REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznes w Internecie? Czy jest możliwy?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Czy biznes w internecie jest możliwy?
Czy biznes w internecie jest możliwy?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców z całego świata, dostępność towarów i usług przez 24 godziny na dobę, to wszystko sprawia, że Internet stał się świetnym instrumentem do prowadzenia działalności gospodarczej. Co musisz zrobić aby rozpocząć biznes w Internecie? Czytaj w poniższej poradzie.

Krok pierwszy - nazwa

Zazwyczaj zaczynamy od dobrego pomysłu na interes, określenia przedmiotu działalności, a także ustalenia nazwy, która przyciągać ma klientelę. Należy pamiętać, że nazwa nie powinna bazować na wypracowanej przez inny podmiot renomie, ani zmierzać do wprowadzenia odbiorców w błąd, co do pochodzenia towarów lub usług. Szczególnie uważajmy na zbieżne lub podobne nazwy podmiotów funkcjonujących już na rynku w tej samej branży oraz nazwy podmiotów działających w kręgu tych samych odbiorców. Brak zastosowania się do powyższych wskazówek może stanowić delikt nieuczciwej konkurencji i spotkać się z sankcją na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Krok drugi - domena

Kolejnym dość typowym krokiem zmierzającym do zainicjowania działalności w sieci jest dokonanie rejestracji domeny internetowej, która będzie stanowić nasz adres internetowy.. Jeśli jesteśmy zainteresowani domenami z końcówką „pl” lub „com.pl” powinniśmy swe kroki skierować do NASK, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej – podmiotu pełniącego rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie „.pl”.

Abonentem domeny można stać się także na skutek cesji, nabywając w ten sposób prawa do nazwy domeny zarejestrowanej uprzednio na inny podmiot.

Pamiętajmy, że oprócz zawarcia umowy cesji, konieczne jest jeszcze dokonanie na jej podstawie zmiany abonenta domeny w rejestrze. Utrzymywanie prawa do danej domeny wymaga cyklicznego uiszczania opłat okresowych.

Innym rozwiązaniem jest korzystanie ze stron internetowych dostępnych w domenie internetowej zarejestrowanej na inny podmiot np. na podstawie umowy zawartej z dysponentem domeny.
Następnie należy opracować ciekawą graficznie i funkcjonalną stronę internetową. Najlepiej jeśli nie będzie zbyt skomplikowana i pozwoli nawet niezaawansowanemu internaucie poruszać się po niej bez trudu. W tym zakresie mogą nam pomóc podmioty, które zawodowo trudnią się tworzeniem stron i serwisów internetowych. Jeżeli kwestie organizacyjne zostały zakończone, warto przyjrzeć się regulacjom prawnym, które znajdują lub mogą znaleźć zastosowanie w związku z prowadzeniem działalności w Internecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Jak założyć firmę?

Krok trzeci - rejestracja

W przypadku prowadzenia działalności w sposób zorganizowany, ciągły oraz w sposób wskazujący na cel zarobkowy uzyskamy status przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy działalność ta została formalnie zarejestrowana. Warto zatem dokonać czynności rejestracyjnych. Form organizacyjnych działalności gospodarczej jest wiele: od spółek, przez indywidualną działalność gospodarczą, po stowarzyszenia, spółdzielnie, fundacje i inne. Z pewnością uda się znaleźć wśród nich najbardziej odpowiednią.

Krok czwarty - regulamin usług

REKLAMA

Jeżeli za pośrednictwem Internetu świadczone będą usługi, niezbędne stanie się uwzględnienie wymogów wskazanych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jednym z obowiązków internetowego usługodawcy jest opracowanie regulaminu świadczenia usług elektronicznych, który nieodpłatnie powinien zostać udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który umożliwia mu pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą Internetu.
Z kolei konieczność pozyskiwania w związku z prowadzeniem działalności danych osobowych klientów wymaga spełniania wymogów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a nawet rejestracji zbioru danych osobowych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

Przedsiębiorcy zainteresowani świadczeniem przez Internet usług chronionych, będą musieli natomiast spełnić warunki wskazane w ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.

Przeczytaj także: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy?

REKLAMA

Sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz konsumentów wymusza z kolei uwzględnienie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawy te funkcjonują równolegle i nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków, w szczególności o charakterze informacyjnym. Każda z nich prezentuje inny katalog uprawnień konsumenta oraz warunków umożliwiających skorzystanie z przysługujących uprawnień. Do istotnych przywilejów konsumenta, związanych z dokonywaniem transakcji przez Internet, można zaliczyć prawo odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od otrzymania towaru bez podania przyczyn. Niejednokrotnie termin ten wynosi trzy miesiące z uwagi na zaniedbania realizacji przez sprzedawców - przedsiębiorców obowiązków informacyjnych.

Jeśli przyjęta do oznaczenia działalności nazwa lub znak graficzny (logo) uzyskają dużą zdolność odróżniającą i przyciągającą klientów, bez wątpienia staną się atrakcyjne rynkowo. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad rejestracją znaku towarowego, odpowiednio: słownego, graficznego lub słowno-graficznego w urzędzie patentowym. Rejestracja może mieć charakter krajowy, wspólnotowy lub międzynarodowy. Po jej dokonaniu dysponujemy wyłącznością w zakresie prawa używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym obszarze.
Warto zasygnalizować, że zależności od specyfiki prowadzonej działalności zastosowanie mogą znaleźć tylko niektóre ze wskazanych wyżej unormowań lub dodatkowo inne szczególne regulacje.

Joanna Basińska radca prawny

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA