REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biuro doradztwa prawnego – pomysł na biznes

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Biuro doradztwa prawnego
Biuro doradztwa prawnego

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje możliwość, by świeżo upieczony absolwent prawa mógł swoją wiedzę teoretyczną przekuć na praktykę i jeszcze na tym zarobić? Załóż własne biuro doradztwa podatkowego. Ekspert podpowiada jak to zrobić.

Biuro doradztwa prawnego, prowadzone sumiennie i rzetelnie, to nadal dobry pomysł na własną firmę. Z każdym rokiem rynek pracy poszerza się o nowych absolwentów prawa. Część spośród nich zasila szeregi korporacji prawniczych, pozostali pracują w różnych dziedzinach gospodarki, gdzie wiedza prawnicza jest w mniejszym lub większym stopniu użyteczna, lub wybierają karierę urzędniczą. Naturalną ścieżką rozwoju młodego prawnika jest świadczenie pomocy prawnej - warto w związku z tym odbyć aplikację prawniczą. Nie trzeba jednak kończyć aplikacji, aby udzielać porad prawnych oraz sporządzać umowy i pisma procesowe.

REKLAMA

Coraz częściej takie osoby zakładają biura doradztwa prawnego. Na ten krok decydują się zarówno absolwenci, jak i ci, którzy zdobyli już doświadczenie w kancelariach i innych firmach lub w urzędach.

REKLAMA

Działalność prawnika nie posiadającego aplikacji napotyka na szereg praktycznych problemów, związanych m.in. z ograniczeniami w zakresie reprezentowania klientów przed sądami, trudnością z uzyskaniem ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, jak również działalnością punktów udzielających darmowych porad prawnych.

Z moich doświadczeń wynika jednak, że istnieje duże zapotrzebowanie na przystępne cenowo usługi prawnicze. Ma to związek z popularyzacją prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółek cywilnych i handlowych, sformalizowanym procesem dochodzenia należności (pozwy i sprzeciwy od nakazów zapłaty na urzędowych formularzach, z których wypełnianiem wiele osób ma trudności) itd. Doradcy prawni mogą być również bardzo użyteczni przy prowadzeniu negocjacji z firmami windykacyjnymi, parabankami udzielającymi szybkich pożyczek na wysoki procent itd. 

Wielu Polaków ma problemy z terminową spłatą pożyczek i kredytów, więc wsparcie takich osób w trudnych kontaktach z wierzycielami może być ciekawą niszą dla młodych prawników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doradcy prawni prowadzą swoje biura lub doradzają klientom w ich siedzibach. To drugie rozwiązanie jest znacznie bardziej efektywne ze względu na brak konieczności utrzymywania biura, trudniej jednak uzyskać wiarygodność w oczach potencjalnych klientów. Prawnicy nie posiadający biura ograniczają się zazwyczaj do obsługi klientów biznesowych.

Istotną barierą, która powstrzymuje wielu młodych prawników przed działalnością na własny rachunek, jest brak doświadczenia i wiary we własne siły. Po kilku miesiącach prowadzenia działalności można jednak wypracować odpowiedni model współpracy z klientami. 

Jak założyć własną firmę w Internecie?

Prowadząc kancelarię doradztwa prawnego, nie trzeba znać się na wszystkich dziedzinach prawa. W razie niemożności udzielenia porady lub sporządzenia pisma, należy po prostu skierować klienta do innego prawnika, będącego specjalistą w dziedzinie, w której brakuje nam doświadczenia. Lojalnie potraktowany klient z pewnością skorzysta z naszych usług, kiedy będzie potrzebował pomocy prawnej z dziedziny wchodzącej w zakres naszej działalności. Klienci cenią młodych prawników nie tylko za niższe stawki, ale także za zaangażowanie, którym można nadrobić mniejsze doświadczenie, a także większą dyspozycyjność.

A może franczyza?

Na rynku działa kilka sieci franczyzowych, które oferują możliwość przystąpienia do systemu w zamian za jednorazową opłatę licencyjną i opłatę stałą, wynoszącą ok. 1000 – 1500 zł, w zależności od sieci. Z rozmów, jakie przeprowadziłem z kilkoma franczyzobiorcami wynika, że doceniają oni wsparcie, jakie daje organizator sieci na początkowym etapie działalności. Warto podkreślić jednak, że przy pozyskiwaniu klientów franczyzobiorca jest zdany tylko na siebie. Moim zdaniem wydając kwotę, odpowiadającą opłacie miesięcznej pobieranej przez organizatora sieci (1000 – 1500 zł) na mądrą reklamę internetową, można uzyskać doskonałe rezultaty działając pod własną firmą.

Franchising internetowy

A może połączyć kancelarię z inną działalnością?

Jednym z rozwiązań jest prowadzenie biura doradztwa prawnego niejako obok innej działalności.  I tak np. połączenie doradztwa prawnego z biurem rachunkowym umożliwi prowadzenie kompleksowej obsługi małych firm. Doradztwo prawne można również powiązać z obrotem nieruchomościami lub zarządzaniem nimi. Oczywiście będzie to wymagało uzyskania licencji pośrednika lub zarządcy. Warto jednak zdywersyfikować źródła dochodów, zwłaszcza wobec wysokich kosztów, wiążących się z prowadzeniem działalności gospodarczej (ZUS, czynsz najmu)

A może zaistnieć w Internecie?

REKLAMA

Marketing internetowy stał się niezwykle przydatnym narzędziem, którym posługują się zarówno renomowane kancelarie prawne, jak i młodzi prawnicy, którzy chcą wejść na rynek. Najpowszechniejszym przejawem obecności firm prawniczych w sieci są witryny internetowe kancelarii. Aby jednak strona internetowa była w sieci widoczna, należy ją pozycjonować – czyli uzyskać dla witryny internetowej jak najlepsze miejsca w wyszukiwarkach.

 W Internecie spotkać można również firmy wyspecjalizowane w udzielaniu porad prawnych drogą elektroniczną. Teoretycznie zaistnienie w wirtualnej rzeczywistości powinno być prostsze niż w tradycyjny sposób. Nie jest to jednak oczywiste, przede wszystkim ze względu na istniejącą w Internecie bardzo silną konkurencję. Aby szybko zaistnieć w wyszukiwarkach, trzeba ponosić znaczne nakłady na pozycjonowanie witryny internetowej lub na zakup tzw. linków sponsorowanych. Dużo tańszym, ale czasochłonnym sposobem jest konsekwentne budowanie swojego zaplecza SEO, dzięki któremu witryna będzie bardziej widoczna.

Aby udzielać porad prawnych przez Internet, nie trzeba jednak tworzyć w tym celu swojego serwisu i ponosić nakładów na jego promocje. Istnieje kilka serwisów, które pozwalają prawnikom udzielać – po zarejestrowaniu – porad prawnych internautom. Aktywność w takim serwisie może stanowić przyczółek do podboju sieci.

Czy warto zakładać biuro doradztwa prawnego nie będąc prawnikiem?

Zachęcają do tego organizatorzy sieci franczyzowych. Moim zdaniem zakładanie biura doradztwa prawnego przez osobę nie będącą prawnikiem jest co do zasady nieopłacalne, chyba że wiąże się z wyodrębnieniem ze struktury organizacyjnej firmy jej działu prawnego. Należy się bowiem liczyć z tym, że uzyskanie klientów biznesowych, dzięki którym firma będzie na siebie zarabiać, może zająć wiele miesięcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA