Księgarnia – franczyza
REKLAMA
REKLAMA
Co to takiego?
Franczyza oznacza współpracę między niezależnymi podmiotami gospodarczymi. Franczyzodawca daję swoje „know-how” oraz znak towarowy za opłatą, a franczyzobiorca może korzystać ze sprawdzonego pomysłu na biznes.
REKLAMA
Sam angielski termin „to franchise” oznacza udzielenie przez jedną firmę innej firmie zezwolenia na sprzedaż dóbr lub świadczenie usług na określonym terytorium. W Europie i w Polsce stosuje się ściślejsze rozumienie pojęcia franczyzy. Franczyzą nazywa się długookresową, stałą umowną współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki.
Zobacz: Franczyza pomysłem na własny biznes.
Plusy.
REKLAMA
Zwrócenie się do większych graczy na rynku przynosi obopólne korzyści. Przedsiębiorca otrzymuje silną markę, inwestycje od franczyzodawcy, zaplecze multimedialna, dystrybucyjne i magazynowe. Zmartwieniem przestaje być wystrój wnętrz i asortyment – są ustalane odgórnie.
Franczyzobiorcy mogą liczyć na duże wsparcie od użyczających marki. Niektórzy franczyzodawcy organizują w salonach partnerskich różnego rodzaju wydarzenia (spotkania autorskie, wystawy itp.). Czasami też punkt franczyzowy traktowany jest przez firmę jako punkt odbioru. Zapewnia to partnerom dodatkowe źródło dochodu.
Wymagania.
Lokalnym partnerom za to stawiane są wymagania. Nie każde miejsce nadaje się na salon partnerski. Księgarze, którzy stawiają na franczyzę muszą znać rynek kultury i miejscowe zapotrzebowanie na nią, by trafnie dobrać ofertę. Powinni posiadać także doświadczenie w handlu detalicznym, znać standardy jakości obsługi klienta i umieć zarządzać niewielkim zespołem.
Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?
W skrócie.
Ogólnie rzecz polega na tym, że duży gracz inwestuje w punkt sprzedaży, podczas gdy franczyzobiorca jest agentem, który, prowadząc własną działalność gospodarczą, kieruje pracą salonu i płaci opłatę licencyjną. Jego zarobek to prowizja od sprzedaży. Według „Forbes Polska” wynosi on około 7-10 procent dochodów ze sprzedaży.
Spójrz: Czy franczyza zawsze się sprawdza?
Rynek franczyzowy w Polsce.
W Polsce największymi dostawcami usług franczyzowych dla księgarni są firmy: EMPIK, MATRAS i TRAFFIC CLUB. Empik co roku przekształca ponad 25 swoich sklepów firmowych w salony partnerskie. To rosnący trend, który stwarza szansę dla przedsiębiorców chcących rozwijać swój książkowy biznes pod egidą rozpoznawalnych marek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.