REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nabywanie mieszkań wybudowanych przez TBS-y

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Wyrzykowska
Nabywanie mieszkań wybudowanych przez TBS-y
Nabywanie mieszkań wybudowanych przez TBS-y

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, która weszła w życie 11 października 2011 roku, miała zapewnić najemcom prawo do wykupu lokali należących do towarzystw budownictwa społecznego (TBS). Przewidywane korzyści mogą się jednak okazać pozorne.

System TBS powstał na mocy ustawy z dnia 26 października 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Miał on na celu zapewnienie dachu nad głową osobom, niezamożnym, których nie stać było na zaciągnięcie kredytu i zakup własnościowego mieszkania. Był mocno krytykowany, przede wszystkim ze względu na brak możliwości nabycia na własność lokali w blokach należących do TBS-ów. Stanowił on zespół „wzajemnych ustępstw”- mieszkańcy partycypowali w kosztach budowy danego przedsięwzięcia, wpłacali kaucję, w zamian za co- zawierali długoterminowe umowy najmu.

REKLAMA

Wydaje się , że po wejściu w życie nowelizacji ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, ten koronny argument powinien stracić na znaczeniu. Zgodnie z nią mieszkania należące do zasobów TBS będą mogły zostać wykupione przez dotychczasowych najemców.  Nowe przepisy przewidują jednak szereg ograniczeń.

Polecamy: Sprzedaż ze stratą

REKLAMA

Po pierwsze, nabyć własność wyodrębnionego z zasobu TBS lokalu będą mogli wyłącznie ci najemcy, którzy jednocześnie są stroną umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy. Zgodnie z powyższym, możliwości takiej zostały pozbawione osoby, które same nie finansowały budowy swoich mieszkań, a za których kwotę partycypacji wpłaciła osoba trzecia, np. gmina, pracodawca, czy osoba z rodziny.

Ponadto, decyzja o ewentualnej sprzedaży mieszkań będzie mogła zapaść dopiero po upływie 5 lat od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku oraz będzie całkowicie zależna od woli TBS-ów. Najemcom nie przysługuje bowiem roszczenie o wykup lokalu, co stanowi najdalej idące ograniczenie i  niweczy podstawowy cel tej regulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprawdopodobniej nie wszyscy będą mogli pozwolić sobie na wykup lokalu. Marzenia o  mieszkaniu "za złotówkę" nie ziściły się. Podstawą ceny sprzedaży ma być bowiem wartość rynkowa mieszkań pomniejszona o wpłaconą kwotę partycypacji. Wartość rynkową określi zatrudniony przez TBS rzeczoznawca majątkowy. Cena wykupu nie będzie mogła być jednak niższa od zadłużenia kredytowego, którym obciążony jest dany lokal. Mało tego, TBS-y będą musiały zwrócić umorzoną przez państwo część kredytu budowlanego (umorzenie wynosiło 10 proc. wartości inwestycji). A więc ta kwota też będzie wliczana w cenę mieszkania. Ponadto lokator zapłaci również za jego wycenę.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Warto dodać, że na podstawie nowelizacji będzie można wykupić także lokale mieszkalne wybudowane na wynajem przez spółdzielnie mieszkaniowe.

Wprowadzone zmiany stanowią jeden z elementów gruntownej reformy programu budownictwa czynszowego prowadzącej do zapewnienia lokatorom możliwości wykupu lokalu na własność. Z drugiej strony, wielu ekspertów podkreśla, że zamieszczone w ustawie ograniczenia spowodują, że uwolni ona rynek mieszkań wybudowanych przez TBS-y  jedynie pozornie, a w praktyce nie znajdzie zastosowania. Zgodnie z przepisami po nowelizacji,  system budownictwa społecznego, wciąż nie daje pewności, że wynajmowane, regularnie opłacane mieszkanie, będzie kiedyś własne.

Polecamy: Rozłożenie składek ZUS na raty 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA