REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Użytkowanie samochodu w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Kostrzycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na porządku dziennym jest wykorzystywanie przez przedsiębiorców w toku prowadzonej działalności samochodów osobowych. Najczęściej są one przekazywane firmie z majątku prywatnego, ale popularne są również inne formy pozyskania pojazdu. Okazuje się, że nie zawsze konieczne jest posiadanie samochodu na własność. W niektórych przypadkach może to być nawet ekonomicznie nie uzasadnione. W jaki sposób korzystnie użytkować samochód w firmie?

Formy użytkowania samochodu w firmie

Do jednej z najbardziej popularnych form użytkowania pojazdu w firmie należy przekazanie samochodu prywatnego do środków trwałych. Przedsiębiorca nie musi na starcie działalności inwestować w nowy pojazd, jeśli posiada prywatny. Warunkiem jest zaprzestanie wykorzystywania tego samochodu w celach osobistych. W przypadku samochodów używanych przez co najmniej 6 miesięcy, możliwe jest zastosowanie stawki amortyzacyjnej 40% (standardowa to 20%). Wartość odpisów amortyzacyjnych ujmowana jest co miesiąc w kosztach firmy, zmniejszając tym samym zobowiązania przedsiębiorcy wobec organu podatkowego. Oprócz wartości pojazdu, do kosztów przedsiębiorca zaliczy wydatki na paliwo oraz inne związane z eksploatacją, jak bieżące naprawy, zakup olejów i części.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jeżeli jednak pojazd wykorzystywany jest zarówno w celach prywatnych jak i firmowych, najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. Wtedy też należy prowadzić szczegółową rozpiskę pokonanych tras w związku z prowadzoną działalnością wraz z podaniem celu podróży. Tzw “kilometrówka” wyznacza limit wartości, do którego można ująć w kosztach poniesione wydatki. Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawka za 1 kilometr przejechany samochodem osobowym wynosi, ze względu na pojemność skokową silnika:

●      do 900 cm3 - 0,5214 zł,

●      powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wydatków w ramach kilometrówki można zaliczyć zakup paliwa jak i inne eksploatacyjne. Co ważne, limit wynikający z ewidencji przebiegu pojazdu, liczony jest narastająco w ciągu całego roku. Oznacza to, że jeśli w lipcu przedsiębiorca poniósł odpowiednio udokumentowane wydatki w wartości niższej od wyznaczonego limitu, to pozostała część limitu będzie możliwa do wykorzystania w miesiącu sierpniu.

Zobacz: Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Ewidencja przebiegu pojazdu jest dobrym rozwiązaniem szczególnie dla firm, w których konieczność wyjazdów pojawia się sporadycznie. Wtedy też prowadzenie i wyliczanie kilometrówki nie jest nazbyt uciążliwe.

Przedsiębiorcy często decydują się na zakup samochodu osobowego do firmy. W przypadku finansowania z własnych środków, do kosztów firmy można zaliczyć wartość odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli natomiast zakup dokonany jest dzięki środkom z kredytu, do kosztów wlicza się również opłacone odsetki. W przypadku nabycia pojazdu na fakturę pojawia się również kwestia podatku VAT. W obecnych przepisach wyznaczone są ograniczenia odliczeń VAT, w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł. Pozostała część zwiększa wartość początkową środka trwałego.

Zobacz: Samochód elektryczny bez kilometrówki

REKLAMA

Na równi z zakupem finansowanym kredytem, popularną formą pozyskania samochodu jest leasing operacyjny. Przedsiębiorca poprzez podpisanie umowy oraz zapłatę czynszu inicjalnego, otrzymuje do dyspozycji pojazd. Co miesiąc firma leasingowa wystawia faktury na kolejne raty. Tutaj również należy pamiętać o ograniczeniu w odliczeniu podatku VAT (60%, nie więcej niż 6.000 zł). Do kosztów wliczana jest wartość raty leasingowej. Po okresie objętym umową przedsiębiorca ma prawo wykupu pojazdu po cenie, która wynosi kilka procent wartości początkowej.

W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorcy powinni mieć na uwadze, że samochód nie jest ich własnością aż do momentu wykupu. A co za tym idzie, w przypadku braku opłacania kolejnych rat, pojazd może zostać odebrany, a spłacone do tej pory raty - przepadną. Stąd przed przystąpieniem do umowy leasingu warto ocenić, czy może bardziej opłacalny będzie wynajem auta. Przy najmie krótkotrwałym samochodu osobowego, np. po kilka dni w miesiącu, poniesione wydatki mogą być zdecydowanie niższe. Należy jednak pamiętać o obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Przedsiębiorcy nie interesują za to wówczas koszty bieżących napraw czy też wymiany opon - jest to obowiązek firmy wynajmującej samochód. Samodzielnie natomiast odpowiada się za ilość paliwa w baku, a podatek VAT od tego zakupu potwierdzonego fakturą - nie jest możliwy do odliczenia.

Alternatywą do wynajmu samochodu, jest korzystanie z usług firm taksówkarskich. Przy dobrze skonstruowanej umowie, przedsiębiorca będzie mieć do dyspozycji pojazd zawsze wtedy, kiedy będzie potrzebny. Do kosztów będzie można wliczyć wartość faktury oraz dodatkowo odliczyć podatek VAT w całej kwocie. Dodatkowymi atutami, na jakie można liczyć, jest przewożenie drobnych przesyłek czy też odbiór kontrahentów z lotniska- bez ingerowania osób z firmy i ich czasu, jaki mogą poświęcić na pracę.

Zobacz: Nota korygująca może skorygować dane nabywcy

Nie zawsze konieczna własność

Zdecydowana większość przedsiębiorców w prowadzonej działalności korzysta z samochodów. Do wyboru pozostaje wiele form pozyskania pojazdu. Jak widać nie zawsze konieczne jest posiadanie samochodu na własność. W niektórych przypadkach może to być nieuzasadnione, gdyż ciężko ustalić związek pomiędzy poniesionym kosztem a osiąganymi przychodami. Przykładem może być programista wykonujący wyłącznie pracę zdalną. Nie budzącym wątpliwości rozwiązaniem byłoby za to rozliczanie ewentualnych wyjazdów samochodem prywatnym poprzez kilometrówkę.

Zobacz: Amortyzacja samochodu małżonka

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA