REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Użytkowanie samochodu w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Kostrzycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na porządku dziennym jest wykorzystywanie przez przedsiębiorców w toku prowadzonej działalności samochodów osobowych. Najczęściej są one przekazywane firmie z majątku prywatnego, ale popularne są również inne formy pozyskania pojazdu. Okazuje się, że nie zawsze konieczne jest posiadanie samochodu na własność. W niektórych przypadkach może to być nawet ekonomicznie nie uzasadnione. W jaki sposób korzystnie użytkować samochód w firmie?

Formy użytkowania samochodu w firmie

Do jednej z najbardziej popularnych form użytkowania pojazdu w firmie należy przekazanie samochodu prywatnego do środków trwałych. Przedsiębiorca nie musi na starcie działalności inwestować w nowy pojazd, jeśli posiada prywatny. Warunkiem jest zaprzestanie wykorzystywania tego samochodu w celach osobistych. W przypadku samochodów używanych przez co najmniej 6 miesięcy, możliwe jest zastosowanie stawki amortyzacyjnej 40% (standardowa to 20%). Wartość odpisów amortyzacyjnych ujmowana jest co miesiąc w kosztach firmy, zmniejszając tym samym zobowiązania przedsiębiorcy wobec organu podatkowego. Oprócz wartości pojazdu, do kosztów przedsiębiorca zaliczy wydatki na paliwo oraz inne związane z eksploatacją, jak bieżące naprawy, zakup olejów i części.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jeżeli jednak pojazd wykorzystywany jest zarówno w celach prywatnych jak i firmowych, najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. Wtedy też należy prowadzić szczegółową rozpiskę pokonanych tras w związku z prowadzoną działalnością wraz z podaniem celu podróży. Tzw “kilometrówka” wyznacza limit wartości, do którego można ująć w kosztach poniesione wydatki. Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawka za 1 kilometr przejechany samochodem osobowym wynosi, ze względu na pojemność skokową silnika:

●      do 900 cm3 - 0,5214 zł,

REKLAMA

●      powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wydatków w ramach kilometrówki można zaliczyć zakup paliwa jak i inne eksploatacyjne. Co ważne, limit wynikający z ewidencji przebiegu pojazdu, liczony jest narastająco w ciągu całego roku. Oznacza to, że jeśli w lipcu przedsiębiorca poniósł odpowiednio udokumentowane wydatki w wartości niższej od wyznaczonego limitu, to pozostała część limitu będzie możliwa do wykorzystania w miesiącu sierpniu.

Zobacz: Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Ewidencja przebiegu pojazdu jest dobrym rozwiązaniem szczególnie dla firm, w których konieczność wyjazdów pojawia się sporadycznie. Wtedy też prowadzenie i wyliczanie kilometrówki nie jest nazbyt uciążliwe.

Przedsiębiorcy często decydują się na zakup samochodu osobowego do firmy. W przypadku finansowania z własnych środków, do kosztów firmy można zaliczyć wartość odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli natomiast zakup dokonany jest dzięki środkom z kredytu, do kosztów wlicza się również opłacone odsetki. W przypadku nabycia pojazdu na fakturę pojawia się również kwestia podatku VAT. W obecnych przepisach wyznaczone są ograniczenia odliczeń VAT, w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł. Pozostała część zwiększa wartość początkową środka trwałego.

Zobacz: Samochód elektryczny bez kilometrówki

Na równi z zakupem finansowanym kredytem, popularną formą pozyskania samochodu jest leasing operacyjny. Przedsiębiorca poprzez podpisanie umowy oraz zapłatę czynszu inicjalnego, otrzymuje do dyspozycji pojazd. Co miesiąc firma leasingowa wystawia faktury na kolejne raty. Tutaj również należy pamiętać o ograniczeniu w odliczeniu podatku VAT (60%, nie więcej niż 6.000 zł). Do kosztów wliczana jest wartość raty leasingowej. Po okresie objętym umową przedsiębiorca ma prawo wykupu pojazdu po cenie, która wynosi kilka procent wartości początkowej.

W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorcy powinni mieć na uwadze, że samochód nie jest ich własnością aż do momentu wykupu. A co za tym idzie, w przypadku braku opłacania kolejnych rat, pojazd może zostać odebrany, a spłacone do tej pory raty - przepadną. Stąd przed przystąpieniem do umowy leasingu warto ocenić, czy może bardziej opłacalny będzie wynajem auta. Przy najmie krótkotrwałym samochodu osobowego, np. po kilka dni w miesiącu, poniesione wydatki mogą być zdecydowanie niższe. Należy jednak pamiętać o obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Przedsiębiorcy nie interesują za to wówczas koszty bieżących napraw czy też wymiany opon - jest to obowiązek firmy wynajmującej samochód. Samodzielnie natomiast odpowiada się za ilość paliwa w baku, a podatek VAT od tego zakupu potwierdzonego fakturą - nie jest możliwy do odliczenia.

Alternatywą do wynajmu samochodu, jest korzystanie z usług firm taksówkarskich. Przy dobrze skonstruowanej umowie, przedsiębiorca będzie mieć do dyspozycji pojazd zawsze wtedy, kiedy będzie potrzebny. Do kosztów będzie można wliczyć wartość faktury oraz dodatkowo odliczyć podatek VAT w całej kwocie. Dodatkowymi atutami, na jakie można liczyć, jest przewożenie drobnych przesyłek czy też odbiór kontrahentów z lotniska- bez ingerowania osób z firmy i ich czasu, jaki mogą poświęcić na pracę.

Zobacz: Nota korygująca może skorygować dane nabywcy

Nie zawsze konieczna własność

Zdecydowana większość przedsiębiorców w prowadzonej działalności korzysta z samochodów. Do wyboru pozostaje wiele form pozyskania pojazdu. Jak widać nie zawsze konieczne jest posiadanie samochodu na własność. W niektórych przypadkach może to być nieuzasadnione, gdyż ciężko ustalić związek pomiędzy poniesionym kosztem a osiąganymi przychodami. Przykładem może być programista wykonujący wyłącznie pracę zdalną. Nie budzącym wątpliwości rozwiązaniem byłoby za to rozliczanie ewentualnych wyjazdów samochodem prywatnym poprzez kilometrówkę.

Zobacz: Amortyzacja samochodu małżonka

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA