REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Użytkowanie samochodu w firmie

Beata Kostrzycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na porządku dziennym jest wykorzystywanie przez przedsiębiorców w toku prowadzonej działalności samochodów osobowych. Najczęściej są one przekazywane firmie z majątku prywatnego, ale popularne są również inne formy pozyskania pojazdu. Okazuje się, że nie zawsze konieczne jest posiadanie samochodu na własność. W niektórych przypadkach może to być nawet ekonomicznie nie uzasadnione. W jaki sposób korzystnie użytkować samochód w firmie?

Formy użytkowania samochodu w firmie

Do jednej z najbardziej popularnych form użytkowania pojazdu w firmie należy przekazanie samochodu prywatnego do środków trwałych. Przedsiębiorca nie musi na starcie działalności inwestować w nowy pojazd, jeśli posiada prywatny. Warunkiem jest zaprzestanie wykorzystywania tego samochodu w celach osobistych. W przypadku samochodów używanych przez co najmniej 6 miesięcy, możliwe jest zastosowanie stawki amortyzacyjnej 40% (standardowa to 20%). Wartość odpisów amortyzacyjnych ujmowana jest co miesiąc w kosztach firmy, zmniejszając tym samym zobowiązania przedsiębiorcy wobec organu podatkowego. Oprócz wartości pojazdu, do kosztów przedsiębiorca zaliczy wydatki na paliwo oraz inne związane z eksploatacją, jak bieżące naprawy, zakup olejów i części.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jeżeli jednak pojazd wykorzystywany jest zarówno w celach prywatnych jak i firmowych, najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. Wtedy też należy prowadzić szczegółową rozpiskę pokonanych tras w związku z prowadzoną działalnością wraz z podaniem celu podróży. Tzw “kilometrówka” wyznacza limit wartości, do którego można ująć w kosztach poniesione wydatki. Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawka za 1 kilometr przejechany samochodem osobowym wynosi, ze względu na pojemność skokową silnika:

●      do 900 cm3 - 0,5214 zł,

REKLAMA

●      powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wydatków w ramach kilometrówki można zaliczyć zakup paliwa jak i inne eksploatacyjne. Co ważne, limit wynikający z ewidencji przebiegu pojazdu, liczony jest narastająco w ciągu całego roku. Oznacza to, że jeśli w lipcu przedsiębiorca poniósł odpowiednio udokumentowane wydatki w wartości niższej od wyznaczonego limitu, to pozostała część limitu będzie możliwa do wykorzystania w miesiącu sierpniu.

Zobacz: Fakturowanie 2014 - nowe terminy wystawiania faktur

Ewidencja przebiegu pojazdu jest dobrym rozwiązaniem szczególnie dla firm, w których konieczność wyjazdów pojawia się sporadycznie. Wtedy też prowadzenie i wyliczanie kilometrówki nie jest nazbyt uciążliwe.

Przedsiębiorcy często decydują się na zakup samochodu osobowego do firmy. W przypadku finansowania z własnych środków, do kosztów firmy można zaliczyć wartość odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli natomiast zakup dokonany jest dzięki środkom z kredytu, do kosztów wlicza się również opłacone odsetki. W przypadku nabycia pojazdu na fakturę pojawia się również kwestia podatku VAT. W obecnych przepisach wyznaczone są ograniczenia odliczeń VAT, w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł. Pozostała część zwiększa wartość początkową środka trwałego.

Zobacz: Samochód elektryczny bez kilometrówki

Na równi z zakupem finansowanym kredytem, popularną formą pozyskania samochodu jest leasing operacyjny. Przedsiębiorca poprzez podpisanie umowy oraz zapłatę czynszu inicjalnego, otrzymuje do dyspozycji pojazd. Co miesiąc firma leasingowa wystawia faktury na kolejne raty. Tutaj również należy pamiętać o ograniczeniu w odliczeniu podatku VAT (60%, nie więcej niż 6.000 zł). Do kosztów wliczana jest wartość raty leasingowej. Po okresie objętym umową przedsiębiorca ma prawo wykupu pojazdu po cenie, która wynosi kilka procent wartości początkowej.

W przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorcy powinni mieć na uwadze, że samochód nie jest ich własnością aż do momentu wykupu. A co za tym idzie, w przypadku braku opłacania kolejnych rat, pojazd może zostać odebrany, a spłacone do tej pory raty - przepadną. Stąd przed przystąpieniem do umowy leasingu warto ocenić, czy może bardziej opłacalny będzie wynajem auta. Przy najmie krótkotrwałym samochodu osobowego, np. po kilka dni w miesiącu, poniesione wydatki mogą być zdecydowanie niższe. Należy jednak pamiętać o obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Przedsiębiorcy nie interesują za to wówczas koszty bieżących napraw czy też wymiany opon - jest to obowiązek firmy wynajmującej samochód. Samodzielnie natomiast odpowiada się za ilość paliwa w baku, a podatek VAT od tego zakupu potwierdzonego fakturą - nie jest możliwy do odliczenia.

Alternatywą do wynajmu samochodu, jest korzystanie z usług firm taksówkarskich. Przy dobrze skonstruowanej umowie, przedsiębiorca będzie mieć do dyspozycji pojazd zawsze wtedy, kiedy będzie potrzebny. Do kosztów będzie można wliczyć wartość faktury oraz dodatkowo odliczyć podatek VAT w całej kwocie. Dodatkowymi atutami, na jakie można liczyć, jest przewożenie drobnych przesyłek czy też odbiór kontrahentów z lotniska- bez ingerowania osób z firmy i ich czasu, jaki mogą poświęcić na pracę.

Zobacz: Nota korygująca może skorygować dane nabywcy

Nie zawsze konieczna własność

Zdecydowana większość przedsiębiorców w prowadzonej działalności korzysta z samochodów. Do wyboru pozostaje wiele form pozyskania pojazdu. Jak widać nie zawsze konieczne jest posiadanie samochodu na własność. W niektórych przypadkach może to być nieuzasadnione, gdyż ciężko ustalić związek pomiędzy poniesionym kosztem a osiąganymi przychodami. Przykładem może być programista wykonujący wyłącznie pracę zdalną. Nie budzącym wątpliwości rozwiązaniem byłoby za to rozliczanie ewentualnych wyjazdów samochodem prywatnym poprzez kilometrówkę.

Zobacz: Amortyzacja samochodu małżonka

 

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA