REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż ze stratą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Sprzedaż ze stratą
Sprzedaż ze stratą

REKLAMA

REKLAMA

Firma może sprzedawać ze stratą, gdy taka sprzedaż ma uzasadnienie ekonomiczne. Sprzedaż ze stratą nie powinna być wykazywana dodatkowo do celów podatkowych.

Jesienny sezon wyprzedaży od lat gości w Polsce. Obniżki osiągające zawrotne poziomy 60 i więcej procent początkowej ceny towaru przyciągają klientów. Dla sprzedawców duże przeceny często oznaczają sprzedaż ze stratą. Co sądzi o niej fiskus?

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż ze stratą a fiskus

Jeszcze kilka lat temu praktyka działania organów podatkowych niejednokrotnie pokazywała, że sprzedawać ze stratą się nie opłaca, bo fiskus spogląda na nią podejrzliwym okiem. Przedsiębiorcy do niedawna starali się więc unikać wyprzedaży. Organy podatkowe zrozumiały jednak realia rynku i same doszły do wniosku, że czasem bardziej opłaca się sprzedać ze stratą, niż nie sprzedać w ogóle.

O tym dlaczego firmy decydują się na sprzedaż po cenach niższych od zakupu przedsiębiorcy wiedzą doskonale. Nawet w najmniejszych sklepach. – Nowa kolekcja i koszty magazynowania to powody, ze względu na które zdarza się sprzedawać towar taniej niż po cenie produkcji lub zakupu – mówi Piotr Jarocki, właściciel niewielkiego sklepu odzieżowego w woj. mazowieckim. – Korzystniejsze jest pozbycie się niechodliwego towaru przed nadejściem nowej kolekcji, niż magazynowanie do przyszłego roku – zarówno towaru i włożonych w niego pieniędzy – dodaje.

Polecamy: Zwrot rzeczy używanej

REKLAMA

Jak rozliczyć sprzedaż ze stratą?

W jaki sposób firma powinna rozliczyć sprzedaż ze stratą? W przypadku przedsiębiorców prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, wydatki związane z nabyciem towaru powinny zostać wpisane w chwili jego otrzymania. Firmy prowadzące księgi rachunkowe koszty mogą rozpoznać dopiero w momencie sprzedaży, wraz z powstaniem przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma, która dokonuje sprzedaży ze stratą, nie powinna jej dodatkowo wykazywać do celów podatkowych.

Sprzedaż ze stratą a VAT

W przypadku przedsiębiorców rozliczających VAT wyprzedaż będzie powodowała zmniejszenie podstawy opodatkowania. Podatek VAT naliczony nie ulegnie zmianie, nie pojawi się jednak VAT należny.

Jeżeli towar się nie sprzedał

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie sprzeda przecenionego towaru i będzie chciał uniknąć kosztów magazynowania, najczęściej będzie zmuszony do jego zniszczenia.

Firma powinna pamiętać o zachowaniu odpowiedniej procedury utylizacji. W przypadku braku potwierdzenia likwidacji kontrola podatkowa może podać w wątpliwość wykazane koszty.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA