REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie stażysty po odbyciu stażu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Jaworski
Leszek Jaworski

REKLAMA

Stażysta, który odbywał staż w urzędzie, a który zamierza podjąć w nim zatrudnienie musi przejść proces rekrutacji podobnie jak każdy z kandydatów. Weryfikacji będzie podlegało spełnienie określonych wymogów, odnoszących się do członków korpusu służby cywilnej.

Coraz częściej urzędy korzystają z pomocy stażystów. Wykonywanie zadań w okresie stażu, jeśli dotyczy absolwentów do 27. roku życia, trwać może przez 12 miesięcy. Może się tak zdarzyć, że stażyści wzorowo będą wykonywać swoje obowiązki, co może skłonić kierownika urzędu do ich zatrudnienia. W praktyce istnieje wątpliwość, czy już sprawdzona osoba musi przystąpić do otwartego i konkurencyjnego naboru na wolny etat.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące zasady

Chociaż stażysta sprawdził się, wykonując swoje obowiązki, nie może być zatrudniony przez jednostkę z pominięciem naboru. Takiej możliwości nie przewiduje ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: uosc).

Każdy ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do niej jest otwarty oraz konkurencyjny (art. 6 uosc). Nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej organizuje dyrektor generalny urzędu, który ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (art. 26 ust. 1 w zw. z art. 28 ust. 1 uosc).

Każdy zainteresowany ma zatem prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a także udziału w otwartym i konkurencyjnym naborze do tej samej służby (jeśli spełnia warunki).

REKLAMA

Zatrudnienie w urzędzie osoby wcześniej odbywającej w nim staż, bez przeprowadzenia naboru, skutkowałoby naruszeniem wspomnianych reguł, a tym samym przepisów ustawy o służbie cywilnej (pismo z 7 marca 2013 r. Departamentu Prawnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, DP.171-46(2)/13/JPJ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosunek pracy w służbie cywilnej może być nawiązany z osobą, która przystąpiła do otwartego i konkurencyjnego naboru i z którą dyrektor generalny urzędu zawrze umowę o pracę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kiedy wypowiedzenie umowy o pracę jest przyjęte?

Na czym polega staż

Zatrudnienie stażysty w urzędzie w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru na wolne stanowisko pracy wynika również z istoty stażu. Jest to jeden z instrumentów rynku pracy oferowany bezrobotnemu, o których mowa w ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Polega on na nabywaniu przez bezrobotnego praktycznych umiejętności do wykonywania pracy przez realizację zadań bez zawierania z nim umowy o pracę.

Stażysta odbywa staż na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą i zgodnie z określonym w niej programem. Ten instrument rynku pracy angażuje trzy podmioty:

● osobę odbywającą staż,

● podmiot przyjmujący stażystę (w tym przypadku urząd),

● starostę powiatu (prezydenta miasta na prawach powiatu).

Na charakter stażu zwrócił uwagę sąd administracyjny, który wskazał, że umowa nazwana stażową, mająca charakter umowy cywilnoprawnej, wiąże podmiot wyrażający chęć zatrudnienia stażysty i właściwego starostę, który kieruje bezrobotnego na odbycie stażu. Przyjmujący na staż nie jest więc w ścisłym znaczeniu pracodawcą, zaś ta forma aktywizowania bezrobotnych nie jest w ścisłym znaczeniu tego słowa zatrudnieniem (wyrok SA w Gorzowie Wielkopolskim z 30 czerwca 2010 r., II SA/Go 400/10, niepubl.; więcej: www.ekspert3.inforlex.pl).

Polecamy serwis: Pracownik i ZUS


Kto może odbyć staż

Staż jest przeznaczony dla osób „będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy”.

Na staż mogą być skierowani zarejestrowani bezrobotni będący w szczególnej sytuacji na rynku pracy, m.in.:

● którzy do dnia rozpoczęcia stażu nie ukończyli 25 lat,

● którzy w okresie 12 miesięcy od dnia określonego w dyplomie, świadectwie lub innym dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej nie ukończyli 27 lat,

● którzy są bezrobotni długotrwale,

● po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego,

● kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,

● bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,

● samotnie wychowujący co najmniej jedno dziecko do 18. roku życia,

● którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia,

● niepełnosprawni.

Zobacz również: Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?

Niezbędne wymagania do zatrudnienia

Kolejnym argumentem przemawiającym za obowiązkiem przeprowadzenia naboru na zatrudnienie stażysty po zakończeniu stażu w urzędzie jest wymóg spełnienia przez kandydata warunków, które musi wypełniać osoba mająca zostać zatrudniona w korpusie służby cywilnej. Nie były one weryfikowane wobec stażysty, ponieważ nie był on, jak wspomniano wcześniej, zatrudniony w danym urzędzie. Zatem sprawdzenie i udokumentowanie spełnienia rygorów selekcyjnych odbywa się w trakcie naboru.

Jakie warunki musi spełniać osoba, która przystępuje do naboru

Zobacz: Elastyczne formy zatrudnienia w małych firmach

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 4, art. 6, art. 26 ust. 1, art. 28 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505; ost. zm. DzU z 2012 r. poz. 1544),

● art. 49, art. 53 ust. 1 i 4 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. DzU z 2013 r. poz. 674; ost. zm. DzU z 2013 r. poz. 1650).

Więcej na ten temat przeczytasz w Serwisie Prawno - Pracowniczym. Sprawdź!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA