REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?

Piotr Moskowicz
Jak założyć księgarnię?
Jak założyć księgarnię?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się nad własną księgarnią, ale nie wiesz jak zacząć? Ten prosty poradnik zwróci twoją uwagę na najważniejsze aspekty prowadzenia książkowego interesu i krok po kroku pomoże uniknąć błędów czyhających na początkujących księgarzy.

Sprawdź: Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

Rozpoznaj teren

Sprawdź punkty sprzedaży detalicznej w swojej okolicy,  przede wszystkim księgarnie. Ustal, czy rynek jest gotowy na twoją księgarską działalność i jakie luki można wciąż wypełnić. Porozmawiaj z innymi , lokalnymi przedsiębiorcami. Użyj ich informacji, aby zdecydować, jak należy najlepiej przygotować swoje przedsięwzięcie, aby odpowiedzieć na rynkowe zapotrzebowanie. Dobrym pomysłem będzie zapytanie znajomych albo przeprowadzenie ankiety na temat tego, co życzyliby sobie ujrzeć członkowie okolicznej społeczności  w twojej księgarni.

Napisz biznesplan

Zobacz: Księgarnia-biznesplan.

Żaden dobry biznesmen nie powinien działać po omacku. Biznesplan jest formalnym ujęciem twojej wizji, które przekona innych do inwestycji w twoją księgarnie. Biznesplan ma kilka kluczowych elementów:

  • Dobre podsumowanie. Przedstawia ono ogólnie całą twoją koncepcję na jednej stronie.  Jeśli nie zaintrygujesz czytelnika generalną wizją, nie licz na to, że przeczyta resztę biznesplanu.
  • Zawrzyj solidny plan marketingowy(strategiczny). To prawdopodobnie najistotniejsza cześć  twojego biznesplanu. Plan marketingowy pokazuje, że zbadałeś rynek, zidentyfikowałeś grupę docelową (target) i rozumiesz rynek. Przedstaw tutaj szczegóły swojego produktu, strategie dystrybucyjną , politykę cenową i budżet marketingowy.
  • Nie unikaj finansowych dokumentów. Kredytodawcy i inwestorzy jako pierwsi sprawdzają te stronę twojego biznesplanu. Zamieść przewidywany trzyletni bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływu gotówki. Udowodnij inwestorom, że mogą liczyć na szybki zwrot zainwestowanych środków i przekonaj kredytodawców, iż nie grozi ci szybkie bankructwo.

Załóż działalność gospodarczą

Zanim przystąpisz do urządzania księgarni, zarejestruj swoją działalność. Wypełnienie formalności w urzędzie miasta, Urzędzie Skarbowym i ZUSie może wydawać się trudne, jednak im szybciej pozbędziesz się problemów z organami państwowymi, tym lepiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak założyć działalność gospodarczą?

Znajdź miejsce, wybierz lokację

Znalezienie właściwego miejsca dla twojej księgarni jest kwestią zasadniczą dla powodzenia twojego biznesu. Księgarnia centralnie położona oznacza większe obroty i  duży przepływ klientów. Estetyczne dogodnie logistycznie miejsce jest  wizytówką miejscowości.  Oczywiście, początkowo mierz cele na zamiary. Początkującego księgarza ogranicza wszak jego kapitał.

Czy jesteś księgarzem?

Znajomość rynku kultury i zamiłowanie do literatury nie jest konieczne od razu, ale bardzo pomaga przy wyborze asortymentu. „Know-how” zaś jest niezbędne, jeśli chcesz osiągnąć sukces.

Zdobądź fundusze na rozkręcenie księgarni

Zdecyduj, ile kapitału zakładowego będziesz potrzebował, a następnie sformułuj plan, aby te środki zdobyć. Pieniądze mogą pochodzić z trzech podstawowych  źródeł: od Ciebie, inwestorów lub kredytodawców. Osiągnięcie równowagi pomiędzy tymi trzema źródłami finansowania jest sprawą najwyższej wagi dla finansowego zdrowia twojego biznesu.

  • Przygotuj trochę własnych pieniędzy. Inwestorzy bardziej ufają tym przedsiębiorcom, którzy nie polegają wyłącznie na pożyczkach.
  • Zbierz pieniądze od inwestorów. Skontaktuj się z przyjaciółmi i finansowymi mecenasami i finansowego wsparcia , wnosząc kapitał własny staną się wówczas udziałowcami. Jesteś zobligowany do spłaty ich wsparcia w wyniku bankructwa i pamiętaj, że będą zawsze oczekiwali dużego zwrotu poniesionych nakładów, ponieważ ryzykują własnymi środkami.
  • Weź kredyt.  Jest mnóstwo programów kredytowych dla początkujących przedsiębiorców. Jest to prostsze rozwiązanie niż kapitał własny inwestorów, ale pieniądze trzeba spłacić terminowo.
  • Nie poświęcaj zbyt dużo środków własnych na rozpoczęcie swojej działalności. Zbyt wiele pieniędzy na start może sprawić, że poczujesz się zbyt pewnie i będziesz nimi nieostrożnie zarządzał.

Patrz: Czy umowa pożyczki musi zostać zawarta na piśmie?

Pora na asortyment - zaopatrz swoją księgarnie

Zamów książki od dystrybutorów i zacznij zapełniać półki. Jeśli handlujesz używanymi książkami, poszukaj kolekcji książek na aukcjach internetowych, straganach czy domowych wyprzedażach. Upewnij się, że asortyment odpowiada profilowi działalności, którą prowadzisz.

Zareklamuj swoją księgarnie

Przed otwarciem upewnij się, że ludzie w okolicy będą o tym poinformowani. Ulotki, plakaty, reklamy w prasie i w Internecie, serwisy społecznościowe, wielka wyprzedaż z okazji otwarcia. Skorzystaj z dobrodziejstw współczesnych mediów, aby jak najefektywniej zareklamować swój biznes.

Polecamy: Marketing w wyszukiwarce internetowej.

Internet, e-booki, multimedia

Planujesz otworzyć nowoczesną księgarnie? Potrzebujesz uzupełnienia dla swojego stacjonarnego handlu.  Rozszerz krąg swoich klientów o internautów i właścicieli cyfrowych czytników książek, jak np. Kindle. Poszukaj architektów stron internetowych i wirtualnych dostawców e-booków, a wkroczysz w erę cyfryzacji wraz ze swoją księgarnią. Dobrym pomysłem może być także połączenie sprzedaży prasy z salonikiem prasowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA