REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ponosi odpowiedzialność za działania naprawcze?

Subskrybuj nas na Youtube
Kto ponosi odpowiedzialność za działania naprawcze? / Fot. Fotolia
Kto ponosi odpowiedzialność za działania naprawcze? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za działania naprawcze odpowiedzialność ponoszą zarówno producenci, jak również dystrybutorzy w zależności od okoliczności. Dla pewności strony umowy powinny określić dokładanie zakres odpowiedzialności za działania naprawcze.

Poniższy opis zawiera skrócona prezentacje obowiązków stron i ma pomóc przedsiębiorcom w podjęciu decyzji odnośnie wyboru właściwych części procedury.

REKLAMA

Producenci

Producent musi podjąć właściwe działania naprawcze, aby zapobiec niebezpieczeństwom związanym z produktem. W kontekście działań naprawczych producent jest definiowany jako:

  • Wytwórca produktu, gdy działa na terenie Unii;
  • Inna osoba występująca jako wytwórca (w tym inny producent), umieszczając na produkcie bądź do niego dołączając swoje nazwisko, nazwę, znak towarowy lub inne odróżniające oznaczenie lub osoba, która dokonuje modyfikacji produktu, naprawia go lub regeneruje;
  • Przedstawiciel producenta, gdy producent nie działa na terenie Unii Europejskiej

LUB

  1. Jeśli na terenie Unii Europejskiej nie działa przedstawiciel, importer produktu;
  2. Inne osoby uczestniczące w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, jeżeli ich działanie może wpłynąć na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem. Zaleca się, aby główna odpowiedzialność za działanie naprawcze ponosił przedsiębiorca, określony w następujący sposób:
  3. W wypadku produktów wytwarzanych w Unii Europejskiej i wprowadzanych na rynek pod nazwa wytwórcy za dopełnienie obowiązków producenta odpowiedzialny powinien być wytwórca produktu.
  4. W wypadku produktów wytwarzanych w Unii Europejskiej i wprowadzanych na rynek pod nazwa dystrybutora za dopełnienie obowiązków producenta powinni być odpowiedzialni wspólnie wytwórca i dystrybutor.
  5. W wypadku produktów wytwarzanych poza UE i wprowadzanych na rynek pod nazwą wytwórcy za dopełnienie obowiązków producenta odpowiedzialność powinien ponosić przedsiębiorca, który importuje produkt do UE (który może być przedstawicielem wytwórcy w UE). W praktyce importer będzie musiał włączyć wytwórcę w prowadzenie działań naprawczych.
  6. W wypadku produktów wytwarzanych poza UE i wprowadzonych na rynek pod nazwa dystrybutora UE za dopełnienie obowiązków producenta odpowiedzialność powinien ponosić dystrybutor. Dystrybutor może zechcieć włączyć wytwórcę lub jego przedstawiciela w działania korygujące.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dystrybutorzy

W przypadku, gdy dystrybutor (hurtowy lub detaliczny) produktu nie występuje jako wytwórca, powinien mimo to ponosić odpowiedzialność za następujące działania naprawcze:

  • Zbieranie informacji nt. produktów niebezpiecznych i przekazywanie ich producentowi lub właściwym władzom.
  • Dostarczanie informacji potrzebnych do identyfikowania pochodzenia produktów.
  • Dostarczanie informacji nt. nabywców produktów (jeśli pozwalają na to wymagania ochrony danych osobowych).

Współpraca z producentami i właściwymi władzami w prowadzeniu działań naprawczych, na przykład:

  • Przeprowadzanie działań naprawczych w imieniu producenta
  • Identyfikowanie i wycofywanie produktów i zwracanie ich do producenta
  • Współpraca w publikowaniu ogłoszeń o działaniach naprawczych
  • Kontaktowanie się z nabywcami produktów na prośbę producenta
  • Współpraca w przyjmowaniu produktów i zwracaniu ich producentowi.

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Źródło: Bezpieczeństwo produktu w Europie –Przewodnik po działaniach korygujących, m.in. wycofywaniu produktu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA