REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznes w Chinach: Chińska wizja współpracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Darren Chong
Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami
Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka
Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzasz podjąć współpracę z chińskimi dostawcami? Prowadzenie biznesu z kontrahentami z Chin wymaga poznania historii i kultury Państwa Środka. Ekspert w przystępny sposób przedstawia chiński punkt widzenia na współpracę.

Chiny są zwolennikami multilateralizmu, systemu wielobiegunowego, w którym widzą swój kraj jako jeden z biegunów, co stanowi potwierdzenie ich mocarstwowych aspiracji. Dążenia tego państwa do budowy nowego ładu międzynarodowego przybrały postać nawiązywania strategicznego partnerstwa z najważniejszymi podmiotami na arenie światowej.

REKLAMA

Państwo Środka realizując swoje mocarstwowe ambicje, stara się nie wzbudzać zagrożenia z tego tytułu, w odniesieniu do innych państw. Chiny dążą do wzmocnienia swojej pozycji poprzez nawiązywanie relacji partnerskich na różnych poziomach. Ma to na celu stabilizowanie relacji w skali globalnej, ale przede wszystkim wzmacnianie pozycji Chin w regionie.

  • Poziom I, strategiczne partnerstwo: Rosja (1996), Stany Zjednoczone (1997), ASEAN (2003);
  • Poziom II, wszechstronne partnerstwo: Francja (1997), Kanada (1997), Meksyk (1997), Pakistan (1998), Wielka Brytania (1998);
  • Poziom III, konstruktywne partnerstwo długofalowej stabilizacji: Unia Europejska (1998);
  • Poziom IV, partnerstwo przyjaźni i współpracy: Japonia (1998); partnerstwo konstruktywnej współpracy: Indie (1997);
  • Poziom V, partnerstwo strategicznej współpracy: Egipt (1999), Arabia Saudyjska (1999); konstruktywne partnerstwo: Republika Południowej Afryki (1999).

REKLAMA

Koncepcję strategicznego partnerstwa należy rozumieć jako dążenie Chińczyków do uregulowania stosunków między mocarstwami oraz organizacjami międzynarodowymi  w celu umożliwienia jak najlepszego funkcjonowania wielobiegunowego porządku międzynarodowego.

W 1997 r. podczas XV Kongresu KPCh dokonano analizy roli Chin w świecie, a jej efektem było uznanie ich za jedno z głównych mocarstw. Polityka zagraniczna Chin zaczęła nabierać cech dyplomacji wielkomocarstwowej. Doszło do diametralnej zmiany w postrzeganiu własnej roli międzynarodowej - z mentalności ofiary na wielkomocarstwową.

Nowa polityka Chin wiązała się ze zmianą strategii określaną mianem „pokojowego wzrostu”. Jej rezultatem ma być pokojowy rozwój, uzyskanie pozycji mocarstwa, które będzie zjawiskiem ogólnie korzystnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy powinienem poszukiwać produktów na Targach Kantońskich?

W 2005 r. na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ prezydent Chin Hu Jintao przedstawił strategię harmonijnego świata, która ma swoje źródło w chińskiej polityce wewnętrznej oraz w tradycji społeczno - politycznej. Dzięki skutecznemu wykorzystywaniu współzależności gospodarczych Pekin wytrwale buduje mocarstwową pozycję. Nową strategię realizowaną przez Pekin można ująć w sześciu grupach zadań:

  • przeciwdziałanie niepokojom społecznym,
  • instytucjonalizacja relacji z Waszyngtonem,
  • dążenie do aneksji Tajwanu bez walki,
  • rozwój i utrzymanie korzystnych relacji z państwami sąsiedzkimi,
  • rozwijanie relacji z Unią Europejską,
  • umacnianie pozycji Chin w Afryce i Ameryce Południowej.

Specyfika chińskiej drogi dochodzenia do statusu supermocarstwa składa się z trzech głównych komponentów. Po pierwsze jest nim znaczny dorobek w rozwijaniu pokojowych stosunków politycznych w skali przede wszystkim regionalnej, co w konsekwencji staje się atrakcyjną alternatywą dla stosunków z USA oraz w skali globalnej. Drugim kryterium charakteryzującym specyfikę chińskiej mocarstwowości jest wizja polityki bezpieczeństwa narodowego, którego poszczególne wymiary – tzn. rozwój ekonomiczny, integralność terytorialna, zjednoczenie, antyhegemonizm w połączeniu z regionalizmem i pozamilitarnymi środkami realizacji bezpieczeństwa narodowego - są ze sobą wzajemnie powiązane. Na trzeci element chińskiej mocarstwowości składa się wizja porządku międzynarodowego. Państwo Środka jest zagorzałym zwolennikiem multilateralizmu, który postrzega jako panaceum na utrzymanie międzynarodowego ładu, stabilności, równości, jako opcji korzystnej dla interesów wszystkich państw.

Polecamy: Urzędnicy zapłacą za swoje błędy

Dzisiaj Chiny są potęgą ekonomiczną, w mniejszym stopniu wojskową, budują strefy wpływów politycznych, prowadzą aktywną grę dyplomatyczną, uczestniczą w instytucjach międzynarodowych. Jednym słowem - są aktywnym uczestnikiem, którego wpływ na porządek międzynarodowy jest niebagatelny.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA