REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja kosztów przez ergonomię

Subskrybuj nas na Youtube
Rozwiązania ergonomiczne mogą być traktowane jako inwestycja.
Rozwiązania ergonomiczne mogą być traktowane jako inwestycja.

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania ergonomiczne mogą być traktowane jako inwestycja. Skutecznie wprowadzone przyczyniają się do podniesienia efektywności oraz pozwalają osiągnąć wysoką stopę zwrotu. W jaki sposób wdrożyć rozwiązania ergonomiczne w firmie?

Ergonomia w przedsiębiorstwach nabiera coraz większego znaczenia. Ma to związek nie tylko z wymogami prawnymi, które zostały zawarte w konkretnych ustawach i rozporządzeniach, ale także z ekonomią. Rosnące koszty pracy, wynikające m.in. z wysokich wskaźników absencji chorobowej, rotacji pracowników, wypadków przy pracy czy chorób zawodowych to powody, dla których firmy coraz częściej wdrażają politykę ergonomiczną. Polega ona zarówno na prowadzeniu cyklicznych działań profilaktycznych, jak i optymalizacji warunków pracy po uprzednio przeprowadzonym audycie ergonomicznym.

REKLAMA

REKLAMA

Profilaktyka – prosty sposób na codzienne problemy

Im szerszy model współpracy w obszarze zarządzania zdrowiem, tym większych zysków z takiej inwestycji można się spodziewać. „Zdrowie pracowników ma dla firmy wymiar strategiczny, bowiem w dużej mierze jej kapitałem są właśnie ludzie. Dbanie o zdrowie pracowników nie powinno ograniczać się tylko do zapewnienia dostępu do procedur w ramach medycyny pracy lub do prywatnej opieki medycznej.  Wymierne korzyści przynosi dopiero cały system opieki, który jest wielopłaszczyznowy i długofalowy.  W Medicover opieka zaczyna się od zdiagnozowania i analizy stanu zdrowia pracowników, a następnie określenia ich potrzeb. Na tej podstawie rekomendujemy konkretne działania i wdrażamy precyzyjnie dopasowane programy profilaktyczne, promujące zdrowie oraz zdrowe miejsce pracy. ” – komentuje Maciej Zdrodowski, Główny Specjalista ds. Ergonomii w Medicover.

Polecamy: Ważne zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku

Audyt ergonomiczny  - pewny zwrot z inwestycji

Polityka prozdrowotna powinna być częścią całego systemu działań ergonomicznych, płynnie wkomponowanego w procedury firmy. Podstawą takiego systemu jest wspomniane już zarządzanie ergonomicznymi czynnikami ryzyka, które uwzględnia systematyczne audyty, ocenę efektywności  i skrupulatną dokumentację i rekomendacje.

REKLAMA

Rozwiązania ergonomiczne powinny opierać się  na konkretnych potrzebach firmy. W związku z tym, ich wprowadzenie musi zostać poprzedzone diagnozą ergonomiczną i zdefiniowaniem czynników ryzyka.  Szczególnie w zakładach produkcyjnych często występują zagrożenia, wynikające z niedostosowania miejsca pracy do psychofizycznych możliwości danego pracownika. Przyczyniają się one do powstawania różnego rodzaju schorzeń powiązanych z pracą,  takich jak  np. bóle kręgosłupa, schorzenia oczu, bóle głowy, żylaki, chroniczne zmęczenie czy depresja. Nieergonomiczne stanowisko pracy pracownika skutkuje większym zmęczeniem, a w konsekwencji zmniejszeniem jego wydajności oraz potencjalną absencję chorobową. 
Audyt ergonomiczny wskazuje słabe punkty firmy prowadzące do powstawania zagrożeń lub strat. Rozwiązania problemów są często bardzo proste i przynoszą efekty niewspółmiernie wysokie do poniesionych na wdrożenie kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Case study

„Jako przykład, można podać korzyści jakie wyniosła z audytu firma zajmująca się kompleksowym zarządzaniem cyklu gospodarki odpadowej i wodno-ściekowej - – komentuje Maciej Zdrodowski, Główny Specjalista ds. Ergonomii w Medicover - Przeprowadzone badanie dowiodło, że firma ponosi duże straty w procesach transportu. Rocznie występowało ok. 10 zdarzeń wypadkowych na schodach, przez co ponoszono straty w wysokości ok. 50 tys. rocznie. W wyniku rekomendacji po audycie zakupiono pięć wózków trójkołowych, do czynności związanych z transportem przedmiotów po schodach. Ich koszt to 3000 zł. Dzięki temu nie tylko zlikwidowano problem wypadków na schodach w kolejnych latach, ale także zmniejszono liczbę pracowników, którzy byli wymagani do wykonywania tej czynności. Zwrot z inwestycji nastąpił już w okresie od 51 do 80 dni (wskaźnik spłaty to od 0,14 do 0,22). Wskaźniki ROI w pierwszym roku wahają się od 3,6 do 6,3, ale już w następnych latach mogą wynosić prawie 36 (co oznacza zwrot niemal 36 zł za każdą zainwestowaną złotówkę). Dla poszczególnych obszarów wskaźnik produktywności wyniósł od 0,25 do 0,88, co odpowiada wzrostowi produktywności o 25– 88%.”

PRZED

PO

ręczny transport (zespołowy) ciężkich i niewygodnych przedmiotów po schodach

transport po schodach przy użyciu wózków trójkołowych

wysoki zakres ryzyka powstania dolegliwości

niski zakres ryzyka powstania dolegliwości

praca wykonywana przez dwóch pracowników

praca wykonywane przez jednego pracownika,

średnio 10 zdarzeń wypadkowych rocznie związanych z transportem po schodach

bez urazów związanych z transportem po schodach w kolejnym roku.

straty wynoszące  przeciętnie 50 000 zł rocznie.

bez strat

Polecamy: Opłaty środowiskowe 2012 - ewidencja

Ergonomia to optymalizacja kosztów

Zarządzanie ergonomicznymi czynnikami ryzyka oraz systemowe podejście do optymalizacji warunków pracy  i zdrowia pracowników przynosi firmom znaczne korzyści biznesowe – poprawę produktywności a także wysoki zwrot z inwestycji. Wielu pracodawców do podjęcia działań „zmuszają” wymogi prawne i korporacyjne, narzucające wdrażanie standardów  lub wytycznych ergonomicznych, jakie obowiązują w danej branży czy w konkretnym przedsiębiorstwie. Takie wytyczne oraz utrzymywanie higienicznych, bezpiecznych warunków pracy przekładają się na obniżenie zarówno kosztów bezpośrednich – medycznych, pracowniczych, ubezpieczeniowych, jak i pośrednich – leczenia, zastępstwa i absencji.

Przedsiębiorcy coraz częściej sami skłaniają się ku zaawansowanym systemom ergonomicznym, dostrzegając ich opłacalność. Od 2006 roku, firma Medicover przeprowadziła w Polsce kilkadziesiąt audytów i projektów ergonomicznych oraz dziesiątki szkoleń, wskazując przedsiębiorstwom drogę do zminimalizowania ryzyka wypadkowego i idących za tym kosztów. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA