REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu? / fot. Fotolia
Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu? / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z leasingu – czy to operacyjnego, czy też finansowego najczęściej korzystają przedsiębiorcy. Taka forma wsparcia finansowego jest znacznie łatwiejsza w uzyskaniu nić kredyt bądź pożyczka. Należy jednak pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przedmiotu leasingu w razie utraty bądź zniszczenia. Jak zawrzeć dobrą umowę leasingu?

Umowa leasingu jest umową nazwaną, dwustronnie zobowiązującą, odpłatną i wzajemną. Została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego i należy do umów terminowych, zawieranych na czas określony. Stronami tej umowy jest finansujący (leasingodawca) i korzystający (leasingobiorca). Finansujący, czyli podmiot, który nabywa i oddaje rzecz w odpłatne używanie, korzystanie z rzeczy bądź pobieranie pożytków, a który prowadzi przedsiębiorstwo z możliwością zawierania umów leasingu (art. 7091 kodeksu cywilnego). Drugą stroną umowy jest korzystający, czyli osoba fizyczna, prawna bądź jednostka organizacyjna, która korzysta odpłatnie z rzeczy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przedmiotem umowy leasingu może być jedynie rzecz, w tym rzecz ruchoma bądź nieruchomość.

Umowy leasingu są najbardziej korzystną formą wsparcia finansowego dla osób prowadzących swoją działalność gospodarczą. Firmy prędzej zdecydują się na leasing, niż na kredyt bądź pożyczkę. Mali i średni przedsiębiorcy mogą bowiem zaliczyć w koszty wysokość rat leasingowych, a samo zawarcie umowy nie wymaga tak wielu formalności jak przy tradycyjnym wsparciu finansowym.

Umowa leasingu powinna być pod rygorem nieważności zawarta na piśmie (art. 7092 k.c.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Rodzaje leasingu

REKLAMA

Leasing można podzielić na finansowy i operacyjny. W zależności od wybranego rodzaju, różnie rozpatrywane będą kwestie podatkowe. Przy leasingu operacyjnym opłaty wynikające ze stosunku umownego będą w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorcy. Przy takiej formie, przedmiot umowy będzie stanowił własność leasingodawcy, który będzie miał możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Przy opcji leasingu operacyjnego, w momencie wygaśnięcia umowy jest możliwy wykup przedmiotu leasingu.

Inaczej przedstawia się sytuacja przy wyborze leasingu finansowego. Zawarcie tego rodzaju umowy powoduje, że amortyzacji leasingowej rzeczy będzie dokonywał leasingobiorca, a wpłacenie ostatniej raty leasingowej będzie skutkowało przejęciem przez niego własności rzeczy. W tym przypadku nie istnieje możliwość wykupu rzeczy, jak przy leasingu operacyjnym.

Przed zawarciem umowy, przedsiębiorca powinien dokonać dokładnej analizy pod kątem finansowym i podatkowym. Jeżeli zatem firma będzie chciała obniżyć podstawę opodatkowania poprzez zaliczenia w koszty rat leasingowych, powinna wybrać leasing operacyjny.

Zobacz też: Leasing operacyjny - co to takiego?


Zabezpieczenie przedmiotu leasingu

REKLAMA

Jak przy każdej umowie, która przyzwala na korzystanie bądź użytkowanie rzeczy, strona umowy powinna liczyć się z możliwością wystąpienia zdarzeń losowych. Niesie to za sobą szereg konsekwencji po stronie korzystającego, czyli leasingobiorcy. Jeżeli w momencie wydania rzeczy, nastąpi zdarzenie losowe, za które leasingodawca nie ponosi odpowiedzialności, wówczas umowa leasingu wygaśnie. Konieczne jest zatem, aby leasingobiorca niezwłocznie poinformował finansującego o zdarzeniu. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem w takiej sytuacji będzie konieczność spłaty wszystkich, przewidzianych w umowie niezapłaconych rat leasingowych przez korzystającego, pomniejszonych o korzyści, jakie finansujący uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy leasingu (art. 70915 k.c.). Finansujący może również zobowiązać leasingobiorcę do naprawy wszystkich szkód, będących następstwem zdarzenia.

Jak wobec tego uniknąć tych konsekwencji? Otóż najlepszym rozwiązaniem będzie zawarcie umowy ubezpieczenia przedmiotu leasingu w razie kradzieży bądź uszkodzenia. Firmy ubezpieczeniowe mają bowiem pakiety ubezpieczeniowe dla przedsiębiorców. Dodatkowo, aby nie tracić czasu, można wykupić ubezpieczenie już u leasingodawcy, przy zawieraniu umowy.

Zobacz: Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

Istotne postanowienia umowne

Przed podpisaniem umowy leasingu warto również zwrócić szczególną uwagę na zasady rozwiązania umowy przez finansującego. Z reguły warunki rozwiązania są mniej korzystne dla leasingobiorcy i wiążą się z poniesieniem stosownych sankcji. Naruszeniem postanowień umownych może być najprędzej korzystanie z rzeczy w sposób sprzeczny z umową. Naruszenie obowiązków leasingobiorcy może stanowić podstawę do wypowiedzenia umowy leasingu ze skutkiem natychmiastowym.

Podstawa prawna:

  • art. 7091 - 70918 Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA