REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu?

Monika Pązik
Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu? / fot. Fotolia
Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu? / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z leasingu – czy to operacyjnego, czy też finansowego najczęściej korzystają przedsiębiorcy. Taka forma wsparcia finansowego jest znacznie łatwiejsza w uzyskaniu nić kredyt bądź pożyczka. Należy jednak pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przedmiotu leasingu w razie utraty bądź zniszczenia. Jak zawrzeć dobrą umowę leasingu?

Umowa leasingu jest umową nazwaną, dwustronnie zobowiązującą, odpłatną i wzajemną. Została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego i należy do umów terminowych, zawieranych na czas określony. Stronami tej umowy jest finansujący (leasingodawca) i korzystający (leasingobiorca). Finansujący, czyli podmiot, który nabywa i oddaje rzecz w odpłatne używanie, korzystanie z rzeczy bądź pobieranie pożytków, a który prowadzi przedsiębiorstwo z możliwością zawierania umów leasingu (art. 7091 kodeksu cywilnego). Drugą stroną umowy jest korzystający, czyli osoba fizyczna, prawna bądź jednostka organizacyjna, która korzysta odpłatnie z rzeczy.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przedmiotem umowy leasingu może być jedynie rzecz, w tym rzecz ruchoma bądź nieruchomość.

Umowy leasingu są najbardziej korzystną formą wsparcia finansowego dla osób prowadzących swoją działalność gospodarczą. Firmy prędzej zdecydują się na leasing, niż na kredyt bądź pożyczkę. Mali i średni przedsiębiorcy mogą bowiem zaliczyć w koszty wysokość rat leasingowych, a samo zawarcie umowy nie wymaga tak wielu formalności jak przy tradycyjnym wsparciu finansowym.

REKLAMA

Umowa leasingu powinna być pod rygorem nieważności zawarta na piśmie (art. 7092 k.c.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Rodzaje leasingu

Leasing można podzielić na finansowy i operacyjny. W zależności od wybranego rodzaju, różnie rozpatrywane będą kwestie podatkowe. Przy leasingu operacyjnym opłaty wynikające ze stosunku umownego będą w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorcy. Przy takiej formie, przedmiot umowy będzie stanowił własność leasingodawcy, który będzie miał możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Przy opcji leasingu operacyjnego, w momencie wygaśnięcia umowy jest możliwy wykup przedmiotu leasingu.

Inaczej przedstawia się sytuacja przy wyborze leasingu finansowego. Zawarcie tego rodzaju umowy powoduje, że amortyzacji leasingowej rzeczy będzie dokonywał leasingobiorca, a wpłacenie ostatniej raty leasingowej będzie skutkowało przejęciem przez niego własności rzeczy. W tym przypadku nie istnieje możliwość wykupu rzeczy, jak przy leasingu operacyjnym.

Przed zawarciem umowy, przedsiębiorca powinien dokonać dokładnej analizy pod kątem finansowym i podatkowym. Jeżeli zatem firma będzie chciała obniżyć podstawę opodatkowania poprzez zaliczenia w koszty rat leasingowych, powinna wybrać leasing operacyjny.

Zobacz też: Leasing operacyjny - co to takiego?


Zabezpieczenie przedmiotu leasingu

Jak przy każdej umowie, która przyzwala na korzystanie bądź użytkowanie rzeczy, strona umowy powinna liczyć się z możliwością wystąpienia zdarzeń losowych. Niesie to za sobą szereg konsekwencji po stronie korzystającego, czyli leasingobiorcy. Jeżeli w momencie wydania rzeczy, nastąpi zdarzenie losowe, za które leasingodawca nie ponosi odpowiedzialności, wówczas umowa leasingu wygaśnie. Konieczne jest zatem, aby leasingobiorca niezwłocznie poinformował finansującego o zdarzeniu. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem w takiej sytuacji będzie konieczność spłaty wszystkich, przewidzianych w umowie niezapłaconych rat leasingowych przez korzystającego, pomniejszonych o korzyści, jakie finansujący uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy leasingu (art. 70915 k.c.). Finansujący może również zobowiązać leasingobiorcę do naprawy wszystkich szkód, będących następstwem zdarzenia.

Jak wobec tego uniknąć tych konsekwencji? Otóż najlepszym rozwiązaniem będzie zawarcie umowy ubezpieczenia przedmiotu leasingu w razie kradzieży bądź uszkodzenia. Firmy ubezpieczeniowe mają bowiem pakiety ubezpieczeniowe dla przedsiębiorców. Dodatkowo, aby nie tracić czasu, można wykupić ubezpieczenie już u leasingodawcy, przy zawieraniu umowy.

Zobacz: Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

Istotne postanowienia umowne

Przed podpisaniem umowy leasingu warto również zwrócić szczególną uwagę na zasady rozwiązania umowy przez finansującego. Z reguły warunki rozwiązania są mniej korzystne dla leasingobiorcy i wiążą się z poniesieniem stosownych sankcji. Naruszeniem postanowień umownych może być najprędzej korzystanie z rzeczy w sposób sprzeczny z umową. Naruszenie obowiązków leasingobiorcy może stanowić podstawę do wypowiedzenia umowy leasingu ze skutkiem natychmiastowym.

Podstawa prawna:

  • art. 7091 - 70918 Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA