REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre nastroje utrzymują się w firmach

nastroje przedsiębiorców
nastroje przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale utrzymują się dobre nastroje w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje MŚP w Polsce. Pod koniec ubiegłego roku nastroje były najlepsze od trzech lat. W pierwszym kwartale tego roku wskaźnik nastrojów KERNA nieznacznie obniżył się i wyniósł 52,49 na minusie.

- Mimo spadku wskaźnika nastrojów o 4,68 pkt. kw./kw. należy uznać, że jest to dobry wynik. Tym bardziej, że wartość KERNA w pierwszych kwartałach roku jest tradycyjnie już niższa w stosunku ostatniego kwartału danego roku. A porównując aktualny odczyt wskaźnika do analogicznego okresu roku wcześniej, oznacza to wzrost aż o 25,2 pkt. – mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynków Keralla Research.

REKLAMA

Za taką progresję w nastrojach odpowiedzialne są przede wszystkim lepsze noty wystawiane przez przedsiębiorców kondycji krajowej gospodarki. Zwłaszcza, jeśli chodzi o ten kwartał, Instytut Keralla Research notuje, że ponad 23 proc. badanych spodziewa się polepszenia sytuacji ekonomicznej kraju (dla porównania, rok temu optymistów było jedynie 6 proc.).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Przedsiębiorcy MŚP, także w wyniku słabego wciąż popytu wewnętrznego, odważniej szukają rynków zbytu poza Polską, czym rekompensują sobie sezonowość wpływów i nabierający dopiero tempa wzrost wydatków konsumentów indywidualnych (eksport wg danych GUS w całym 2013 roku wzrósł o 5,8 proc. i uzyskał rekordową wartość 638 mld PLN),

Wynikiem studzącym pozytywne dane, jest przekonanie przedsiębiorców, że lepszy klimat gospodarczy, nie będzie miał natychmiastowego przełożenia na ich biznes. Prowadzący firmy wciąż mają silne obawy o kondycję swoich przedsiębiorstw. Z analiz Keralla Research wynika, że ponad 27 proc. z badanych przyjmuje, że niestety, ale do końca marca nie nastąpi wyraźna poprawa sytuacji ekonomicznej ich firmy (w analogicznym okresie roku ubiegłego ponad 1/3 badanych była skłonna lepiej oceniać przyszłość swojego biznesu w pierwszych miesiącach roku). Oznacza to, że rejestrowane zmiany „na plus”, nie będą mieć tak szybkiego odzwierciedlenia w wynikach finansowych samych zainteresowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma na próbę - pomysł na początek biznesu

REKLAMA

Stąd między innymi wciąż ostrożna polityka inwestycyjna w firmach. Index ZAIR Instytutu Keralla wskazujący na skalę zakupów w MŚP oparty na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach wyniósł minus 67,3 (czyli niewiele mniej, niż kwartał wcześniej 66,5 pkt.). Przedsiębiorcy będą wydatkować na marketing i reklamę (24,3 proc. badanych chce inwestować w ten obszar), maszyny i urządzenia (16,3 proc.), środki transportu (15,3 proc.), oprogramowanie (10 proc.). W sumie ponad połowa (51,3 proc.) badanych deklaruje przeprowadzenie inwestycji w tym kwartale, a co ważne, 12 proc. przedsiębiorców informuje, że będzie do końca marca tworzyć etaty i zatrudniać nowych pracowników.

Większych inwestycji można się spodziewać w kolejnych kwartałach. Co wynika m.in. z sezonowości oraz dobrych prognoz przedsiębiorców na cały ten rok. Instytut Keralla Research zapytał badanych czy obecny rok będzie pod względem rozwoju ich firm lepszy czy gorszy w porównaniu do roku poprzedniego? W sumie co drugi badany (50 proc.) spodziewa się, że 2014 będzie lepszy, niż 2013.

Jak założyć stację kontroli pojazdów ?

SYTUACJA KRAJOWEJ GOSPODARKI ULEGA STOPNIOWEJ POPRAWIE

Z badania Keralla Research wynika, że w tym kwartale po raz kolejny zmniejszył się, choć nieznacznie, udział oceniających negatywnie rozwój sytuacji gospodarczej w Polsce. Pesymistów aktualnie jest 30 proc. utrzymuje się więc zapoczątkowany w drugim kwartale 2013 roku trend spadkowy dla negatywnych opinii przedsiębiorców MŚP. Na początku ubiegłego roku źle oceniało rozwój wydarzeń w krajowej gospodarce, aż 64,8 proc. badanych, dziś tę samą opinię podziela zdecydowanie mniej badanych. Równolegle utrzymuje się wzrost ocen pozytywnych. Optymistów jest obecnie 19,5 proc. i co istotne, to wyraźny wzrost odsetka pozytywnie oceniających polską gospodarkę wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym (wówczas jedynie 3,2 proc. badanych przedsiębiorców opiniowało pozytywnie sytuację makro w kraju).

Wniosek o udzielenie kredytu technologicznego


SŁABSZA OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY

W odniesieniu do kondycji własnej firmy zanotowano wzrost negatywnych opinii w relacji do poprzedniego pomiaru. Ostatnie trzy miesiące minionego roku 28,5 proc. przedsiębiorców zaliczyło do słabych, niemniej porównując ten odczyt do sytuacji sprzed roku - głosów negatywnych jest zdecydowanie mniej (rok temu aż 44,5 proc. informowało o pogorszeniu kondycji firmy).

Spadł natomiast nieznacznie odsetek firm, w których kondycja poprawiła się w ostatnich trzech miesiącach. Aktualnie 25 proc. ankietowanych wskazuje, że sytuacja ich firmy polepszyła się, to mniej o 2,3 pkt. proc., niż kwartał wcześniej, co świadczy, że relatywnie lepsze warunki w makro skali nie przełożyły się jeszcze w pożądanym tj. odczuwalnym stopniu na kondycję small biznesu.

Jak założyć kantor wymiany walut?

PROGNOZY KONDYCJI GOSPODARKI KRAJU RÓWNIEŻ LEPSZE

Na pierwszy kwartał br. 23,3 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę kondycji ekonomicznej kraju. To symboliczny wzrost wobec ocen z poprzedniego kwartału, ale bardzo znaczący wzrost – podobnie jak przy poprzednich pytaniach – w odniesieniu do sytuacji sprzed roku, gdy jedynie 6,7 proc. ankietowanych spodziewało się, że pierwszy kwartał przyniesie polepszenie sytuacji gospodarczej kraju.

Ponad połowa przedsiębiorców nie przewiduje żadnych zmian w sytuacji gospodarczej Polski w tym kwartale. Natomiast odsetek prognozujących, że będzie gorzej zmalał do 18,3 proc. co również można uznać, za rekordowy spadek biorąc pod uwagę, że rok temu aż 45,5 proc. czarno widziało pierwsze miesiąc roku.

Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika


PROGNOZA KONDYCJI WE WŁASNEJ FIRMIE WCIĄŻ SŁABA

Prognozując kondycję własnej firmy przedsiębiorcy mają nieco większe obawy a co za tym idzie też znacznie gorsze nastroje. Choć odsetek prognozujących polepszenie w firmie jest znacznie wyższy dziś (27,2 proc.), niż jeszcze rok temu (16,7 proc.), to jednocześnie trudno mówić o entuzjastycznym nastawieniu przedsiębiorców. Jeszcze trzy miesiące wcześniej ponad 35 proc. spodziewała się polepszenia kondycji ekonomicznej firmy. Równocześnie o przyszłość obawia się 17 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Prognozują oni pogorszenie sytuacji ekonomicznej własnej firmy w tym kwartale. Kwartał wcześniej, taki sceptycyzm podzielało o 4 pkt. proc. mniej badanych.

Dlaczego nie warto korzystać z wypożyczonych list mailingowych

CZY ROK 2014 BĘDZIE DLA SMALL BIZNESU LEPSZY NIŻ 2013?

Instytut Keralla Research zapytał również przedsiębiorców, czy obecny cały rok będzie pod względem rozwoju ich firm lepszy czy gorszy w porównaniu do roku poprzedniego? W sumie co drugi badany (50 proc.) spodziewa się, że 2014 będzie jednak lepszy, niż 2013. W tej grupie 5,5 proc. ankietowanych jest zdecydowanie pewna, że sytuacja ich firmy w całym 2014 roku będzie korzystniejsza, a kolejne 44,5 proc. przedsiębiorców jest bardziej ostrożna w swoich prognozach i uważa, że kondycja ich firmy będzie „raczej lepsza”.

Nie podziela tych pozytywnych prognoz ogółem, co piąty badany (20 proc.), z czego 3,5 proc. twierdzi, że rok 2014 zdecydowanie nie będzie lepszy, niż poprzedni, a 16,5 proc. spodziewa się równie ponurego scenariusza i zakłada, że niestety obecny rok „raczej nie będzie lepszy” niż poprzedni.

Jak napisać aneks do umowy?


WSKAŹNIK KERNA – 52,49 PKT.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA wyniósł 52,49 pkt. na minusie, co wobec odczytu z poprzedniego kwartału oznacza lekki spadek, ale – co istotne - porównując do analogicznego okresu roku 2013 wartość KERNA wzrosła, aż o 25,2 pkt. Oznacza to, że utrzymuje się trend wzrostowy w nastrojach zapoczątkowany w ubiegłym roku. Duży wpływ ma na to ulegająca poprawie sytuacja w krajowej gospodarce, ale też stabilizacja na rynkach Europy i brak negatywnych, zmasowanych wręcz informacji z mediów kreślących czarne scenariusze wydarzeń i eksponujących wszelkie możliwe zagrożenia dla gospodarek światowych. Należy też podkreślić, iż aktualny odczyt jest niższy o 4,68 pkt. kw/kw., co wynika z wahań cyklu koniunkturalnego i występuje sezonowo. Wartość wskaźnika KERNA w pierwszych kwartałach roku jest tradycyjnie już niższa w stosunku ostatniego kwartału danego roku.

Wybór numeru PKD przy zakładaniu firmy

INDEX ZAIR – 67,3 PKT.

Index ZAIR obrazujący skalę zakupów prowadzonych przez firmy MŚP oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacji z planów zakupowych na dany kwartał w firmie. W tej edycji badania odczyt INDEXU ZAIR to 67,3 pkt. na minusie, co oznacza utrzymującą się oraz porównywalną do poprzedniego kwartału skłonność inwestycyjną firm MŚP (jedynie 0,8 pkt. mniej wobec ubiegłego kwartału). Warto odnotować, że w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2013, INDEX ZAIR jest korzystniejszy o 6,9 pkt. (r/r). Aktualny odczyt tego faktora wskazuje, więc na kontynuację postaw zachowawczych do inwestycji wśród przedsiębiorców. Ale też odzwierciedla stopniowe przełamywanie barier wśród przedsiębiorców, które jeszcze nie tak dawno przejawiały się odczytami na poziomie minut 70-ciu punktów, którym towarzyszyły mocne obawy o przyszłość firmy i przyszłość gospodarki. Sukcesywne zwiększanie puli środków finansowych na zakupy i powolne, lecz też widoczne luzowanie polityki kredytowania przez banki zakupów firmowych wpłynęły też bez wątpienia na aktualny odczyt Indexu ZAIR.

Wniosek o wydanie zaświadczenia o braku zaległości podatkowych

Autor: Izabella Młynarczyk, analityk rynków Instytutu Keralla Research

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA