Według chińskiego Ministerstwa Handlu, w 2008 roku, prawie 640,000 zagranicznych firm otworzyło biura w Chinach, z całością inwestycji przekraczającą 810 miliardów dolarów amerykańskich. Wprowadzenie dużych ilości zagranicznego kapitału przyspieszyło proces industrialnej modernizacji Chin. Założenie wielu spółek joint venture, jak również bazujących całkowicie na zagranicznym kapitale doprowadziło do bezprecedensowego wpływu pieniędzy, połączonego z pojawieniem się zaawansowanego sprzętu. Poprawiło to w dużym stopniu zaawansowanie technologiczne i poziom zarządzania chińskich przedsiębiorstw. Jak poradzą sobie Chiny w 2009 w środku obecnego ekonomicznego „dołka"? Eksperci wierzą, że pakiet stymulacyjny o wartości 586 miliardów dolarów amerykańskich pomoże, poprzez wzmożone inwestycje w infrastrukturę, zwalczyć bezrobocie, które wzrosło w związku ze zmniejszonym eksportem. Wczesne kalkulacje mówią o utworzeniu w ten sposób ponad 40 milionów miejsc pracy w ciągu następnych dwóch lat.
Jeżeli nie jesteś gotowy na rozpoczęcie operacji w Chinach, outsourcing może być dobrym pomysłem. Jest on teraz na czołówkach wszystkich mediów, będąc gorącym tematem. Mimo to, w związku z niewielką wiedzą większości handlowców, dotyczącą poszukiwań odpowiednich dostawców w Chinach, kończą oni z produktem o złej specyfikacji, niskiej jakości, opóźnieniami w dostawie lub po prostu płacą zdecydowanie za dużo. Ci, którzy rozumieją jak rozpocząć handel z Chińczykami i później go kontynuować nie muszą borykać się z tymi problemami. Chciałbym zaproponować kilka sposobów poszukiwań i wyboru właściwego partnera biznesowego i dostawcy z Chin:
reklama
reklama
Strony B2B
Istnieje wiele witryn internetowych B2B, takich jak stworzona w Chinach Alibaba. Większość znajdujących się w niej firm istnieje naprawdę (poza sprzedawcami podróbek). Niestety, mimo iż Alibaba twierdzi, iż ich sprawdziła, nawet „złoci" dostawcy oraz członkowie trustpass niekoniecznie są tym za kogo się podają.
Polecamy: Biznes w Chinach: Chińska wizja współpracy
Chińskie targi handlowe
Targi kantońskie są największymi targami handlowymi w Chinach. W 2008 roku (sesja wiosenna) uczestniczyło w nich ponad 10,000 chińskich przedsiębiorstw. Komitet organizacyjny ustanowił wysoki próg dla chcących się przedstawić firm.
Przykładem mogą być tu przedsiębiorstwa z branży tekstylnej. Tylko te mające obrót handlowy powyżej 3 milionów dolarów były dopuszczone do targów (to w przypadku firm z Chin wschodnich, te z zachodu miały limit ustawiony na poziomie 1 miliona dolarów). W związku z tym dostawcy, których spotkają Państwo na Kantońskich Targach Handlowych, są sprawdzeni i rekomendowani przez lokalne władze.