REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja kosztów przez ergonomię

Rozwiązania ergonomiczne mogą być traktowane jako inwestycja.
Rozwiązania ergonomiczne mogą być traktowane jako inwestycja.

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania ergonomiczne mogą być traktowane jako inwestycja. Skutecznie wprowadzone przyczyniają się do podniesienia efektywności oraz pozwalają osiągnąć wysoką stopę zwrotu. W jaki sposób wdrożyć rozwiązania ergonomiczne w firmie?

Ergonomia w przedsiębiorstwach nabiera coraz większego znaczenia. Ma to związek nie tylko z wymogami prawnymi, które zostały zawarte w konkretnych ustawach i rozporządzeniach, ale także z ekonomią. Rosnące koszty pracy, wynikające m.in. z wysokich wskaźników absencji chorobowej, rotacji pracowników, wypadków przy pracy czy chorób zawodowych to powody, dla których firmy coraz częściej wdrażają politykę ergonomiczną. Polega ona zarówno na prowadzeniu cyklicznych działań profilaktycznych, jak i optymalizacji warunków pracy po uprzednio przeprowadzonym audycie ergonomicznym.

REKLAMA

Profilaktyka – prosty sposób na codzienne problemy

Im szerszy model współpracy w obszarze zarządzania zdrowiem, tym większych zysków z takiej inwestycji można się spodziewać. „Zdrowie pracowników ma dla firmy wymiar strategiczny, bowiem w dużej mierze jej kapitałem są właśnie ludzie. Dbanie o zdrowie pracowników nie powinno ograniczać się tylko do zapewnienia dostępu do procedur w ramach medycyny pracy lub do prywatnej opieki medycznej.  Wymierne korzyści przynosi dopiero cały system opieki, który jest wielopłaszczyznowy i długofalowy.  W Medicover opieka zaczyna się od zdiagnozowania i analizy stanu zdrowia pracowników, a następnie określenia ich potrzeb. Na tej podstawie rekomendujemy konkretne działania i wdrażamy precyzyjnie dopasowane programy profilaktyczne, promujące zdrowie oraz zdrowe miejsce pracy. ” – komentuje Maciej Zdrodowski, Główny Specjalista ds. Ergonomii w Medicover.

Polecamy: Ważne zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku

Audyt ergonomiczny  - pewny zwrot z inwestycji

REKLAMA

Polityka prozdrowotna powinna być częścią całego systemu działań ergonomicznych, płynnie wkomponowanego w procedury firmy. Podstawą takiego systemu jest wspomniane już zarządzanie ergonomicznymi czynnikami ryzyka, które uwzględnia systematyczne audyty, ocenę efektywności  i skrupulatną dokumentację i rekomendacje.

Rozwiązania ergonomiczne powinny opierać się  na konkretnych potrzebach firmy. W związku z tym, ich wprowadzenie musi zostać poprzedzone diagnozą ergonomiczną i zdefiniowaniem czynników ryzyka.  Szczególnie w zakładach produkcyjnych często występują zagrożenia, wynikające z niedostosowania miejsca pracy do psychofizycznych możliwości danego pracownika. Przyczyniają się one do powstawania różnego rodzaju schorzeń powiązanych z pracą,  takich jak  np. bóle kręgosłupa, schorzenia oczu, bóle głowy, żylaki, chroniczne zmęczenie czy depresja. Nieergonomiczne stanowisko pracy pracownika skutkuje większym zmęczeniem, a w konsekwencji zmniejszeniem jego wydajności oraz potencjalną absencję chorobową. 
Audyt ergonomiczny wskazuje słabe punkty firmy prowadzące do powstawania zagrożeń lub strat. Rozwiązania problemów są często bardzo proste i przynoszą efekty niewspółmiernie wysokie do poniesionych na wdrożenie kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Case study

„Jako przykład, można podać korzyści jakie wyniosła z audytu firma zajmująca się kompleksowym zarządzaniem cyklu gospodarki odpadowej i wodno-ściekowej - – komentuje Maciej Zdrodowski, Główny Specjalista ds. Ergonomii w Medicover - Przeprowadzone badanie dowiodło, że firma ponosi duże straty w procesach transportu. Rocznie występowało ok. 10 zdarzeń wypadkowych na schodach, przez co ponoszono straty w wysokości ok. 50 tys. rocznie. W wyniku rekomendacji po audycie zakupiono pięć wózków trójkołowych, do czynności związanych z transportem przedmiotów po schodach. Ich koszt to 3000 zł. Dzięki temu nie tylko zlikwidowano problem wypadków na schodach w kolejnych latach, ale także zmniejszono liczbę pracowników, którzy byli wymagani do wykonywania tej czynności. Zwrot z inwestycji nastąpił już w okresie od 51 do 80 dni (wskaźnik spłaty to od 0,14 do 0,22). Wskaźniki ROI w pierwszym roku wahają się od 3,6 do 6,3, ale już w następnych latach mogą wynosić prawie 36 (co oznacza zwrot niemal 36 zł za każdą zainwestowaną złotówkę). Dla poszczególnych obszarów wskaźnik produktywności wyniósł od 0,25 do 0,88, co odpowiada wzrostowi produktywności o 25– 88%.”

PRZED

PO

ręczny transport (zespołowy) ciężkich i niewygodnych przedmiotów po schodach

transport po schodach przy użyciu wózków trójkołowych

wysoki zakres ryzyka powstania dolegliwości

niski zakres ryzyka powstania dolegliwości

praca wykonywana przez dwóch pracowników

praca wykonywane przez jednego pracownika,

średnio 10 zdarzeń wypadkowych rocznie związanych z transportem po schodach

bez urazów związanych z transportem po schodach w kolejnym roku.

straty wynoszące  przeciętnie 50 000 zł rocznie.

bez strat

Polecamy: Opłaty środowiskowe 2012 - ewidencja

Ergonomia to optymalizacja kosztów

REKLAMA

Zarządzanie ergonomicznymi czynnikami ryzyka oraz systemowe podejście do optymalizacji warunków pracy  i zdrowia pracowników przynosi firmom znaczne korzyści biznesowe – poprawę produktywności a także wysoki zwrot z inwestycji. Wielu pracodawców do podjęcia działań „zmuszają” wymogi prawne i korporacyjne, narzucające wdrażanie standardów  lub wytycznych ergonomicznych, jakie obowiązują w danej branży czy w konkretnym przedsiębiorstwie. Takie wytyczne oraz utrzymywanie higienicznych, bezpiecznych warunków pracy przekładają się na obniżenie zarówno kosztów bezpośrednich – medycznych, pracowniczych, ubezpieczeniowych, jak i pośrednich – leczenia, zastępstwa i absencji.

Przedsiębiorcy coraz częściej sami skłaniają się ku zaawansowanym systemom ergonomicznym, dostrzegając ich opłacalność. Od 2006 roku, firma Medicover przeprowadziła w Polsce kilkadziesiąt audytów i projektów ergonomicznych oraz dziesiątki szkoleń, wskazując przedsiębiorstwom drogę do zminimalizowania ryzyka wypadkowego i idących za tym kosztów. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA