REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kredyt hipoteczny dla kierowcy ciężarówki

Magdalena Piórkowska
Arkadiusz Rojek, Home Broker
Tylko nieliczni kierowcy tirów mogą wyjść z banku z przyzwoitym kredytem hipotecznym.
Tylko nieliczni kierowcy tirów mogą wyjść z banku z przyzwoitym kredytem hipotecznym.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie banki przyznają chętnie kredyty hipoteczne kierowcom tirów. Najniższa i najwyższa kwota potencjalnego kredytu hipotecznego różnią się między sobą o kilkaset tys. zł. Tylko w sześciu przypadkach „tirowiec” może wyjść z kredytem hipotecznym, przyznanym na podstawie tzw. diety, która stanowi lwią część jego wynagrodzenia.

Kierowca, który jeździ TIR-em w ruchu międzynarodowym, przeciętnie zarabia na rękę nawet 6 tys. zł– wskazują dane portalu wnp.pl. To ponad dwa razy więcej niż wynoszą średnie zarobki w polskim sektorze przedsiębiorstw (netto ok. 2,5 tys. zł). Kierowcę, który chce zaciągnąć kredyt mieszkaniowy, może jednak spotkać niemiła niespodzianka, gdy bank obliczy mu zdolność kredytową.

REKLAMA

W niektórych przypadkach, mimo otrzymywanych co miesiąc dochodów na poziomie prawie 6 tys. zł netto, kierowca samochodu ciężarowego dostanie nie więcej niż … 80 tys. zł kredytu. Z taką kwotą może w zasadzie zapomnieć o kupnie mieszkania.

Wynagrodzenie zmienne może być przeszkodą

REKLAMA

Problemem dla banku, do którego przychodzi po kredyt kierowca TIR-a, jest forma wynagrodzania tego typu pracowników. Kierowcy, pracujący w transporcie międzynarodowym, otrzymują zazwyczaj niskie wynagrodzenie zasadnicze oraz wysokie diety, które zależą od liczby przejechanych kilometrów i czasu, spędzonego w drodze, czyli są formą premii. 

Jak podaje wnp.pl, o ile przeciętne wynagrodzenie zasadnicze „tirowca” wynosi ok. 1,4 tys. zł netto, to średnia miesięczna dieta kształtuje się na poziomie ok. 4,5 tys. zł netto.  Banki standardowo niechętnie patrzą na wynagrodzenia o charakterze zmiennym. Nie dotyczy to tylko kierowców, ale przede wszystkim osób, pracujących w sprzedaży. Instytucje finansowe nie mają bowiem żadnej pewności, że w kolejnych miesiącach dochód takiego klienta zostanie utrzymany.

Dowiedz się także: Jak obniżyć koszt zakupu mieszkania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniędzy nie starczy nawet na kawalerkę

Efekt jest taki, że większość banków przyjmuje do wyliczania zdolności kredytobiorcy jedynie wynagrodzenie zasadnicze, czyli w naszym przypadku 1,4 tys. zł netto. Taki dochód wystarczy na zaciągnięcie zobowiązania w wysokości ok. 75 tys. zł, przy założeniu maksymalnego wydłużenia okresu spłaty (nawet do 40 lat).

Przy obliczaniu zdolności kredytowej kierowcy TIR-a wyłącznie wynagrodzenie zasadnicze uwzględni aż 12 na 21, przebadanych banków. Konkretną wysokość zdolności obliczyło sześć z nich: Eurobank, BZ WBK, Polbank, MultiBank, mBank oraz Kredyt Bank. Najmniejszego kredytu – zaledwie w wysokości 35 tys. zł – udzieli Eurobank.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Dla sześciu banków diety są składnikiem dochodu

REKLAMA

Pekao Bank Hipoteczny, Getin Noble Bank, Credit Agricole, BNP Paribas, Bank BPH, Bank BGŻ i Alior Bank deklarują, że pod pewnymi warunkami mogą zaakceptować diety jako stałe źródło dochodu. Diety muszą jednak mieć charakter trwały (co, w zależności od banku, oznacza odbieranie ich od 6 lub 12 miesięcy wstecz) i muszą być przelewane na konto (konieczne będzie potwierdzenie wpływów wyciągami lub historią rachunku).

Dodatkowe wymogi i ograniczenia pojawiają się w Banku BPH i Credit Agricole. W BPH dochody z diet kierowców międzynarodowych zostaną uznane tylko w sytuacji, gdy ich wartość będzie wyższa niż wynagrodzenie zasadnicze. Uwaga! Credit Agricole co prawda uwzględni diety w analizie kredytowej, ale tylko 50% ich wartości. Indywidualne podejście do diet kierowców deklarują z kolei Nordea i Deutsche Bank.

Niektóre banki są dla kierowców bardzo hojne

Banki, które uwzględniają diety przy obliczaniu zdolności, zapytane o maksymalną wysokość kredytu, który skłonne by były udzielić przykładowemu kierowcy, zadeklarowały wartości od 124 tys. do nawet 545 tys. zł. Kwotę ponad pół miliona są gotowe pożyczyć Getin Noble Bank i Alior Bank, Pekao Bank Hipoteczny proponuje 410 tys. zł. W Credit Agricole, Bank BPH i Bank BGŻ, kierowca mógłby zaciągnąć kredyt w wysokości od 270 tys. zł do 370 tys. zł, natomiast BNP Paribas obiecuje zaledwie 124 tys. Mediana dla wszystkich banków wynosi 198,1 tys. zł. Kredytów hipotecznych, pozwalających na zakup mieszkania, w ofercie dla „tirowców” nie ma wiele.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA