REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co powstrzymuje Polaków przed zmianą banku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Kochalska
Analityk Gold Finance
Kampanie reklamowe kont osobistych pochłaniają wiele funduszy banków. Fot. Fotolia
Kampanie reklamowe kont osobistych pochłaniają wiele funduszy banków. Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy nie lubią zmian, a przynajmniej nie chcą likwidować konta i otwierać rachunków w innych bankach niż dotychczas. Największy problem z podjęciem decyzji o przeniesieniu rachunku bankowego mają osoby, które są związane z instytucją dłużej. Tymczasem banki robią wszystko, żeby pozyskać nowych klientów.

Informacje do tekstu zostały zaczerpnięte z raportu „DOKĄD ODPŁYWAJĄ TWOI KLIENCI?”, przygotowanego przez TNS Pentor.

REKLAMA

Gdy osłabła presja na sprzedaż kredytów, na pierwszy plan w kampaniach reklamowych wysunęły się konta. Już ponad dwa lata banki dwoją się i troją w mediach, aby przekonać do swoich rachunków. Dodatkowo, od 2010 roku instytucje finansowe ułatwiają przenoszenie kont. Badania rynku nie pozostawiają jednak złudzeń – mobilność klientów nie wzrasta.

- Polacy obejrzą i docenią reklamy, pomyślą nawet, jakby to było dobrze zmienić bank, ale do czynów dochodzi niebywale rzadko – zwraca uwagę Marcin Idzik z TNS Pentor. Wyjątek na tym tle stanowią osoby, związane z bankiem mniej niż dwa lata. Im „zdrada” przychodzi zdecydowanie łatwiej. Generalnie od ponad pięciu lat, na taki krok decyduje się zaledwie co dwudziesta osoba. I odsetek ten się nie zmienia.

Wieloletni związek z bankiem

Czyżby Polacy byli tak zadowoleni z usług banków, czy też po prostu nie chce im się działać? Prawda jak zwykle leży po środku. Statystyczny Polak związany jest ze swoim bankiem długo, bo około osiem lat. Im dłuższa współpraca, tym trudniej zrezygnować, a negatywne doświadczenia z przeszłości z czasem przechodzą w niepamięć – mówi Marcin Idzik. Do tego dochodzi jeszcze przyzwyczajenie i tak powstaje recepta na inercję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Czy założyć darmowe konto bankowe dla studenta?

REKLAMA

Jak podaje Pentor, wśród osób, zastanawiających się nad zmianą, tylko 17 proc. stanowią klienci, którzy mają konto w tym samym banku od co najmniej od ośmiu lat. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w grupie ze stażem, nieprzekraczającym dwóch lat. Z tej kategorii wywodzi się jedna trzecia osób, które zmieniały bank w ciągu ostatniego roku.

Przyczyną odejścia jest głównie niezadowolenie ze współpracy. Taka odpowiedź pada w 45 proc. przypadków. - Czynnikiem koniecznym staje się też oferta konkurencji. To kluczowy element co drugiej tego typu decyzji – zwraca uwagę Marcin Idzik.

Mix niezadowolenia ze współpracy z nową, ciekawą ofertą innego banku, zyskał 22 proc. odpowiedzi. Atrakcyjna propozycja konkurencji mobilizuje 28 proc. ankietowanych.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Dwa konta zamiast jednego

Decyzja o zmianie banku traktowana jest bardzo poważnie; towarzyszą jej analizy czynników „za” i „przeciw”. Zdecydowanie łatwiej rozpocząć współpracę z nowym bankiem, zachowując przy tym relację z dotychczasowym. Świadczy o tym fakt, iż w przypadku zmiany banku Polacy biorą pod uwagę dwukrotnie więcej czynników niż w przypadku nawiązania współpracy z bankiem dodatkowym.

Osoby, które założyły dodatkowe konto, najczęściej zdecydowały się na to ze względu na atrakcyjną ofertę banku konkurencyjnego, ale jednocześnie jedna czwarta tej grupy mówi, że stary bank nie spełniał do końca ich oczekiwań.

Cechy idealnego banku

Czego oczekuje się od nowego banku? Czas zmienia wymagania. Maleje rola dostępności i lokalizacji oddziału. W ostatnich siedmiu latach ich znaczenie spadło z 51 do 32 proc. Zyskują natomiast opłaty (z 7 do 20 proc. oraz zdalne kanały kontaktu z bankiem, z 2 do 13 proc.) Zmieniają się też powody rezygnacji, klienci wskazują coraz więcej przyczyn.

Magia reklam

Pewnym pocieszeniem dla mocno inwestujących w promocję może być fakt, że kampanie reklamowe nie trafiają w próżnię. Trzech na czterech bankowych klientów wskazuje spontanicznie (bez podpowiadania) marki banków z reklam, z którymi w ostatnim czasie się zetknęło. Średnio potrafią podać ponad pięć nazw banków. Z przytaczanej listy ankietowani kojarzą ponad dziesięć reklam i aż 62 proc. podaje nazwy instytucji bankowych, oferujących rachunek „za zero zł”.

Halina Kochalska, Open Finance

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA