REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski - na czym polega?

Jarosław Krasnodęmbski
kontrakt menedźerski
kontrakt menedźerski

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menedżerski nie jest opisany w kodeksie cywilnym. Do jego regulacji stosuje się zapisy dotyczące umowy zlecenia. Istotą kontraktu menadżerskiego jest zarządzanie przedsiębiorstwem przez menedżera. Zarządzanie przez menedżera odbywa się w imieniu oraz na rzecz i ryzyko zatrudniającego. Jakie cechy ma kontrakt menedżerski?

Kontrakt menedżerski

Zarządzanie podmiotem gospodarczym przez menedżera jest zaliczane do umów starannego działania. Rozumie się przez to, że menedżer nie zobowiązuję się do uzyskania jakiegoś efekty, a do dołożenia starań przy wykonywanych działaniach. Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno z osobami fizycznymi jak i przedsiębiorstwami, które prowadzą działalność polegającą na zarządzaniu innymi podmiotami gospodarczymi.

REKLAMA

Obowiązki stron wynikające z kontraktu menedżerskiego

REKLAMA

Strona zatrudniająca na podstawie kontraktu menedżerskiego jest zobowiązana do wypłaty menedżerowi należnego wynagrodzenia, stworzenie zarządcy odpowiednich warunków zatrudnienia, aby jego praca mogła być wykonywana w sposób skuteczny. Menedżer powinien również mieć zapewnione współdziałanie z nim organów firmy oraz możliwość brania udziału w posiedzeniach zarządu przedsiębiorstwa.

Menedżer jest zobowiązany do reprezentowania przedsiębiorstwa i prowadzenia jego spraw z należytą starannością. Do obowiązków menedżera należy również przygotowywanie i wdrażanie strategii rozwoju firmy lub jej restrukturyzacji, kierowanie i nadzorowanie procesów zachodzących w firmie, bieżące analizowanie działalności przedsiębiorstwa, prowadzenie negocjacji handlowych. Co więcej menedżer ma obowiązek dążyć do systematycznego obniżania kosztów działania zarządzanej firmy, wprowadzania nowych rozwiązań produkcyjnych i technologicznych. Wszystkie informacje, jakie menedżer uzyska w trakcie trwania kontraktu, stanowiące tajemnice przedsiębiorstwa, powinny być utrzymane przez menedżera w tajemnicy.

Zobacz: Wpływ elastycznego czasu pracy na zwolnienia pracowników

Forma i treść kontraktu menedżerskiego

Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno w formie ustnej jak i pisemnej. Dla wygody i celów dowodowych najczęściej stosuje formę pisemną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak uregulowań w kodeksie cywilnym zmusza strony umowy do precyzyjnego formułowania postanowień umowy. W kontrakcie menedżerskim powinny znaleźć się  zapisy dotyczące zakresu czynności, jakie zobowiązuje się wykonywać przedsiębiorca, wynagrodzenie należne menedżerowi, czas trwania kontraktu i zasady jego rozwiązywania, kryteria oceny pracy menedżera, zakresu tajemnicy obowiązującej przedsiębiorcę oraz właściwości sądu w razie sporu. Oprócz tych zapisów można w kontrakcie zawrzeć inne postanowienia mające na celu w dokładniejszy sposób chronić interes stron kontraktu.

W umowie należy wyraźnie wskazać kiedy menedżer jest niezależny od władz przedsiębiorstwa, a kiedy musi uzyskać zgodę przedstawicieli na podejmowane działania.

Zobacz: ZUS DRA 2012/2013

Odpowiedzialność odszkodowawcza menedżera

Menadżer odpowiada za poniesione straty oraz utracone przez przedsiębiorstwo zyski całym swoim majątkiem. Odpowiedzialność może mieć miejsce, jeżeli zyski nie zostałyby utracone przy zachowaniu należytej staranności przy zarządzaniu firmą. Odpowiedzialność zarządcy może być w dowolny sposób zmieniana i uregulowana w postanowieniach kontraktu menedżerskiego.

Zobacz: Od 2014 r. koniec z obowiązkiem meldunkowym

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA