Biuro doradztwa prawnego - formalności
REKLAMA
REKLAMA
Biuro doradztwa prawnego wiąże się z koniecznością założenia własnej działalności. Doradcy prawni, podobnie jak inni przedsiębiorcy, zobowiązani są do przestrzegania Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i innych przepisów. Prawnicy nie podlegający rygorom przepisów regulujących działalność korporacji prawniczych, mogą prowadzić działalność w każdej prawnie dopuszczalnej formie. Biuro doradztwa prawnego może mieć więc formę spółdzielni, spółki kapitałowej itd. W praktyce jednak na początkowym etapie działalności usługi prawnicze są zazwyczaj świadczone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, ewentualnie spółki cywilnej, z czasem niektóre z kancelarii przyjmują formę spółek kapitałowych.
REKLAMA
Polecamy: Biuro doradztwa prawnego – pomysł na biznes
CEIDG
W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1). Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, Głównego Urzędu Statystycznego oraz naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
Polecamy: CEIDG - vademecum
Urząd skarbowy
REKLAMA
W urzędzie skarbowym należy uzyskać numer identyfikacji podatkowej i wybrać formę opodatkowania. Należy również pamiętać, że doradcy prawni są płatnikami VAT, ponieważ Ze zwolnień od podatku VAT nie mogą skorzystać (niezależnie od wartości sprzedaży) na podstawie art.113 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług osoby świadczące usługi prawnicze. Uzyskanie statusu podatnika VAT czynnego wiąże się to z koniecznością dokonania opłaty.
Podatnicy zgłaszający obowiązek w podatku VAT (wypełniający formularz VAT-R) są obowiązaniu uiścić opłatę skarbową (za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego) w wysokości 170 zł. Od maja 2011 r. osoby świadczące usługi prawnicze muszą rejestrować sprzedaż za pomocą kas fiskalnych. Obowiązuje jednak zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży w ten sposób dla podatników o obrotach do 40.000 zł. Udzielając porad prawnych w cenie 50 zł. bardzo trudno jest wygenerować taki obrót.
Pomimo że obowiązuje zasada tzw. jednego okienka, wizyta w urzędzie skarbowym jest konieczna w przypadku:
1) wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2) wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej. Jak wyżej wskazałem, prawnicy muszą dokonać takiej rejestracji.
3) wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4)ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5) prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.
ZUS
Kolejnym obowiązkiem jest zgłoszenie – w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności osoby zgłaszającej działalność gospodarczą do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego (zgłoszenie ZUS ZUA albo ZUS ZZA), niezależnie od złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Bank
REKLAMA
Kiedy już dopełnimy ww. formalności, należy założyć firmowy rachunek bankowy. Do założenia rachunku bankowego potrzebna będzie m. in. pieczątka, którą trzeba w związku z tym wcześniej zamówić. Idąc do banku z zamiarem założenia firmowego rachunku bankowego, powinniśmy mieć przy sobie:
1) pieczątkę,
2) dowód osobisty,
3) dokument stwierdzający nadanie numeru REGON,
4) zaświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Na początkowym etapie działalności gospodarczej ważna jest decyzja, czy prowadzić księgowość samodzielnie, czy też dokonać wyboru biura rachunkowego. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają określone, systematyczne działania.
Jeżeli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego to warto, aby skorzystał z usług specjalistów, którzy pomogą mu działać zgodnie z przepisami. Niefrasobliwość przy prowadzeniu dokumentacji może się skończyć dotkliwymi karami finansowymi.
Polecamy: Biuro doradztwa prawnego – biznesplan
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.