Optymalizacja kosztów przez ergonomię
REKLAMA
REKLAMA
Ergonomia w przedsiębiorstwach nabiera coraz większego znaczenia. Ma to związek nie tylko z wymogami prawnymi, które zostały zawarte w konkretnych ustawach i rozporządzeniach, ale także z ekonomią. Rosnące koszty pracy, wynikające m.in. z wysokich wskaźników absencji chorobowej, rotacji pracowników, wypadków przy pracy czy chorób zawodowych to powody, dla których firmy coraz częściej wdrażają politykę ergonomiczną. Polega ona zarówno na prowadzeniu cyklicznych działań profilaktycznych, jak i optymalizacji warunków pracy po uprzednio przeprowadzonym audycie ergonomicznym.
REKLAMA
Profilaktyka – prosty sposób na codzienne problemy
Im szerszy model współpracy w obszarze zarządzania zdrowiem, tym większych zysków z takiej inwestycji można się spodziewać. „Zdrowie pracowników ma dla firmy wymiar strategiczny, bowiem w dużej mierze jej kapitałem są właśnie ludzie. Dbanie o zdrowie pracowników nie powinno ograniczać się tylko do zapewnienia dostępu do procedur w ramach medycyny pracy lub do prywatnej opieki medycznej. Wymierne korzyści przynosi dopiero cały system opieki, który jest wielopłaszczyznowy i długofalowy. W Medicover opieka zaczyna się od zdiagnozowania i analizy stanu zdrowia pracowników, a następnie określenia ich potrzeb. Na tej podstawie rekomendujemy konkretne działania i wdrażamy precyzyjnie dopasowane programy profilaktyczne, promujące zdrowie oraz zdrowe miejsce pracy. ” – komentuje Maciej Zdrodowski, Główny Specjalista ds. Ergonomii w Medicover.
Polecamy: Ważne zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku
Audyt ergonomiczny - pewny zwrot z inwestycji
REKLAMA
Polityka prozdrowotna powinna być częścią całego systemu działań ergonomicznych, płynnie wkomponowanego w procedury firmy. Podstawą takiego systemu jest wspomniane już zarządzanie ergonomicznymi czynnikami ryzyka, które uwzględnia systematyczne audyty, ocenę efektywności i skrupulatną dokumentację i rekomendacje.
Rozwiązania ergonomiczne powinny opierać się na konkretnych potrzebach firmy. W związku z tym, ich wprowadzenie musi zostać poprzedzone diagnozą ergonomiczną i zdefiniowaniem czynników ryzyka. Szczególnie w zakładach produkcyjnych często występują zagrożenia, wynikające z niedostosowania miejsca pracy do psychofizycznych możliwości danego pracownika. Przyczyniają się one do powstawania różnego rodzaju schorzeń powiązanych z pracą, takich jak np. bóle kręgosłupa, schorzenia oczu, bóle głowy, żylaki, chroniczne zmęczenie czy depresja. Nieergonomiczne stanowisko pracy pracownika skutkuje większym zmęczeniem, a w konsekwencji zmniejszeniem jego wydajności oraz potencjalną absencję chorobową.
Audyt ergonomiczny wskazuje słabe punkty firmy prowadzące do powstawania zagrożeń lub strat. Rozwiązania problemów są często bardzo proste i przynoszą efekty niewspółmiernie wysokie do poniesionych na wdrożenie kosztów.
Case study
„Jako przykład, można podać korzyści jakie wyniosła z audytu firma zajmująca się kompleksowym zarządzaniem cyklu gospodarki odpadowej i wodno-ściekowej - – komentuje Maciej Zdrodowski, Główny Specjalista ds. Ergonomii w Medicover - Przeprowadzone badanie dowiodło, że firma ponosi duże straty w procesach transportu. Rocznie występowało ok. 10 zdarzeń wypadkowych na schodach, przez co ponoszono straty w wysokości ok. 50 tys. rocznie. W wyniku rekomendacji po audycie zakupiono pięć wózków trójkołowych, do czynności związanych z transportem przedmiotów po schodach. Ich koszt to 3000 zł. Dzięki temu nie tylko zlikwidowano problem wypadków na schodach w kolejnych latach, ale także zmniejszono liczbę pracowników, którzy byli wymagani do wykonywania tej czynności. Zwrot z inwestycji nastąpił już w okresie od 51 do 80 dni (wskaźnik spłaty to od 0,14 do 0,22). Wskaźniki ROI w pierwszym roku wahają się od 3,6 do 6,3, ale już w następnych latach mogą wynosić prawie 36 (co oznacza zwrot niemal 36 zł za każdą zainwestowaną złotówkę). Dla poszczególnych obszarów wskaźnik produktywności wyniósł od 0,25 do 0,88, co odpowiada wzrostowi produktywności o 25– 88%.”
PRZED | PO |
ręczny transport (zespołowy) ciężkich i niewygodnych przedmiotów po schodach | transport po schodach przy użyciu wózków trójkołowych |
wysoki zakres ryzyka powstania dolegliwości | niski zakres ryzyka powstania dolegliwości |
praca wykonywana przez dwóch pracowników | praca wykonywane przez jednego pracownika, |
średnio 10 zdarzeń wypadkowych rocznie związanych z transportem po schodach | bez urazów związanych z transportem po schodach w kolejnym roku. |
straty wynoszące przeciętnie 50 000 zł rocznie. | bez strat |
Polecamy: Opłaty środowiskowe 2012 - ewidencja
Ergonomia to optymalizacja kosztów
REKLAMA
Zarządzanie ergonomicznymi czynnikami ryzyka oraz systemowe podejście do optymalizacji warunków pracy i zdrowia pracowników przynosi firmom znaczne korzyści biznesowe – poprawę produktywności a także wysoki zwrot z inwestycji. Wielu pracodawców do podjęcia działań „zmuszają” wymogi prawne i korporacyjne, narzucające wdrażanie standardów lub wytycznych ergonomicznych, jakie obowiązują w danej branży czy w konkretnym przedsiębiorstwie. Takie wytyczne oraz utrzymywanie higienicznych, bezpiecznych warunków pracy przekładają się na obniżenie zarówno kosztów bezpośrednich – medycznych, pracowniczych, ubezpieczeniowych, jak i pośrednich – leczenia, zastępstwa i absencji.
Przedsiębiorcy coraz częściej sami skłaniają się ku zaawansowanym systemom ergonomicznym, dostrzegając ich opłacalność. Od 2006 roku, firma Medicover przeprowadziła w Polsce kilkadziesiąt audytów i projektów ergonomicznych oraz dziesiątki szkoleń, wskazując przedsiębiorstwom drogę do zminimalizowania ryzyka wypadkowego i idących za tym kosztów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.