REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ponosi odpowiedzialność za działania naprawcze?

Kto ponosi odpowiedzialność za działania naprawcze? / Fot. Fotolia
Kto ponosi odpowiedzialność za działania naprawcze? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za działania naprawcze odpowiedzialność ponoszą zarówno producenci, jak również dystrybutorzy w zależności od okoliczności. Dla pewności strony umowy powinny określić dokładanie zakres odpowiedzialności za działania naprawcze.

Poniższy opis zawiera skrócona prezentacje obowiązków stron i ma pomóc przedsiębiorcom w podjęciu decyzji odnośnie wyboru właściwych części procedury.

REKLAMA

Producenci

Producent musi podjąć właściwe działania naprawcze, aby zapobiec niebezpieczeństwom związanym z produktem. W kontekście działań naprawczych producent jest definiowany jako:

  • Wytwórca produktu, gdy działa na terenie Unii;
  • Inna osoba występująca jako wytwórca (w tym inny producent), umieszczając na produkcie bądź do niego dołączając swoje nazwisko, nazwę, znak towarowy lub inne odróżniające oznaczenie lub osoba, która dokonuje modyfikacji produktu, naprawia go lub regeneruje;
  • Przedstawiciel producenta, gdy producent nie działa na terenie Unii Europejskiej

LUB

  1. Jeśli na terenie Unii Europejskiej nie działa przedstawiciel, importer produktu;
  2. Inne osoby uczestniczące w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, jeżeli ich działanie może wpłynąć na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem. Zaleca się, aby główna odpowiedzialność za działanie naprawcze ponosił przedsiębiorca, określony w następujący sposób:
  3. W wypadku produktów wytwarzanych w Unii Europejskiej i wprowadzanych na rynek pod nazwa wytwórcy za dopełnienie obowiązków producenta odpowiedzialny powinien być wytwórca produktu.
  4. W wypadku produktów wytwarzanych w Unii Europejskiej i wprowadzanych na rynek pod nazwa dystrybutora za dopełnienie obowiązków producenta powinni być odpowiedzialni wspólnie wytwórca i dystrybutor.
  5. W wypadku produktów wytwarzanych poza UE i wprowadzanych na rynek pod nazwą wytwórcy za dopełnienie obowiązków producenta odpowiedzialność powinien ponosić przedsiębiorca, który importuje produkt do UE (który może być przedstawicielem wytwórcy w UE). W praktyce importer będzie musiał włączyć wytwórcę w prowadzenie działań naprawczych.
  6. W wypadku produktów wytwarzanych poza UE i wprowadzonych na rynek pod nazwa dystrybutora UE za dopełnienie obowiązków producenta odpowiedzialność powinien ponosić dystrybutor. Dystrybutor może zechcieć włączyć wytwórcę lub jego przedstawiciela w działania korygujące.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dystrybutorzy

W przypadku, gdy dystrybutor (hurtowy lub detaliczny) produktu nie występuje jako wytwórca, powinien mimo to ponosić odpowiedzialność za następujące działania naprawcze:

  • Zbieranie informacji nt. produktów niebezpiecznych i przekazywanie ich producentowi lub właściwym władzom.
  • Dostarczanie informacji potrzebnych do identyfikowania pochodzenia produktów.
  • Dostarczanie informacji nt. nabywców produktów (jeśli pozwalają na to wymagania ochrony danych osobowych).

Współpraca z producentami i właściwymi władzami w prowadzeniu działań naprawczych, na przykład:

  • Przeprowadzanie działań naprawczych w imieniu producenta
  • Identyfikowanie i wycofywanie produktów i zwracanie ich do producenta
  • Współpraca w publikowaniu ogłoszeń o działaniach naprawczych
  • Kontaktowanie się z nabywcami produktów na prośbę producenta
  • Współpraca w przyjmowaniu produktów i zwracaniu ich producentowi.

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Źródło: Bezpieczeństwo produktu w Europie –Przewodnik po działaniach korygujących, m.in. wycofywaniu produktu

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA