Kierunki rozwoju dziennikarstwa internetowego
REKLAMA
REKLAMA
Obok tradycyjnego dziennikarstwa znacznie wzrosła liczba tekstów dziennikarstwa społecznego oraz blogów. Znacznie rozwinął się rynek publikacji i prezentacji reklamowych i promocyjnych.
REKLAMA
REKLAMA
Dziennikarstwo firmowe stało się niezależnym i powszechnym medium ukierunkowanym na komunikacje i budowanie relacji z klientem. Wprowadzono informacje oraz sieć komunikacji dla współpracowników i prasy tradycyjnej. Ograniczono promocje i publikacje reklamowe na portalach tematycznych i specjalistycznych z powodu spadku zainteresowania czytelników tymi serwisami. Stale rozwija się współpraca z mediami i wydawnictwami tradycyjnymi w zakresie publikacji reklamowych, nagrań video i telewizyjnych oraz klasycznych reklam. Na niskim poziomie utrzymuje się zainteresowanie firm blogami i prywatnymi stronami, częściej prezentacje i publikacje firm są udostępniane na portalach społecznościowych.
Dziennikarstwo społeczne, prywatne i blogi są często wykorzystywane przez wydawnictwa i media jako element rynku dziennikarskiego. Największe i najmocniejsze wydawnictwa i portale utrzymują jednak ograniczony dostęp - tylko dla dziennikarzy lub specjalistów, ekspertów. Portale, które pozwalają na publikacje każdemu internaucie nie są dobrze odbierane, prezentowane treści są niskiej jakości co powoduje utratę czytelników.
Wzrost zainteresowania wydawnictwami specjalistycznymi i sektorowymi jest znaczny, perspektywy wzrostu na kolejne lata są znaczne. Firmy i internauci chętnie korzystają z tradycyjnych, znanych i sprawdzonych źródeł. Uznana marka, reputacja i powszechność jest atutem, który przyciąga wielu nowych czytelników. Rozbudowa współpracy w tym zakresie dotyczy płatnego dostępu do wybranych informacji, często jest opłacane w postaci prenumeraty lub okresowego abonamentu dla wybranych osób, wybranych biur w firmie lub firm.
Zobacz: Jak stworzyć skuteczną reklamę?
REKLAMA
W kolejnych latach prognozowany jest znaczny wzrost zainteresowania prezentacjami i reportażami telewizyjnymi i video. Rynek ten wymaga znacznych nakładów finansowych od wydawnictw i mediów oraz rozpowszechnienia tej formy dla szerokiego odbiorcy. Barierą jest niedopasowanie sprzętu komputerowego i programów IT. Wielu internautów nie korzysta z innowacji i aktualizacji oprogramowania i sprzętu, prezentacje wideo i TV online wymagają nowoczesnego sprzętu i oprogramowania.
Obecnie jest wprowadzany również rynek informacji mobilnej, szczególnie na smartphone i tablety. Urządzenia te są popularyzowane i wprowadzane na rynek, jednak wysokie ceny i innowacyjność zniechęca wielu użytkowników. Tendencje te będą się zmieniać w kolejnych latach. Obok wydawnictw znaczny udział w tym rynku dotyczy telefonii komórkowej i firm z branży IT.
Innowacyjność na polskim rynku informacji opiera się na rynku informacji mobilnej oraz telewizji online. Popularyzacja tych rozwiązań będzie głównym celem wydawnictw i mediów. Równocześnie rynek dziennikarstwa internetowego będzie ukierunkowany na specjalizację i przekazywanie informacji (newsy, aktualności, raporty, opinie, komentarze).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.