REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pizon
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą przez część roku, ma identyczne obowiązki wobec fiskusa jak przedsiębiorca działający przez cały rok.

Jakie obowiązki ?

Dla działalności sezonowej nie jest przewidziany odrębny tryb rozliczeń podatkowych. Zatem przedsiębiorca, który zamierza prowadzić działalność sezonową, podobnie jak przedsiębiorca całoroczny, jest obowiązany:

REKLAMA

REKLAMA

- zgłosić działalność gospodarczą w ewidencji działalności gospodarczej,

- prowadzić ewidencję, np. księgę przychodów i rozchodów,

- składać zeznania roczne,

REKLAMA

- składać odpowiednie deklaracje w trakcie roku, np. podatnik VAT,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej.

Dochody osób pracujących w okresie letnim na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej ( o dzieło, zlecenia) podlegają opodatkowaniu w taki sam sposób, jak dochody, które pracownicy uzyskują przez cały rok.

Wybór optymalnej formy opodatkowania działalności

Przedsiębiorca, który zamierza otworzyć sezonowy biznes, będzie zobowiązany wybrać, w jaki sposób chce rozliczać się z urzędem skarbowym. Podatnik PIT może wybrać jedną z czterech podstawowych form opodatkowania:

- może zapłacić podatek według skali podatkowej ze stawkami 18 i 32 proc.,

- wybrać opodatkowanie według jednolitej 19-procentowej stawki PIT,

- zapłacić podatek w formie zryczałtowanej: ryczałt od podatków zewidencjonowanych lub karta podatkowa.

Podatnik, który nie wybierze innej formy opodatkowania (liniowego PIT, ryczałtu lub karty), rozliczy się z fiskusem na zasadach ogólnych.

Swoboda wyboru sposobu rozliczenia będzie niekiedy ograniczona. Przedsiębiorcy korzystający z uproszczonej metody opodatkowania w formie karty podatkowej nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych ani dokonywać żmudnych kalkulacji podatku.

Dzięki temu mają znacznie mniej obowiązków wobec fiskusa. Nie każdy może jednak zawsze skorzystać z karty podatkowej, a samo korzystanie z tej formy opodatkowania też nie zawsze jest korzystne. Wyłączenia dotyczą wybranych form działalności. Informacje na ten temat zawiera ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Warto dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniej formy opodatkowania, gdyż podjęta decyzja będzie wiążąca do końca roku podatkowego.

Jeżeli przez część roku grunty rolne będą wykorzystane przez podatnika na działalność rolną, to w tym okresie, będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek określonych w art. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przez pozostałą część roku nieruchomość będzie opodatkowana podatkiem rolnym.

Opodatkowanie zryczałtowane czy skalą PIT ?

Wybierając opodatkowanie zryczałtowane należy pamiętać, że niemożliwe będzie uwzględnienie kosztów. W tym przypadku bowiem podatek płacony jest od przychodu, a nie od dochodu.

Ponoszone wydatki będzie natomiast można odliczyć wybierając opodatkowanie skalą PIT lub podatkiem liniowym.

Zgodnie z art. 22 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania  albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zatem aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu a zarazem nie może należeć do katalogu z art. 23 ustawy o PIT. Ponadto należy go właściwie udokumentować.

Przedsiębiorca, który wybierze opodatkowanie działalności na zasadach ogólnych, tzn. według skali podatkowej, będzie zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Istota rozliczania się na podstawie skali podatkowej polega na tym, że kwota podatku jaki zapłacimy zależy od dochodu czyli różnicy pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania.

W księdze przychodów i rozchodów podatnik zapisuje wszystkie przychody oraz poniesione wydatki. Zapisów w księdze dokonuje się w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów (np. faktur, rachunków, dowodów wewnętrznych).

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, poza księgą przychodów i rozchodów, zobowiązane są także prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia.

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników, musi dodatkowo prowadzić karty przychodów pracowników.

Ewidencja sprzedaży w kasie fiskalnej

Obowiązani do stosowania kas rejestrujących są podatnicy, którzy dokonują sprzedaży (dostawy towarów lub świadczenia usług) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Zwolnieni  tego obowiązku są przedsiębiorcy, których sprzedaż nie przekracza w roku podatkowym nie przekracza 40 tys. zł., a w przypadku podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2012 r. – 20 tys. zł.

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

W par. 4 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wymienione są sytuacje, w których wyłączone są zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej.

Jak ustalić moment ewidencji usługi za pomocą kasy fiskalnej

Rozliczanie umów z pracownikami

Jeśli przedsiębiorca zatrudnia osoby na podstawie umowy o pracę, wówczas zobowiązany jest odprowadzać co miesiąc zaliczki na PIT według stawki 18-proc. lub 32-proc.( gdy zarobki przekraczają kwotę 85 528 zł).

Pobrane zaliczki oraz przychód, po zakończeniu roku podatkowego, są uwzględniane przez podatnika na formularzu PIT-11. Pracownik w zeznaniu rocznym ma obowiązek wykazać przychód, który uzyskał na podstawie takiej umowy.

Rozliczanie pracy w godzinach nadliczbowych - porada

W sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduję się zatrudnić więcej osób na tzw. drobną umowę-zlecenia, z której kwota nie przekroczy 200 zł., zapłaci podatek dochodowy zryczałtowany w wysokości 18 proc. przychodu.

Płatnik pobierze i odprowadzi zryczałtowany podatek dochodowy obliczony od całkowitej kwoty należności określonej w umowie-zlecenia. Nie może w tym przypadku odliczyć kosztów uzyskania przychodu.

Żeby skorzystać z tej formy opodatkowania, muszą być spełnione dwie przesłanki:

- umowa musi być zawarta z osobą, która nie jest pracownikiem,

- należność określona w umowie-zlecenia nie może przekroczyć 200 zł.

Płatnik podatku ma obowiązek wystawić wyłącznie roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym w informacji PIT-8AR. W tej sytuacji podatnik nie wykazuje przychodów, które uzyskał z tytułu umowy-zlecenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA