REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności sezonowej przez przedsiębiorcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Zawieszenie działalności sezonowej przez przedsiębiorcę. / Fot. Fotolia
Zawieszenie działalności sezonowej przez przedsiębiorcę. / Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec wakacji to również dla wielu przedsiębiorców zakończenie działalności sezonowej. Jeżeli jednak w następnych sezonach przedsiębiorca zdecyduje się na kontynuację działalności, powinien zastanowić się nad jej zawieszeniem. Jakie są skutki takiego działania?

Nie każdy przedsiębiorca może prowadzić swoją działalność przez cały rok. Ze względu na specyfikę niektórych rodzajów działalności, można prowadzić je jedynie w sezonie. Osoby, które zamierzają podjąć się sezonowego biznesu opodatkowane będą na podstawowych zasadach obejmujących przedsiębiorców. W takiej sytuacji przedsiębiorcy mogą wybrać jedną z czterech form opodatkowania:

REKLAMA

REKLAMA

  1. na zasadach ogólnych wedle skali podatkowej,
  2. podatkiem liniowym,
  3. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
  4. karty podatkowej.

Jeżeli podatnik wybierze trzy pierwsze sposoby opodatkowania, wówczas będzie rozliczał się podatkowo jedynie za miesiące, w których uzyska dochód bądź przychód. Natomiast, jeżeli zdecyduje się na rozliczanie z fiskusem w formie karty podatkowej, wówczas zobowiązany będzie do opłacania podatku nawet za miesiące, w których nie uzyskuje żadnych przychodów. Dodatkowo przedsiębiorca powinien pamiętać, że może skorzystać z możliwości odliczania podatku VAT, a prowadząc działalność sezonową mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT, jeżeli w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła 150 000 zł.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: 500 pytań o VAT

REKLAMA

Zawieszenie działalności między sezonami

Specyfika sezonowej działalności gospodarczej polega na tym, że wraz z końcem sezonu jej wykonywanie staje się niemożliwe. Nie istnieją żadne przeszkody bądź bariery prawne, aby przedsiębiorca nie mógł zawiesić działalności sezonowej między sezonami. Warunkiem koniecznym jest jednak, aby przedsiębiorca nie zatrudniał pracowników (art. 14a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Zawieszenia można dokonać na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety zawieszenia

Zawieszenie działalności sezonowej jest korzystne dla przedsiębiorców, którzy nie zamierzają prowadzić firmy poza sezonem, a zawieszenie ma swoje zalety. Przede wszystkim:

  • przedsiębiorca nie ma już obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz składania deklaracji VAT,
  • przedsiębiorcy rozliczający się z fiskusem w formie karty podatkowej zwolnieni są z obowiązku opłacania podatku,
  • do zawieszenia działalności sezonowej wystarczy jedynie złożenie wniosku o wpis informacji o zawieszeniu,
  • nie powstają obowiązki takie, jak przy likwidacji działalności (np. sporządzenie spisu z natury),
  • przedsiębiorca ma możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów  niektórych wydatków i odliczania VAT od niektórych zakupów.

Działalność sezonowa a zawieszenie działalności

Wady zawieszenia działalności sezonowej

Zawieszając sezonowy biznes, przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać przychodów. Zawieszenie nie wpływa jednak na wyłączenie obowiązku rozliczania podatku dochodowego oraz podatku VAT oraz nie wyłącza możliwości odliczania kosztów uzyskania przychodów. Wadą zawieszenia dla wielu przedsiębiorców będzie fakt, iż nie będą oni podlegać już ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym. Oznacza to, że po upływie 30 dni od zawieszenia nie będą mogli korzystać z opieki zdrowotnej. W takiej sytuacji warto jednak dobrowolnie przystąpić do ubezpieczenia zdrowotnego, jak również emerytalnego i rentowego. Nie ma jednak takiej  możliwości przy ubezpieczeniu wypadkowym oraz chorobowym.

Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA