reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Księgarnia > Księgarnia – franczyza

Księgarnia – franczyza

Przebicie się do klienta pod własną marką księgarni może być dla niektórych przedsiębiorców mniej opłacalne niż skorzystanie z już rozpoznawalnej i ugruntowanej na rynku marki . Dla nich idealnym rozwiązaniem jest franczyza.

Co to takiego?

Franczyza oznacza współpracę między niezależnymi podmiotami gospodarczymi. Franczyzodawca daję swoje „know-how” oraz znak towarowy za opłatą, a franczyzobiorca może korzystać ze sprawdzonego pomysłu na biznes.

Sam angielski termin „to franchise” oznacza udzielenie przez jedną firmę innej firmie zezwolenia na sprzedaż dóbr lub świadczenie usług na określonym terytorium. W Europie i w Polsce stosuje się ściślejsze rozumienie pojęcia franczyzy. Franczyzą nazywa się długookresową, stałą umowną współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki.

Zobacz: Franczyza pomysłem na własny biznes.

Plusy.

Zwrócenie się do większych graczy na rynku przynosi obopólne korzyści. Przedsiębiorca otrzymuje silną markę, inwestycje od franczyzodawcy, zaplecze multimedialna, dystrybucyjne i magazynowe. Zmartwieniem przestaje być wystrój wnętrz i asortyment – są ustalane odgórnie.

Franczyzobiorcy mogą liczyć na duże wsparcie od użyczających marki. Niektórzy franczyzodawcy organizują w salonach partnerskich różnego rodzaju wydarzenia (spotkania autorskie, wystawy itp.). Czasami też punkt franczyzowy traktowany jest  przez firmę jako punkt odbioru. Zapewnia to  partnerom dodatkowe źródło dochodu.

Księgarnia - biznesplan

Wymagania.

Lokalnym partnerom za to stawiane są wymagania. Nie każde miejsce nadaje się na salon partnerski. Księgarze, którzy stawiają na franczyzę muszą znać rynek kultury i miejscowe zapotrzebowanie na nią, by trafnie dobrać ofertę. Powinni posiadać także doświadczenie w handlu detalicznym, znać standardy jakości obsługi klienta i umieć zarządzać niewielkim zespołem.

Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?

W skrócie.

Ogólnie rzecz polega na tym, że duży gracz inwestuje w punkt sprzedaży, podczas gdy  franczyzobiorca jest  agentem, który, prowadząc własną działalność gospodarczą, kieruje pracą salonu i płaci opłatę licencyjną. Jego zarobek to prowizja od sprzedaży.  Według „Forbes Polska” wynosi on około 7-10 procent dochodów ze sprzedaży.

Spójrz: Czy franczyza zawsze się sprawdza?

Rynek franczyzowy w Polsce.

W Polsce największymi dostawcami usług franczyzowych dla księgarni są firmy: EMPIK, MATRAS i TRAFFIC CLUB.  Empik co roku przekształca ponad 25 swoich sklepów firmowych w salony partnerskie.  To rosnący trend, który stwarza szansę dla przedsiębiorców chcących rozwijać swój książkowy biznes pod egidą rozpoznawalnych marek.

reklama

Czytaj także

Aktualizacja: 20.08.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

księgarnia a franczyza
księgarnia a franczyza

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Wyoming LLC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama