REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przymusowe umorzenie udziałów w spółce z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Przymusowe umorzenie udziałów w spółce z o.o.
Przymusowe umorzenie udziałów w spółce z o.o.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przymusowego umorzenia udziałów dokonuje się bez zgody wspólnika. Jego istotą jest pozbawienie wspólnika praw udziałowych w spółce z o.o., co wiąże się z utratą praw i obowiązków majątkowych jakie przysługują wspólnikom. Umorzenie jest dopuszczalne jedynie, gdy umowa spółki tak stanowi i wymaga uchwały zgromadzenia wspólników.

Procedurę przymusowego umorzenia udziałów w spółce z o.o. reguluje art. 199 kodeksu spółek handlowych. Takie działania mogą obejmować całość bądź część udziałów spółki i mają na celu wykluczenia wspólnika z działań prowadzonych przez spółkę. W rezultacie utraci on wszelkie prawa i obowiązki majątkowe przysługujące mu z posiadanych udziałów. Przymusowego umorzenia dokonuje się bez zgody wspólnika w przypadku, gdy umowa spółki tak stanowi. Oznacza to, że umowa spółki musi zawierać postanowienia określające przesłanki i tryb umorzenia. Dla ważności postanowień umownych nie jest jednak wymagane, aby były one zawarte w pierwotnej wersji umowy. Jednakże każdorazowo wymagana jest uchwała zgromadzenia wspólników, w której należy wskazać podstawę prawną umorzenia, wysokość wynagrodzenia wspólnika, którego udziały umorzono oraz uzasadnienie dokonanego umorzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przymusowe umorzenie w drodze obniżenia kapitału zakładowego

Jednym z dwóch sposobów przymusowego umorzenia udziałów jest obniżenie kapitału zakładowego. Do dokonania takich działań wymagane jest:

  • podjęcie uchwały wspólników oraz zmiana umowy spółki,
  • przeprowadzenie postępowania konwokacyjnego,
  • zgłoszenie faktu obniżenia kapitału do sądu rejestrowego.

Uchwała wspólników o obniżeniu kapitału zakładowego powinna być dla swojej ważności zamieszczona w protokole zgromadzenia sporządzonego przez notariusza oraz podjęta większością 2/3 głosów oddanych, chyba że umowa spółki dla takich czynności przewiduje inne warunki. Co ważne, minimalna wysokość kapitału powinna wynosić co najmniej 5000 zł. Wobec tego, po obniżeniu kapitału nominalna jego wartość nie może być niższa niż 5 tys. zł. Podobnie jest z wartością udziałów – po obniżeniu kapitału nie może być niższa niż 50 zł.

REKLAMA

Obligatoryjnym elementem umowy spółki z o.o. jest oznaczanie wysokości jej kapitału, zgodnie z art. 157 § 1 pkt. 3 k.s.h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 264 k.s.h. zarząd spółki z o.o. zobowiązany jest niezwłocznie po obniżeniu kapitału ogłosić ten fakt w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i wezwać wierzycieli spółki do wniesienia sprzeciwu w terminie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. W przypadku braku zgłoszenia, przyjmuje się, że wierzyciele wyrazili zgodę na obniżenie kapitału zakładowego.

Umorzenie udziałów w spółce z o.o.

Zgłoszenie do sądu rejestrowego

Obniżenie kapitału zakładowego zarząd musi zgłosić do sądu rejestrowego, zgodnie z zasadami reprezentacji. Zgodnie z art. 265 § 2 do zgłoszenia obniżenia dołącza się:

  • uchwałę o obniżeniu kapitału zakładowego,
  • dowody należytego wezwania wierzycieli,
  • oświadczenie wszystkich członków zarządu stwierdzające, że wierzyciele, którzy zgłosili sprzeciw w terminie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zgłoszenie obniżenia kapitału zakładowego do sądu rejestrowego jest warunkiem obligatoryjnym dla ważności dokonania obniżenia. Zgłoszenia dokonuje się w terminie 7 dni od dnia zaspokojenia roszczeń ostatniego z wierzycieli, nie później jednak niż w terminie 6 miesięcy od dnia powzięcia uchwały.

Zmiany w sądzie rejestrowym należy dokonać na druku KRS – Z3 wraz z załącznikiem KRS – ZE.

Zmiana wpisu w KRS podlega opłacie w wysokości 250 zł. Ponadto ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym należy opłacić w kwocie 100 zł.

Jakie opłaty należy uiścić składając wnioski do KRS?

Przymusowe umorzenie udziałów z czystego zysku

Przymusowego umorzenia udziałów można również dokonać z czystego zysku spółki bądź funduszu rezerwowego. W tym przypadku konieczne będzie jedynie podjęcie uchwały przez zgromadzenie wspólników. Umowa spółki może jednak zakazywać przeznaczania środków z funduszu rezerwowego na umorzenie udziałów. W takiej sytuacji konieczna jest zmiana umowy spółki, która pozwoli na pokrycie umorzonych udziałów z czystego zysku.

Za moment umorzenia udziałów będzie uważać się datę powzięcia uchwały o umorzeniu udziałów z czystego zysku za ostatni rok obrotowy.

W razie przymusowego umorzenia udziałów, wspólnik ma praco do wynagrodzenia w wysokości nie niższej od wartości przypadających na udziały aktywów netto.

Zaskarżalność uchwał zarządu i rady nadzorczej spółek kapitałowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA