Biuro doradztwa prawnego – pomysł na biznes
REKLAMA
REKLAMA
Biuro doradztwa prawnego, prowadzone sumiennie i rzetelnie, to nadal dobry pomysł na własną firmę. Z każdym rokiem rynek pracy poszerza się o nowych absolwentów prawa. Część spośród nich zasila szeregi korporacji prawniczych, pozostali pracują w różnych dziedzinach gospodarki, gdzie wiedza prawnicza jest w mniejszym lub większym stopniu użyteczna, lub wybierają karierę urzędniczą. Naturalną ścieżką rozwoju młodego prawnika jest świadczenie pomocy prawnej - warto w związku z tym odbyć aplikację prawniczą. Nie trzeba jednak kończyć aplikacji, aby udzielać porad prawnych oraz sporządzać umowy i pisma procesowe.
REKLAMA
Coraz częściej takie osoby zakładają biura doradztwa prawnego. Na ten krok decydują się zarówno absolwenci, jak i ci, którzy zdobyli już doświadczenie w kancelariach i innych firmach lub w urzędach.
REKLAMA
Działalność prawnika nie posiadającego aplikacji napotyka na szereg praktycznych problemów, związanych m.in. z ograniczeniami w zakresie reprezentowania klientów przed sądami, trudnością z uzyskaniem ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, jak również działalnością punktów udzielających darmowych porad prawnych.
Z moich doświadczeń wynika jednak, że istnieje duże zapotrzebowanie na przystępne cenowo usługi prawnicze. Ma to związek z popularyzacją prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółek cywilnych i handlowych, sformalizowanym procesem dochodzenia należności (pozwy i sprzeciwy od nakazów zapłaty na urzędowych formularzach, z których wypełnianiem wiele osób ma trudności) itd. Doradcy prawni mogą być również bardzo użyteczni przy prowadzeniu negocjacji z firmami windykacyjnymi, parabankami udzielającymi szybkich pożyczek na wysoki procent itd.
Wielu Polaków ma problemy z terminową spłatą pożyczek i kredytów, więc wsparcie takich osób w trudnych kontaktach z wierzycielami może być ciekawą niszą dla młodych prawników.
Doradcy prawni prowadzą swoje biura lub doradzają klientom w ich siedzibach. To drugie rozwiązanie jest znacznie bardziej efektywne ze względu na brak konieczności utrzymywania biura, trudniej jednak uzyskać wiarygodność w oczach potencjalnych klientów. Prawnicy nie posiadający biura ograniczają się zazwyczaj do obsługi klientów biznesowych.
Istotną barierą, która powstrzymuje wielu młodych prawników przed działalnością na własny rachunek, jest brak doświadczenia i wiary we własne siły. Po kilku miesiącach prowadzenia działalności można jednak wypracować odpowiedni model współpracy z klientami.
Jak założyć własną firmę w Internecie?
Prowadząc kancelarię doradztwa prawnego, nie trzeba znać się na wszystkich dziedzinach prawa. W razie niemożności udzielenia porady lub sporządzenia pisma, należy po prostu skierować klienta do innego prawnika, będącego specjalistą w dziedzinie, w której brakuje nam doświadczenia. Lojalnie potraktowany klient z pewnością skorzysta z naszych usług, kiedy będzie potrzebował pomocy prawnej z dziedziny wchodzącej w zakres naszej działalności. Klienci cenią młodych prawników nie tylko za niższe stawki, ale także za zaangażowanie, którym można nadrobić mniejsze doświadczenie, a także większą dyspozycyjność.
A może franczyza?
Na rynku działa kilka sieci franczyzowych, które oferują możliwość przystąpienia do systemu w zamian za jednorazową opłatę licencyjną i opłatę stałą, wynoszącą ok. 1000 – 1500 zł, w zależności od sieci. Z rozmów, jakie przeprowadziłem z kilkoma franczyzobiorcami wynika, że doceniają oni wsparcie, jakie daje organizator sieci na początkowym etapie działalności. Warto podkreślić jednak, że przy pozyskiwaniu klientów franczyzobiorca jest zdany tylko na siebie. Moim zdaniem wydając kwotę, odpowiadającą opłacie miesięcznej pobieranej przez organizatora sieci (1000 – 1500 zł) na mądrą reklamę internetową, można uzyskać doskonałe rezultaty działając pod własną firmą.
A może połączyć kancelarię z inną działalnością?
Jednym z rozwiązań jest prowadzenie biura doradztwa prawnego niejako obok innej działalności. I tak np. połączenie doradztwa prawnego z biurem rachunkowym umożliwi prowadzenie kompleksowej obsługi małych firm. Doradztwo prawne można również powiązać z obrotem nieruchomościami lub zarządzaniem nimi. Oczywiście będzie to wymagało uzyskania licencji pośrednika lub zarządcy. Warto jednak zdywersyfikować źródła dochodów, zwłaszcza wobec wysokich kosztów, wiążących się z prowadzeniem działalności gospodarczej (ZUS, czynsz najmu)
A może zaistnieć w Internecie?
REKLAMA
Marketing internetowy stał się niezwykle przydatnym narzędziem, którym posługują się zarówno renomowane kancelarie prawne, jak i młodzi prawnicy, którzy chcą wejść na rynek. Najpowszechniejszym przejawem obecności firm prawniczych w sieci są witryny internetowe kancelarii. Aby jednak strona internetowa była w sieci widoczna, należy ją pozycjonować – czyli uzyskać dla witryny internetowej jak najlepsze miejsca w wyszukiwarkach.
W Internecie spotkać można również firmy wyspecjalizowane w udzielaniu porad prawnych drogą elektroniczną. Teoretycznie zaistnienie w wirtualnej rzeczywistości powinno być prostsze niż w tradycyjny sposób. Nie jest to jednak oczywiste, przede wszystkim ze względu na istniejącą w Internecie bardzo silną konkurencję. Aby szybko zaistnieć w wyszukiwarkach, trzeba ponosić znaczne nakłady na pozycjonowanie witryny internetowej lub na zakup tzw. linków sponsorowanych. Dużo tańszym, ale czasochłonnym sposobem jest konsekwentne budowanie swojego zaplecza SEO, dzięki któremu witryna będzie bardziej widoczna.
Aby udzielać porad prawnych przez Internet, nie trzeba jednak tworzyć w tym celu swojego serwisu i ponosić nakładów na jego promocje. Istnieje kilka serwisów, które pozwalają prawnikom udzielać – po zarejestrowaniu – porad prawnych internautom. Aktywność w takim serwisie może stanowić przyczółek do podboju sieci.
Czy warto zakładać biuro doradztwa prawnego nie będąc prawnikiem?
Zachęcają do tego organizatorzy sieci franczyzowych. Moim zdaniem zakładanie biura doradztwa prawnego przez osobę nie będącą prawnikiem jest co do zasady nieopłacalne, chyba że wiąże się z wyodrębnieniem ze struktury organizacyjnej firmy jej działu prawnego. Należy się bowiem liczyć z tym, że uzyskanie klientów biznesowych, dzięki którym firma będzie na siebie zarabiać, może zająć wiele miesięcy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.