REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest Google Analytics i jak rozpocząć z nim pracę?

Kampanie SEO
Kampanie SEO to agencja marketingowa z ponad 10-letnim doświadczeniem, którą tworzą doświadczeni i kreatywni eksperci.
Co to jest Google Analytics i jak rozpocząć z nim pracę? /fot. Shutterstock
Co to jest Google Analytics i jak rozpocząć z nim pracę? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Być może utworzyłeś wspaniałą stronę internetową, ale jeśli nie wiesz, kim są użytkownicy Twojej witryny, z jakich źródeł pochodzą, które podstrony witryny odwiedzają, jaki czas spędzają na stronie i dlaczego oraz kiedy opuszczają witrynę, a także tego, które podstrony są najbardziej popularne i ilu użytkowników witryny konwertowało. Poprzez tą niewiedzę możesz marnować dużo pieniędzy i wysiłku na docieranie do niewłaściwego typu odbiorców. Musisz znać odpowiedzi na te oraz wiele innych ważnych pytań, aby móc zoptymalizować swoją stronę i prowadzić ją efektywnie.

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?

Na powyższe pytania odpowiedzi może nam udzielić narzędzie Google Analytics. Warto zaznaczyć że jest ono całkowicie darmowe. Google Analytics powstał w 2005 roku, a od roku 2016  jest najpopularniejszym i najczęściej używanym narzędziem analitycznym na rynku. Dzięki Google Analytics możemy uzyskać wgląd w ruch na witrynie i w konsekwencji poznać informacje, jak poprawić wydajność witryny i zyskać pewność , że współczynniki konwersji będą stale rosły.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy wiesz, co działa, a co nie działa, będziesz mógł ocenić dokładnie, jakie kroki należy podjąć, aby zoptymalizować swoją witrynę oraz każdą treść na niej, tak aby  przyciągnąć użytkowników i dostarczyć im informacji jakich potrzebują.

Google Analytics jest również dostępny w dwóch dodatkowych wersjach: opartej na subskrypcji Google Analytics 360 - przeznaczonej dla użytkowników korporacyjnych i Google Analytics dla aplikacji mobilnych, SDK, który umożliwia zbieranie danych o użytkownikach z aplikacji iOS i Android.

Jeśli dopiero  zaczynasz pracę z Google Analytics, wszystko może wydawać się przytłaczające, ale ten artykuł podpowie Ci, jak zacząć korzystać z tego niezwykle przydatnego narzędzia do maksymalizacji wydajność witryny.

REKLAMA

Jak skonfigurować konto Google Analytics?

Aby korzystać z tego narzędzia najpierw trzeba utworzyć konto Google, ponieważ tylko z jego pomocą możesz uzyskać dostęp do Google Analytics.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po utworzeniu konta Google możesz przejść do Google Analytics, aby skonfigurować swoje pierwsze konto. Narzędzie dostępne jest pod linkiem http://analytics.google.com/.

Po kliknięciu w link ukaże się następujące okno:

Krok 1: Utwórz nowe konto w Google Analytics

Kliknij przycisk “Zarejestruj się”, a zostaniesz poproszony o wypełnienie danych niezbędnych  dla nowego konta.

Po wprowadzeniu informacji, konieczne będzie również skonfigurowanie ustawień udostępniania danych, których opcje będą dostępne poniżej.

Po tym kroku kliknij niebieski przycisk “Pobierz identyfikator śledzenia”. Następną czynnością, którą musisz wykonać, jest zaakceptowanie warunków Google Analytics.

Po zaakceptowaniu warunków Google Analytics ukaże się następujące okno:

Widzimy tutaj dwa ważne elementy:

  • Identyfikator śledzenia - jest to unikalny kod, dzięki któremu możesz śledzić zachowania użytkowników w Twojej witrynie na koncie, które wcześniej utworzyłeś.

  • Kod śledzenia - jest to kod, który należy zainstalować na każdej stronie w witrynie, którą chcesz śledzić, aby Google Analytics mógł mierzyć i zgłaszać aktywność na stronie. Instalacja kodu zależy od typu posiadanej witryny oraz używanej platformy CMS.

Krok 2: Instalacja kodu śledzenia na stronie

Aby Google Analytics mógł zacząć mierzyć aktywności użytkowników na Twojej stronie, wymagana jest instalacja identyfikatora śledzenia lub kodu śledzenia na stronie. Jeśli Twoja strona jest zbudowana z plików HTML i możesz w łatwy sposób dodać kod śledzenia do kodu źródłowego każdej strony internetowej za pomocą edytora HTML, to wtedy możesz zainstalować kod śledzenia, dodając go przed tagiem </head> na każdej stronie, którą chcesz śledzić.Ilustruje to poniższa grafika:

Jeśli natomiast Twoja witryna jest zbudowana na jakimś popularnym CMS, to wtedy można zainstalować identyfikator śledzenia za pomocą wtyczki. Wówczas  po instalacji odpowiedniej wtyczki należy wstawić identyfikator śledzenia we właściwe pole i zapisać zmiany.

Po tej operacji Google Analytics powinien już zacząć zbierać dane z Twojej witryny. Aby zweryfikować, czy kod śledzenia jest poprawnie zainstalowany i zbiera dane, należy w Google Analytics wejść w zakładkę, jak poniżej:

Można tutaj zauważyć, że obecnie na stronie znajduje się  jeden użytkownik. Widzimy tutaj też na jakiej podstronie przebywa . Dzięki temu możemy wywnioskować, że kod śledzenia działa poprawnie i zbiera dane.

Krok 3: Konfiguracja celów (konwersji)

Po poprawnej instalacji kodu śledzenia kolejnym ważnym etapem jest utworzenie celów, tak aby Google Analytics mógł śledzić ważne działania użytkowników w Twojej witrynie. Na przykład, jeśli masz witrynę handlu elektronicznego, powinieneś mieć stronę potwierdzenia dla swoich klientów, na której wylądują po dokonaniu zakupu. 

Dla każdej strony internetowej, niezależnie od jej tematyki warto utworzyć takie cele jak:

  • Czas trwania - cel ten będzie Cię informował ilu użytkowników spędziło czas ponad np. 60s.,

  • Strony na sesję - cel ten będzie Cię informował ilu użytkowników przeglądało więcej niż np. 3 podstrony podczas jednej sesji (domyślnie sesja w Google Analytics trwa 30 min.),

  • Podstrona kontakt - cel ten będzie Cię informował ilu użytkowników przeszło na podstronę “kontakt”.

Konfiguracja celów jest ważna, ponieważ Google Analytics będzie w stanie śledzić Twoje konwersje i udostępniać kluczowe informacje, które pomogą Ci określić skuteczność Twojej witryny.

Po skonfigurowaniu określonych działań użytkowników jako cele, gdy odwiedzający Twoją witrynę podejmą je, Google Analytics zarejestruje to jako konwersję i będziesz mógł uzyskać jasny obraz każdego działania. Dzięki wszystkim informacjom, które otrzymasz, będziesz dokładnie wiedział, co przynosi, a co nie przynosi korzyści. Dzięki tym informacjom  możesz wprowadzić zmiany tam, gdzie to konieczne i ciągle ulepszać swoją stronę. W Google Analytics można utworzyć do 20 celów.

Aby utworzyć określony cel należy przejść w Administracja > Cele:

Następnie kliknąć przycisk “Utwórz cel”:

Teraz należy podać nazwę oraz wybrać typ celu (w przykładzie został wybrany typ czas trwania):

Następnie należy ustawić czas, po jakim ma nastąpić zliczenie wykonania celu, gdy użytkownik spędzi ten czas na stronie ( w przykładzie została ustawiona minuta).

Krok 4: Sprawdzanie realizacji celów z poszczególnych kanałów

Jedną z najważniejszych zakładek, w jakiej należy sprawdzać realizację celów jest:

Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały. W prawym górnym rogu należy wybrać przedział czasowy z jakiego chcemy sprawdzać dane.

Z rozwijanego menu należy wybrać interesujący nas cel:

Widzimy tutaj realizację celu z poszczególnych kanałów. Te kanały to:

  • Paid Search - są to płatne wyniki wyszukiwania (najczęściej Google Ads)

  • Organic Search - są to bezpłatne wyszukiwania organiczne w przeglądarce (najczęściej w wyszukiwarce Google)

  • Referral - są to odesłania z innych stron np. mamy umieszczony link do swojej strony w jakiejś innej domenie

  • Social - są to odesłania z portali społecznościowych np. facebook czy instagram

Krok 5: Monitorowanie raportów danych demograficznych i zainteresowań

Ciekawą opcją, jaką umożliwia Google Analytics jest mierzenie danych demograficznych i zainteresowań użytkowników. Aby Google Analytics zaczął zbierać takie dane należy najpierw włączyć tę opcję, tak jak zostało to zilustrowane poniżej:

Dzięki tym statystykom dowiemy się przede wszystkim ilu użytkowników witryny to kobiety, a ilu to mężczyźni oraz ilu było użytkowników z określonych przedziałów wiekowych.

Podsumowanie

Google Analytics jest jednym z najpopularniejszych darmowych i efektywnych narzędzi do monitorowania ruchu oraz zachowania użytkowników na stronie. Naszym zdaniem Google Analytics powinien znajdować się na każdej stronie internetowej, ponieważ dzięki niemu możemy w dużej mierze ocenić efektywność danej strony oraz jej podstron a w konsekwencji wyciągnąć odpowiednie wnioski prowadzące do jak najlepszej jej optymalizacji. Powyższy artykuł miał za zadanie podstawowe zaznajomienie z tym narzędziem oraz przedstawienie jak tworzyć podstawowe cele i odczytywać realizację tych celów z poszczególnych kanałów. Narzędzie Google Analytics ma również bardzo dużo innych zaawansowanych opcji z którymi warto się zaznajomić oraz zacząć z nich korzystać.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA