REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób negocjować wysokość wynagrodzenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub
rozmowa kwalifikacyjna, kandydat do pracy / Fot. Fotolia
rozmowa kwalifikacyjna, kandydat do pracy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynik rozmowy kwalifikacyjnej zależy od odpowiednio udzielonych odpowiedzi oraz prawidłowo zadawanych pytań. Kwestia określenia wynagrodzenia stanowi najtrudniejszy etap całej procedury. Co zrobić, gdy pracodawca nie określił kwoty wynagrodzenia? Czy można ją negocjować?

Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najtrudniejszych etapów w  procesie poszukiwania pracy. O ile przedstawienie doświadczenia zawodowego czy też posiadanych umiejętności nie sprawia dużego problemu, to już pytanie dotyczące oczekiwanego wynagrodzenia może wpłynąć na nasz, zwykle pozorny, spokój ducha. Aby  w takim momencie czuć się pewnie, warto wcześniej przygotować się do tego pytania.

REKLAMA

Mały wywiad przed rozmową

Internet w obecnych czasach stanowi niezastąpione źródło wiedzy, można tu znaleźć odpowiedzi na większość nurtujących nas pytań. Możemy odnaleźć w nim raporty, badania, statystyki na temat płac w poszczególnych zawodach. Warto przed rozmową sprawdzić, ile zarabiają ludzie na podobnych stanowiskach.

Pomoc w tej kwestii może okazać również doradca zawodowy w urzędzie pracy lub firmy rekrutacyjne.  Poza tym warto także zasięgnąć informacji wśród znajomych.

O co nie należy pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nasze minimum

REKLAMA

Ważnym elementem przy negocjowaniu wynagrodzenia jest ustalenie swojego minimum, czyli minimalnej kwoty, za którą jesteśmy zdolni pracować. Kiedy już wiemy, ile można zarobić na określonym stanowisku, możemy ocenić swoje umiejętności i przeanalizować potrzeby. Na przykład osoby mieszkające w małych miasteczkach powinny wziąć pod uwagę mniejsze oczekiwania, ze względu na niższy koszt utrzymania. Należy pamiętać również o doświadczeniu zawodowym, kandydaci po studiach powinni mieć na uwadze, iż ich doświadczenie często jest niewielkie lub w ogóle go nie posiadają, co powinno mieć przełożenie na wysokość oczekiwanego wynagrodzenia.

Liczba kandydatów na wolne stanowisko również powinna mieć wpływ na proponowane przez nas wynagrodzenie. Jeśli jesteśmy jednym z wielu kandydatów o podobnym wykształceniu i kwalifikacjach, to nie możemy zaproponować zbyt wygórowanego wynagrodzenia. W takiej sytuacji może to zaważyć na naszej porażce, gdyż oczekiwania płacowe kandydata często są czynnikiem ważącym na decyzji pracodawcy. Będąc zaś w sytuacji odwrotnej, kiedy jesteśmy jedynym kandydatem spełniającym warunki określone w ofercie, mamy możliwość negocjacji wyższego wynagrodzenia.

Zasada negocjacji – ukrywanie rzeczywistych oczekiwań

Aby negocjacja mogła być skuteczna, kwota, o której poinformujemy przyszłego pracodawcę, powinna być większa o kilkaset złotych od naszego, ustalonego wcześniej, minimum. Pozwoli to w finale uzyskać takie wynagrodzenie, które stanowi wspomniane wcześniej minimum.

Negocjując, pamiętajmy o tym, iż dobre negocjacje to te, które satysfakcjonują zarówno nas jak i pracodawcę.

Jeśli nie jesteśmy w stanie wynegocjować satysfakcjonującego nas wynagrodzenia, nie warto od razu rezygnować. Coraz częściej firmy oprócz podstawowego wynagrodzenia proponują comiesięczne premie lub świadczenia pozapłacowe. Takim bonusem może być służbowy samochód, laptop lub komórka, prywatna opieka medyczna, karnet na basen albo siłownię. Korzystnym może być również finansowanie przez pracodawcę szkoleń lub studiów podnoszących nasze kwalifikacje.

Jak odpowiadać na pytanie o powody zmiany pracy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA