REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznes w Internecie? Czy jest możliwy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Czy biznes w internecie jest możliwy?
Czy biznes w internecie jest możliwy?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców z całego świata, dostępność towarów i usług przez 24 godziny na dobę, to wszystko sprawia, że Internet stał się świetnym instrumentem do prowadzenia działalności gospodarczej. Co musisz zrobić aby rozpocząć biznes w Internecie? Czytaj w poniższej poradzie.

Krok pierwszy - nazwa

Zazwyczaj zaczynamy od dobrego pomysłu na interes, określenia przedmiotu działalności, a także ustalenia nazwy, która przyciągać ma klientelę. Należy pamiętać, że nazwa nie powinna bazować na wypracowanej przez inny podmiot renomie, ani zmierzać do wprowadzenia odbiorców w błąd, co do pochodzenia towarów lub usług. Szczególnie uważajmy na zbieżne lub podobne nazwy podmiotów funkcjonujących już na rynku w tej samej branży oraz nazwy podmiotów działających w kręgu tych samych odbiorców. Brak zastosowania się do powyższych wskazówek może stanowić delikt nieuczciwej konkurencji i spotkać się z sankcją na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

Krok drugi - domena

Kolejnym dość typowym krokiem zmierzającym do zainicjowania działalności w sieci jest dokonanie rejestracji domeny internetowej, która będzie stanowić nasz adres internetowy.. Jeśli jesteśmy zainteresowani domenami z końcówką „pl” lub „com.pl” powinniśmy swe kroki skierować do NASK, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej – podmiotu pełniącego rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie „.pl”.

Abonentem domeny można stać się także na skutek cesji, nabywając w ten sposób prawa do nazwy domeny zarejestrowanej uprzednio na inny podmiot.

Pamiętajmy, że oprócz zawarcia umowy cesji, konieczne jest jeszcze dokonanie na jej podstawie zmiany abonenta domeny w rejestrze. Utrzymywanie prawa do danej domeny wymaga cyklicznego uiszczania opłat okresowych.

REKLAMA

Innym rozwiązaniem jest korzystanie ze stron internetowych dostępnych w domenie internetowej zarejestrowanej na inny podmiot np. na podstawie umowy zawartej z dysponentem domeny.
Następnie należy opracować ciekawą graficznie i funkcjonalną stronę internetową. Najlepiej jeśli nie będzie zbyt skomplikowana i pozwoli nawet niezaawansowanemu internaucie poruszać się po niej bez trudu. W tym zakresie mogą nam pomóc podmioty, które zawodowo trudnią się tworzeniem stron i serwisów internetowych. Jeżeli kwestie organizacyjne zostały zakończone, warto przyjrzeć się regulacjom prawnym, które znajdują lub mogą znaleźć zastosowanie w związku z prowadzeniem działalności w Internecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Jak założyć firmę?

Krok trzeci - rejestracja

W przypadku prowadzenia działalności w sposób zorganizowany, ciągły oraz w sposób wskazujący na cel zarobkowy uzyskamy status przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy działalność ta została formalnie zarejestrowana. Warto zatem dokonać czynności rejestracyjnych. Form organizacyjnych działalności gospodarczej jest wiele: od spółek, przez indywidualną działalność gospodarczą, po stowarzyszenia, spółdzielnie, fundacje i inne. Z pewnością uda się znaleźć wśród nich najbardziej odpowiednią.

Krok czwarty - regulamin usług

Jeżeli za pośrednictwem Internetu świadczone będą usługi, niezbędne stanie się uwzględnienie wymogów wskazanych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jednym z obowiązków internetowego usługodawcy jest opracowanie regulaminu świadczenia usług elektronicznych, który nieodpłatnie powinien zostać udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który umożliwia mu pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą Internetu.
Z kolei konieczność pozyskiwania w związku z prowadzeniem działalności danych osobowych klientów wymaga spełniania wymogów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a nawet rejestracji zbioru danych osobowych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

Przedsiębiorcy zainteresowani świadczeniem przez Internet usług chronionych, będą musieli natomiast spełnić warunki wskazane w ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.

Przeczytaj także: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy?

Sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz konsumentów wymusza z kolei uwzględnienie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawy te funkcjonują równolegle i nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków, w szczególności o charakterze informacyjnym. Każda z nich prezentuje inny katalog uprawnień konsumenta oraz warunków umożliwiających skorzystanie z przysługujących uprawnień. Do istotnych przywilejów konsumenta, związanych z dokonywaniem transakcji przez Internet, można zaliczyć prawo odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od otrzymania towaru bez podania przyczyn. Niejednokrotnie termin ten wynosi trzy miesiące z uwagi na zaniedbania realizacji przez sprzedawców - przedsiębiorców obowiązków informacyjnych.

Jeśli przyjęta do oznaczenia działalności nazwa lub znak graficzny (logo) uzyskają dużą zdolność odróżniającą i przyciągającą klientów, bez wątpienia staną się atrakcyjne rynkowo. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad rejestracją znaku towarowego, odpowiednio: słownego, graficznego lub słowno-graficznego w urzędzie patentowym. Rejestracja może mieć charakter krajowy, wspólnotowy lub międzynarodowy. Po jej dokonaniu dysponujemy wyłącznością w zakresie prawa używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym obszarze.
Warto zasygnalizować, że zależności od specyfiki prowadzonej działalności zastosowanie mogą znaleźć tylko niektóre ze wskazanych wyżej unormowań lub dodatkowo inne szczególne regulacje.

Joanna Basińska radca prawny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA