REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy ochrony już bez licencji

Licencja dla pracowników ochrony
Licencja dla pracowników ochrony

REKLAMA

REKLAMA

Rezygnacja z licencji dla pracowników ochrony, wprowadzenie list kwalifikowanych pracowników ochrony oraz pracowników zabezpieczenia technicznego, a także cykliczne szkolenia specjalistyczne – to najważniejsze zmiany, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2014 r., w ramach szerszego pakietu tzw. ustawy deregulacyjnej.

Licencja dla pracowników ochrony

REKLAMA

O 1 stycznia 2014 r. osoby, które chcą wykonywać zawód kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej, nie muszą ubiegać się o licencję pierwszego i drugiego stopnia, ani przystępować do egzaminów na licencje pracownika ochrony fizycznej. Zamiast licencji, kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej i kwalifikowani pracownicy zabezpieczenia technicznego zostaną wpisani na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, prowadzone przez Komendanta Głównego Policji. Wpisu na listę dokonują komendanci wojewódzcy policji, właściwi za względu na miejsce zamieszkania osoby, która ubiega się o wpis na listę.

REKLAMA

Kwalifikowanym pracownikiem ochrony fizycznej może zostać osoba, która m.in. ukończyła 21 lat, nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne i nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne o takie przestępstwo, ma pełną zdolność do czynności prawnych, ukończyła co najmniej gimnazjum i posiada nienaganną opinię wydaną przez właściwy organ Policji.  

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Natomiast kwalifikowanym pracownikiem zabezpieczenia technicznego może zostać osoba, która m.in. ukończyła 18 lat, ma pełna zdolność do czynności prawnych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne i nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne o takie przestępstwo i posiada nienaganną opinię wydaną przez właściwy organ Policji.  

REKLAMA

Pracownikiem ochrony, co do którego nie jest wymagany wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, może zostać osoba pełnoletnia, nieskazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej mogą także odbywać szkolenia i inne kursy potwierdzające przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia. Czas trwania wymienionych kursów i szkoleń jest analogiczny jak w ubiegłych latach - łącznie 245 godzin zajęć.

Zmiany w przepisach ubezpieczeniowych od 1 stycznia 2014 r.

Dotychczasowe zaświadczenia o ukończeniu danego kursu bądź szkolenia są nadal ważne, jeżeli zostały wydane przez placówki spełniające kryteria określone w ustawie o systemie oświaty.

Osoby ubiegające się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony, nie muszą więc przechodzić go ponownie. Straciły natomiast ważność zaświadczenia o ukończeniu kursu bądź szkolenia, które zostały wydane przez placówki działające na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Dotychczasowe zaświadczenia o ukończeniu danego kursu bądź szkolenia są nadal ważne, jeżeli są zaświadczeniami, o których mowa w art. 26 ust. 7 pkt 5 - 7 ustawy o ochronie osób i mienia oraz w art. 39 ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Osoby ubiegające się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony posiadające te zaświadczenia, nie muszą więc przechodzić go ponownie. Straciły natomiast ważność zaświadczenia o ukończeniu kursu na pracownika ochrony fizycznej, o których mowa w § 5 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 7 sierpnia 1998 r. w sprawie rodzajów dyplomów i świadectw wydawanych przez szkoły i inne placówki oświatowe, które potwierdzają uzyskanie specjalistycznych kwalifikacji w zakresie ochrony osób i mienia, minimalnego zakresu programów kursów pracowników ochrony fizycznej pierwszego i drugiego stopnia oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminów i trybu ich składania, składu komisji egzaminacyjnej  i sposobu przeprowadzania egzaminu, prowadzone wyłącznie w oparciu o przepisy o działalności gospodarczej (nie posiadające akredytacji). Zaświadczenia te nie stanowią podstawy do ubiegania się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

Umowa o pracę, a świadczenie usług w ramach samozatrudnienia


Zmienił się także wzór wniosku o udzielenie lub zmianę koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia. Nowy wzór wniosku uwzględnia propozycje zgłaszane dotychczas przez przedsiębiorców m.in. ubiegających się o zmianę koncesji. Nowy wniosek składa się z dwóch części: część A – wypełniają przedsiębiorcy ubiegający się o udzielenie koncesji oraz części B, dotyczącej zmiany koncesji. Część B została dostosowana tak, aby ułatwić przedsiębiorcom zgłoszenie danych zawartych w koncesji, które podlegają zmianie.

Od nowego roku przedsiębiorcy wydają nowe legitymacje pracownikom ochrony fizycznej, kwalifikowanym pracownikom ochrony fizycznej oraz kwalifikowanym pracownikom zabezpieczenia technicznego.

Przedsiębiorcy prowadzą też ewidencję wydanych, wymienionych i zwróconych legitymacji pracowników ochrony oraz podobnie jak do tej pory, prowadzą dokumentację dotyczącą zatrudnionych pracowników ochrony. Nowością jest umożliwienie prowadzenia części dokumentacji także w formie elektronicznej.

Czy weksel in blanco jest zawsze skuteczny?

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia jest ponadto zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z ochroną osób i mienia.

Deregulacja dotyczy również zawodu detektywa. Od nowego roku nie ma już egzaminów na licencje detektywa. Zamiast egzaminów detektywi, podobnie jak kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej, muszą odbyć szkolenie specjalistyczne.

Dzięki ułatwieniom i przyjęciu rozwiązań deregulacyjnych, przewiduje się, zwiększenie  dostępu do wykonywania zawodów pracownika ochrony i detektywa. Może także wzrosnąć liczba przedsiębiorców ubiegających się o udzielenie koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej, w zakresie usług ochrony osób i mienia oraz o wpis do prowadzonego przez ministra spraw wewnętrznych rejestru działalności regulowanej w zakresie usług detektywistycznych.

Zmiany zostały skonsultowane z organizacjami branży ochrony osób i mienia, w tym m.in. z Polską Izbą Ochrony, Polskim Związkiem Pracodawców „OCHRONA“, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „Polalarm“, Polską Izbą Systemów Alarmowych, Polskim Związkiem Firm Ochrony, Unią Polskich Organizacji Branży Ochrony.

Ustalenie stosunku pracy - kiedy można to zrobić

Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA