REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie szukać pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak właściwie szukać pracy? / fot. Fotolia
Jak właściwie szukać pracy? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces szukania pracy jest często długotrwały i wyczerpujący dla poszukujących zatrudnienia. Składa się on z kilku etapów i często działa demotywująco. Niekiedy dochodzi do sytuacji, gdy kandydat jest na tyle zrezygnowany, że podejmuje się zatrudnienia nie w swojej branży. Warto zatem, aby już na początku odpowiednio dobrać swoje kwalifikacje i umiejętności do proponowanych ofert pracy.

Etap 1: trafna diagnoza samego siebie

Każde zadanie realizowane jest sprawniej, gdy poprzedza je dobrze sporządzony plan działania. Nie inaczej jest w przypadku poszukiwania pracy. W tym wypadku dobry plan zaczyna się już na etapie sporządzania własnego CV. Należy podejść do niego analitycznie, a nie na zasadzie swobodnego strumienia świadomości. Warto poświęcić czas na to, by zastanowić się, jakie kompetencje, oprócz dyplomów i kursów, mogą okazać się atutem i naprawdę świadczą o charakterze kandydata. Wiele osób pomija umieszczanie w CV tzw. umiejętności miękkich, wynikających z cech charakteru i osobowości. Warto pamiętać, że mają one niebagatelne znaczenie i mówią o kandydacie więcej, niż rodzaj ukończonych studiów, czy poziom znajomości języka obcego - mówi Paweł Rusak z portalu MediaCV.

REKLAMA

REKLAMA

Refleksja nad własnymi kompetencjami to szansa, by wstępnie określić korespondujący z nimi rodzaj pracy. Dla przykładu: osoba o cechach przywódczych i dominujących, raczej nie odnajdzie się jako szeregowy pracownik wykonujący zlecone zadania cząstkowe. Taki człowiek może jednak świetnie sprawdzić się jako kierownik zespołu, gdzie jego naturalne predyspozycje będą w pełni wykorzystywane, a on sam nie będzie męczył się na niewłaściwym  stanowisku. Wbrew pozorom, określenie swoich cech dominujących jest kluczowe podczas wybierania drogi zawodowej. Takie atuty jak: otwartość, entuzjazm i chęć podejmowania nowych wyzwań stawiają potencjalnego kandydata w korzystnym świetle. Dodatkowo, jeśli wykształcenie i doświadczenie takiej osoby budzą u pracodawcy niedosyt, to wykaz cech miękkich może znacznie poprawić jej wizerunek ukazany w nadesłanej aplikacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz: Jakich błędów unikać przy poszukiwaniu pracy?

REKLAMA

Etap 2: spojrzenie na oferty krytycznym okiem

Po dopracowaniu CV przychodzi moment researchu ofert na rynku pracy i decyzji, na którą z nich odpowiedzieć.  To etap, na którym nie należy ulegać emocjom ani działać na zasadzie im więcej, tym lepiej. Warto pamiętać również, że największą skuteczność mają aplikacje napisane bezpośrednio pod konkretną ofertę. Bezrefleksyjna wysyłka CV oparta na zasadzie kopiuj - wklej nie jest skuteczna. W wypadku każdej oferty należy zastanowić się, jakie cechy i umiejętności są warte podkreślenia - podpowiada Paweł Rusek z MediaCV.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, im dłużej trwa poszukiwanie pracy, tym bardziej kandydat jest gotowy odpowiedzieć na każde ogłoszenie, warto jednak robić to z głową. Sposób sformułowania oferty, to, jakie wrażenie wywiera pracodawca już w momencie pierwszego nieformalnego kontaktu, jest impulsem do oceny, jak może wyglądać przyszła współpraca. Ogłoszenia warto oceniać pod kilkoma względami: czy oferta jest napisana w sposób wyczerpujący, czy pracodawca określa w niej jasno swoje wymagania względem kandydata oraz na co może liczyć sam zainteresowany. Poprawnie stworzona oferta oszczędza czas i fatygę obu stronom, bo odpowiada na wstępne wątpliwości już na tym etapie - mówi specjalista z MediaCV. Podanie informacji, np. o sposobie wynagradzania, czasie pracy, możliwości awansu, szkoleniach, czy pakiecie socjalnym, to korzystne posunięcie pracodawcy. Jego ogłoszenie łatwiej przyciągnie uwagę, a dla potencjalnego pracownika stanowi ono jasny sygnał o tym, czego może oczekiwać  w nowym miejscu pracy.

Etap 3: rozpoznanie środowiska

Na zadowolenie z pracy wpływ ma wiele czynników. Nawet, gdy sama posada jest atrakcyjna, a zarobki korzystne, wszystko to może stać się mało istotne w obliczu przeszkód, które można napotkać. Mogą to być nieprzychylni koledzy, irytujący szef, kłopotliwa lokalizacja. Nie wszystko można przewidzieć, ale nad pewnymi rzeczami można pracować. Jeśli udało się znaleźć pracę, która spełnia oczekiwania, nie warto z niej rezygnować z powodu niedogodności,  ale nie warto ich ignorować. -Zamykanie się w sobie i nie podejmowanie prób poprawy sytuacji sprawi, że praca okaże się przykrym obowiązkiem, a sam pracownik - sfrustrowanym trybikiem. To niestety nie wróży dobrze jego zaangażowaniu i wydajności - ocenia Rusek.

Zobacz również: Czy Twój szef wie, że szukasz pracy?

Co można zrobić? Wszystko zależy od sytuacji. Jeśli problemem jest utworzenie pozytywnych więzi z ludźmi z pracy - może warto wykonać miły gest w tym kierunku. Nowy pracownik na pewno zyska w oczach kolegów, jeśli pojawi się w pracy z naręczem ciasteczek albo zostawi najbliższym współpracownikom karteczkę na biurku z miłą adnotacją. To próba, która nie wymaga dużego wysiłku, a może pozytywnie wpłynąć na dalsze losy w firmie. Są oczywiście sytuacje, których nie naprawi urok osobisty i dobre chęci. Podstawową zasadą, jaką należy się kierować, jest wiara we własny wpływ na zmianę sytuacji: zawsze można coś zrobić: porozmawiać z przełożonym, albo poruszyć temat w grupie. Nie ma problemów nie do rozwiązania, są tylko takie, nad którymi nikt się nie pochylił.

Etap 4: Odwaga do zmian

To kolejna, istotna rzecz z której wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Nawet mając pracę, ale zauważając u siebie chroniczne zmęczenie, stres i złe samopoczucie, warto pomyśleć o jej zmianie. Nie warto kurczowo trzymać się posady, jeśli ma ona być udręką. Zawsze warto wierzyć we własne możliwości i mieć odwagę, by dążyć do zmiany na lepsze. Koniec końców żałuje się tylko tego, czego się w życiu nie zrobiło.

Zobacz: Szukasz pracy? - unikaj takich błędów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA