REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pożyczki na inwestycje o charakterze innowacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Pożyczki  na inwestycje o charakterze innowacyjnym
Pożyczki na inwestycje o charakterze innowacyjnym

REKLAMA

REKLAMA

Szukasz kapitału na rozbudowę swojego przedsiębiorstwa w celu wdrożenia innowacyjnego rozwiązania czy potrzebujesz gotówki na zakup nowoczesnych urządzeń i maszyn? Teraz innowacyjni przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z pożyczek udzielanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Rozwiązanie to może być ciekawą propozycją, zwłaszcza w obliczu kończących się środków z funduszy unijnych.

Przedsiębiorcy posiadający siedzibę swojej firmy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mają od niedawna możliwość skorzystania z nowego źródła finansowania swoich inwestycji. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oferuje możliwość skorzystania z pożyczek finansowanych ze środków własnych Agencji. Sama czynność nie jest zbytnio zbiurokratyzowana, lecz jednak obarczona pewnymi warunkami. Jakimi – o tym poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Kto może złożyć wniosek o pożyczkę?

Wniosek o udzielenie pożyczki na inwestycje o charakterze innowacyjnym może zostać złożony przez mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę posiadającego siedzibę swojej firmy a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną - miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Aby sprawdzić czy nasza firma kwalifikuje się do udzielenia pożyczki, warto skorzystać z kwalifikatora MSP, który dostępny jest pod adresem strony internetowej PARP http://www.parp.gov.pl

W jakim terminie można złożyć wniosek?

W chwili obecnej PARP prowadzi nabór wniosków o udzielenie pożyczki w trybie ciągłym. 

REKLAMA

W przypadku wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na pożyczki w przyjętym planie finansowym, Agencja na swojej stronie internetowej zamieści komunikat o zaprzestaniu przyjmowania dalszych wniosków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak założyć firmę dzięki unijnej dotacji?

Jakie projekty i wydatki mogą zostać objęte pożyczką?

Pożyczka PARP udzielana jest na realizację inwestycji o charakterze innowacyjnym. Przez inwestycję o charakterze innowacyjnym rozumie się inwestycję związaną z przygotowaniem i uruchomieniem wytwarzania nowych lub udoskonalonych materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów lub metod, przeznaczonych do wprowadzania na rynek albo do innego wykorzystania w praktyce.

Warto pamiętać, że pożyczka może być udzielona wyłącznie w sytuacji, gdy pożyczkobiorca zapewni, że pozostałe wydatki w ramach projektu, nie objęte kwota pożyczki zostaną przez niego pokryte ze środków własnych.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pożyczką są wydatki na:

1) zakup i wdrożenie wyników prac badawczo – rozwojowych;
2) zakup licencji krajowych lub zagranicznych, polegający na nabyciu uprawnień do wykorzystywania rozwiązań naukowych i technicznych oraz doświadczeń produkcyjnych;
3) zakup i montaż maszyn lub urządzeń;
4) budowę, rozbudowę lub modernizację budynków lub instalacji niezbędnych do wprowadzenia rozwiązania innowacyjnego;
5) zakup usług doradczych, z zastrzeżeniem ust. 4, w zakresie:
a. planowania inwestycyjnego, dotyczących:
- opracowania biznesplanu i studium wykonalności inwestycji,
- oceny wpływu inwestycji na środowisko,
- opracowania dokumentacji technicznej inwestycji,
b. wdrażania innowacji lub nowych technologii, dotyczących:
- opracowania i wdrażania strategii rozwoju przedsiębiorstwa w oparciu o nowe technologie lub rozwiązania innowacyjne,
- opracowania i wdrożenia strategii technologicznej przedsiębiorstwa, w tym studium wykonalności planowanych do wdrożenia technologii lub rozwiązań innowacyjnych,
- przygotowania do wdrożenia i wdrożenia nowych technologii lub rozwiązań innowacyjnych.

Warto pamiętać, że wydatkami, które będą mogły zostać objęte kwotą pożyczki, są wydatki poniesione przez pożyczkobiorcę od dnia zawarcia umowy na udzielenie pożyczki. Wydatki poniesione przed dniem zawarcia umowy z PARP są wydatkami niekwalifikowanymi.

W jakiej wysokości kwota pożyczki?

Zgodnie z wymogami PARP w tym zakresie, wielkość pożyczki nie może przekroczyć 75% wydatków kwalifikujących się do objęcia pożyczką, poniesionych po dniu zawarcia umowy o udzielenie pożyczki oraz 2 000 000,00 zł.

Pożyczka może być udzielona na okres nie przekraczający 10 lat (wraz z okresem karencji).

PARP może udzielić karencji w spłacie pożyczki . Okres karencji nie może wykraczać poza okres planowanego wdrożenia przedsięwzięcia ani przekroczyć 2 lat. 

Pożyczka jest oprocentowana nie niżej niż według stopy referencyjnej, określonej przez Komisję Europejską, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obowiązującej w dniu zawarcia umowy o udzielenie pożyczki. Podstawowa stopa procentowa może ulec podwyższeniu w zależności od oceny wniosku o udzielenie pożyczki.

Szczegółowe informacje na temat stopy procentowej pożyczki zawarte zostały w „Regulaminie udzielania pożyczek” dostępnym na stronach internetowych PARP lub w Infromatorium PARP.

Jak złożyć wniosek o udzielenie pożyczki?

Trzeba pamiętać, że PARP udziela pożyczki wyłącznie na wniosek uprawnionego przedsiębiorcy. Wzór wniosku należy pobrać ze strony internetowej PARP, wypełnić oraz złożyć w siedzibie PARP w Warszawie. Wniosek należy złożyć w dwóch egzemplarzach (oryginał oraz kopia). Wszystkie rubryki wniosku powinny być wypełnione w sposób prawidłowy, pismem maszynowym lub komputerowo. Do wniosku należy dołączyć wszystkie wymagane załączniki. Tylko kompletny wniosek o udzielenie wsparcia (wniosek + załączniki) podlega ocenie przez Komisję ds. oceny projektów.

Komisja ds. oceny projektów w ramach programu udzielania pożyczek na realizację inwestycji o charakterze innowacyjnym rozpatruje wnioski w terminie 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.

Polecamy: Jak środki unijne mogą zmienić firmę?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA