REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nabywanie mieszkań wybudowanych przez TBS-y

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Wyrzykowska
Nabywanie mieszkań wybudowanych przez TBS-y
Nabywanie mieszkań wybudowanych przez TBS-y

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, która weszła w życie 11 października 2011 roku, miała zapewnić najemcom prawo do wykupu lokali należących do towarzystw budownictwa społecznego (TBS). Przewidywane korzyści mogą się jednak okazać pozorne.

System TBS powstał na mocy ustawy z dnia 26 października 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Miał on na celu zapewnienie dachu nad głową osobom, niezamożnym, których nie stać było na zaciągnięcie kredytu i zakup własnościowego mieszkania. Był mocno krytykowany, przede wszystkim ze względu na brak możliwości nabycia na własność lokali w blokach należących do TBS-ów. Stanowił on zespół „wzajemnych ustępstw”- mieszkańcy partycypowali w kosztach budowy danego przedsięwzięcia, wpłacali kaucję, w zamian za co- zawierali długoterminowe umowy najmu.

REKLAMA

Wydaje się , że po wejściu w życie nowelizacji ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, ten koronny argument powinien stracić na znaczeniu. Zgodnie z nią mieszkania należące do zasobów TBS będą mogły zostać wykupione przez dotychczasowych najemców.  Nowe przepisy przewidują jednak szereg ograniczeń.

Polecamy: Sprzedaż ze stratą

REKLAMA

Po pierwsze, nabyć własność wyodrębnionego z zasobu TBS lokalu będą mogli wyłącznie ci najemcy, którzy jednocześnie są stroną umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy. Zgodnie z powyższym, możliwości takiej zostały pozbawione osoby, które same nie finansowały budowy swoich mieszkań, a za których kwotę partycypacji wpłaciła osoba trzecia, np. gmina, pracodawca, czy osoba z rodziny.

Ponadto, decyzja o ewentualnej sprzedaży mieszkań będzie mogła zapaść dopiero po upływie 5 lat od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku oraz będzie całkowicie zależna od woli TBS-ów. Najemcom nie przysługuje bowiem roszczenie o wykup lokalu, co stanowi najdalej idące ograniczenie i  niweczy podstawowy cel tej regulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprawdopodobniej nie wszyscy będą mogli pozwolić sobie na wykup lokalu. Marzenia o  mieszkaniu "za złotówkę" nie ziściły się. Podstawą ceny sprzedaży ma być bowiem wartość rynkowa mieszkań pomniejszona o wpłaconą kwotę partycypacji. Wartość rynkową określi zatrudniony przez TBS rzeczoznawca majątkowy. Cena wykupu nie będzie mogła być jednak niższa od zadłużenia kredytowego, którym obciążony jest dany lokal. Mało tego, TBS-y będą musiały zwrócić umorzoną przez państwo część kredytu budowlanego (umorzenie wynosiło 10 proc. wartości inwestycji). A więc ta kwota też będzie wliczana w cenę mieszkania. Ponadto lokator zapłaci również za jego wycenę.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Warto dodać, że na podstawie nowelizacji będzie można wykupić także lokale mieszkalne wybudowane na wynajem przez spółdzielnie mieszkaniowe.

Wprowadzone zmiany stanowią jeden z elementów gruntownej reformy programu budownictwa czynszowego prowadzącej do zapewnienia lokatorom możliwości wykupu lokalu na własność. Z drugiej strony, wielu ekspertów podkreśla, że zamieszczone w ustawie ograniczenia spowodują, że uwolni ona rynek mieszkań wybudowanych przez TBS-y  jedynie pozornie, a w praktyce nie znajdzie zastosowania. Zgodnie z przepisami po nowelizacji,  system budownictwa społecznego, wciąż nie daje pewności, że wynajmowane, regularnie opłacane mieszkanie, będzie kiedyś własne.

Polecamy: Rozłożenie składek ZUS na raty 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA