REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznes w Internecie? Czy jest możliwy?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Czy biznes w internecie jest możliwy?
Czy biznes w internecie jest możliwy?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców z całego świata, dostępność towarów i usług przez 24 godziny na dobę, to wszystko sprawia, że Internet stał się świetnym instrumentem do prowadzenia działalności gospodarczej. Co musisz zrobić aby rozpocząć biznes w Internecie? Czytaj w poniższej poradzie.

Krok pierwszy - nazwa

Zazwyczaj zaczynamy od dobrego pomysłu na interes, określenia przedmiotu działalności, a także ustalenia nazwy, która przyciągać ma klientelę. Należy pamiętać, że nazwa nie powinna bazować na wypracowanej przez inny podmiot renomie, ani zmierzać do wprowadzenia odbiorców w błąd, co do pochodzenia towarów lub usług. Szczególnie uważajmy na zbieżne lub podobne nazwy podmiotów funkcjonujących już na rynku w tej samej branży oraz nazwy podmiotów działających w kręgu tych samych odbiorców. Brak zastosowania się do powyższych wskazówek może stanowić delikt nieuczciwej konkurencji i spotkać się z sankcją na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Krok drugi - domena

Kolejnym dość typowym krokiem zmierzającym do zainicjowania działalności w sieci jest dokonanie rejestracji domeny internetowej, która będzie stanowić nasz adres internetowy.. Jeśli jesteśmy zainteresowani domenami z końcówką „pl” lub „com.pl” powinniśmy swe kroki skierować do NASK, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej – podmiotu pełniącego rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie „.pl”.

Abonentem domeny można stać się także na skutek cesji, nabywając w ten sposób prawa do nazwy domeny zarejestrowanej uprzednio na inny podmiot.

Pamiętajmy, że oprócz zawarcia umowy cesji, konieczne jest jeszcze dokonanie na jej podstawie zmiany abonenta domeny w rejestrze. Utrzymywanie prawa do danej domeny wymaga cyklicznego uiszczania opłat okresowych.

Innym rozwiązaniem jest korzystanie ze stron internetowych dostępnych w domenie internetowej zarejestrowanej na inny podmiot np. na podstawie umowy zawartej z dysponentem domeny.
Następnie należy opracować ciekawą graficznie i funkcjonalną stronę internetową. Najlepiej jeśli nie będzie zbyt skomplikowana i pozwoli nawet niezaawansowanemu internaucie poruszać się po niej bez trudu. W tym zakresie mogą nam pomóc podmioty, które zawodowo trudnią się tworzeniem stron i serwisów internetowych. Jeżeli kwestie organizacyjne zostały zakończone, warto przyjrzeć się regulacjom prawnym, które znajdują lub mogą znaleźć zastosowanie w związku z prowadzeniem działalności w Internecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Jak założyć firmę?

Krok trzeci - rejestracja

W przypadku prowadzenia działalności w sposób zorganizowany, ciągły oraz w sposób wskazujący na cel zarobkowy uzyskamy status przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy działalność ta została formalnie zarejestrowana. Warto zatem dokonać czynności rejestracyjnych. Form organizacyjnych działalności gospodarczej jest wiele: od spółek, przez indywidualną działalność gospodarczą, po stowarzyszenia, spółdzielnie, fundacje i inne. Z pewnością uda się znaleźć wśród nich najbardziej odpowiednią.

Krok czwarty - regulamin usług

REKLAMA

Jeżeli za pośrednictwem Internetu świadczone będą usługi, niezbędne stanie się uwzględnienie wymogów wskazanych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jednym z obowiązków internetowego usługodawcy jest opracowanie regulaminu świadczenia usług elektronicznych, który nieodpłatnie powinien zostać udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który umożliwia mu pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą Internetu.
Z kolei konieczność pozyskiwania w związku z prowadzeniem działalności danych osobowych klientów wymaga spełniania wymogów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a nawet rejestracji zbioru danych osobowych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

Przedsiębiorcy zainteresowani świadczeniem przez Internet usług chronionych, będą musieli natomiast spełnić warunki wskazane w ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.

Przeczytaj także: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy?

REKLAMA

Sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz konsumentów wymusza z kolei uwzględnienie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawy te funkcjonują równolegle i nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków, w szczególności o charakterze informacyjnym. Każda z nich prezentuje inny katalog uprawnień konsumenta oraz warunków umożliwiających skorzystanie z przysługujących uprawnień. Do istotnych przywilejów konsumenta, związanych z dokonywaniem transakcji przez Internet, można zaliczyć prawo odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od otrzymania towaru bez podania przyczyn. Niejednokrotnie termin ten wynosi trzy miesiące z uwagi na zaniedbania realizacji przez sprzedawców - przedsiębiorców obowiązków informacyjnych.

Jeśli przyjęta do oznaczenia działalności nazwa lub znak graficzny (logo) uzyskają dużą zdolność odróżniającą i przyciągającą klientów, bez wątpienia staną się atrakcyjne rynkowo. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad rejestracją znaku towarowego, odpowiednio: słownego, graficznego lub słowno-graficznego w urzędzie patentowym. Rejestracja może mieć charakter krajowy, wspólnotowy lub międzynarodowy. Po jej dokonaniu dysponujemy wyłącznością w zakresie prawa używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym obszarze.
Warto zasygnalizować, że zależności od specyfiki prowadzonej działalności zastosowanie mogą znaleźć tylko niektóre ze wskazanych wyżej unormowań lub dodatkowo inne szczególne regulacje.

Joanna Basińska radca prawny

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

Współpraca z agencją SEO - przewodnik

Jak wygląda współpraca z agencją SEO? Co obejmuje? Jak jest rozliczana? Oto przewodnik.

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie?

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne? Kto może ubiegać się o świadczenie interwencyjne? 

Prowadzisz e-commerce? Pozbądź się poniedziałkowego chaosu i poznaj Weekendowe Nadania!
Uniknij poniedziałkowego chaosu w magazynie! Weekendowe Nadania to innowacyjne rozwiązanie, które usprawni logistykę Twojego e-commerce. Dowiedz się, jak szybciej realizować zamówienia, zwiększyć satysfakcję klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, jak to działa!

REKLAMA

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych. Rolnicy wziąć ograniczają swoje inwestycje. Zmalał odsetek przedsiębiorców, którzy przewidują poprawę koniunktury w branży

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie

W pierwszym półroczu 2024 r. dekarbonizacja i ochrona środowiska miały rosnące znaczenie w działalności przedsiębiorstw – to wniosek z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. Drugi odczyt wskaźnika wskazuje wartość 61 pkt., gdzie 50 pkt. to wynik neutralny, powyżej 50 - pozytywny, a poniżej 50 - negatywny –  i w stosunku do pierwszego odczytu za rok 2023 nie uległ on zmianie. W drugiej odsłonie Indeksu wzięto pod uwagę odpowiedzi udzielone przez 111 polskich przedsiębiorstw. 

REKLAMA