REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie szukać pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak właściwie szukać pracy? / fot. Fotolia
Jak właściwie szukać pracy? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces szukania pracy jest często długotrwały i wyczerpujący dla poszukujących zatrudnienia. Składa się on z kilku etapów i często działa demotywująco. Niekiedy dochodzi do sytuacji, gdy kandydat jest na tyle zrezygnowany, że podejmuje się zatrudnienia nie w swojej branży. Warto zatem, aby już na początku odpowiednio dobrać swoje kwalifikacje i umiejętności do proponowanych ofert pracy.

Etap 1: trafna diagnoza samego siebie

Każde zadanie realizowane jest sprawniej, gdy poprzedza je dobrze sporządzony plan działania. Nie inaczej jest w przypadku poszukiwania pracy. W tym wypadku dobry plan zaczyna się już na etapie sporządzania własnego CV. Należy podejść do niego analitycznie, a nie na zasadzie swobodnego strumienia świadomości. Warto poświęcić czas na to, by zastanowić się, jakie kompetencje, oprócz dyplomów i kursów, mogą okazać się atutem i naprawdę świadczą o charakterze kandydata. Wiele osób pomija umieszczanie w CV tzw. umiejętności miękkich, wynikających z cech charakteru i osobowości. Warto pamiętać, że mają one niebagatelne znaczenie i mówią o kandydacie więcej, niż rodzaj ukończonych studiów, czy poziom znajomości języka obcego - mówi Paweł Rusak z portalu MediaCV.

REKLAMA

REKLAMA

Refleksja nad własnymi kompetencjami to szansa, by wstępnie określić korespondujący z nimi rodzaj pracy. Dla przykładu: osoba o cechach przywódczych i dominujących, raczej nie odnajdzie się jako szeregowy pracownik wykonujący zlecone zadania cząstkowe. Taki człowiek może jednak świetnie sprawdzić się jako kierownik zespołu, gdzie jego naturalne predyspozycje będą w pełni wykorzystywane, a on sam nie będzie męczył się na niewłaściwym  stanowisku. Wbrew pozorom, określenie swoich cech dominujących jest kluczowe podczas wybierania drogi zawodowej. Takie atuty jak: otwartość, entuzjazm i chęć podejmowania nowych wyzwań stawiają potencjalnego kandydata w korzystnym świetle. Dodatkowo, jeśli wykształcenie i doświadczenie takiej osoby budzą u pracodawcy niedosyt, to wykaz cech miękkich może znacznie poprawić jej wizerunek ukazany w nadesłanej aplikacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz: Jakich błędów unikać przy poszukiwaniu pracy?

REKLAMA

Etap 2: spojrzenie na oferty krytycznym okiem

Po dopracowaniu CV przychodzi moment researchu ofert na rynku pracy i decyzji, na którą z nich odpowiedzieć.  To etap, na którym nie należy ulegać emocjom ani działać na zasadzie im więcej, tym lepiej. Warto pamiętać również, że największą skuteczność mają aplikacje napisane bezpośrednio pod konkretną ofertę. Bezrefleksyjna wysyłka CV oparta na zasadzie kopiuj - wklej nie jest skuteczna. W wypadku każdej oferty należy zastanowić się, jakie cechy i umiejętności są warte podkreślenia - podpowiada Paweł Rusek z MediaCV.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, im dłużej trwa poszukiwanie pracy, tym bardziej kandydat jest gotowy odpowiedzieć na każde ogłoszenie, warto jednak robić to z głową. Sposób sformułowania oferty, to, jakie wrażenie wywiera pracodawca już w momencie pierwszego nieformalnego kontaktu, jest impulsem do oceny, jak może wyglądać przyszła współpraca. Ogłoszenia warto oceniać pod kilkoma względami: czy oferta jest napisana w sposób wyczerpujący, czy pracodawca określa w niej jasno swoje wymagania względem kandydata oraz na co może liczyć sam zainteresowany. Poprawnie stworzona oferta oszczędza czas i fatygę obu stronom, bo odpowiada na wstępne wątpliwości już na tym etapie - mówi specjalista z MediaCV. Podanie informacji, np. o sposobie wynagradzania, czasie pracy, możliwości awansu, szkoleniach, czy pakiecie socjalnym, to korzystne posunięcie pracodawcy. Jego ogłoszenie łatwiej przyciągnie uwagę, a dla potencjalnego pracownika stanowi ono jasny sygnał o tym, czego może oczekiwać  w nowym miejscu pracy.

Etap 3: rozpoznanie środowiska

Na zadowolenie z pracy wpływ ma wiele czynników. Nawet, gdy sama posada jest atrakcyjna, a zarobki korzystne, wszystko to może stać się mało istotne w obliczu przeszkód, które można napotkać. Mogą to być nieprzychylni koledzy, irytujący szef, kłopotliwa lokalizacja. Nie wszystko można przewidzieć, ale nad pewnymi rzeczami można pracować. Jeśli udało się znaleźć pracę, która spełnia oczekiwania, nie warto z niej rezygnować z powodu niedogodności,  ale nie warto ich ignorować. -Zamykanie się w sobie i nie podejmowanie prób poprawy sytuacji sprawi, że praca okaże się przykrym obowiązkiem, a sam pracownik - sfrustrowanym trybikiem. To niestety nie wróży dobrze jego zaangażowaniu i wydajności - ocenia Rusek.

Zobacz również: Czy Twój szef wie, że szukasz pracy?

Co można zrobić? Wszystko zależy od sytuacji. Jeśli problemem jest utworzenie pozytywnych więzi z ludźmi z pracy - może warto wykonać miły gest w tym kierunku. Nowy pracownik na pewno zyska w oczach kolegów, jeśli pojawi się w pracy z naręczem ciasteczek albo zostawi najbliższym współpracownikom karteczkę na biurku z miłą adnotacją. To próba, która nie wymaga dużego wysiłku, a może pozytywnie wpłynąć na dalsze losy w firmie. Są oczywiście sytuacje, których nie naprawi urok osobisty i dobre chęci. Podstawową zasadą, jaką należy się kierować, jest wiara we własny wpływ na zmianę sytuacji: zawsze można coś zrobić: porozmawiać z przełożonym, albo poruszyć temat w grupie. Nie ma problemów nie do rozwiązania, są tylko takie, nad którymi nikt się nie pochylił.

Etap 4: Odwaga do zmian

To kolejna, istotna rzecz z której wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Nawet mając pracę, ale zauważając u siebie chroniczne zmęczenie, stres i złe samopoczucie, warto pomyśleć o jej zmianie. Nie warto kurczowo trzymać się posady, jeśli ma ona być udręką. Zawsze warto wierzyć we własne możliwości i mieć odwagę, by dążyć do zmiany na lepsze. Koniec końców żałuje się tylko tego, czego się w życiu nie zrobiło.

Zobacz: Szukasz pracy? - unikaj takich błędów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA