REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biuro doradztwa prawnego - formalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Biuro doradztwa prawnego
Biuro doradztwa prawnego

REKLAMA

REKLAMA

Od strony formalnej założenie biura doradztwa prawnego przebiega identycznie, jak w przypadku każdej innej działalności gospodarczej. Ekspert podpowiada, jak dopełnić wszystkich formalności.

Biuro doradztwa prawnego wiąże się z koniecznością założenia własnej działalności. Doradcy prawni, podobnie jak inni przedsiębiorcy, zobowiązani są do przestrzegania Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i innych przepisów. Prawnicy nie podlegający rygorom przepisów regulujących działalność korporacji prawniczych, mogą prowadzić działalność w każdej prawnie dopuszczalnej formie. Biuro doradztwa prawnego może mieć więc  formę spółdzielni, spółki kapitałowej itd. W praktyce jednak na początkowym etapie działalności usługi prawnicze są zazwyczaj świadczone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, ewentualnie spółki cywilnej, z czasem niektóre z kancelarii przyjmują formę spółek kapitałowych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Biuro doradztwa prawnego – pomysł na biznes

CEIDG

W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1). Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, Głównego Urzędu Statystycznego oraz naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Polecamy: CEIDG - vademecum

REKLAMA

Urząd skarbowy

W urzędzie skarbowym należy uzyskać numer identyfikacji podatkowej i wybrać formę opodatkowania. Należy również pamiętać, że doradcy prawni są płatnikami VAT, ponieważ Ze zwolnień od podatku VAT nie mogą skorzystać (niezależnie od wartości sprzedaży) na podstawie art.113 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług  osoby świadczące usługi prawnicze. Uzyskanie statusu podatnika VAT czynnego wiąże się to z koniecznością dokonania opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy zgłaszający obowiązek w podatku VAT (wypełniający formularz VAT-R) są obowiązaniu uiścić opłatę skarbową (za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego) w wysokości 170 zł. Od maja 2011 r. osoby świadczące usługi prawnicze muszą rejestrować sprzedaż za pomocą kas fiskalnych. Obowiązuje jednak zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży w ten sposób dla podatników o obrotach do 40.000 zł. Udzielając porad prawnych w cenie 50 zł. bardzo trudno jest wygenerować taki obrót.

Pomimo że obowiązuje zasada tzw. jednego okienka, wizyta w urzędzie skarbowym jest konieczna w przypadku:

1)  wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2) wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej. Jak wyżej wskazałem, prawnicy muszą dokonać takiej rejestracji.
3) wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4)ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5)  prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

ZUS

Kolejnym obowiązkiem jest zgłoszenie – w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności osoby zgłaszającej działalność gospodarczą do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego (zgłoszenie ZUS ZUA albo ZUS ZZA), niezależnie od  złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Bank

Kiedy już dopełnimy ww. formalności, należy założyć firmowy rachunek bankowy. Do założenia rachunku bankowego potrzebna będzie m. in. pieczątka, którą trzeba w związku z tym wcześniej zamówić. Idąc do banku z zamiarem założenia firmowego rachunku bankowego, powinniśmy mieć przy sobie:
1) pieczątkę,
2) dowód osobisty,
3) dokument stwierdzający nadanie numeru REGON,
4) zaświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Na początkowym etapie działalności gospodarczej ważna jest decyzja, czy prowadzić księgowość samodzielnie, czy też dokonać wyboru biura rachunkowego. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają określone, systematyczne działania.

Jeżeli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego to warto, aby skorzystał z usług specjalistów, którzy pomogą mu działać zgodnie z przepisami. Niefrasobliwość przy prowadzeniu dokumentacji może się skończyć dotkliwymi karami finansowymi.

Polecamy: Biuro doradztwa prawnego – biznesplan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA