REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka powinna być treść umowy o pracę?

Subskrybuj nas na Youtube
Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej.
Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wiedzieć, że poprzez nawiązanie umowy o pracę pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia pracownika i wypłaty wynagrodzenia za świadczoną pracę. W poniższym artykule zamieszczamy informacje jakie powinny naleźć się w umowie o pracę.

Umowa o pracę powinna określać strony umowy, rodzaj pracy, datę zawarcia umowy o prace, warunki pracy i płacy, a w szczególności:

REKLAMA

REKLAMA

  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin pracy.

Strony umowy o pracę

Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej. Natomiast pracownikiem może być tylko osoba fizyczna. W treści umowy o pracę należy wskazać personalia pracownika i pracodawcy. Następuje to poprze podanie imienia, nazwiska, adresu, numeru PESEL, NIP pracownika i pracodawcy. W przypadku, kiedy pracodawcą nie jest osoba fizyczna należy podąć nazwę takiej osoby, jej organizację prawną.

Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę na okres próbny?

REKLAMA

Rodzaj umowy o pracę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W prawie pracy możemy określić następujące umowy o pracę, spośród których pracodawca i pracownik mogą sobie wybrać najbardziej odpowiednia dla nich umowę:

  • umowa o pracę na okres próbny,
  • umowa o pracę na czas określony,
  • umowa o pracę na czas nieokreślony,
  • umowa o pracę na czas zastępstwa,
  • umowa o pracę na czas wykonywania określonej pracy.

Rodzaj pracy

Wskazanie w treści umowy o pracę rodzaju pracy może nastąpić poprzez podanie nazwy stanowiska, funkcji, zawodu lub oznaczenia zespołu czynności, które będzie wykonywać pracownik. Wskazanie rodzaju pracy może zostać wzbogacone o dodatkowe szczegółowe wyliczenie obowiązków pracownika. Najczęściej wskazanie obowiązków pracownika nazywane jest „zakresem czynność”, jakie ma wykonywać pracownik.

Miejsce wykonywania pracy

Miejsce wykonywania pracy można wskazać poprzez podanie adresu pracodawcy. Miejscem pracy może być siedziba pracodawcy, jak i miejsce znajdujące się poza siedzibą. W przypadku specyficznych prac wykonywanych na dużym terenie, na przykład przez przedstawicieli handlowych, można podać ruchome miejsce pracy, przez wskazanie określonego obszaru geograficznego kraju. Miejscem pracy pracownik może być ponadto dom pracownika, jak ma to miejsce w przypadku telepracy.

Zobacz: Czym jest umowa o pracę?

Określenie wynagrodzenia

Pracownik świadczy prace na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Zobowiązanie pracodawcy do wypłaty wynagrodzenia, jest obok wskazania rodzaju pracy jednym z dwóch niezbędnych elementów każdej prawidłowej umowy o pracę.

Wynagrodzenie pracownika powinno odpowiadać rodzajowi pracy świadczonej przez pracownika, jaki i powinno odpowiadać jego kwalifikacjom.

Wynagrodzenie za pracę należy umieścić w treści umowy o pracę poprzez podanie składników wynagrodzenia. Wynagrodzenie zasadnicze powinno zostać podane w sposób wyraźny. Natomiast składniki dodatkowe można podąć poprzez wskazanie odpowiednich przepisów płacowych.

Wymiar czasu pracy

Wskazanie wymiaru czasu pracy następuje poprzez określenie, czy pracownik jest zatrudniony na cały etat lub tylko na część etatu. W przypadku zatrudnienia na część etatu można dodatkowo określić dzienną i tygodniową normę czasu pracy.

Pracownik zatrudniony na niepełny etat nie może być z tego powodu dyskryminowany. Nie-etatowiec ma takie same prawa jak pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy.

Termin rozpoczęcia pracy

Termin rozpoczęcia pracy to inaczej termin nawiązania pomiędzy pracownikiem a pracodawcą stosunku pracy. Data rozpoczęcia pracy może być podana przez wskazanie dokładnej daty w kalendarzu lub przez podanie zdarzenie, które na pewno nastąpi, a które będzie termin rozpoczęcia pracy.

W przypadku braku podania w umowie terminu rozpoczęcia pracy, za datę nawiązania stosunku pracy uznaje się datę zawarcia umowy o pracę.

Podstawa prawna: Art.29 Kodeksu pracy

W naszej bazie umów znajdziesz nie tylko umowy o pracę ale również wzory wypowiedzeń i innych druków.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA