REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgarnia – franczyza

Piotr Moskowicz
księgarnia a franczyza
księgarnia a franczyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przebicie się do klienta pod własną marką księgarni może być dla niektórych przedsiębiorców mniej opłacalne niż skorzystanie z już rozpoznawalnej i ugruntowanej na rynku marki . Dla nich idealnym rozwiązaniem jest franczyza.

Co to takiego?

Franczyza oznacza współpracę między niezależnymi podmiotami gospodarczymi. Franczyzodawca daję swoje „know-how” oraz znak towarowy za opłatą, a franczyzobiorca może korzystać ze sprawdzonego pomysłu na biznes.

REKLAMA

Sam angielski termin „to franchise” oznacza udzielenie przez jedną firmę innej firmie zezwolenia na sprzedaż dóbr lub świadczenie usług na określonym terytorium. W Europie i w Polsce stosuje się ściślejsze rozumienie pojęcia franczyzy. Franczyzą nazywa się długookresową, stałą umowną współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki.

Zobacz: Franczyza pomysłem na własny biznes.

Plusy.

REKLAMA

Zwrócenie się do większych graczy na rynku przynosi obopólne korzyści. Przedsiębiorca otrzymuje silną markę, inwestycje od franczyzodawcy, zaplecze multimedialna, dystrybucyjne i magazynowe. Zmartwieniem przestaje być wystrój wnętrz i asortyment – są ustalane odgórnie.

Franczyzobiorcy mogą liczyć na duże wsparcie od użyczających marki. Niektórzy franczyzodawcy organizują w salonach partnerskich różnego rodzaju wydarzenia (spotkania autorskie, wystawy itp.). Czasami też punkt franczyzowy traktowany jest  przez firmę jako punkt odbioru. Zapewnia to  partnerom dodatkowe źródło dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księgarnia - biznesplan

Wymagania.

Lokalnym partnerom za to stawiane są wymagania. Nie każde miejsce nadaje się na salon partnerski. Księgarze, którzy stawiają na franczyzę muszą znać rynek kultury i miejscowe zapotrzebowanie na nią, by trafnie dobrać ofertę. Powinni posiadać także doświadczenie w handlu detalicznym, znać standardy jakości obsługi klienta i umieć zarządzać niewielkim zespołem.

Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?

W skrócie.

Ogólnie rzecz polega na tym, że duży gracz inwestuje w punkt sprzedaży, podczas gdy  franczyzobiorca jest  agentem, który, prowadząc własną działalność gospodarczą, kieruje pracą salonu i płaci opłatę licencyjną. Jego zarobek to prowizja od sprzedaży.  Według „Forbes Polska” wynosi on około 7-10 procent dochodów ze sprzedaży.

Spójrz: Czy franczyza zawsze się sprawdza?

Rynek franczyzowy w Polsce.

W Polsce największymi dostawcami usług franczyzowych dla księgarni są firmy: EMPIK, MATRAS i TRAFFIC CLUB.  Empik co roku przekształca ponad 25 swoich sklepów firmowych w salony partnerskie.  To rosnący trend, który stwarza szansę dla przedsiębiorców chcących rozwijać swój książkowy biznes pod egidą rozpoznawalnych marek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA