REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto wnieść wkład własny przy zakupie mieszkania?

Jan Bijas
Dyrektor Generalny Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Krzysztof Kubarski
Ekspert Kredytowy Salomon Finance
Większość banków wymaga ubezpieczenia niskiego wkładu własnego przy kwocie, przewyższającej 80% wartości nieruchomości.
Większość banków wymaga ubezpieczenia niskiego wkładu własnego przy kwocie, przewyższającej 80% wartości nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych bankach można uzyskać ofertę kredytu na sto procent wartości nieruchomości. W związku z tym wiele osób staje przed dylematem, czy wnieść kilkunastoprocentowy wkład własny, czy może lepiej zatrzymać te pieniądze i zaciągnąć kredyt na 100%.

Decyzję w tej kwestii powinni podjąć sami kredytobiorcy, choć nie jest ona taka prosta. Gdy wniesiemy wkład własny, wynoszący chociaż 10 % wartości nieruchomości, automatycznie spłacamy ratę od niższego zadłużenia. Może to jednak wiązać się z przeznaczeniem na ten cel wszystkich oszczędności i utratą płynności kredytowej.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli natomiast podejmiemy decyzję o kredycie z LTV=100%, brak określonego wkładu własnego będzie skutkować wzrostem oprocentowania. Dodatkowo, wiele banków w takich wypadkach wymaga przystąpienia do ubezpieczenia niskiego wkładu własnego, a czasami – również ubezpieczenia na życie.

W większości instytucji można zaobserwować tendencję do spadku wysokości oprocentowania wraz ze wzrostem wkładu własnego. Jest to spowodowane faktem, że przy wyższym wkładzie własnym maleje ryzyko niewypłacalności kredytobiorcy. Oprocentowanie jest silnie zależne od ryzyka, jakie dostrzega bank przy niskim wkładzie własnym klienta. Jego postawę łatwo da się uzasadnić chęcią zmniejszenia ryzyka. Przy ewentualnej licytacji komorniczej kwota, uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, nie wystarczy na pokrycie zobowiązania względem banku.

Dowiedz się także: Jaki wpływ na zdolność kredytową mają dochody z wynajmu mieszkania?

W związku z powyższym, przy kredycie na 100% wartości nieruchomości banki wprowadzają dodatkowe zabezpieczenie w postaci ubezpieczenia niskiego wkładu własnego. Jest ono na ogół wymagane w przypadku kredytu, przewyższającego kwotę 80% wartości nieruchomości. Aby uniknąć tej opłaty, należy posiadać kwotę, stanowiącą równowartość 20% przedmiotu kredytu. Jeśli nie dysponuje się takimi pieniędzmi, należy liczyć się z opłatą, opiewającą nawet na 3,5% wartości brakującego wkładu, czyli z kosztem od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Na ogół składka płatna jest za okres trzech lub pięciu lat. Po tym czasie bank sprawdza, czy wartość kredytu, pozostałego do spłaty, jest niższa czy wyższa niż 80% wartości nieruchomości. W drugim przypadku każe ponownie wykupić ubezpieczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Kursy walut

REKLAMA

Pomiędzy bankami, oprócz wysokości ubezpieczenia, mogą wystąpić również różnice w sposobie uiszczenia należności za ubezpieczenie. Następują one za sprawą jednorazowej składki, płatnej z góry gotówką lub poprzez doliczenie do kwoty kredytu.

Niejednokrotnie najbardziej kosztowne okazuje się wnoszenie wkładu własnego w przypadku zakupu nieruchomości od dewelopera. Gdy w okresie budowy obowiązuje opcja karencji w spłacie, przez cały okres trwania prac budowlanych spłacane są wyłącznie odsetki kredytu, a kapitał nie zmniejsza się nawet o złotówkę. W takiej sytuacji może więc okazać się, że w ciągu 3 lat spłacimy dopiero 1-2% kapitału, a ubezpieczenie wkładu własnego będzie obowiązywać przez 12 lat.

Podjęcie decyzji o wniesieniu stosownego wkładu własnego nie jest proste i wymaga dokładnego przeanalizowania wszystkich za i przeciw. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że bank przychylniej patrzy na wnioskodawców, wnoszących o kredyt, którzy deklarują chęć partycypacji gotówkowej w transakcji zakupu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA