REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stan klęski żywiołowej a roszczenia przedsiębiorców

Stan klęski żywiołowej a roszczenia przedsiębiorców /Fot. Shutterstock
Stan klęski żywiołowej a roszczenia przedsiębiorców /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W mediach nie brakowało w ostatnich tygodniach dyskusji, czy wprowadzenie w Polsce czasie epidemii stanu klęski żywiołowej jest możliwe i czy byłoby słuszne. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach można wprowadzić ten stan nadzwyczajny, jaki wpływ jego wprowadzenie miałoby na prawa i wolności obywatelskie oraz jakie roszczenia przysługiwałyby przedsiębiorcom w przypadku jego wprowadzenia.

Co to jest stan klęski żywiołowej?

Konstytucja RP wyróżnia trzy stany nadzwyczajne, które mogą zostać wprowadzone w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające: (i) stan wojenny, (ii) stan wyjątkowy oraz (iii) stan klęski żywiołowej.

REKLAMA

REKLAMA

Stan klęski żywiołowej może wprowadzić rozporządzeniem Rada Ministrów na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, na części albo na całym terytorium państwa, aby zapobiec skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. Przedłużenie tego stanu może nastąpić za zgodą Sejmu na dalszy określony czas.

Jako katastrofę naturalną rozumie się zdarzenie związane z działaniem sił natury, m.in. masowe występowanie chorób zakaźnych ludzi, stąd, w przypadku pandemii COVID-19 właśnie ten stan nadzwyczajny mógłby zostać wprowadzony jako kontynuacja stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, jeśli zachodzą ku temu przesłanki.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

REKLAMA

II Ograniczenie wolności i praw

Już w przypadku wystąpienia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego – bez potrzeby wprowadzania stanu klęski żywiołowej – możliwe jest wprowadzenie m.in. czasowego ograniczenia określonych zakresów działalności przedsiębiorców, czasowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły, czasowego ograniczenia funkcjonowania określonych instytucji lub zakładów pracy, określonego sposobu przemieszczania się, zakazu organizowania widowisk i innych zgromadzeń ludności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także w czasie stanu klęski żywiołowej możliwe jest wprowadzenie ograniczeń określonych w Konstytucji wolności i praw człowieka i obywatela, m.in. wolności działalności gospodarczej. Ograniczenia te mogą polegać m.in. na (i) zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców, (ii) całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły, (iii) zakazie okresowego podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju, (iv) zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych, (v) nakazie lub zakazie określonego sposobu przemieszczania się.

Każde podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego działania muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa. Tym samym, ograniczenia nie powinny być nadmierne i nieuzasadnione.

Na marginesie trzeba wskazać, że wprowadzenie stanu nadzwyczajnego (czyli także stanu klęski żywiołowej) pociąga za sobą także konsekwencje związane z funkcjonowaniem państwa. W czasie jego trwania nie mogą być bowiem zmienione: Konstytucja, ordynacje wyborcze do Sejmu, Senatu i organów samorządu terytorialnego, ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz ustawy o stanach nadzwyczajnych. 

W czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja Sejmu, przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego natomiast są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny.

Roszczenie o odszkodowanie

Co prawda stan zagrożenia epidemicznego i stan epidemii oraz stan klęski żywiołowej pozwalają na wprowadzenie podobnych ograniczeń w funkcjonowaniu przedsiębiorców, jednak skutki ich wprowadzenia są już całkiem inne.

W przypadku stanu epidemii (bez ogłoszonego stanu klęski żywiołowej) nie ma jednej, dedykowanej, regulacji prawnej, która umożliwiałaby faktyczne naprawienie szkody przedsiębiorców spowodowanej wprowadzeniem tego stanu. W takiej sytuacji, ograniczenie wolności i praw człowieka i obywatela może prowadzić (przy zaistnieniu odpowiednich przesłanek) do pełnej odpowiedzialności Skarbu Państwa na podstawie art. 417 i nast. kodeksu cywilnego.

Przy wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej zastosowanie znajdzie natomiast ustawa z 22 listopada 2002 r. o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela („Ustawa”).

Zgodnie z Ustawą, każdemu, kto poniósł stratę majątkową w następstwie ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu nadzwyczajnego (nie tylko w przypadku wprowadzanie stanu klęski żywiołowej), służy roszczenie o odszkodowanie. Takie uprawnienie przysługiwałoby również przedsiębiorcom, którzy ponieśli stratę majątkową wskutek ograniczeń wprowadzonych w okresie stanu klęski żywiołowej, np. wskutek nakazu zawieszenia prowadzonej przez nich działalności.

Podmiotem zobowiązanym do wypłaty odszkodowania jest Skarb Państwa. Odszkodowanie obejmuje wyrównanie straty majątkowej, ale nie obejmuje korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby strata nie powstała. Tym samym, jego zakres jest węższy niż zakres standardowego odszkodowania wynikającego z kodeksu cywilnego, które obejmuje także utracony zysk. Ponadto, Ustawa wyłącza zastosowanie art. art. 415–4202 kodeksu cywilnego.

Odszkodowanie przyznaje się na pisemny wniosek poszkodowanego złożony do wojewody właściwego ze względu na miejsce powstania straty majątkowej. Wniosek powinien zawierać w szczególności wysokość poniesionej straty majątkowej, czas, miejsce i okoliczności jej powstania, a także rodzaj ograniczenia, z którego strata majątkowa wynikła. Wojewoda wydaje decyzję niezwłocznie, nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku. Decyzja ta jest ostateczna.

Poszkodowany niezadowolony z decyzji w sprawie odszkodowania, w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia decyzji, może wnieść powództwo do sądu powszechnego. Wniesienie powództwa nie wstrzymuje wykonania decyzji.

Roszczenie o odszkodowanie przedawnia się z upływem roku od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o powstaniu straty majątkowej. Jednakże w każdym przypadku roszczenie przedawnia się z upływem trzech lat od dnia zniesienia stanu nadzwyczajnego. Roszczenie o odszkodowanie przechodzi na następców prawnych poszkodowanego.

Postępowanie dowodowe

Trzeba pamiętać, iż mimo że Ustawa zapewnia prostszą niż standardowa ścieżkę dochodzenia odszkodowań, to nie wyłącza przepisów kodeksu cywilnego wymagających wykazania adekwatnego związku przyczynowego między zdarzeniem, z którego wynika odpowiedzialność (czyli ograniczeniem wolności praw człowieka i obywatela) a poniesieniem straty majątkowej. Wykazanie takiego związku w praktyce może być w wielu przypadkach trudne.

Ponadto, Ustawa umożliwia dochodzenie odszkodowania wyłącznie w następstwie ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu nadzwyczajnego. W sytuacji gdy stan klęski żywiołowej zostałby wprowadzony po dobrych kilku tygodniach trwania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii i wprowadzonych wraz z nimi ograniczeń, straty poniesione przed wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej nie mogłyby być pokryte z odszkodowania przyznanego na podstawie Ustawy. Tymczasem, to w tym początkowym okresie koszty poniesione przez przedsiębiorców były najwyższe – utracili oni bowiem np. produkty żywnościowe, pozostał im towar, którego nie mogli sprzedać a musieli magazynować, ponieśli koszty pracownicze, czy koszty związane z utrzymaniem narzuconych standardów sanitarnych.

Odszkodowania z tytułu strat poniesionych przed wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej można by domagać się na ogólnych zasadach kodeksu cywilnego, a wprowadzenie stanu klęski żywiołowej w tym zakresie niczego nie zmienia.

Co więcej, organem decyzyjnym w sprawach przyznawania odszkodowań jest wojewoda, będący terenowym organem administracji rządowej w województwie, zatem przewidywać można powściągliwość w przyznawaniu odszkodowań.

Podsumowanie

Wprowadzenie stanu klęski żywiołowej otworzyłoby przedsiębiorcom łatwiejszą drogę do domagania się odszkodowań za straty rzeczywiste związane z ograniczeniem ich praw w czasie stanu klęski żywiołowej.

Jednak Ustawa zapewnia jedynie ograniczoną odpowiedzialność Skarbu Państwa, gdyż nie pozwala dochodzić utraconych korzyści ani strat poniesionych w związku z ograniczeniem praw przedsiębiorców w stanie zagrożenia epidemicznego ani w stanie epidemii poprzedzających stan klęski żywiołowej. Ustawa nie zwalnia także ze standardowego obowiązku wykazania związku pomiędzy ograniczeniem praw przedsiębiorcy a powstałą stratą rzeczywistą.

Stąd, wprowadzenie stanu klęski żywiołowej stanowiłoby pewne ułatwienie w dochodzeniu odszkodowań, jednak prawdopodobnie nie doprowadziłoby do masowego ich przyznawania w znacznych kwotach.

Autor: Adw. Katarzyna Białek, GSW LEGAL, Grabarek, Szalc i Wspólnicy sp. k. z siedzibą w Warszawie

Podstawa prawna:

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483);
  2. Ustawa z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1897);
  3. Ustawa z 22 listopada 2002 r. o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela (Dz.U. Nr 233, poz. 1955);
  4. Ustawa z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2019 r. poz. 1239).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

REKLAMA

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

1500 zł od ZUS! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA