REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pizon
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą przez część roku, ma identyczne obowiązki wobec fiskusa jak przedsiębiorca działający przez cały rok.

Jakie obowiązki ?

Dla działalności sezonowej nie jest przewidziany odrębny tryb rozliczeń podatkowych. Zatem przedsiębiorca, który zamierza prowadzić działalność sezonową, podobnie jak przedsiębiorca całoroczny, jest obowiązany:

REKLAMA

REKLAMA

- zgłosić działalność gospodarczą w ewidencji działalności gospodarczej,

- prowadzić ewidencję, np. księgę przychodów i rozchodów,

- składać zeznania roczne,

REKLAMA

- składać odpowiednie deklaracje w trakcie roku, np. podatnik VAT,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej.

Dochody osób pracujących w okresie letnim na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej ( o dzieło, zlecenia) podlegają opodatkowaniu w taki sam sposób, jak dochody, które pracownicy uzyskują przez cały rok.

Wybór optymalnej formy opodatkowania działalności

Przedsiębiorca, który zamierza otworzyć sezonowy biznes, będzie zobowiązany wybrać, w jaki sposób chce rozliczać się z urzędem skarbowym. Podatnik PIT może wybrać jedną z czterech podstawowych form opodatkowania:

- może zapłacić podatek według skali podatkowej ze stawkami 18 i 32 proc.,

- wybrać opodatkowanie według jednolitej 19-procentowej stawki PIT,

- zapłacić podatek w formie zryczałtowanej: ryczałt od podatków zewidencjonowanych lub karta podatkowa.

Podatnik, który nie wybierze innej formy opodatkowania (liniowego PIT, ryczałtu lub karty), rozliczy się z fiskusem na zasadach ogólnych.

Swoboda wyboru sposobu rozliczenia będzie niekiedy ograniczona. Przedsiębiorcy korzystający z uproszczonej metody opodatkowania w formie karty podatkowej nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych ani dokonywać żmudnych kalkulacji podatku.

Dzięki temu mają znacznie mniej obowiązków wobec fiskusa. Nie każdy może jednak zawsze skorzystać z karty podatkowej, a samo korzystanie z tej formy opodatkowania też nie zawsze jest korzystne. Wyłączenia dotyczą wybranych form działalności. Informacje na ten temat zawiera ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Warto dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniej formy opodatkowania, gdyż podjęta decyzja będzie wiążąca do końca roku podatkowego.

Jeżeli przez część roku grunty rolne będą wykorzystane przez podatnika na działalność rolną, to w tym okresie, będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek określonych w art. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przez pozostałą część roku nieruchomość będzie opodatkowana podatkiem rolnym.

Opodatkowanie zryczałtowane czy skalą PIT ?

Wybierając opodatkowanie zryczałtowane należy pamiętać, że niemożliwe będzie uwzględnienie kosztów. W tym przypadku bowiem podatek płacony jest od przychodu, a nie od dochodu.

Ponoszone wydatki będzie natomiast można odliczyć wybierając opodatkowanie skalą PIT lub podatkiem liniowym.

Zgodnie z art. 22 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania  albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zatem aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu a zarazem nie może należeć do katalogu z art. 23 ustawy o PIT. Ponadto należy go właściwie udokumentować.

Przedsiębiorca, który wybierze opodatkowanie działalności na zasadach ogólnych, tzn. według skali podatkowej, będzie zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Istota rozliczania się na podstawie skali podatkowej polega na tym, że kwota podatku jaki zapłacimy zależy od dochodu czyli różnicy pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania.

W księdze przychodów i rozchodów podatnik zapisuje wszystkie przychody oraz poniesione wydatki. Zapisów w księdze dokonuje się w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów (np. faktur, rachunków, dowodów wewnętrznych).

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, poza księgą przychodów i rozchodów, zobowiązane są także prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia.

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników, musi dodatkowo prowadzić karty przychodów pracowników.

Ewidencja sprzedaży w kasie fiskalnej

Obowiązani do stosowania kas rejestrujących są podatnicy, którzy dokonują sprzedaży (dostawy towarów lub świadczenia usług) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Zwolnieni  tego obowiązku są przedsiębiorcy, których sprzedaż nie przekracza w roku podatkowym nie przekracza 40 tys. zł., a w przypadku podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2012 r. – 20 tys. zł.

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

W par. 4 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wymienione są sytuacje, w których wyłączone są zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej.

Jak ustalić moment ewidencji usługi za pomocą kasy fiskalnej

Rozliczanie umów z pracownikami

Jeśli przedsiębiorca zatrudnia osoby na podstawie umowy o pracę, wówczas zobowiązany jest odprowadzać co miesiąc zaliczki na PIT według stawki 18-proc. lub 32-proc.( gdy zarobki przekraczają kwotę 85 528 zł).

Pobrane zaliczki oraz przychód, po zakończeniu roku podatkowego, są uwzględniane przez podatnika na formularzu PIT-11. Pracownik w zeznaniu rocznym ma obowiązek wykazać przychód, który uzyskał na podstawie takiej umowy.

Rozliczanie pracy w godzinach nadliczbowych - porada

W sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduję się zatrudnić więcej osób na tzw. drobną umowę-zlecenia, z której kwota nie przekroczy 200 zł., zapłaci podatek dochodowy zryczałtowany w wysokości 18 proc. przychodu.

Płatnik pobierze i odprowadzi zryczałtowany podatek dochodowy obliczony od całkowitej kwoty należności określonej w umowie-zlecenia. Nie może w tym przypadku odliczyć kosztów uzyskania przychodu.

Żeby skorzystać z tej formy opodatkowania, muszą być spełnione dwie przesłanki:

- umowa musi być zawarta z osobą, która nie jest pracownikiem,

- należność określona w umowie-zlecenia nie może przekroczyć 200 zł.

Płatnik podatku ma obowiązek wystawić wyłącznie roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym w informacji PIT-8AR. W tej sytuacji podatnik nie wykazuje przychodów, które uzyskał z tytułu umowy-zlecenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA