REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski - na czym polega?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
kontrakt menedźerski
kontrakt menedźerski

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menedżerski nie jest opisany w kodeksie cywilnym. Do jego regulacji stosuje się zapisy dotyczące umowy zlecenia. Istotą kontraktu menadżerskiego jest zarządzanie przedsiębiorstwem przez menedżera. Zarządzanie przez menedżera odbywa się w imieniu oraz na rzecz i ryzyko zatrudniającego. Jakie cechy ma kontrakt menedżerski?

Kontrakt menedżerski

Zarządzanie podmiotem gospodarczym przez menedżera jest zaliczane do umów starannego działania. Rozumie się przez to, że menedżer nie zobowiązuję się do uzyskania jakiegoś efekty, a do dołożenia starań przy wykonywanych działaniach. Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno z osobami fizycznymi jak i przedsiębiorstwami, które prowadzą działalność polegającą na zarządzaniu innymi podmiotami gospodarczymi.

REKLAMA

Obowiązki stron wynikające z kontraktu menedżerskiego

REKLAMA

Strona zatrudniająca na podstawie kontraktu menedżerskiego jest zobowiązana do wypłaty menedżerowi należnego wynagrodzenia, stworzenie zarządcy odpowiednich warunków zatrudnienia, aby jego praca mogła być wykonywana w sposób skuteczny. Menedżer powinien również mieć zapewnione współdziałanie z nim organów firmy oraz możliwość brania udziału w posiedzeniach zarządu przedsiębiorstwa.

Menedżer jest zobowiązany do reprezentowania przedsiębiorstwa i prowadzenia jego spraw z należytą starannością. Do obowiązków menedżera należy również przygotowywanie i wdrażanie strategii rozwoju firmy lub jej restrukturyzacji, kierowanie i nadzorowanie procesów zachodzących w firmie, bieżące analizowanie działalności przedsiębiorstwa, prowadzenie negocjacji handlowych. Co więcej menedżer ma obowiązek dążyć do systematycznego obniżania kosztów działania zarządzanej firmy, wprowadzania nowych rozwiązań produkcyjnych i technologicznych. Wszystkie informacje, jakie menedżer uzyska w trakcie trwania kontraktu, stanowiące tajemnice przedsiębiorstwa, powinny być utrzymane przez menedżera w tajemnicy.

Zobacz: Wpływ elastycznego czasu pracy na zwolnienia pracowników

Forma i treść kontraktu menedżerskiego

Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno w formie ustnej jak i pisemnej. Dla wygody i celów dowodowych najczęściej stosuje formę pisemną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak uregulowań w kodeksie cywilnym zmusza strony umowy do precyzyjnego formułowania postanowień umowy. W kontrakcie menedżerskim powinny znaleźć się  zapisy dotyczące zakresu czynności, jakie zobowiązuje się wykonywać przedsiębiorca, wynagrodzenie należne menedżerowi, czas trwania kontraktu i zasady jego rozwiązywania, kryteria oceny pracy menedżera, zakresu tajemnicy obowiązującej przedsiębiorcę oraz właściwości sądu w razie sporu. Oprócz tych zapisów można w kontrakcie zawrzeć inne postanowienia mające na celu w dokładniejszy sposób chronić interes stron kontraktu.

W umowie należy wyraźnie wskazać kiedy menedżer jest niezależny od władz przedsiębiorstwa, a kiedy musi uzyskać zgodę przedstawicieli na podejmowane działania.

Zobacz: ZUS DRA 2012/2013

Odpowiedzialność odszkodowawcza menedżera

Menadżer odpowiada za poniesione straty oraz utracone przez przedsiębiorstwo zyski całym swoim majątkiem. Odpowiedzialność może mieć miejsce, jeżeli zyski nie zostałyby utracone przy zachowaniu należytej staranności przy zarządzaniu firmą. Odpowiedzialność zarządcy może być w dowolny sposób zmieniana i uregulowana w postanowieniach kontraktu menedżerskiego.

Zobacz: Od 2014 r. koniec z obowiązkiem meldunkowym

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA