REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kredyt hipoteczny dla kierowcy ciężarówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Piórkowska
Arkadiusz Rojek, Home Broker
Tylko nieliczni kierowcy tirów mogą wyjść z banku z przyzwoitym kredytem hipotecznym.
Tylko nieliczni kierowcy tirów mogą wyjść z banku z przyzwoitym kredytem hipotecznym.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie banki przyznają chętnie kredyty hipoteczne kierowcom tirów. Najniższa i najwyższa kwota potencjalnego kredytu hipotecznego różnią się między sobą o kilkaset tys. zł. Tylko w sześciu przypadkach „tirowiec” może wyjść z kredytem hipotecznym, przyznanym na podstawie tzw. diety, która stanowi lwią część jego wynagrodzenia.

Kierowca, który jeździ TIR-em w ruchu międzynarodowym, przeciętnie zarabia na rękę nawet 6 tys. zł– wskazują dane portalu wnp.pl. To ponad dwa razy więcej niż wynoszą średnie zarobki w polskim sektorze przedsiębiorstw (netto ok. 2,5 tys. zł). Kierowcę, który chce zaciągnąć kredyt mieszkaniowy, może jednak spotkać niemiła niespodzianka, gdy bank obliczy mu zdolność kredytową.

REKLAMA

W niektórych przypadkach, mimo otrzymywanych co miesiąc dochodów na poziomie prawie 6 tys. zł netto, kierowca samochodu ciężarowego dostanie nie więcej niż … 80 tys. zł kredytu. Z taką kwotą może w zasadzie zapomnieć o kupnie mieszkania.

Wynagrodzenie zmienne może być przeszkodą

REKLAMA

Problemem dla banku, do którego przychodzi po kredyt kierowca TIR-a, jest forma wynagrodzania tego typu pracowników. Kierowcy, pracujący w transporcie międzynarodowym, otrzymują zazwyczaj niskie wynagrodzenie zasadnicze oraz wysokie diety, które zależą od liczby przejechanych kilometrów i czasu, spędzonego w drodze, czyli są formą premii. 

Jak podaje wnp.pl, o ile przeciętne wynagrodzenie zasadnicze „tirowca” wynosi ok. 1,4 tys. zł netto, to średnia miesięczna dieta kształtuje się na poziomie ok. 4,5 tys. zł netto.  Banki standardowo niechętnie patrzą na wynagrodzenia o charakterze zmiennym. Nie dotyczy to tylko kierowców, ale przede wszystkim osób, pracujących w sprzedaży. Instytucje finansowe nie mają bowiem żadnej pewności, że w kolejnych miesiącach dochód takiego klienta zostanie utrzymany.

Dowiedz się także: Jak obniżyć koszt zakupu mieszkania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniędzy nie starczy nawet na kawalerkę

Efekt jest taki, że większość banków przyjmuje do wyliczania zdolności kredytobiorcy jedynie wynagrodzenie zasadnicze, czyli w naszym przypadku 1,4 tys. zł netto. Taki dochód wystarczy na zaciągnięcie zobowiązania w wysokości ok. 75 tys. zł, przy założeniu maksymalnego wydłużenia okresu spłaty (nawet do 40 lat).

Przy obliczaniu zdolności kredytowej kierowcy TIR-a wyłącznie wynagrodzenie zasadnicze uwzględni aż 12 na 21, przebadanych banków. Konkretną wysokość zdolności obliczyło sześć z nich: Eurobank, BZ WBK, Polbank, MultiBank, mBank oraz Kredyt Bank. Najmniejszego kredytu – zaledwie w wysokości 35 tys. zł – udzieli Eurobank.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Dla sześciu banków diety są składnikiem dochodu

REKLAMA

Pekao Bank Hipoteczny, Getin Noble Bank, Credit Agricole, BNP Paribas, Bank BPH, Bank BGŻ i Alior Bank deklarują, że pod pewnymi warunkami mogą zaakceptować diety jako stałe źródło dochodu. Diety muszą jednak mieć charakter trwały (co, w zależności od banku, oznacza odbieranie ich od 6 lub 12 miesięcy wstecz) i muszą być przelewane na konto (konieczne będzie potwierdzenie wpływów wyciągami lub historią rachunku).

Dodatkowe wymogi i ograniczenia pojawiają się w Banku BPH i Credit Agricole. W BPH dochody z diet kierowców międzynarodowych zostaną uznane tylko w sytuacji, gdy ich wartość będzie wyższa niż wynagrodzenie zasadnicze. Uwaga! Credit Agricole co prawda uwzględni diety w analizie kredytowej, ale tylko 50% ich wartości. Indywidualne podejście do diet kierowców deklarują z kolei Nordea i Deutsche Bank.

Niektóre banki są dla kierowców bardzo hojne

Banki, które uwzględniają diety przy obliczaniu zdolności, zapytane o maksymalną wysokość kredytu, który skłonne by były udzielić przykładowemu kierowcy, zadeklarowały wartości od 124 tys. do nawet 545 tys. zł. Kwotę ponad pół miliona są gotowe pożyczyć Getin Noble Bank i Alior Bank, Pekao Bank Hipoteczny proponuje 410 tys. zł. W Credit Agricole, Bank BPH i Bank BGŻ, kierowca mógłby zaciągnąć kredyt w wysokości od 270 tys. zł do 370 tys. zł, natomiast BNP Paribas obiecuje zaledwie 124 tys. Mediana dla wszystkich banków wynosi 198,1 tys. zł. Kredytów hipotecznych, pozwalających na zakup mieszkania, w ofercie dla „tirowców” nie ma wiele.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA