000 tys. sztuk produktu.

534 000 pln = 96 pln x 3000 + 246 000 pln

REKLAMA

Ale uzyskanie satysfakcjonującego zysku, na poziomie 30 tys. pln miesięcznie, wymaga wyższej sprzedaży o około 66 tys. pln – potrzeba ca 600 tys. pln obrotu, to jest ca 3400 sztuk produktu. W obecnych warunkach rynkowych, zarząd uznał za niemożliwe do osiągnięcia wzrostu sprzedaży na tym poziomie, jeśli utrzymać dotychczasową cenę sprzedaży (teraz średnia sprzedaż to ca 2550 sztuk miesięcznie). Postanowiono działać wielotorowo.

Po pierwsze, po analizie i dokonaniu koniecznych redukcji, uda się zmniejszyć koszty stałe o ca 5,7%. W tym celu, firma zrezygnuje z części wynajmowanych pomieszczeń, dokona reorganizacji likwidując stanowisko gońca i drugiej sekretarki, zredukuje koszty łączności podpisując umowy z nowym operatorem.

Po drugie, jeśli nieznacznie tylko zwiększyć jednostkowe zamówienia surowców potrzebnych do produkcji, można wynegocjować korzystniejszą cenę o ca 1,5%. A to wydaje się możliwe w świetle uzyskanych szacunków co do planowanego wolumenu sprzedaży. Lepsze gospodarowanie odpadami da kolejne 0,75% oszczędności. Zmieni się też dostawca opakowań, który za możliwość otrzymania zamówienia, proponuje rabaty redukujące koszty zmienne o kolejne 0,27%.

Po podstawieniu planowanych redukcji kosztów do arkusza wyliczeń progu rentowności, uzyskano następujące wartości:

  1. koszty stałe ca 232 tys. pln;
  2. jednostkowe koszty zmienne ca 93,60 pln;

a próg rentowności zostanie osiągnięty przy obrocie ca 489 tys. pln, to jest sprzedaży około 2750 sztuk produktu.

489 000 pln ≈ 93,60 pln x 2750 + 232 000 pln

Uzyskanie satysfakcjonującego poziomu zysku w wysokości 30 tys. pln miesięcznie staje się wykonalne przy sprzedaży nieco ponad 3100 sztuk wyrobu, co po wprowadzeniu pewnych zmian w umowach z czołowymi odbiorcami, wydaje się realne. 

Polecamy: Analiza wykorzystania aktywów, czyli jak pracują pieniądze w firmie

Rozważano też możliwość obniżania ceny, jako sposobu na wzrost obrotów, jednak uznano to za krok w złym kierunku. Elastyczność cenowa popytu na oferowane produkty jest stosunkowo mała i pewnych korzyści po stronie wzrostu obrotów można się spodziewać dopiero po istotnym obniżeniu ceny, a tutaj kolejnym istotnym progiem cenowym jest kwota 169 pln. Przy tej cenie i zachowaniu pozostałych wielkości kosztów bez zmian, próg rentowności to 3080 sztuk produktu, a próg oczekiwanego zysku to aż 3490 sztuk (nie do osiągnięcia w obecnych warunkach rynkowych). Tak więc takich działań nie podjęto.

Dodatkowo, istotnym zagrożeniem jest dla firmy możliwość utraty płynności gotówkowej. Wskaźnik szybki płynności ciągle plasuje się poniżej oczekiwanej wartości (poniżej 0, 9-1,0), co niepokoi i jest przyczyną kolejnych rozmów telefonicznych z wierzycielami na temat przekładanych terminów spłat zobowiązań. Mając już stosowne narzędzie w postaci zbudowanego arkusza kalkulacyjnego, zarząd postanowił ustalić próg gotówkowy dla przedsiębiorstwa.  W tym celu poproszono księgową o wydzielenie z grupy kosztów stałych, wszystkich kosztów niegotówkowych[2]

Okazało się, że koszty gotówkowe to 84% całości kosztów stałych. Po zredukowaniu kwoty kosztów stałych o kwotę kosztów niegotówkowych i wprowadzeniu danych do arkusza progu rentowności (pozostałe dane bez zmian) wyliczono, że próg gotówkowy, firma osiągnie po sprzedaży 2280 sztuk. To wydaje się być wielkością bezpieczną i w miarę pewną do uzyskania.  Względem wcześniej wyliczonego progu rentowności na poziomie sprzedaży 2750 sztuk, można optymistycznie przyjąć za bardzo realne sprzedanie ca 2280 sztuk. Wszak 2280 sztuk w cenie 178 pln za sztukę, daje nieco ponad 400 tyś. pln obrotu (po zaplanowanych redukcjach kosztów), a dotychczasowy, miesięczny, obrót to średnio 450 tys. pln - ca.2550 sztuk produktu w pierwszych siedmiu miesiącach roku, przyjętych do analizy.

Tak oto może wyglądać przykład wykorzystania wiedzy na temat progu rentowności firmy przy planowaniu działań naprawczych w przedsiębiorstwie nieuzyskującym oczekiwanej wartości zysku. Parametr ten może mieć też inne zastosowania. Koszty stałe, w praktyce są stałe tylko z nazwy, to znaczy nie zmieniają się liniowo o pewną wartość wraz ze wzrostem produkcji o jednostkę, ale jak wszystko w firmie mają swoją dynamikę. W jednym kwartale mają pewną wartość, a w kolejnym mogą mieć inną. Możemy więc obserwować jaką część naszej produkcji potrzebujemy tylko po to by przychody zrównoważyły koszty. Jeśli na przestrzeni kilku obserwowanych okresów okaże się, że potrzebujemy coraz większego wolumenu produkcji do osiągnięcia progu rentowności oznacza to, że efektywność działalności maleje i być może powinniśmy się temu zjawisku przyjrzeć dokładniej. 



[1] Dla uproszczenia przyjmijmy, że firma produkuje tylko jeden wyrób, albo, że podane tu: jednostkowa cena sprzedaży i jednostkowy koszt zmienny, są średnimi ważonymi dla wszystkich produkowanych asortymentów. 

[2] Np. amortyzacja; różnice kursowe; odpisy celowe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA