REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Moskowicz
Jak założyć księgarnię?
Jak założyć księgarnię?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się nad własną księgarnią, ale nie wiesz jak zacząć? Ten prosty poradnik zwróci twoją uwagę na najważniejsze aspekty prowadzenia książkowego interesu i krok po kroku pomoże uniknąć błędów czyhających na początkujących księgarzy.

Sprawdź: Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

Rozpoznaj teren

Sprawdź punkty sprzedaży detalicznej w swojej okolicy,  przede wszystkim księgarnie. Ustal, czy rynek jest gotowy na twoją księgarską działalność i jakie luki można wciąż wypełnić. Porozmawiaj z innymi , lokalnymi przedsiębiorcami. Użyj ich informacji, aby zdecydować, jak należy najlepiej przygotować swoje przedsięwzięcie, aby odpowiedzieć na rynkowe zapotrzebowanie. Dobrym pomysłem będzie zapytanie znajomych albo przeprowadzenie ankiety na temat tego, co życzyliby sobie ujrzeć członkowie okolicznej społeczności  w twojej księgarni.

Napisz biznesplan

Zobacz: Księgarnia-biznesplan.

Żaden dobry biznesmen nie powinien działać po omacku. Biznesplan jest formalnym ujęciem twojej wizji, które przekona innych do inwestycji w twoją księgarnie. Biznesplan ma kilka kluczowych elementów:

  • Dobre podsumowanie. Przedstawia ono ogólnie całą twoją koncepcję na jednej stronie.  Jeśli nie zaintrygujesz czytelnika generalną wizją, nie licz na to, że przeczyta resztę biznesplanu.
  • Zawrzyj solidny plan marketingowy(strategiczny). To prawdopodobnie najistotniejsza cześć  twojego biznesplanu. Plan marketingowy pokazuje, że zbadałeś rynek, zidentyfikowałeś grupę docelową (target) i rozumiesz rynek. Przedstaw tutaj szczegóły swojego produktu, strategie dystrybucyjną , politykę cenową i budżet marketingowy.
  • Nie unikaj finansowych dokumentów. Kredytodawcy i inwestorzy jako pierwsi sprawdzają te stronę twojego biznesplanu. Zamieść przewidywany trzyletni bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływu gotówki. Udowodnij inwestorom, że mogą liczyć na szybki zwrot zainwestowanych środków i przekonaj kredytodawców, iż nie grozi ci szybkie bankructwo.

Załóż działalność gospodarczą

Zanim przystąpisz do urządzania księgarni, zarejestruj swoją działalność. Wypełnienie formalności w urzędzie miasta, Urzędzie Skarbowym i ZUSie może wydawać się trudne, jednak im szybciej pozbędziesz się problemów z organami państwowymi, tym lepiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak założyć działalność gospodarczą?

Znajdź miejsce, wybierz lokację

Znalezienie właściwego miejsca dla twojej księgarni jest kwestią zasadniczą dla powodzenia twojego biznesu. Księgarnia centralnie położona oznacza większe obroty i  duży przepływ klientów. Estetyczne dogodnie logistycznie miejsce jest  wizytówką miejscowości.  Oczywiście, początkowo mierz cele na zamiary. Początkującego księgarza ogranicza wszak jego kapitał.

Czy jesteś księgarzem?

Znajomość rynku kultury i zamiłowanie do literatury nie jest konieczne od razu, ale bardzo pomaga przy wyborze asortymentu. „Know-how” zaś jest niezbędne, jeśli chcesz osiągnąć sukces.

Zdobądź fundusze na rozkręcenie księgarni

Zdecyduj, ile kapitału zakładowego będziesz potrzebował, a następnie sformułuj plan, aby te środki zdobyć. Pieniądze mogą pochodzić z trzech podstawowych  źródeł: od Ciebie, inwestorów lub kredytodawców. Osiągnięcie równowagi pomiędzy tymi trzema źródłami finansowania jest sprawą najwyższej wagi dla finansowego zdrowia twojego biznesu.

  • Przygotuj trochę własnych pieniędzy. Inwestorzy bardziej ufają tym przedsiębiorcom, którzy nie polegają wyłącznie na pożyczkach.
  • Zbierz pieniądze od inwestorów. Skontaktuj się z przyjaciółmi i finansowymi mecenasami i finansowego wsparcia , wnosząc kapitał własny staną się wówczas udziałowcami. Jesteś zobligowany do spłaty ich wsparcia w wyniku bankructwa i pamiętaj, że będą zawsze oczekiwali dużego zwrotu poniesionych nakładów, ponieważ ryzykują własnymi środkami.
  • Weź kredyt.  Jest mnóstwo programów kredytowych dla początkujących przedsiębiorców. Jest to prostsze rozwiązanie niż kapitał własny inwestorów, ale pieniądze trzeba spłacić terminowo.
  • Nie poświęcaj zbyt dużo środków własnych na rozpoczęcie swojej działalności. Zbyt wiele pieniędzy na start może sprawić, że poczujesz się zbyt pewnie i będziesz nimi nieostrożnie zarządzał.

Patrz: Czy umowa pożyczki musi zostać zawarta na piśmie?

Pora na asortyment - zaopatrz swoją księgarnie

Zamów książki od dystrybutorów i zacznij zapełniać półki. Jeśli handlujesz używanymi książkami, poszukaj kolekcji książek na aukcjach internetowych, straganach czy domowych wyprzedażach. Upewnij się, że asortyment odpowiada profilowi działalności, którą prowadzisz.

Zareklamuj swoją księgarnie

Przed otwarciem upewnij się, że ludzie w okolicy będą o tym poinformowani. Ulotki, plakaty, reklamy w prasie i w Internecie, serwisy społecznościowe, wielka wyprzedaż z okazji otwarcia. Skorzystaj z dobrodziejstw współczesnych mediów, aby jak najefektywniej zareklamować swój biznes.

Polecamy: Marketing w wyszukiwarce internetowej.

Internet, e-booki, multimedia

Planujesz otworzyć nowoczesną księgarnie? Potrzebujesz uzupełnienia dla swojego stacjonarnego handlu.  Rozszerz krąg swoich klientów o internautów i właścicieli cyfrowych czytników książek, jak np. Kindle. Poszukaj architektów stron internetowych i wirtualnych dostawców e-booków, a wkroczysz w erę cyfryzacji wraz ze swoją księgarnią. Dobrym pomysłem może być także połączenie sprzedaży prasy z salonikiem prasowym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA