REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biuro doradztwa prawnego - formalności

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Biuro doradztwa prawnego
Biuro doradztwa prawnego

REKLAMA

REKLAMA

Od strony formalnej założenie biura doradztwa prawnego przebiega identycznie, jak w przypadku każdej innej działalności gospodarczej. Ekspert podpowiada, jak dopełnić wszystkich formalności.

Biuro doradztwa prawnego wiąże się z koniecznością założenia własnej działalności. Doradcy prawni, podobnie jak inni przedsiębiorcy, zobowiązani są do przestrzegania Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i innych przepisów. Prawnicy nie podlegający rygorom przepisów regulujących działalność korporacji prawniczych, mogą prowadzić działalność w każdej prawnie dopuszczalnej formie. Biuro doradztwa prawnego może mieć więc  formę spółdzielni, spółki kapitałowej itd. W praktyce jednak na początkowym etapie działalności usługi prawnicze są zazwyczaj świadczone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, ewentualnie spółki cywilnej, z czasem niektóre z kancelarii przyjmują formę spółek kapitałowych.

REKLAMA

Polecamy: Biuro doradztwa prawnego – pomysł na biznes

CEIDG

W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1). Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, Głównego Urzędu Statystycznego oraz naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Polecamy: CEIDG - vademecum

Urząd skarbowy

REKLAMA

W urzędzie skarbowym należy uzyskać numer identyfikacji podatkowej i wybrać formę opodatkowania. Należy również pamiętać, że doradcy prawni są płatnikami VAT, ponieważ Ze zwolnień od podatku VAT nie mogą skorzystać (niezależnie od wartości sprzedaży) na podstawie art.113 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług  osoby świadczące usługi prawnicze. Uzyskanie statusu podatnika VAT czynnego wiąże się to z koniecznością dokonania opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy zgłaszający obowiązek w podatku VAT (wypełniający formularz VAT-R) są obowiązaniu uiścić opłatę skarbową (za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego) w wysokości 170 zł. Od maja 2011 r. osoby świadczące usługi prawnicze muszą rejestrować sprzedaż za pomocą kas fiskalnych. Obowiązuje jednak zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży w ten sposób dla podatników o obrotach do 40.000 zł. Udzielając porad prawnych w cenie 50 zł. bardzo trudno jest wygenerować taki obrót.

Pomimo że obowiązuje zasada tzw. jednego okienka, wizyta w urzędzie skarbowym jest konieczna w przypadku:

1)  wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2) wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej. Jak wyżej wskazałem, prawnicy muszą dokonać takiej rejestracji.
3) wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4)ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5)  prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

ZUS

Kolejnym obowiązkiem jest zgłoszenie – w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności osoby zgłaszającej działalność gospodarczą do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego (zgłoszenie ZUS ZUA albo ZUS ZZA), niezależnie od  złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Bank

REKLAMA

Kiedy już dopełnimy ww. formalności, należy założyć firmowy rachunek bankowy. Do założenia rachunku bankowego potrzebna będzie m. in. pieczątka, którą trzeba w związku z tym wcześniej zamówić. Idąc do banku z zamiarem założenia firmowego rachunku bankowego, powinniśmy mieć przy sobie:
1) pieczątkę,
2) dowód osobisty,
3) dokument stwierdzający nadanie numeru REGON,
4) zaświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Na początkowym etapie działalności gospodarczej ważna jest decyzja, czy prowadzić księgowość samodzielnie, czy też dokonać wyboru biura rachunkowego. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają określone, systematyczne działania.

Jeżeli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego to warto, aby skorzystał z usług specjalistów, którzy pomogą mu działać zgodnie z przepisami. Niefrasobliwość przy prowadzeniu dokumentacji może się skończyć dotkliwymi karami finansowymi.

Polecamy: Biuro doradztwa prawnego – biznesplan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie dla firm rozwijających się - ulga na innowacyjnych pracowników

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Transformacja zaczyna się od lidera

Rozmowa z Krzysztofem Witkowskim, partnerem w EY Academy of Business, o tym, dlaczego inwestycje w rozwój power skills są dziś konieczne dla wzrostu organizacji

Karty sportowe to przepis na zdrowie

W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness. 

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości [KOMENTARZ]

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości. Komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

REKLAMA

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

REKLAMA

ZUS umorzy składki przedsiębiorcom dotkniętym przez powódź. Wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo

Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty, ale także o ich umorzenie. Jak uzyskać pomoc?

Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

REKLAMA