REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgarnia - biznesplan

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Moskowicz
Biznesplan księgarni
Biznesplan księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Żaden rozsądny przedsiębiorca nie działa po omacku. Biznesplan jest dokumentem, który przedstawia twoje cele, sposób, w jaki zamierzasz je osiągnąć i informacje, dlaczego w ogóle są osiągalne. Twój biznesplan posłuży ku temu, by przekonać przedsiębiorców i pożyczkodawców, iż twój biznes jest opłacalny. Napisz więc solidny biznesplan dla księgarni.

Ogólna koncepcja

Na początku naszego biznesplanu zawrzyjmy generalny zarys naszej wizji. Napiszmy  kilka zdań o naszej księgarni (tradycyjna, internetowa), jej lokalizacji, rodzaju przedsiębiorstwa (np. franczyza lub prywatna księgarnia) . Odpowiedzmy pokrótce na pytania, dlaczego chcemy ją założyć i co ma sprawić, że właśnie nasze przedsięwzięcie może zakończyć się sukcesem. Przedstawmy także uproszczoną analizę rynku, źródła finansowania i nasze przewidywania finansowe. Gdy już zbierzemy te wszystkie informacje – pierwsze koty za płoty.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Franczyza sposobem na pierwszy biznes.

Cele

Księgarz to także człowiek biznesu, który powinien wyznaczyć sobie cel. Bez celu twoje przedsiębiorstwo może rozwijać się spontanicznie, ale nigdy nie osiągnie takiego stopnia efektywności jak ukierunkowany biznes.  Zawierając w biznesplanie swoje cele, napisz na przykład, kiedy planujesz osiągnąć rentowność, jaki dochód chcesz uzyskać w perspektywie kilku lat i co tam tylko konstruktywnego sobie wyznaczysz. (np. wypłacanie rozsądnie wysokich pensji pracownikom przy zachowaniu własnego zysku.)

Patrz: Próg rentowności.

REKLAMA

„Klucze do sukcesu”, instrumenty, środki

Jeśli się nie rozwijasz,  degenerujesz się. Sporządź następnie w swoim biznesplanie krótką listę rzeczy, którą jako właściciel powinieneś mieć „z tyłu głowy”, np. obecność twojej marki w różnorodnych środkach przekazu, zaplanowanie procedur kontroli jakości czy zachowywanie odpowiedniej liczby książek w magazynie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Misja

Marzysz o konkurowaniu z gigantami internetowej sprzedaży w rodzaju księgarni Merlin czy Matras czy raczej masz na myśli otwarcie spokojnego miejsca – azylu dla pasjonatów literatury, nastawioną na bestsellery ruchliwą księgarnie w centrum czy niszowe lecz modne miejsce skupiające awangardę pisarskiego światka. Wyraź tutaj nieco szerzej swoją wizję księgarni.

Dane

Zawsze myśl o szczegółach. Anonimowość to domena Internetu a nie poważnego księgarza-przedsiębiorcy. Wypisz dane swojej firmy, jej nazwę, numer telefonu, nr NIP, formę prawną, udziałowców, podstawową i dodatkową formę działalności etc.

Plan organizacyjny

Przedstaw kolejno plan organizacyjny otwarcia i personelu. Napisz, kto zajmie się otwarciem księgarni, opisz wykształcenie i poprzednie doświadczenie tych osób oraz ich kompetencje . W przypadku personelu zrób podobnie, podaj wszelkie koszty, szczegółową analizę ich wynagrodzenia, strukturę wykształcenia, a także podaj godziny otwarcia księgarni.

Zobacz: Zatrudnianie pracowników.

Plan strategiczny

Przez strategie rozumiemy celowy zbiór decyzji oraz działań zrealizowanych w określonym czasie. W planie strategicznym przedstawiamy nasze prognozy dotyczące spodziewanego udziału w rynku, uwzględniając oferowany przez nas asortyment, klientelę i lokalizację oraz stosowane  środki. Nie zapominajmy też o rozpoznaniu konkurencji i jej znaczenia dla rynku i naszej sytuacji. Umieśćmy także w tym miejscu stosunek dostawców i klientów do naszej działalności. Wskażmy następnie pozytywne aspekty wiążące się z posiadanym przez nas kapitał. By zobiektywizować wnioski i wybrać najlepszy dla nas plan działania skorzystajmy z uniwersalnego narzędzia ekonomicznej analizy – SWOT. Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji o naszym przedsięwzięciu na cztery grupy :

  • S (Strengths) – mocne strony: wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę
  • W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę
  • O (Opportunities) – szanse: wszystko to, co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany,
  • T (Threats) – zagrożenia: wszystko to, co niekorzystne

Plan finansowania

Ostatnim i zasadniczym elementem twojego biznesplanu powinien być plan finansowania. Decyduje on przecież w olbrzymim stopniu o tym, czy twój pomysł na biznes jest zdolny do wykonania i czy przyciągnie potencjalnych inwestorów. Profesjonalny plan finansowania składa się z trzech części: rachunku zysków i strat, rachunku przepływu pieniężnego i bilansu, które należy krótko scharakteryzować. Przede wszystkim jednak należy zebrać informacje o swoim kapitale, aktywach i  wydatkach. Te rozbij je na dwie kategorie: koszty początkowe (start-up) i operacyjne.

Wszystkie koszty rozpoczęcia i otwarcia twojej księgarni przynależą do pierwszej kategorii. Mogą to być: koszty rejestracji działalności, licencje i zezwolenia, początkowe wyposażenie, opłaty depozytów, czynsze, najem.

To tylko przykładowa lista, która może ulec rozszerzeniu zależnie od okoliczności.

Koszty operacyjne utrzymują twoje przedsiębiorstwo przy życiu. Najczęściej są ponoszone każdego miesiąca. Mogą obejmować: pensje, czynsze, media, koszty sanitarne, materiały, przestrzeń magazynową, dystrybucję, promocje, pożyczki, zaopatrzenie biurowe, konserwacje.

Teraz pomnóż koszty operacyjne przez 6 i dodaj do nich koszty początkowe, a otrzymasz teoretyczny kosztorys twojej działalności na 6 miesięcy.

Spójrz: Zarządzanie finansami małej firmy.

Wnioski

Jeśli wykonałeś wszystkie poprzednie kroki, dysponujesz już danymi potrzebnym do sformułowania wniosków dotyczących pomyślności swojego przedsiębiorstwa. Rozważ wszystkie za i przeciw, nie pomijając żadnego czynnika, którego będziesz potrzebował tworząc profil swojej działalności , gdyż może to „być” albo „nie być” twojej księgarni. (np. raczej wątpliwym jest, że w miejscowości poniżej 200 mieszkańców znajdzie się target dla dużej księgarni audiobooków z salonikiem prasowym).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA