REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski - na czym polega?

Jarosław Krasnodęmbski
kontrakt menedźerski
kontrakt menedźerski

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menedżerski nie jest opisany w kodeksie cywilnym. Do jego regulacji stosuje się zapisy dotyczące umowy zlecenia. Istotą kontraktu menadżerskiego jest zarządzanie przedsiębiorstwem przez menedżera. Zarządzanie przez menedżera odbywa się w imieniu oraz na rzecz i ryzyko zatrudniającego. Jakie cechy ma kontrakt menedżerski?

Kontrakt menedżerski

Zarządzanie podmiotem gospodarczym przez menedżera jest zaliczane do umów starannego działania. Rozumie się przez to, że menedżer nie zobowiązuję się do uzyskania jakiegoś efekty, a do dołożenia starań przy wykonywanych działaniach. Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno z osobami fizycznymi jak i przedsiębiorstwami, które prowadzą działalność polegającą na zarządzaniu innymi podmiotami gospodarczymi.

REKLAMA

Obowiązki stron wynikające z kontraktu menedżerskiego

REKLAMA

Strona zatrudniająca na podstawie kontraktu menedżerskiego jest zobowiązana do wypłaty menedżerowi należnego wynagrodzenia, stworzenie zarządcy odpowiednich warunków zatrudnienia, aby jego praca mogła być wykonywana w sposób skuteczny. Menedżer powinien również mieć zapewnione współdziałanie z nim organów firmy oraz możliwość brania udziału w posiedzeniach zarządu przedsiębiorstwa.

Menedżer jest zobowiązany do reprezentowania przedsiębiorstwa i prowadzenia jego spraw z należytą starannością. Do obowiązków menedżera należy również przygotowywanie i wdrażanie strategii rozwoju firmy lub jej restrukturyzacji, kierowanie i nadzorowanie procesów zachodzących w firmie, bieżące analizowanie działalności przedsiębiorstwa, prowadzenie negocjacji handlowych. Co więcej menedżer ma obowiązek dążyć do systematycznego obniżania kosztów działania zarządzanej firmy, wprowadzania nowych rozwiązań produkcyjnych i technologicznych. Wszystkie informacje, jakie menedżer uzyska w trakcie trwania kontraktu, stanowiące tajemnice przedsiębiorstwa, powinny być utrzymane przez menedżera w tajemnicy.

Zobacz: Wpływ elastycznego czasu pracy na zwolnienia pracowników

Forma i treść kontraktu menedżerskiego

Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno w formie ustnej jak i pisemnej. Dla wygody i celów dowodowych najczęściej stosuje formę pisemną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak uregulowań w kodeksie cywilnym zmusza strony umowy do precyzyjnego formułowania postanowień umowy. W kontrakcie menedżerskim powinny znaleźć się  zapisy dotyczące zakresu czynności, jakie zobowiązuje się wykonywać przedsiębiorca, wynagrodzenie należne menedżerowi, czas trwania kontraktu i zasady jego rozwiązywania, kryteria oceny pracy menedżera, zakresu tajemnicy obowiązującej przedsiębiorcę oraz właściwości sądu w razie sporu. Oprócz tych zapisów można w kontrakcie zawrzeć inne postanowienia mające na celu w dokładniejszy sposób chronić interes stron kontraktu.

W umowie należy wyraźnie wskazać kiedy menedżer jest niezależny od władz przedsiębiorstwa, a kiedy musi uzyskać zgodę przedstawicieli na podejmowane działania.

Zobacz: ZUS DRA 2012/2013

Odpowiedzialność odszkodowawcza menedżera

Menadżer odpowiada za poniesione straty oraz utracone przez przedsiębiorstwo zyski całym swoim majątkiem. Odpowiedzialność może mieć miejsce, jeżeli zyski nie zostałyby utracone przy zachowaniu należytej staranności przy zarządzaniu firmą. Odpowiedzialność zarządcy może być w dowolny sposób zmieniana i uregulowana w postanowieniach kontraktu menedżerskiego.

Zobacz: Od 2014 r. koniec z obowiązkiem meldunkowym

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA