REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznes w Chinach: Chińska wizja współpracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Darren Chong
Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami
Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka
Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzasz podjąć współpracę z chińskimi dostawcami? Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka. Ekspert w przystępny sposób przedstawia chiński punkt widzenia na współpracę.

Chiny są zwolennikami multilateralizmu, systemu wielobiegunowego, w którym widzą swój kraj jako jeden z biegunów, co stanowi potwierdzenie ich mocarstwowych aspiracji. Dążenia tego państwa do budowy nowego ładu międzynarodowego przybrały postać nawiązywania strategicznego partnerstwa z najważniejszymi podmiotami na arenie światowej.

REKLAMA

REKLAMA

Państwo Środka realizując swoje mocarstwowe ambicje, stara się nie wzbudzać zagrożenia z tego tytułu, w odniesieniu do innych państw. Chiny dążą do wzmocnienia swojej pozycji poprzez nawiązywanie relacji partnerskich na różnych poziomach. Ma to na celu stabilizowanie relacji w skali globalnej, ale przede wszystkim wzmacnianie pozycji Chin w regionie.

  • Poziom I, strategiczne partnerstwo: Rosja (1996), Stany Zjednoczone (1997), ASEAN (2003);
  • Poziom II, wszechstronne partnerstwo: Francja (1997), Kanada (1997), Meksyk (1997), Pakistan (1998), Wielka Brytania (1998);
  • Poziom III, konstruktywne partnerstwo długofalowej stabilizacji: Unia Europejska (1998);
  • Poziom IV, partnerstwo przyjaźni i współpracy: Japonia (1998); partnerstwo konstruktywnej współpracy: Indie (1997);
  • Poziom V, partnerstwo strategicznej współpracy: Egipt (1999), Arabia Saudyjska (1999); konstruktywne partnerstwo: Republika Południowej Afryki (1999).

Koncepcję strategicznego partnerstwa należy rozumieć jako dążenie Chińczyków do uregulowania stosunków między mocarstwami oraz organizacjami międzynarodowymi  w celu umożliwienia jak najlepszego funkcjonowania wielobiegunowego porządku międzynarodowego.

W 1997 r. podczas XV Kongresu KPCh dokonano analizy roli Chin w świecie, a jej efektem było uznanie ich za jedno z głównych mocarstw. Polityka zagraniczna Chin zaczęła nabierać cech dyplomacji wielkomocarstwowej. Doszło do diametralnej zmiany w postrzeganiu własnej roli międzynarodowej - z mentalności ofiary na wielkomocarstwową.

REKLAMA

Nowa polityka Chin wiązała się ze zmianą strategii określaną mianem „pokojowego wzrostu”. Jej rezultatem ma być pokojowy rozwój, uzyskanie pozycji mocarstwa, które będzie zjawiskiem ogólnie korzystnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy powinienem poszukiwać produktów na Targach Kantońskich?

W 2005 r. na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ prezydent Chin Hu Jintao przedstawił strategię harmonijnego świata, która ma swoje źródło w chińskiej polityce wewnętrznej oraz w tradycji społeczno - politycznej. Dzięki skutecznemu wykorzystywaniu współzależności gospodarczych Pekin wytrwale buduje mocarstwową pozycję. Nową strategię realizowaną przez Pekin można ująć w sześciu grupach zadań:

  • przeciwdziałanie niepokojom społecznym,
  • instytucjonalizacja relacji z Waszyngtonem,
  • dążenie do aneksji Tajwanu bez walki,
  • rozwój i utrzymanie korzystnych relacji z państwami sąsiedzkimi,
  • rozwijanie relacji z Unią Europejską,
  • umacnianie pozycji Chin w Afryce i Ameryce Południowej.

Specyfika chińskiej drogi dochodzenia do statusu supermocarstwa składa się z trzech głównych komponentów. Po pierwsze jest nim znaczny dorobek w rozwijaniu pokojowych stosunków politycznych w skali przede wszystkim regionalnej, co w konsekwencji staje się atrakcyjną alternatywą dla stosunków z USA oraz w skali globalnej. Drugim kryterium charakteryzującym specyfikę chińskiej mocarstwowości jest wizja polityki bezpieczeństwa narodowego, którego poszczególne wymiary – tzn. rozwój ekonomiczny, integralność terytorialna, zjednoczenie, antyhegemonizm w połączeniu z regionalizmem i pozamilitarnymi środkami realizacji bezpieczeństwa narodowego - są ze sobą wzajemnie powiązane. Na trzeci element chińskiej mocarstwowości składa się wizja porządku międzynarodowego. Państwo Środka jest zagorzałym zwolennikiem multilateralizmu, który postrzega jako panaceum na utrzymanie międzynarodowego ładu, stabilności, równości, jako opcji korzystnej dla interesów wszystkich państw.

Polecamy: Urzędnicy zapłacą za swoje błędy

Dzisiaj Chiny są potęgą ekonomiczną, w mniejszym stopniu wojskową, budują strefy wpływów politycznych, prowadzą aktywną grę dyplomatyczną, uczestniczą w instytucjach międzynarodowych. Jednym słowem - są aktywnym uczestnikiem, którego wpływ na porządek międzynarodowy jest niebagatelny.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA