REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć kantor wymiany walut?

Konrad Marszałek
Jak założyć kantor wymiany walut? / Fot. Fotolia
Jak założyć kantor wymiany walut? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Założenie i prowadzenie kantoru wymiany walut wymaga zarejestrowania jak inne działalności gospodarcze, a ponadto wymaga wpisu do rejestru działalności gospodarczej prowadzonej przez NBP. Jak założyć kantor wymiany walut?

Kto może prowadzić i pracować w kantorze?

Działalność związaną z wymianą walut mogą prowadzić zarówno osoby fizyczne, osoby prawne i spółki nie mające osobowości prawnej. Warunkiem jest niebycie skazanym za przestępstwa skarbowe albo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Osobna kwestia są warunki jaki muszą spełnić pracownicy takiego kantoru. Osoby takie muszą przejść odpowiednie szkolenia m.in. ukończenie kursu obejmującego prawne i praktyczne zagadnienia związane z prowadzeniem działalności kantorowej udokumentowane świadectwem lub praca w banku, w okresie co najmniej rocznym, na stanowisku bezpośrednio związanym z obsługą transakcji walutowych, udokumentowana świadectwem pracy oraz znajomość przepisów ustawy regulujących działalność kantorową, potwierdzoną złożonym oświadczeniem. Ponadto przedsiębiorca jak i pozostali pracownicy kantoru muszą corocznie uzyskiwać, z końcem każdego roku działalności, zaświadczenie o niekaralności.

REKLAMA

Kurs złotego wpłynie na preferencje podatkowe

Obowiązkowy wpis do rejestru NBP

W pierwszej kolejności rejestrujemy działalność kantorową jako działalność gospodarczą zgodnie z procedurą rejestracji. Drugim krokiem jest rejestracja do rejestru prowadzonego przez NBP. Wniosek powinien zawierać: firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP), siedziby oraz adresy jednostek, w których będzie wykonywana działalność kantorowa, oznaczenie zakresu działalności kantorowej wykonywanej, podpis przedsiębiorcy oraz oznaczenie daty i miejsca składania wniosku. Dodatkowo trzeba do wniosku zawrzeć oświadczenia: oświadczenie, że dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru są kompletne i zgodne z prawdą, oświadczenie, że znane mi są i spełniam szczególne warunki wykonywania działalności kantorowej określone w rozdziale 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe, oświadczenie o posiadaniu zaświadczenia o niekaralności i dokumenty potwierdzające wymagane kwalifikacje.

Porozmawiaj na Forum

Jaki lokal?

Warunki jakie musi spełniać lokal aby możliwa była prowadzona działalność kantorowa określone są w rozporządzeniu ministra finansów z 24 września 2004 r. w sprawie wyposażenia lokalu przeznaczonego do wykonywania działalności kantorowej oraz sposobu prowadzenia ewidencji i wydawania dowodów kupna i sprzedaży wartości dewizowych. A są to: umieszczenie  na zewnątrz, w widocznym miejscu, nazwy "kantor", ze wskazaniem adresu oraz dni i godzin prowadzenia działalności kantorowej, umieszczenie rejestrów kupowanych i sprzedawanych wartości dewizowych, uwidocznić pieczątkę z nazwą i adresem kantoru oraz pieczątki imienne kasjerów, uwidocznić oryginalny, wydawany przez Narodowy Bank Polski, zaktualizowany album zagranicznych znaków pieniężnych, jeżeli przedmiotem działalności kantorowej jest kupno i sprzedaż walut obcych lub pośrednictwo w ich kupnie i sprzedaży, przygotować formularze druków wystawianych na dowód kupna i sprzedaży wartości dewizowych, umieszczenie tablicy informacyjnej przedstawiającej: wykaz skupowanych i sprzedawanych wartości dewizowych oraz aktualne ceny (kursy) ich kupna i sprzedaży, informację o wydawaniu dowodów kupna i sprzedaży wartości dewizowych, na okaziciela lub imiennych, informację, że wartość kupna lub sprzedaży zagranicznych środków płatniczych nie może przekroczyć w ramach jednej umowy równowartości 20.000 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Operacje kantorowe i kontrola

Dla bezpieczeństwa operacji dokonywanych w kantorze przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję wykonywanych operacji. Takie transakcję powinny być ewidencjonowane w kantorze a także klient, który dokonuje operacji musi otrzymać potwierdzenie dokonania transakcji zawierające nazwę i kwotę oraz kurs waluty, pieczątkę z oznaczeniem kantoru, datę zawarcia transakcji oraz pieczątkę imienną i podpis. Kontrola kantoru odbywa się poprzez skontrolowanie prawidłowości wykonywania działalności kantorowej zgodnie z warunkami określonymi w ustawie prawo dewizowe. Kontrola odbywać się może zarówno w lokalu gdzie mieści się kantor lub w siedzibie NBP.

Import, export a wymiana walut

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

REKLAMA

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

REKLAMA