Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?
REKLAMA
REKLAMA
Sprawdź: Jak założyć własną firmę?
REKLAMA
Rozpoznaj teren
Sprawdź punkty sprzedaży detalicznej w swojej okolicy, przede wszystkim księgarnie. Ustal, czy rynek jest gotowy na twoją księgarską działalność i jakie luki można wciąż wypełnić. Porozmawiaj z innymi , lokalnymi przedsiębiorcami. Użyj ich informacji, aby zdecydować, jak należy najlepiej przygotować swoje przedsięwzięcie, aby odpowiedzieć na rynkowe zapotrzebowanie. Dobrym pomysłem będzie zapytanie znajomych albo przeprowadzenie ankiety na temat tego, co życzyliby sobie ujrzeć członkowie okolicznej społeczności w twojej księgarni.
Napisz biznesplan
Zobacz: Księgarnia-biznesplan.
Żaden dobry biznesmen nie powinien działać po omacku. Biznesplan jest formalnym ujęciem twojej wizji, które przekona innych do inwestycji w twoją księgarnie. Biznesplan ma kilka kluczowych elementów:
- Dobre podsumowanie. Przedstawia ono ogólnie całą twoją koncepcję na jednej stronie. Jeśli nie zaintrygujesz czytelnika generalną wizją, nie licz na to, że przeczyta resztę biznesplanu.
- Zawrzyj solidny plan marketingowy(strategiczny). To prawdopodobnie najistotniejsza cześć twojego biznesplanu. Plan marketingowy pokazuje, że zbadałeś rynek, zidentyfikowałeś grupę docelową (target) i rozumiesz rynek. Przedstaw tutaj szczegóły swojego produktu, strategie dystrybucyjną , politykę cenową i budżet marketingowy.
- Nie unikaj finansowych dokumentów. Kredytodawcy i inwestorzy jako pierwsi sprawdzają te stronę twojego biznesplanu. Zamieść przewidywany trzyletni bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływu gotówki. Udowodnij inwestorom, że mogą liczyć na szybki zwrot zainwestowanych środków i przekonaj kredytodawców, iż nie grozi ci szybkie bankructwo.
Załóż działalność gospodarczą
Zanim przystąpisz do urządzania księgarni, zarejestruj swoją działalność. Wypełnienie formalności w urzędzie miasta, Urzędzie Skarbowym i ZUSie może wydawać się trudne, jednak im szybciej pozbędziesz się problemów z organami państwowymi, tym lepiej.
Polecamy: Jak założyć działalność gospodarczą?
Znajdź miejsce, wybierz lokację
Znalezienie właściwego miejsca dla twojej księgarni jest kwestią zasadniczą dla powodzenia twojego biznesu. Księgarnia centralnie położona oznacza większe obroty i duży przepływ klientów. Estetyczne dogodnie logistycznie miejsce jest wizytówką miejscowości. Oczywiście, początkowo mierz cele na zamiary. Początkującego księgarza ogranicza wszak jego kapitał.
Czy jesteś księgarzem?
Znajomość rynku kultury i zamiłowanie do literatury nie jest konieczne od razu, ale bardzo pomaga przy wyborze asortymentu. „Know-how” zaś jest niezbędne, jeśli chcesz osiągnąć sukces.
Zdobądź fundusze na rozkręcenie księgarni
Zdecyduj, ile kapitału zakładowego będziesz potrzebował, a następnie sformułuj plan, aby te środki zdobyć. Pieniądze mogą pochodzić z trzech podstawowych źródeł: od Ciebie, inwestorów lub kredytodawców. Osiągnięcie równowagi pomiędzy tymi trzema źródłami finansowania jest sprawą najwyższej wagi dla finansowego zdrowia twojego biznesu.
- Przygotuj trochę własnych pieniędzy. Inwestorzy bardziej ufają tym przedsiębiorcom, którzy nie polegają wyłącznie na pożyczkach.
- Zbierz pieniądze od inwestorów. Skontaktuj się z przyjaciółmi i finansowymi mecenasami i finansowego wsparcia , wnosząc kapitał własny staną się wówczas udziałowcami. Jesteś zobligowany do spłaty ich wsparcia w wyniku bankructwa i pamiętaj, że będą zawsze oczekiwali dużego zwrotu poniesionych nakładów, ponieważ ryzykują własnymi środkami.
- Weź kredyt. Jest mnóstwo programów kredytowych dla początkujących przedsiębiorców. Jest to prostsze rozwiązanie niż kapitał własny inwestorów, ale pieniądze trzeba spłacić terminowo.
- Nie poświęcaj zbyt dużo środków własnych na rozpoczęcie swojej działalności. Zbyt wiele pieniędzy na start może sprawić, że poczujesz się zbyt pewnie i będziesz nimi nieostrożnie zarządzał.
Patrz: Czy umowa pożyczki musi zostać zawarta na piśmie?
Pora na asortyment - zaopatrz swoją księgarnie
Zamów książki od dystrybutorów i zacznij zapełniać półki. Jeśli handlujesz używanymi książkami, poszukaj kolekcji książek na aukcjach internetowych, straganach czy domowych wyprzedażach. Upewnij się, że asortyment odpowiada profilowi działalności, którą prowadzisz.
Zareklamuj swoją księgarnie
Przed otwarciem upewnij się, że ludzie w okolicy będą o tym poinformowani. Ulotki, plakaty, reklamy w prasie i w Internecie, serwisy społecznościowe, wielka wyprzedaż z okazji otwarcia. Skorzystaj z dobrodziejstw współczesnych mediów, aby jak najefektywniej zareklamować swój biznes.
Polecamy: Marketing w wyszukiwarce internetowej.
Internet, e-booki, multimedia
Planujesz otworzyć nowoczesną księgarnie? Potrzebujesz uzupełnienia dla swojego stacjonarnego handlu. Rozszerz krąg swoich klientów o internautów i właścicieli cyfrowych czytników książek, jak np. Kindle. Poszukaj architektów stron internetowych i wirtualnych dostawców e-booków, a wkroczysz w erę cyfryzacji wraz ze swoją księgarnią. Dobrym pomysłem może być także połączenie sprzedaży prasy z salonikiem prasowym.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.