REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka powinna być treść umowy o pracę?

Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej.
Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wiedzieć, że poprzez nawiązanie umowy o pracę pracownik zobowiązuje się świadczyć pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Pracodawca jest zobowiązany do zatrudnienia pracownika i wypłaty wynagrodzenia za świadczoną pracę. W poniższym artykule zamieszczamy informacje jakie powinny naleźć się w umowie o pracę.

Umowa o pracę powinna określać strony umowy, rodzaj pracy, datę zawarcia umowy o prace, warunki pracy i płacy, a w szczególności:

REKLAMA

  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin pracy.

Strony umowy o pracę

Pracodawcą może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej. Natomiast pracownikiem może być tylko osoba fizyczna. W treści umowy o pracę należy wskazać personalia pracownika i pracodawcy. Następuje to poprze podanie imienia, nazwiska, adresu, numeru PESEL, NIP pracownika i pracodawcy. W przypadku, kiedy pracodawcą nie jest osoba fizyczna należy podąć nazwę takiej osoby, jej organizację prawną.

Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę na okres próbny?

Rodzaj umowy o pracę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W prawie pracy możemy określić następujące umowy o pracę, spośród których pracodawca i pracownik mogą sobie wybrać najbardziej odpowiednia dla nich umowę:

  • umowa o pracę na okres próbny,
  • umowa o pracę na czas określony,
  • umowa o pracę na czas nieokreślony,
  • umowa o pracę na czas zastępstwa,
  • umowa o pracę na czas wykonywania określonej pracy.

Rodzaj pracy

Wskazanie w treści umowy o pracę rodzaju pracy może nastąpić poprzez podanie nazwy stanowiska, funkcji, zawodu lub oznaczenia zespołu czynności, które będzie wykonywać pracownik. Wskazanie rodzaju pracy może zostać wzbogacone o dodatkowe szczegółowe wyliczenie obowiązków pracownika. Najczęściej wskazanie obowiązków pracownika nazywane jest „zakresem czynność”, jakie ma wykonywać pracownik.

Miejsce wykonywania pracy

Miejsce wykonywania pracy można wskazać poprzez podanie adresu pracodawcy. Miejscem pracy może być siedziba pracodawcy, jak i miejsce znajdujące się poza siedzibą. W przypadku specyficznych prac wykonywanych na dużym terenie, na przykład przez przedstawicieli handlowych, można podać ruchome miejsce pracy, przez wskazanie określonego obszaru geograficznego kraju. Miejscem pracy pracownik może być ponadto dom pracownika, jak ma to miejsce w przypadku telepracy.

Zobacz: Czym jest umowa o pracę?

Określenie wynagrodzenia

Pracownik świadczy prace na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy w zamian za wynagrodzenie. Zobowiązanie pracodawcy do wypłaty wynagrodzenia, jest obok wskazania rodzaju pracy jednym z dwóch niezbędnych elementów każdej prawidłowej umowy o pracę.

Wynagrodzenie pracownika powinno odpowiadać rodzajowi pracy świadczonej przez pracownika, jaki i powinno odpowiadać jego kwalifikacjom.

Wynagrodzenie za pracę należy umieścić w treści umowy o pracę poprzez podanie składników wynagrodzenia. Wynagrodzenie zasadnicze powinno zostać podane w sposób wyraźny. Natomiast składniki dodatkowe można podąć poprzez wskazanie odpowiednich przepisów płacowych.

Wymiar czasu pracy

Wskazanie wymiaru czasu pracy następuje poprzez określenie, czy pracownik jest zatrudniony na cały etat lub tylko na część etatu. W przypadku zatrudnienia na część etatu można dodatkowo określić dzienną i tygodniową normę czasu pracy.

Pracownik zatrudniony na niepełny etat nie może być z tego powodu dyskryminowany. Nie-etatowiec ma takie same prawa jak pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy.

Termin rozpoczęcia pracy

Termin rozpoczęcia pracy to inaczej termin nawiązania pomiędzy pracownikiem a pracodawcą stosunku pracy. Data rozpoczęcia pracy może być podana przez wskazanie dokładnej daty w kalendarzu lub przez podanie zdarzenie, które na pewno nastąpi, a które będzie termin rozpoczęcia pracy.

W przypadku braku podania w umowie terminu rozpoczęcia pracy, za datę nawiązania stosunku pracy uznaje się datę zawarcia umowy o pracę.

Podstawa prawna: Art.29 Kodeksu pracy

W naszej bazie umów znajdziesz nie tylko umowy o pracę ale również wzory wypowiedzeń i innych druków.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA