REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki prawne prowadzącego bloga

Jarosław Góra
Aplikant adwokacki
obowiązki prowadzącego bloga
obowiązki prowadzącego bloga
Media

REKLAMA

REKLAMA

Każdy bloger powinien pamiętać o tym, że w cyberprzestrzeni prawo obowiązuje na takich samych zasadach, jak w tzw. realu. Poczucie anonimowości bywa złudne, łatwość wyrażania często kontrowersyjnych poglądów może rodzić odpowiedzialność, a jedno kliknięcie oznaczać zawarcie skutecznej umowy i zobowiązanie się np. do uiszczenia opłaty za daną usługę, co przy niechęci internautów do czytania regulaminów i innych pojawiających się na stronach informacji bywa niebezpieczne. Specyfika internetu oczywiście pociąga za sobą szereg komplikacji i kontrowersji, między innymi w zakresie egzekwowania obowiązujących przepisów, to jednak nie zwalniają z odpowiedzialności przed prawem. O czym powinien pamiętać bloger, żeby nie popaść w problemy z prawem?

Czy nie wydajemy dziennika lub czasopisma?

Jeśli chodzi o prowadzenie bloga czy też podobnej strony internetowej i konkretne obowiązki z tym związane, to przede wszystkim należy odpowiedzieć na pytanie, czy nasza strona (blog) ma charakter prasy, czy też nie. Jeżeli odpowiedź na to pytanie będzie twierdząca, to ciążyć będą na nas obowiązki wynikające z ustawy z dnia z dnia 26 stycznia 1984 r. prawa prasowego.

REKLAMA

Kwestia uznania blogów i stron internetowych za prasę jest problematyczna i niejednoznaczna. Zarówno w literaturze, jak i orzecznictwie pojawiają się różne stanowiska. Ustawa Prawo prasowe zawiera definicję prasy, zgodnie z którą (w skrócie) prasa to:

  • publikacja periodyczna (ukazuje się w określonych odstępach czasu — nie rzadziej niż raz do roku)
  • nie tworząca zamkniętej i jednorodnej całości (charakteryzuje ją natomiast różnorodność i otwartość — oznacza to, że prasą nie będą kalendarze, programy teatralne, poradniki czy poszczególne pozycje serii wydawniczych)
  • opatrzona stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Dodatkowo ustawodawca przykładowo wskazuje, że za prasę uznać należy: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe, jak również (i to z naszego punktu widzenia najbardziej istotne) wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

To ostatnie wskazanie pozwala na uznanie, w pewnych przypadkach, treści pojawiających się w internecie za prasę. W jakich? Żeby uznać portal, stronę lub bloga za prasę, musi on spełniać ogólne przesłanki wypunktowane wyżej, tj. periodyczność, otwartość i różnorodność oraz opatrzenie tytułem i datą. Nie bez znaczenia jest cel, jaki realizuje dana strona internetowa czy blog i zestawienie go z podstawowym zadaniem prasy, jakim jest rozpowszechnianie informacji kierowanych do ogółu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przyciągnąć czytelników na blog firmowy? - 5 popularnych sposobów

W przypadku niektórych stron internetowych z cała pewnością będziemy mieli zatem do czynienia z prasą. Będzie tak w przypadku internetowych wersji „klasycznych” dzienników czy czasopism. W takiej sytuacji na wydawcy ciążą obowiązki (np. obowiązek rejestracji) i przysługują pewne prawa wskazane w Prawie prasowym (np. wolność wypowiedzi prasowej, prawo przedruku).

Jednak w przypadku zdecydowanej większości blogów, w mojej ocenie o prasie nie może być mowy. Ogólnoinformacyjny charakter prasy po prostu nie pasuje do specyfiki większości blogów, które mają charakter bardziej opiniotwórczy, czy wręcz literacki.

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga

Prawo autorskie działa w sieci!

REKLAMA

Blogerzy powinni pamiętać, że łatwość dostępu do różnego rodzaju dóbr kultury takich jak zdjęcia, grafika, muzyka, filmy, dzieła literackie itp. nie wyłącza ogólnych zasad związanych z ich ochroną. Ogromna większość tego rodzaju twórczości może podlegać ochronie na gruncie prawa autorskiego.

Z punktu widzenia blogerów najbardziej istotną kwestią w tym zakresie jest możliwość lub brak możliwości rozpowszechniania tego rodzaju utworów, poprzez np. zamieszczanie ich na swojej stronie. Co do zasady jakikolwiek sposób korzystania z chronionych utworów objęty jest monopolem prawnoautorskim, a więc może tego dokonywać jedynie podmiot uprawniony z tytułu autorskich praw majątkowych. Jeżeli inna osoba chciałyby korzystać z takiego chronionego utworu w jakimś zakresie, musiałaby uzyskać odpowiednią zgodę uprawnionego – bądź w postaci nabycia od niego prawa w tym zakresie, bądź w postaci uzyskania odpowiedniej licencji.

Oczywiście od każdej zasady istnieją wyjątki. Na pewno wszyscy słyszeli o tzw. dozwolonym użytku. Ten jednak nie obejmuje rozpowszechniania chronionych utworów poprzez zamieszczanie ich na ogólnie dostępnej stronie internetowej. Bezprawne rozpowszechnianie chronionych utworów stanowi naruszenie praw podmiotu uprawnionego i wiąże się z potencjalną odpowiedzialnością cywilną i karną.

Jak tanio założyć firmową stronę WWW?


Również w ramach wszelkiego rodzaju portali społecznościowych prawo autorskie jak najbardziej obowiązuje. Standardowym zapisem regulaminów tego rodzaju portali jest zobowiązanie użytkowników do respektowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym prawa autorskiego. Bez zgody uprawnionego z tytułu praw autorskich nie należy zatem zamieszczać chronionych utworów, np. zdjęć na swoim fanpage’u.

Czy sposobem na uniknięcie odpowiedzialności z tego tytułu jest linkowanie do chronionych utworów? Kwestia linkowania to problem rozstrzygnięcia tego, czy wklejenie linku jest równoznaczne z rozpowszechnianiem treści, do której link prowadzi, czy tylko wskazaniem, że w danym miejscu taka treść się znajduje. Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje jeśli weźmiemy różne rodzaje odesłań, tj. linki, deeplinking, framing, inline linking itd. Temat jest na tyle ciekawy, że zostanie omówiony w  jednym z następnych artykułów.

Co w przypadku, gdy chcemy zamieścić na blogu utwór, który sami stworzyliśmy – czy musimy dopełnić jakichś formalności, aby podlegał ochronie na gruncie prawa autorskiego? Czy musimy zastrzegać to prawo, czy też umieszczać odpowiednią notę? Sprawa jest istotna z punktu widzenia wielu blogerów, np. tych którzy piszą albo zamieszczają wykonane przez siebie zdjęcia.

Jak komunikować adres firmowej strony www?

Kilka słów o ochronie danych osobowych.

Właściciel strony internetowej, bloger, w wielu przypadkach będzie przetwarzał dane osobowe internautów, którzy będą odwiedzali jego stronę lub bloga. Będzie tak w przypadku umożliwienia internautom zamieszczania na stronie treści, w tym dotyczących ich osoby, umożliwiania nawiązywania kontaktu np. poprzez przesyłanie blogerowi danych kontaktowych, czy też w sytuacji korzystania z narzędzi zbierających informacje o internautach (cookies).

Dane osobowe podlegają ochronie na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Trzeba jednak w tym miejscu wskazać, iż przepisów ustawy nie stosuje się do osób fizycznych, które przetwarzają dane wyłącznie w celach osobistych lub domowych. Zatem prowadzenie prywatnej strony internetowej, czy też bloga, niezwiązanego z działalnością zarobkową lub zawodową, nie będzie podlegało przepisom tej ustawy.

W innym przypadku na podmiocie przetwarzającym dane osobowe, stającym się ich administratorem, ciążą liczne obowiązki przewidziane w przepisach przywołanej ustawy, w tym obowiązki związane z ich ochroną.

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA