Księgarnia - biznesplan
REKLAMA
REKLAMA
Ogólna koncepcja
Na początku naszego biznesplanu zawrzyjmy generalny zarys naszej wizji. Napiszmy kilka zdań o naszej księgarni (tradycyjna, internetowa), jej lokalizacji, rodzaju przedsiębiorstwa (np. franczyza lub prywatna księgarnia) . Odpowiedzmy pokrótce na pytania, dlaczego chcemy ją założyć i co ma sprawić, że właśnie nasze przedsięwzięcie może zakończyć się sukcesem. Przedstawmy także uproszczoną analizę rynku, źródła finansowania i nasze przewidywania finansowe. Gdy już zbierzemy te wszystkie informacje – pierwsze koty za płoty.
REKLAMA
Zobacz: Franczyza sposobem na pierwszy biznes.
Cele
Księgarz to także człowiek biznesu, który powinien wyznaczyć sobie cel. Bez celu twoje przedsiębiorstwo może rozwijać się spontanicznie, ale nigdy nie osiągnie takiego stopnia efektywności jak ukierunkowany biznes. Zawierając w biznesplanie swoje cele, napisz na przykład, kiedy planujesz osiągnąć rentowność, jaki dochód chcesz uzyskać w perspektywie kilku lat i co tam tylko konstruktywnego sobie wyznaczysz. (np. wypłacanie rozsądnie wysokich pensji pracownikom przy zachowaniu własnego zysku.)
Patrz: Próg rentowności.
„Klucze do sukcesu”, instrumenty, środki
Jeśli się nie rozwijasz, degenerujesz się. Sporządź następnie w swoim biznesplanie krótką listę rzeczy, którą jako właściciel powinieneś mieć „z tyłu głowy”, np. obecność twojej marki w różnorodnych środkach przekazu, zaplanowanie procedur kontroli jakości czy zachowywanie odpowiedniej liczby książek w magazynie.
Misja
Marzysz o konkurowaniu z gigantami internetowej sprzedaży w rodzaju księgarni Merlin czy Matras czy raczej masz na myśli otwarcie spokojnego miejsca – azylu dla pasjonatów literatury, nastawioną na bestsellery ruchliwą księgarnie w centrum czy niszowe lecz modne miejsce skupiające awangardę pisarskiego światka. Wyraź tutaj nieco szerzej swoją wizję księgarni.
Dane
Zawsze myśl o szczegółach. Anonimowość to domena Internetu a nie poważnego księgarza-przedsiębiorcy. Wypisz dane swojej firmy, jej nazwę, numer telefonu, nr NIP, formę prawną, udziałowców, podstawową i dodatkową formę działalności etc.
Plan organizacyjny
Przedstaw kolejno plan organizacyjny otwarcia i personelu. Napisz, kto zajmie się otwarciem księgarni, opisz wykształcenie i poprzednie doświadczenie tych osób oraz ich kompetencje . W przypadku personelu zrób podobnie, podaj wszelkie koszty, szczegółową analizę ich wynagrodzenia, strukturę wykształcenia, a także podaj godziny otwarcia księgarni.
Zobacz: Zatrudnianie pracowników.
Plan strategiczny
Przez strategie rozumiemy celowy zbiór decyzji oraz działań zrealizowanych w określonym czasie. W planie strategicznym przedstawiamy nasze prognozy dotyczące spodziewanego udziału w rynku, uwzględniając oferowany przez nas asortyment, klientelę i lokalizację oraz stosowane środki. Nie zapominajmy też o rozpoznaniu konkurencji i jej znaczenia dla rynku i naszej sytuacji. Umieśćmy także w tym miejscu stosunek dostawców i klientów do naszej działalności. Wskażmy następnie pozytywne aspekty wiążące się z posiadanym przez nas kapitał. By zobiektywizować wnioski i wybrać najlepszy dla nas plan działania skorzystajmy z uniwersalnego narzędzia ekonomicznej analizy – SWOT. Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji o naszym przedsięwzięciu na cztery grupy :
- S (Strengths) – mocne strony: wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę
- W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę
- O (Opportunities) – szanse: wszystko to, co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany,
- T (Threats) – zagrożenia: wszystko to, co niekorzystne
Plan finansowania
REKLAMA
Ostatnim i zasadniczym elementem twojego biznesplanu powinien być plan finansowania. Decyduje on przecież w olbrzymim stopniu o tym, czy twój pomysł na biznes jest zdolny do wykonania i czy przyciągnie potencjalnych inwestorów. Profesjonalny plan finansowania składa się z trzech części: rachunku zysków i strat, rachunku przepływu pieniężnego i bilansu, które należy krótko scharakteryzować. Przede wszystkim jednak należy zebrać informacje o swoim kapitale, aktywach i wydatkach. Te rozbij je na dwie kategorie: koszty początkowe (start-up) i operacyjne.
Wszystkie koszty rozpoczęcia i otwarcia twojej księgarni przynależą do pierwszej kategorii. Mogą to być: koszty rejestracji działalności, licencje i zezwolenia, początkowe wyposażenie, opłaty depozytów, czynsze, najem.
To tylko przykładowa lista, która może ulec rozszerzeniu zależnie od okoliczności.
Koszty operacyjne utrzymują twoje przedsiębiorstwo przy życiu. Najczęściej są ponoszone każdego miesiąca. Mogą obejmować: pensje, czynsze, media, koszty sanitarne, materiały, przestrzeń magazynową, dystrybucję, promocje, pożyczki, zaopatrzenie biurowe, konserwacje.
Teraz pomnóż koszty operacyjne przez 6 i dodaj do nich koszty początkowe, a otrzymasz teoretyczny kosztorys twojej działalności na 6 miesięcy.
Spójrz: Zarządzanie finansami małej firmy.
Wnioski
Jeśli wykonałeś wszystkie poprzednie kroki, dysponujesz już danymi potrzebnym do sformułowania wniosków dotyczących pomyślności swojego przedsiębiorstwa. Rozważ wszystkie za i przeciw, nie pomijając żadnego czynnika, którego będziesz potrzebował tworząc profil swojej działalności , gdyż może to „być” albo „nie być” twojej księgarni. (np. raczej wątpliwym jest, że w miejscowości poniżej 200 mieszkańców znajdzie się target dla dużej księgarni audiobooków z salonikiem prasowym).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.