REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznes w Chinach: Chińska wizja współpracy

Darren Chong
Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami
Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka
Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzasz podjąć współpracę z chińskimi dostawcami? Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka. Ekspert w przystępny sposób przedstawia chiński punkt widzenia na współpracę.

Chiny są zwolennikami multilateralizmu, systemu wielobiegunowego, w którym widzą swój kraj jako jeden z biegunów, co stanowi potwierdzenie ich mocarstwowych aspiracji. Dążenia tego państwa do budowy nowego ładu międzynarodowego przybrały postać nawiązywania strategicznego partnerstwa z najważniejszymi podmiotami na arenie światowej.

REKLAMA

REKLAMA

Państwo Środka realizując swoje mocarstwowe ambicje, stara się nie wzbudzać zagrożenia z tego tytułu, w odniesieniu do innych państw. Chiny dążą do wzmocnienia swojej pozycji poprzez nawiązywanie relacji partnerskich na różnych poziomach. Ma to na celu stabilizowanie relacji w skali globalnej, ale przede wszystkim wzmacnianie pozycji Chin w regionie.

  • Poziom I, strategiczne partnerstwo: Rosja (1996), Stany Zjednoczone (1997), ASEAN (2003);
  • Poziom II, wszechstronne partnerstwo: Francja (1997), Kanada (1997), Meksyk (1997), Pakistan (1998), Wielka Brytania (1998);
  • Poziom III, konstruktywne partnerstwo długofalowej stabilizacji: Unia Europejska (1998);
  • Poziom IV, partnerstwo przyjaźni i współpracy: Japonia (1998); partnerstwo konstruktywnej współpracy: Indie (1997);
  • Poziom V, partnerstwo strategicznej współpracy: Egipt (1999), Arabia Saudyjska (1999); konstruktywne partnerstwo: Republika Południowej Afryki (1999).

Koncepcję strategicznego partnerstwa należy rozumieć jako dążenie Chińczyków do uregulowania stosunków między mocarstwami oraz organizacjami międzynarodowymi  w celu umożliwienia jak najlepszego funkcjonowania wielobiegunowego porządku międzynarodowego.

W 1997 r. podczas XV Kongresu KPCh dokonano analizy roli Chin w świecie, a jej efektem było uznanie ich za jedno z głównych mocarstw. Polityka zagraniczna Chin zaczęła nabierać cech dyplomacji wielkomocarstwowej. Doszło do diametralnej zmiany w postrzeganiu własnej roli międzynarodowej - z mentalności ofiary na wielkomocarstwową.

REKLAMA

Nowa polityka Chin wiązała się ze zmianą strategii określaną mianem „pokojowego wzrostu”. Jej rezultatem ma być pokojowy rozwój, uzyskanie pozycji mocarstwa, które będzie zjawiskiem ogólnie korzystnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy powinienem poszukiwać produktów na Targach Kantońskich?

W 2005 r. na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ prezydent Chin Hu Jintao przedstawił strategię harmonijnego świata, która ma swoje źródło w chińskiej polityce wewnętrznej oraz w tradycji społeczno - politycznej. Dzięki skutecznemu wykorzystywaniu współzależności gospodarczych Pekin wytrwale buduje mocarstwową pozycję. Nową strategię realizowaną przez Pekin można ująć w sześciu grupach zadań:

  • przeciwdziałanie niepokojom społecznym,
  • instytucjonalizacja relacji z Waszyngtonem,
  • dążenie do aneksji Tajwanu bez walki,
  • rozwój i utrzymanie korzystnych relacji z państwami sąsiedzkimi,
  • rozwijanie relacji z Unią Europejską,
  • umacnianie pozycji Chin w Afryce i Ameryce Południowej.

Specyfika chińskiej drogi dochodzenia do statusu supermocarstwa składa się z trzech głównych komponentów. Po pierwsze jest nim znaczny dorobek w rozwijaniu pokojowych stosunków politycznych w skali przede wszystkim regionalnej, co w konsekwencji staje się atrakcyjną alternatywą dla stosunków z USA oraz w skali globalnej. Drugim kryterium charakteryzującym specyfikę chińskiej mocarstwowości jest wizja polityki bezpieczeństwa narodowego, którego poszczególne wymiary – tzn. rozwój ekonomiczny, integralność terytorialna, zjednoczenie, antyhegemonizm w połączeniu z regionalizmem i pozamilitarnymi środkami realizacji bezpieczeństwa narodowego - są ze sobą wzajemnie powiązane. Na trzeci element chińskiej mocarstwowości składa się wizja porządku międzynarodowego. Państwo Środka jest zagorzałym zwolennikiem multilateralizmu, który postrzega jako panaceum na utrzymanie międzynarodowego ładu, stabilności, równości, jako opcji korzystnej dla interesów wszystkich państw.

Polecamy: Urzędnicy zapłacą za swoje błędy

Dzisiaj Chiny są potęgą ekonomiczną, w mniejszym stopniu wojskową, budują strefy wpływów politycznych, prowadzą aktywną grę dyplomatyczną, uczestniczą w instytucjach międzynarodowych. Jednym słowem - są aktywnym uczestnikiem, którego wpływ na porządek międzynarodowy jest niebagatelny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA