REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie szukać pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak właściwie szukać pracy? / fot. Fotolia
Jak właściwie szukać pracy? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces szukania pracy jest często długotrwały i wyczerpujący dla poszukujących zatrudnienia. Składa się on z kilku etapów i często działa demotywująco. Niekiedy dochodzi do sytuacji, gdy kandydat jest na tyle zrezygnowany, że podejmuje się zatrudnienia nie w swojej branży. Warto zatem, aby już na początku odpowiednio dobrać swoje kwalifikacje i umiejętności do proponowanych ofert pracy.

Etap 1: trafna diagnoza samego siebie

REKLAMA

Każde zadanie realizowane jest sprawniej, gdy poprzedza je dobrze sporządzony plan działania. Nie inaczej jest w przypadku poszukiwania pracy. W tym wypadku dobry plan zaczyna się już na etapie sporządzania własnego CV. Należy podejść do niego analitycznie, a nie na zasadzie swobodnego strumienia świadomości. Warto poświęcić czas na to, by zastanowić się, jakie kompetencje, oprócz dyplomów i kursów, mogą okazać się atutem i naprawdę świadczą o charakterze kandydata. Wiele osób pomija umieszczanie w CV tzw. umiejętności miękkich, wynikających z cech charakteru i osobowości. Warto pamiętać, że mają one niebagatelne znaczenie i mówią o kandydacie więcej, niż rodzaj ukończonych studiów, czy poziom znajomości języka obcego - mówi Paweł Rusak z portalu MediaCV.

REKLAMA

Refleksja nad własnymi kompetencjami to szansa, by wstępnie określić korespondujący z nimi rodzaj pracy. Dla przykładu: osoba o cechach przywódczych i dominujących, raczej nie odnajdzie się jako szeregowy pracownik wykonujący zlecone zadania cząstkowe. Taki człowiek może jednak świetnie sprawdzić się jako kierownik zespołu, gdzie jego naturalne predyspozycje będą w pełni wykorzystywane, a on sam nie będzie męczył się na niewłaściwym  stanowisku. Wbrew pozorom, określenie swoich cech dominujących jest kluczowe podczas wybierania drogi zawodowej. Takie atuty jak: otwartość, entuzjazm i chęć podejmowania nowych wyzwań stawiają potencjalnego kandydata w korzystnym świetle. Dodatkowo, jeśli wykształcenie i doświadczenie takiej osoby budzą u pracodawcy niedosyt, to wykaz cech miękkich może znacznie poprawić jej wizerunek ukazany w nadesłanej aplikacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz: Jakich błędów unikać przy poszukiwaniu pracy?

Etap 2: spojrzenie na oferty krytycznym okiem

REKLAMA

Po dopracowaniu CV przychodzi moment researchu ofert na rynku pracy i decyzji, na którą z nich odpowiedzieć.  To etap, na którym nie należy ulegać emocjom ani działać na zasadzie im więcej, tym lepiej. Warto pamiętać również, że największą skuteczność mają aplikacje napisane bezpośrednio pod konkretną ofertę. Bezrefleksyjna wysyłka CV oparta na zasadzie kopiuj - wklej nie jest skuteczna. W wypadku każdej oferty należy zastanowić się, jakie cechy i umiejętności są warte podkreślenia - podpowiada Paweł Rusek z MediaCV.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, im dłużej trwa poszukiwanie pracy, tym bardziej kandydat jest gotowy odpowiedzieć na każde ogłoszenie, warto jednak robić to z głową. Sposób sformułowania oferty, to, jakie wrażenie wywiera pracodawca już w momencie pierwszego nieformalnego kontaktu, jest impulsem do oceny, jak może wyglądać przyszła współpraca. Ogłoszenia warto oceniać pod kilkoma względami: czy oferta jest napisana w sposób wyczerpujący, czy pracodawca określa w niej jasno swoje wymagania względem kandydata oraz na co może liczyć sam zainteresowany. Poprawnie stworzona oferta oszczędza czas i fatygę obu stronom, bo odpowiada na wstępne wątpliwości już na tym etapie - mówi specjalista z MediaCV. Podanie informacji, np. o sposobie wynagradzania, czasie pracy, możliwości awansu, szkoleniach, czy pakiecie socjalnym, to korzystne posunięcie pracodawcy. Jego ogłoszenie łatwiej przyciągnie uwagę, a dla potencjalnego pracownika stanowi ono jasny sygnał o tym, czego może oczekiwać  w nowym miejscu pracy.

Etap 3: rozpoznanie środowiska

Na zadowolenie z pracy wpływ ma wiele czynników. Nawet, gdy sama posada jest atrakcyjna, a zarobki korzystne, wszystko to może stać się mało istotne w obliczu przeszkód, które można napotkać. Mogą to być nieprzychylni koledzy, irytujący szef, kłopotliwa lokalizacja. Nie wszystko można przewidzieć, ale nad pewnymi rzeczami można pracować. Jeśli udało się znaleźć pracę, która spełnia oczekiwania, nie warto z niej rezygnować z powodu niedogodności,  ale nie warto ich ignorować. -Zamykanie się w sobie i nie podejmowanie prób poprawy sytuacji sprawi, że praca okaże się przykrym obowiązkiem, a sam pracownik - sfrustrowanym trybikiem. To niestety nie wróży dobrze jego zaangażowaniu i wydajności - ocenia Rusek.

Zobacz również: Czy Twój szef wie, że szukasz pracy?

Co można zrobić? Wszystko zależy od sytuacji. Jeśli problemem jest utworzenie pozytywnych więzi z ludźmi z pracy - może warto wykonać miły gest w tym kierunku. Nowy pracownik na pewno zyska w oczach kolegów, jeśli pojawi się w pracy z naręczem ciasteczek albo zostawi najbliższym współpracownikom karteczkę na biurku z miłą adnotacją. To próba, która nie wymaga dużego wysiłku, a może pozytywnie wpłynąć na dalsze losy w firmie. Są oczywiście sytuacje, których nie naprawi urok osobisty i dobre chęci. Podstawową zasadą, jaką należy się kierować, jest wiara we własny wpływ na zmianę sytuacji: zawsze można coś zrobić: porozmawiać z przełożonym, albo poruszyć temat w grupie. Nie ma problemów nie do rozwiązania, są tylko takie, nad którymi nikt się nie pochylił.

Etap 4: Odwaga do zmian

To kolejna, istotna rzecz z której wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Nawet mając pracę, ale zauważając u siebie chroniczne zmęczenie, stres i złe samopoczucie, warto pomyśleć o jej zmianie. Nie warto kurczowo trzymać się posady, jeśli ma ona być udręką. Zawsze warto wierzyć we własne możliwości i mieć odwagę, by dążyć do zmiany na lepsze. Koniec końców żałuje się tylko tego, czego się w życiu nie zrobiło.

Zobacz: Szukasz pracy? - unikaj takich błędów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA