REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co warto wiedzieć o książeczce mieszkaniowej?

Jan Bijas
Dyrektor Generalny Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Książeczka mieszkaniowa to relikt minionej epoki.
Książeczka mieszkaniowa to relikt minionej epoki.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce blisko milion osób należy do „szczęśliwych” posiadaczy książeczek mieszkaniowych. Za co można zapłacić, posługując się książeczką mieszkaniową? Eksperci tłumaczą, dlaczego zakupy z książeczkami mieszkaniowymi nie należą do najłatwiejszych.

Na wstępie warto zaznaczyć, że tylko częścią możliwych do uzyskania pieniędzy z książeczki mieszkaniowej są te, gromadzone przez lata grosz do grosza. Drugą część stanowi premia gwarancyjna. O możliwości otrzymania premii gwarancyjnej, przysługującej posiadaczom książeczek mieszkaniowych, mówi ustawa z 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom premii gwarancyjnych.

REKLAMA

Zgodnie z tą ustawą i innymi przepisami, premia gwarancyjna przysługuje tylko posiadaczom książeczek mieszkaniowych, założonych przed 23 października 1990 roku. Jedynym bankiem, który ma w swojej ofercie ten produkt, jest PKO BP.

Wielu posiadaczy książeczki mieszkaniowej, widząc, że środki na niej zgromadzone topnieją, chce jak najszybciej uzyskać posiadane pieniądze. Proces ich uruchamiania jest jednak procesem bardzo skomplikowanym i długotrwałym. Dodatkowe komplikacje dochodzą, gdy fundusze, zebrane na książeczce mieszkaniowej, pragniemy przeznaczyć na wkład własny przy kredycie hipotecznym.

Środki zgromadzone na książeczce mieszkaniowej możemy wykorzystać na wiele różnych sposobów. Należą do nich:

  • przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu we własnościowe lub w odrębną własność,
  • zakup mieszkania lub domu jednorodzinnego,
  • wykup mieszkania komunalnego,
  • przystąpienie do użytkowania wybudowanego przez siebie domu jednorodzinnego,
  • remont mieszkania.

Nie uzyskamy środków z książeczki mieszkaniowej, chcąc wykupić prawo do mieszkania lokatorskiego od Skarbu Państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpopularniejszym sposobem na wykorzystanie książeczki mieszkaniowej jest zwrot części środków, przeznaczonych na zakup nieruchomości. Książeczkę w takiej sytuacji można uruchomić w dwóch jednocześnie zachodzących okolicznościach. Pierwszą jest podpisanie aktu notarialnego. Drugą – poniesienie co najmniej 50% kosztów inwestycji.

Dowiedz się także: Jak rozwiązać spór z bankiem?

Kupując nieruchomość za tzw. gotówkę, nie powinniśmy napotkać na większe problemy z wypłaceniem pieniędzy, gromadzonych na książeczce.

REKLAMA

Inna sytuacja zachodzi, gdy część środków, przeznaczonych na zakup nieruchomości, pochodzi z kredytu hipotecznego. Polskie banki bardzo niechętnie godzą się na transakcje, w których ostatnia transza, przeznaczona na zakup mieszkania, nie pochodzi z kredytu.

Zakupienie mieszkania z udziałem banku, kredytującego transakcję, wymaga zastosowania transakcji przeplatanej: kredyt-książeczka-kredyt. Mocno ogranicza to nasz wybór w ofercie kredytowej banków, gdyż tylko nieliczne z nich zgodzą się na taki manewr.

Polecamy serwis: Kredyty

W przypadku remontu bank wypłaci premię gwarancyjną. Jej wysokość uzależniona jest od wieku książeczki mieszkaniowej. Nabywanie uprawnień do premii odbywa się zgodnie z odpowiednim harmonogramem:

1) od 1 kwietnia 2009 r. dla książeczek wystawionych włącznie do roku 1968;

2) od 1 stycznia 2010 r. dla książeczek wystawionych w latach 1969-1972;

3) od 1 stycznia 2011 r. dla książeczek wystawionych w latach 1973-1975;

4) od 1 stycznia 2012 r. dla książeczek wystawionych w latach 1976-1979;

5) od 1 stycznia 2013 r. dla książeczek wystawionych w latach 1980-1985;

6) od 1 stycznia 2014 r. dla książeczek wystawionych w 1986 r.;

7) od 1 stycznia 2015 r. dla książeczek wystawionych w 1987 r.;

8) od 1 stycznia 2016 r. dla książeczek wystawionych w 1988 r.;

9) od 1 stycznia 2017 r. dla książeczek wystawionych w latach 1989-1990.

Przepisy, mówiące o wypłacie środków, są bardzo restrykcyjne. Przede wszystkim należy pamiętać, że wniosek o wypłacenie środków, zgromadzonych na książeczce mieszkaniowej oraz premii gwarancyjnej należy złożyć w placówce banku (PKO BP) nie później niż na 90 dni po podpisaniu aktu notarialnego. W przeciwnym wypadku, bank może nam odmówić zamknięcia książeczki mieszkaniowej.

Uruchomienie środków po złożenia wniosku również nie następuje z dnia na dzień. Przyjdzie nam czekać na realizację przelewu nawet do kilku tygodni.

REKLAMA

Zgodnie z przepisami polskiego prawa, książeczki mieszkaniowej nie można ani sprzedać, ani kupić. Mamy za to możliwość dokonania cesji przysługujących nam praw na najbliższych członków rodziny (małżonków, dzieci, rodzeństwo, wnuki itp.). Oznacza to, że posiadając środki, zgromadzone na książeczce, jesteśmy poniekąd na nią skazani, a dodatkowo nasze pole manewru pozostaje mocno ograniczone przy zakupie nieruchomości lub remoncie nieruchomości już posiadanej.

„Relikt przeszłości” wydaje się więc jak najbardziej słusznym określeniem książeczki mieszkaniowej. Pozostaje jedynie cieszyć się, że obecny świat finansów jest znacznie bardziej user-friendly niż ten z czasów, kiedy prym wiodły książeczki mieszkaniowe.

Jan Bijas, Salomon Finance

Cyryl Wojewódzki, Salomon Finance

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA