REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzedaż ze stratą
Sprzedaż ze stratą

REKLAMA

REKLAMA

Firma może sprzedawać ze stratą, gdy taka sprzedaż ma uzasadnienie ekonomiczne. Sprzedaż ze stratą nie powinna być wykazywana dodatkowo do celów podatkowych.

Jesienny sezon wyprzedaży od lat gości w Polsce. Obniżki osiągające zawrotne poziomy 60 i więcej procent początkowej ceny towaru przyciągają klientów. Dla sprzedawców duże przeceny często oznaczają sprzedaż ze stratą. Co sądzi o niej fiskus?

REKLAMA

Sprzedaż ze stratą a fiskus

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu praktyka działania organów podatkowych niejednokrotnie pokazywała, że sprzedawać ze stratą się nie opłaca, bo fiskus spogląda na nią podejrzliwym okiem. Przedsiębiorcy do niedawna starali się więc unikać wyprzedaży. Organy podatkowe zrozumiały jednak realia rynku i same doszły do wniosku, że czasem bardziej opłaca się sprzedać ze stratą, niż nie sprzedać w ogóle.

O tym dlaczego firmy decydują się na sprzedaż po cenach niższych od zakupu przedsiębiorcy wiedzą doskonale. Nawet w najmniejszych sklepach. – Nowa kolekcja i koszty magazynowania to powody, ze względu na które zdarza się sprzedawać towar taniej niż po cenie produkcji lub zakupu – mówi Piotr Jarocki, właściciel niewielkiego sklepu odzieżowego w woj. mazowieckim. – Korzystniejsze jest pozbycie się niechodliwego towaru przed nadejściem nowej kolekcji, niż magazynowanie do przyszłego roku – zarówno towaru i włożonych w niego pieniędzy – dodaje.

Polecamy: Zwrot rzeczy używanej

Jak rozliczyć sprzedaż ze stratą?

W jaki sposób firma powinna rozliczyć sprzedaż ze stratą? W przypadku przedsiębiorców prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, wydatki związane z nabyciem towaru powinny zostać wpisane w chwili jego otrzymania. Firmy prowadzące księgi rachunkowe koszty mogą rozpoznać dopiero w momencie sprzedaży, wraz z powstaniem przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma, która dokonuje sprzedaży ze stratą, nie powinna jej dodatkowo wykazywać do celów podatkowych.

Sprzedaż ze stratą a VAT

W przypadku przedsiębiorców rozliczających VAT wyprzedaż będzie powodowała zmniejszenie podstawy opodatkowania. Podatek VAT naliczony nie ulegnie zmianie, nie pojawi się jednak VAT należny.

Jeżeli towar się nie sprzedał

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie sprzeda przecenionego towaru i będzie chciał uniknąć kosztów magazynowania, najczęściej będzie zmuszony do jego zniszczenia.

Firma powinna pamiętać o zachowaniu odpowiedniej procedury utylizacji. W przypadku braku potwierdzenia likwidacji kontrola podatkowa może podać w wątpliwość wykazane koszty.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA