REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chmura obliczeniowa jako narzędzie ułatwiające prowadzenie biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chmura obliczeniowa jako narzędzie ułatwiające prowadzenie biznesu
Chmura obliczeniowa jako narzędzie ułatwiające prowadzenie biznesu

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarka wolnorynkowa doprowadziła do swoistego „wyścigu zbrojeń”, jaki toczą między sobą przedsiębiorstwa; stawką jest w nim utrzymanie się na rynku, zaś „bronią” różnorakie narzędzia obniżające koszta działalności, ułatwiające dostęp do klienta i pozyskanie go, a także usprawniające z nim kontakt. Jednym z najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie jest cloud computing, czyli technologia chmur obliczeniowych.

REKLAMA

Chmury obliczeniowe

Cloud computing to rodzaj narzędzia, czy też bardziej usługi polegającej na gromadzeniu i przetwarzaniu danych bez konieczności używania oprogramowania zainstalowanego na własnym sprzęcie; obowiązek jego dostarczenia spoczywa całkowicie na barkach usługodawcy, także on musi zapewnić wirtualną przestrzeń, w której gromadzone są dane. Używając pewnego uproszczenia, chmura obliczeniowa jest specyficznym przenośnym dyskiem o ogromnej pojemności, ale dyskiem wirtualnym, dzięki czemu zgromadzone na nim dane są doskonale chronione przed  uszkodzeniami, zniszczeniem lub kradzieżą dysku.

Zalety w teorii...

Niezbędność dostępu do chmur wynika z całej serii ich zalet, które docenić musi każdy przedsiębiorca. Do najważniejszych, zaliczyć można bezpieczeństwo i niezawodność, łatwość dostępu (chodzi tu zarówno o kwestię „geograficzną” - chmury dostępne są z każdego miejsca na świecie, gdzie tylko dociera internet, jak i o techniczną – z chmurą można kontaktować się przy użyciu dowolnego sprzętu umożliwiającego połączenie z internetem bez względu na jego oprogramowanie; te bowiem zapewnia operator chmur), elastyczność -  wydajność chmury jest dopasowywana do potrzeb klienta, nie ma więc obaw, że chmura z której korzysta okaże się niewystarczająca w stosunku do jego wymagań, lub odwrotnie, klient wykupi usługę, z której wszystkich możliwości nie będzie korzystał  - płaci bowiem tylko za to, czego rzeczywiście używa.

Bardzo ważną zaletą jest także oszczędność. Umieszczanie danych w chmurze oraz korzystanie z jej mocy obliczeniowej jest o wiele tańsze, niż tworzenie własnych serwerowni i centrów danych, co z punktu widzenia firmy dążącej do ograniczenia kosztów prowadzenia działalności ma niebagatelne znaczenie.

… i w praktyce

Niech o pozycji chmur w biznesie świadczy rola jaką odgrywają w pracy znanych w świecie przedsiębiorstw. Oto kilka przykładów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Trek jest obecnie potentatem branży rowerowej o światowym zasięgu, mimo iż zaczynał od niewielkiego przedsiębiorstwa założonego w 1976. Obecnie zatrudnia tysiące sprzedawców detalicznych, chcących mieć większe możliwości szybkiego komunikowania się z centralą. Używając chmur, sprzedawcy mogą szybko i łatwo łączyć się z firmą i zgłaszać zapotrzebowanie konkretnych klientów na określone produkty – przesyłać zdjęcia, numery seryjne rowerów, potrzebnego osprzętu itp. a następnie przedstawić zamówienie do realizacji za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Czas sformułowania zamówienia skrócił się dzięki technologii chmur z sześciu minut do dwóch. Inne powody, dla których Trek zdecydował się na korzystanie z chmur to ich skalowalność (czyli możliwość rozbudowy systemów informatycznych w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na zasoby sprzętowe lub zasoby programu. Skalowalność oznacza zdolność do takiej rozbudowy systemu aby pracował z najlepszą wydajnością) oraz bezpieczeństwo zamieszczanych w chmurach danych. Firma Trek stara się pomóc pracownikom w ich rozwoju zawodowym, a robi to m.in. właśnie dzięki chmurom, gwarantującym łatwy kontakt oraz przesył informacji, wniosków i rad między szefostwem a pracownikami.

REKLAMA

Vodafone - międzynarodowy operator telefonii komórkowej, którego zarząd znajduje się w Newbury w Wielkiej Brytanii oraz w Düsseldorfie w Niemczech. Vodafone jest drugą po China Mobile, największą na świecie firmą zajmującą się usługami telekomunikacyjnymi.

Zarówno wielka liczba klientów jak i szeroki zakres usług sprawił, że szefostwo firmy zaczęło szukać rozwiązań zwiększających jej elastyczność umożliwiająca dotarcie do coraz to nowej klienteli. Ze względu na bardzo szeroki zakres usług świadczonych przez Vodafone, jego pracownicy muszą być „na bieżąco” z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie telekomunikacji a następnie dotrzeć z nimi do kolejnych odbiorców. Właśnie dlatego firma zdecydowała o korzystaniu z dobrodziejstw chmur obliczeniowych. Łatwość przekazu informacji oferowanego przez chmury umożliwia stały kontakt z klientami oraz zaznajamianie ich z najświeższymi nowinkami z dziedziny telekomunikacji, zarówno dotyczącymi usług, jak i samego sprzętu. Obecnie chmury umożliwiają realizacje przeszło 90 rodzajów usług świadczonych przez Vodafone klientom biznesowym. Po około 20 miesiącach od wprowadzenia chmur, Vodafone zorientował się, że wspomniana technologia jest łatwa i użyteczna zarówno dla pracowników jak i odbiorców usług.

Użytkownikami chmur są nie tylko „zwykłe” firmy, ale także kluby sportowe, czego przykładem może być klub piłkarski RCD Espanyol. Także on stanął w pewnym momencie przed koniecznością usprawnienia infrastruktury elektronicznej pozwalająca na promocję klubu zarówno w Hiszpanii jak i na świecie. Wprowadzenie chmur pozwoliło na sprawniejszy dostęp do informacji dotyczących klubu (to bardzo ważne dla kibiców, o czym doskonale wie każdy sportowy fan), oraz jego lepszą dostrzegalność w internecie. Chmury pozwoliły ponadto ograniczyć koszta związane z promocją klubu nawet o 50%, a informacje zawarte w chmurach umożliwiają szybszą analizę danych finansowych. Generalnie, stosowanie technologii cloud computing jest dla klubu bardzo użyteczne; jest to rozwiązanie opłacalne i elastyczne. Co więcej, implementacja chmur okazała się o wiele szybsza i łatwiejsza niż spodziewali się tego pracownicy. Usprawniły także organizację pracy w RCD Espanyol.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry


Pinterest to specyficzny portal społecznościowi, przeznaczony do kolekcjonowania i porządkowania zebranych materiałów wizualnych. Jego użytkownikami są często przedsiębiorcy, chcący za pośrednictwem internetu zaprezentować w formie wizualnych reklam swoje oferty jak największej liczbie potencjalnych klientów. Portal założono w 2010 roku, a od 2013 można korzystać z niego w języku polskim. W 2016 roku szefostwo Pinterest zdecydowało o wdrożeniu technologii chmur, aby łatwiej móc prezentować szerokiemu gronu odbiorców jak największą ilość  materiałów reklamowych. Poprzez chmury, Pinterest chciał także poprawić jakość relacji pomiędzy twórcami materiałów zamieszczanych w portalu a ich adresatami.

Jak widać chmury stają się coraz bardziej powszechnym, lubianym i cenionym narzędziem znacząco usprawniającym prace firm, głównie dzięki sprawnemu i szybkiemu przekazowi informacji, co w dzisiejszych czasach jest bezcenne.

Chmury w Polsce

Polska nie jest wyjątkiem jeżeli chodzi o docenienie chmur jako narzędzia ułatwiającego prowadzenie działalności. Co więcej, jesteśmy jednym z liderów jeżeli chodzi o wykorzystanie cloud computingu w Europie Środkowej.  Świadczą badania przeprowadzone przez firmę Intel w  krajach Europy Środkowej (Polska, Węgry, Czechy, Rumunia); według nich w 2016 roku już 34% przedsiębiorstw tego regionu korzystało z dobrodziejstw chmur. Największa popularnością cieszą się w Czechach (44% firm), potem w Polsce i na Węgrzech (ok. 36%), a najmniejszą w Rumunii (28%).

Wszystko wskazuje na to, że „złota era” chmur jest dopiero przed nami „... – Globalne badania Intel Security pokazują, że w ciągu następnych 16 miesięcy 80 proc. budżetów IT w firmach respondentów będzie przeznaczane na rozwiązania w chmurze. Oznacza to konieczność edukacji w zakresie wartości tej technologii i sposobów jej zabezpieczenia. Głównym celem wszystkich dostawców rozwiązań chmurowych powinno być pomaganie przedsiębiorstwom w poznaniu technologii chmury obliczeniowej oraz pokazywanie im metod, które pozwolą na ochronę lub ewentualne odparcie ataku hakera. To właśnie współpraca dostawców i przedsiębiorców wzmocni bezpieczeństwo, zmniejszając ryzyko ataku oraz zapewni ekspansję platform chmurowych – mówi Arkadiusz Krawczyk, Country Manager w Intel Security Poland.

S-NET
Główne dziedziny działalności przedsiębiorstwa to dostawa nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu i ISP; integracja rozwiązań IT takich jak: serwery, sprzęt telekomunikacyjny,​ ​sprzęt​ ​sieciowy,​ ​outsorcing​ ​IT.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA