REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzedaż ze stratą
Sprzedaż ze stratą

REKLAMA

REKLAMA

Firma może sprzedawać ze stratą, gdy taka sprzedaż ma uzasadnienie ekonomiczne. Sprzedaż ze stratą nie powinna być wykazywana dodatkowo do celów podatkowych.

Jesienny sezon wyprzedaży od lat gości w Polsce. Obniżki osiągające zawrotne poziomy 60 i więcej procent początkowej ceny towaru przyciągają klientów. Dla sprzedawców duże przeceny często oznaczają sprzedaż ze stratą. Co sądzi o niej fiskus?

REKLAMA

Sprzedaż ze stratą a fiskus

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu praktyka działania organów podatkowych niejednokrotnie pokazywała, że sprzedawać ze stratą się nie opłaca, bo fiskus spogląda na nią podejrzliwym okiem. Przedsiębiorcy do niedawna starali się więc unikać wyprzedaży. Organy podatkowe zrozumiały jednak realia rynku i same doszły do wniosku, że czasem bardziej opłaca się sprzedać ze stratą, niż nie sprzedać w ogóle.

O tym dlaczego firmy decydują się na sprzedaż po cenach niższych od zakupu przedsiębiorcy wiedzą doskonale. Nawet w najmniejszych sklepach. – Nowa kolekcja i koszty magazynowania to powody, ze względu na które zdarza się sprzedawać towar taniej niż po cenie produkcji lub zakupu – mówi Piotr Jarocki, właściciel niewielkiego sklepu odzieżowego w woj. mazowieckim. – Korzystniejsze jest pozbycie się niechodliwego towaru przed nadejściem nowej kolekcji, niż magazynowanie do przyszłego roku – zarówno towaru i włożonych w niego pieniędzy – dodaje.

Polecamy: Zwrot rzeczy używanej

Jak rozliczyć sprzedaż ze stratą?

W jaki sposób firma powinna rozliczyć sprzedaż ze stratą? W przypadku przedsiębiorców prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, wydatki związane z nabyciem towaru powinny zostać wpisane w chwili jego otrzymania. Firmy prowadzące księgi rachunkowe koszty mogą rozpoznać dopiero w momencie sprzedaży, wraz z powstaniem przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma, która dokonuje sprzedaży ze stratą, nie powinna jej dodatkowo wykazywać do celów podatkowych.

Sprzedaż ze stratą a VAT

W przypadku przedsiębiorców rozliczających VAT wyprzedaż będzie powodowała zmniejszenie podstawy opodatkowania. Podatek VAT naliczony nie ulegnie zmianie, nie pojawi się jednak VAT należny.

Jeżeli towar się nie sprzedał

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie sprzeda przecenionego towaru i będzie chciał uniknąć kosztów magazynowania, najczęściej będzie zmuszony do jego zniszczenia.

Firma powinna pamiętać o zachowaniu odpowiedniej procedury utylizacji. W przypadku braku potwierdzenia likwidacji kontrola podatkowa może podać w wątpliwość wykazane koszty.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA