REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego stajemy się nieasertywni

Prawa, które przysługują nam, przysługują też innym. Jeśli wymagamy ich poszanowania od szefa i innych współpracowników, tak samo musimy respektować ich prawa, a także prawa naszych podwładnych.
Prawa, które przysługują nam, przysługują też innym. Jeśli wymagamy ich poszanowania od szefa i innych współpracowników, tak samo musimy respektować ich prawa, a także prawa naszych podwładnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pewność siebie, lepsza organizacja czasu, wiara we własne możliwości – te wszystkie cechy możemy wyćwiczyć dzięki asertywnemu zachowaniu. Są one niewątpliwie bardzo korzystne dla psychiki i samopoczucia. Jak to się więc dzieje, że czasem stajemy się zupełnie nieasertywni?

Asertywność jest niezwykle ważna w kontaktach z innymi ludźmi, zwłaszcza w firmie, gdzie prócz współpracowników zajmujących takie samo jak my, lub podobne stanowisko, mamy
do czynienia również z ludźmi stojącymi w hierarchii wyżej od nas (szef, kierownik) oraz osobami zajmującymi niższą, niż my, pozycję. Miła atmosfera jest możliwa tylko wtedy, gdy wszyscy pracownicy szanują się nawzajem – potrafią wymagać, by ich prawa były respektowanie, jednocześnie szanując takie same prawa innych osób. Dlaczego więc czasem przestajemy być asertywni? Poniżej zaprezentowane zostały najczęstsze powody.

REKLAMA

REKLAMA

Porównaj: Jakie są poziomy asertywności?

Nieznajomość własnych praw

Nie wolno zapominać o tym, że każdy pracownik dysponuje pewnym pakietem praw (prócz oczywiście tych, należnych wszystkim – „praw człowieka”). Trzeba zdać sobie sprawę, że nikt nie może od nas wymagać, np. nieomylności – mamy prawo popełniać błędy, mylić się. O ile potrafimy wziąć na siebie odpowiedzialność za pomyłkę, a błędy nie zdarzają się nam notorycznie, nie dzieje się nic złego. 

Tak samo mamy prawo do informacji na temat celów i zadań, jakie stawia sobie nasza firma. Dzięki znajomości motywów, możemy lepiej i wydajniej pracować, a także mieć szansę zaproponowania własnych pomysłów i rozwiązań danego problemu.

REKLAMA

Prawa, które przysługują nam, przysługują też innym. Jeśli wymagamy ich poszanowania od szefa i innych współpracowników, tak samo musimy respektować ich prawa, a także prawa naszych podwładnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obawa przed reakcją otoczenia

Nieasertywne zachowania wyrabiają nawyki związane z unikaniem konfliktów za wszelką cenę, z ustępowaniem wszystkim na każdym kroku. Osobom tak postępującym wydaje się, że są przez otoczenie postrzegane jako uprzejme i pomocne. Stąd strach przed jakąkolwiek odmową, przed obroną własnego zdania – osobom nieasertywnym wydaję się, że gdy będą bronić swoich praw, sprawią zawód otoczeniu albo wyrządzą komuś krzywdę. Prócz tego może powstać obawa przed odrzuceniem, izolacją.

Mylenie asertywności z agresją albo nieasertywnego zachowania z uprzejmością

Mylenie asertywności z agresją, tak jak nieasertywności z uprzejmością ma w zasadzie tą samą przyczynę – asertywność utożsamiana jest z grubiaństwem, arogancją lub bezczelnością. Wiąże się to z nieumiejętnością wyrażania własnego zdania i opinii, obrony własnych praw. Osoby mylące asertywność z innymi formami zachowań nie potrafią nawet nie zgadzać się z innymi – uważają to za obrazę rozmówcy. Tracą na tym, bo przez to omijają ich awanse, rzadziej dostają podwyżki (po prostu nie umieją się o nie upomnieć!).

Poczucie zagrożenia

Jedni na zagrożenie reagują agresją, inni ucieczką, a jeszcze inni… stają się wyjątkowo nieasertywni. Przejawia się to przesadną uprzejmością, przymilaniem się, chęcią pomocy
w każdej sytuacji i na każdym kroku, mimo nawału własnych zajęć. Poczucie zagrożenia, np. ze strony bardziej przebojowych kolegów, sprawia, że chowają głowę w piasek i starają się być jak najbardziej uczynni i pomocni, choć tak naprawdę im się to nie podoba.

Niedocenianie się

Jeśli kiedykolwiek uwierzymy w to, że jesteśmy mniej warci od innych, w bardzo krótkim czasie zaczniemy się tak właśnie zachowywać i tak też zacznie nas postrzegać najbliższe otoczenie. Może to spowodować, że nasi współpracownicy zaczną patrzeć na nas z góry,
a następnie zaczną wykorzystywać nas do osiągnięcia własnych celów. 

Kolejnym minusem takiego myślenia jest to, że nie będziemy potrafili o nic poprosić, ani niczego się domagać – zakładając z góry, że niczego nie osiągniemy, podświadomie będziemy zachowywać się tak, że nam się nie uda.

Zobacz: Po co nam asertywność? - kilka wskazówek

Karolina Zaborska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA