Co to jest Google Analytics i jak rozpocząć z nim pracę?
REKLAMA
REKLAMA
Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?
Na powyższe pytania odpowiedzi może nam udzielić narzędzie Google Analytics. Warto zaznaczyć że jest ono całkowicie darmowe. Google Analytics powstał w 2005 roku, a od roku 2016 jest najpopularniejszym i najczęściej używanym narzędziem analitycznym na rynku. Dzięki Google Analytics możemy uzyskać wgląd w ruch na witrynie i w konsekwencji poznać informacje, jak poprawić wydajność witryny i zyskać pewność , że współczynniki konwersji będą stale rosły.
REKLAMA
REKLAMA
Gdy wiesz, co działa, a co nie działa, będziesz mógł ocenić dokładnie, jakie kroki należy podjąć, aby zoptymalizować swoją witrynę oraz każdą treść na niej, tak aby przyciągnąć użytkowników i dostarczyć im informacji jakich potrzebują.
Google Analytics jest również dostępny w dwóch dodatkowych wersjach: opartej na subskrypcji Google Analytics 360 - przeznaczonej dla użytkowników korporacyjnych i Google Analytics dla aplikacji mobilnych, SDK, który umożliwia zbieranie danych o użytkownikach z aplikacji iOS i Android.
Jeśli dopiero zaczynasz pracę z Google Analytics, wszystko może wydawać się przytłaczające, ale ten artykuł podpowie Ci, jak zacząć korzystać z tego niezwykle przydatnego narzędzia do maksymalizacji wydajność witryny.
Jak skonfigurować konto Google Analytics?
Aby korzystać z tego narzędzia najpierw trzeba utworzyć konto Google, ponieważ tylko z jego pomocą możesz uzyskać dostęp do Google Analytics.
Po utworzeniu konta Google możesz przejść do Google Analytics, aby skonfigurować swoje pierwsze konto. Narzędzie dostępne jest pod linkiem http://analytics.google.com/.
Po kliknięciu w link ukaże się następujące okno:
Krok 1: Utwórz nowe konto w Google Analytics
Kliknij przycisk “Zarejestruj się”, a zostaniesz poproszony o wypełnienie danych niezbędnych dla nowego konta.
Po wprowadzeniu informacji, konieczne będzie również skonfigurowanie ustawień udostępniania danych, których opcje będą dostępne poniżej.
Po tym kroku kliknij niebieski przycisk “Pobierz identyfikator śledzenia”. Następną czynnością, którą musisz wykonać, jest zaakceptowanie warunków Google Analytics.
Po zaakceptowaniu warunków Google Analytics ukaże się następujące okno:
Widzimy tutaj dwa ważne elementy:
-
Identyfikator śledzenia - jest to unikalny kod, dzięki któremu możesz śledzić zachowania użytkowników w Twojej witrynie na koncie, które wcześniej utworzyłeś.
-
Kod śledzenia - jest to kod, który należy zainstalować na każdej stronie w witrynie, którą chcesz śledzić, aby Google Analytics mógł mierzyć i zgłaszać aktywność na stronie. Instalacja kodu zależy od typu posiadanej witryny oraz używanej platformy CMS.
Krok 2: Instalacja kodu śledzenia na stronie
Aby Google Analytics mógł zacząć mierzyć aktywności użytkowników na Twojej stronie, wymagana jest instalacja identyfikatora śledzenia lub kodu śledzenia na stronie. Jeśli Twoja strona jest zbudowana z plików HTML i możesz w łatwy sposób dodać kod śledzenia do kodu źródłowego każdej strony internetowej za pomocą edytora HTML, to wtedy możesz zainstalować kod śledzenia, dodając go przed tagiem </head> na każdej stronie, którą chcesz śledzić.Ilustruje to poniższa grafika:
REKLAMA
Jeśli natomiast Twoja witryna jest zbudowana na jakimś popularnym CMS, to wtedy można zainstalować identyfikator śledzenia za pomocą wtyczki. Wówczas po instalacji odpowiedniej wtyczki należy wstawić identyfikator śledzenia we właściwe pole i zapisać zmiany.
Po tej operacji Google Analytics powinien już zacząć zbierać dane z Twojej witryny. Aby zweryfikować, czy kod śledzenia jest poprawnie zainstalowany i zbiera dane, należy w Google Analytics wejść w zakładkę, jak poniżej:
Można tutaj zauważyć, że obecnie na stronie znajduje się jeden użytkownik. Widzimy tutaj też na jakiej podstronie przebywa . Dzięki temu możemy wywnioskować, że kod śledzenia działa poprawnie i zbiera dane.
Krok 3: Konfiguracja celów (konwersji)
Po poprawnej instalacji kodu śledzenia kolejnym ważnym etapem jest utworzenie celów, tak aby Google Analytics mógł śledzić ważne działania użytkowników w Twojej witrynie. Na przykład, jeśli masz witrynę handlu elektronicznego, powinieneś mieć stronę potwierdzenia dla swoich klientów, na której wylądują po dokonaniu zakupu.
Dla każdej strony internetowej, niezależnie od jej tematyki warto utworzyć takie cele jak:
-
Czas trwania - cel ten będzie Cię informował ilu użytkowników spędziło czas ponad np. 60s.,
-
Strony na sesję - cel ten będzie Cię informował ilu użytkowników przeglądało więcej niż np. 3 podstrony podczas jednej sesji (domyślnie sesja w Google Analytics trwa 30 min.),
-
Podstrona kontakt - cel ten będzie Cię informował ilu użytkowników przeszło na podstronę “kontakt”.
Konfiguracja celów jest ważna, ponieważ Google Analytics będzie w stanie śledzić Twoje konwersje i udostępniać kluczowe informacje, które pomogą Ci określić skuteczność Twojej witryny.
Po skonfigurowaniu określonych działań użytkowników jako cele, gdy odwiedzający Twoją witrynę podejmą je, Google Analytics zarejestruje to jako konwersję i będziesz mógł uzyskać jasny obraz każdego działania. Dzięki wszystkim informacjom, które otrzymasz, będziesz dokładnie wiedział, co przynosi, a co nie przynosi korzyści. Dzięki tym informacjom możesz wprowadzić zmiany tam, gdzie to konieczne i ciągle ulepszać swoją stronę. W Google Analytics można utworzyć do 20 celów.
Aby utworzyć określony cel należy przejść w Administracja > Cele:
Następnie kliknąć przycisk “Utwórz cel”:
Teraz należy podać nazwę oraz wybrać typ celu (w przykładzie został wybrany typ czas trwania):
Następnie należy ustawić czas, po jakim ma nastąpić zliczenie wykonania celu, gdy użytkownik spędzi ten czas na stronie ( w przykładzie została ustawiona minuta).
Krok 4: Sprawdzanie realizacji celów z poszczególnych kanałów
Jedną z najważniejszych zakładek, w jakiej należy sprawdzać realizację celów jest:
Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały. W prawym górnym rogu należy wybrać przedział czasowy z jakiego chcemy sprawdzać dane.
Z rozwijanego menu należy wybrać interesujący nas cel:
Widzimy tutaj realizację celu z poszczególnych kanałów. Te kanały to:
-
Paid Search - są to płatne wyniki wyszukiwania (najczęściej Google Ads)
-
Organic Search - są to bezpłatne wyszukiwania organiczne w przeglądarce (najczęściej w wyszukiwarce Google)
-
Referral - są to odesłania z innych stron np. mamy umieszczony link do swojej strony w jakiejś innej domenie
-
Social - są to odesłania z portali społecznościowych np. facebook czy instagram
Krok 5: Monitorowanie raportów danych demograficznych i zainteresowań
Ciekawą opcją, jaką umożliwia Google Analytics jest mierzenie danych demograficznych i zainteresowań użytkowników. Aby Google Analytics zaczął zbierać takie dane należy najpierw włączyć tę opcję, tak jak zostało to zilustrowane poniżej:
Dzięki tym statystykom dowiemy się przede wszystkim ilu użytkowników witryny to kobiety, a ilu to mężczyźni oraz ilu było użytkowników z określonych przedziałów wiekowych.
Podsumowanie
Google Analytics jest jednym z najpopularniejszych darmowych i efektywnych narzędzi do monitorowania ruchu oraz zachowania użytkowników na stronie. Naszym zdaniem Google Analytics powinien znajdować się na każdej stronie internetowej, ponieważ dzięki niemu możemy w dużej mierze ocenić efektywność danej strony oraz jej podstron a w konsekwencji wyciągnąć odpowiednie wnioski prowadzące do jak najlepszej jej optymalizacji. Powyższy artykuł miał za zadanie podstawowe zaznajomienie z tym narzędziem oraz przedstawienie jak tworzyć podstawowe cele i odczytywać realizację tych celów z poszczególnych kanałów. Narzędzie Google Analytics ma również bardzo dużo innych zaawansowanych opcji z którymi warto się zaznajomić oraz zacząć z nich korzystać.
REKLAMA
REKLAMA