REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać informację o „zysku surowym”?

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Surowy zysk
Surowy zysk
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca ma szansę na przyjęcie dużego zamówienia. Na co powinien zwrócić uwagę? Ekspert wyjaśnia w jaki sposób można wykorzystać informację o „zysku surowym”.

Przedsiębiorstwo ma zagwarantowany portfel zamówień na produkcję 12 550 sztuk produkowanego wyrobu po satysfakcjonującej cenie 35pln za sztukę. Dochód od każdego wyprodukowanego i sprzedanego egzemplarza wyrobu, to 4,75pln. Moce przerobowe firmy sięgają 14 000 sztuk.  Zgłosił się kontrahent, gotów kupić 1 300 sztuk, ale stawia warunek – zapłaci za dostawę 32 500pln, gotówką, w przedpłacie. To oznacza cenę o 10pln niższą, od dotychczas wynegocjowanej, w portfelu zamówień. Przy kalkulowanym dochodzie, na poziomie 4,75pln na każdej sztuce wyrobu, na pierwszy rzut oka, taka różnica w cenie wydaje się być trudna do zaakceptowania. To o ponad 5pln mniej, na każdej sztuce wyrobu z nowego kontraktu (10pln - 4,75pln = 5,25pln), niż wcześniej kalkulowany dochód (sic!).

REKLAMA

Czy szef firmy powinien przyjąć to zamówienie przy założeniu, że będzie kierować się wyłącznie kalkulacją kosztów, szacując, możliwy do osiągnięcia, zysk?

Polecamy: Firma w kryzysie: Próg rentowności – praktyczne zastosowania

Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, szef powinien ponownie sięgnąć do kalkulacji wyrobu i przypomnieć sobie niektóre wielkości:

  1. koszty stałe, kalkulowane dla tego wyrobu, to 146 835pln, co w przeliczeniu na jedną sztukę, dało kwotę 11,70pln (146 835pln / 12 550pln).
  2. jednostkowe koszty zmienne, to 18,55pln;
  3. zysk firmy to 4,75pln/sztuka ( 35pln - 11,70pln + 18,55pln = 4,75pln), a więc 59 612,5pln, zysku łącznie, ze sprzedaży 12 550 sztuk wyrobu (4,75pln * 12 550 sztuk = 59 612,5pln).

Przy powyższych wyliczeniach, podejmując decyzję o przyjęciu zamówienia na dodatkowe 1 300 sztuk wyrobu, przy cenie sprzedaży 25pln za jedną sztukę (32 500pln/1300 = 25pln), można spodziewać się aż 6,45 pln jednostkowego zysku (25pln - 18,55pln = 6,45pln). A to dzięki temu, że koszty stałe działalności przedsiębiorstwa są już pokryte portfelem wcześniejszych zamówień (12 550 sztuk). Taką ofertę, ze strony klienta, szef firmy zaakceptuje ze sporą satysfakcją. Przedsiębiorstwo zarobi dodatkowe 8 385pln (1300 sztuk x 6,45pln = 8 385pln), co zwiększy spodziewany zysk względem pierwotnie oczekiwanego (59 612,5 pln), aż o ca 14,1% (59 612,5pln + 8 385pln = 67 997,5pln). Trudno by było odmówić nowemu klientowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ta nadspodziewanie korzystna kalkulacja, jest możliwa do zaobserwowania, dzięki pojęciu „zysku surowego” (Zs).  Zysk ten wyznacza się odejmując od łącznych przychodów z tytułu sprzedaży 439 250 pln (12 550 * 35 pln = 439 250 pln), łącznych kosztów zmiennych (12 550plm * 18,55pln = 232 802,5pln).

Zs= P-Kz

gdzie:

Zs- zysk surowy;

P  - suma przychodów;

Kz- suma kosztów zmiennych.

439 250pln – 232 802,5pln = 206 447,5pln

Zs = 206 447,5pln

Z kolei zysk surowy (Zs), pomniejszony o sumę kosztów stałych (Ks), wyznacza dochód firmy (D).

D = Zs – Ks

gdzie:

D  - dochód firmy

Ks – suma kosztów stałych.

206 447,50pln – 146 835 =  59 612,5pln

D = 59 612,5pln

Polecamy: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

Jeśli wcześniej zakontraktowana produkcja zabezpiecza pokrycie kosztów stałych prowadzonej działalności, to kolejne otrzymane zamówienia, w ramach wolnych mocy przerobowych, mogą być opłacalne w realizacji nawet, jeśli cena sprzedaży będzie znacząco niższa niż dotychczasowa. Dolną granicą tej ceny, jest kwota kosztów zmiennych – w naszym poglądowym przykładzie, to kwota 18,55pln za jedną sztukę wyrobu. Aby przeprowadzenie takiego rachunku było możliwe, konieczne jest rozdzielenie w firmie kosztów stałych i zmiennych prowadzonej działalności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA