REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę, a świadczenie usług w ramach samozatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Umowa o pracę a umowa o świadczenie usług
Umowa o pracę a umowa o świadczenie usług

REKLAMA

REKLAMA

W związku z coraz trudniejszą sytuacją gospodarczą, wielu pracodawców zastanawia się nad redukcją kosztów pracy. Dążenie do oszczędności w przedsiębiorstwach bardzo często wiążą się nie tylko ze zwolnieniami, ale i optymalizacją płaconych podatków. Konsekwencją jest m.in. zmienianie pracownikom umów o pracę na umowy zlecenia, dzieło, czy świadczenie usług w ramach samozatrudnienia. Często też osoby poszukujące pracy nie mają innej możliwości na jej znalezienie, niż założenie własnej działalności i świadczenie usług w ramach samozatrudnienia.

Nie mniej jednak pomiędzy umową o pracę, a umową o świadczenie usług w ramach samozatrudnienia istnieją zasadnicze różnice. W sytuacji, gdy pewne zasady przy zawieraniu umów o świadczenie usług nie będą przestrzegane, taka umowa może zostać zakwestionowana i uznana za umowę o pracę ze wszystkimi dla tego typu umów konsekwencjami.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o pracę

Należy bowiem zauważyć, iż zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, za „stosunek pracy” jest uważany taki stosunek, który określa więź prawną łączącą pracodawcę i pracownika charakteryzujący się:

  1. Zobowiązaniem pracownika do wykonania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy
  2. Wykonywaniem pracy pod kierownictwem pracodawcy
  3. Wykonywaniem pracy w miejscu i czasie wyznaczonym pracodawcy
  4. Zobowiązaniem pracodawcy do wypłacenia pracownikowi wynagrodzenia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W tym miejscu należy podkreślić, że o ile z treści zawartej przez strony przykładowej umowy o świadczenie usług pomiędzy pracodawcą, a samozatrudnionym, wynikać będą wskazane powyżej warunki, umowa taka zostanie uznana za umowę o pracę, a nie umowę cywilnoprawną pomiędzy niezależnymi podmiotami. Kodeks pracy generalnie zabrania także zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi przy zachowaniu powyżej wskazanych warunków wykonywania pracy.

REKLAMA

Zasadniczą zatem różnicą, jaką zawiera poprawnie skonstruowana umowa o świadczenie usług w ramach samozatrudnienia z umową o pracę jest warunek dotyczący pracy pod kierownictwem pracodawcy, w miejscu i czasie przez pracodawcę wyznaczonym. W sytuacji, gdy takiego zastrzeżenia nie zawiera umowa o świadczenie usług, istnieją już przesłanki by twierdzić, że umowa ta nie może być uważana za umowę o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Umowa o świadczenie usług w ramach samozatrudnienia

Jak już zostało powyżej wskazane, jedną z istotnych przesłanek różnicujących umowę o świadczenie usług w ramach samozatrudnienia z umową o pracę jest kwestia braku podporządkowania zleceniodawcy. Nie mniej jednak, istotną rolę pełnią także inne postanowienia umowne, które są obce stosunkowi pracy.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na zasady ponoszenia odpowiedzialności za świadczone usługi. Mianowicie, w stosunku pracy, to na pracodawcy generalnie spoczywa ryzyko związane z odpowiedzialnością za pracę pracownika. W ramach umowy o świadczenie usług, strony umowy są od siebie niezależne i odpowiedzialne za wynikające z umowy zobowiązania.

Umowa o świadczenie usług przez samozatrudnionego powinna zakładać prawną równość stron. Istotnym jest zatem określenie zakresu swobody co do miejsca i czasu wykonywania usługi przez Samozatrudnionego. Powinna zostać zachowana także autonomia samozatrudnionego co do sposobu w jakim wykonuje on zobowiązania z zawartego kontraktu. W umowie o świadczenie usług nie może być także zawarte bezpośrednie odniesienie do urlopu. Jest to bowiem instytucja typowa dla stosunku pracy i jako taka nie ma uzasadnienia pomiędzy dwoma niezależnymi, równymi prawnie podmiotami.

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?


Konsekwencje konfliktu

W sytuacji gdy, umowa o świadczenie usług przez samozatrudnionego zawiera tożsame postanowienia co umowa o pracę, istnieje duże ryzyko jej zakwestionowania przez odpowiednie organy kontroli,  m.in. Państwową Inspekcję Pracy (PIP), organy podatkowe, czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych.  

Skutkiem ustalenia, że usługa świadczona przez Samozatrudnionego jest w zasadzie pracą, o której mowa w przepisach Kodeksu Pracy może być m.in. nałożenie na pracodawcę grzywny. Ponadto, mając na uwadze, że stosunek pracy, jak i umowa o świadczenie usług podlegają różnym zasadom rozliczania podatków dochodowych, składek na ubezpieczenie społeczne, czy podatku VAT (w umowie o pracę nie występuje), odpowiednie organy kontrolujące mogą w decyzjach wydanych na skutek kontroli ustalić właściwą wysokość zobowiązań publicznoprawnych i obarczyć nimi strony umowy.

W konsekwencji zawierając umowę o świadczenie usług w ramach samozatrudnienia należy ze szczególną ostrożnością zwrócić uwagę na zapisy umowne charakterystyczne dla stosunku pracy. Co więcej, tak sporządzona umowa powinna ponadto zostać właściwie wykonywana, zgodnie z zobowiązaniami i warunkami z niej wynikającymi. Negatywne konsekwencje jej zakwestionowania mogą być bardzo uciążliwe w skutkach.

Kiedy można wnieść sprzeciw od kontroli w firmie?

Damian Lewandowski - specjalista ds. księgowych i kadrowych. Księgowy w BUK Tercet.

Rafał Lewandowski - aplikant adwokacki, certyfikowany księgowy Ministerstwa Finansów.

Współautorzy bloga o prawie podatkowym - Samozatrudnienie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA