REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć skuteczny proces marketingowy social media?

Subskrybuj nas na Youtube
skuteczny proces marketingowy social media
skuteczny proces marketingowy social media
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy szukasz nowych sposobów na pozyskanie klientów za pomocą kanałów social media? Czy znasz proces zakupowy przez który przechodzą klienci zanim zakupią Twój produkt lub usługę? Zebranie rzeszy lojalnych fanów to ważny element praktycznie każdej kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych. Prawdziwym celem działań powinno być jednak zachęcenie użytkowników do podjęcia akcji i stania się prawdziwymi klientami firmy. Aby to uczynić, należy stworzyć skuteczny lejek marketingowy, koncentrując się tylko na wybranych platformach społecznościowych.

W tym artykule, zajmiemy się tym jak przygotować proces marketingowy, wybierając przy tym kanały komunikacji które będą najlepiej dopasowane do danej grupy docelowej. Poniżej znajdziesz również kilka wskazówek na temat tego jak testować i usprawnić cały proces, tak aby uzyskać najlepsze rezultaty.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego lejek marketingowy jest tak ważny?

Marketing w social media polega na używaniu poszczególnych platform komunikacji w celu przeprowadzenia potencjalnych klientów przez serię zaplanowanych kroków, które w ostateczności spowodują, że podejmą oni akcję, której oczekujesz (np. zostaną fanami, podzielą się z Tobą adresem e-mail lub dokonają zakupu produktu lub usługi). Istnieje wiele zróżnicowanych narzędzi, platform i opcji związanych z social media (od Facebooka i Twittera, poprzez landing pages, e-mail marketing, SEO i reklamę PPC). Każdy z tych kanałów reprezentuje kolejny sposób umożliwiający przeprowadzenie klientów przez dany lejek marketingowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

REKLAMA

Jak zdecydować które spośród multum dostępnych opcji będą najlepiej pasowały do Twojego rodzaju działalności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musisz dokładnie wiedzieć do kogo jest skierowana Twoja oferta i jak najlepiej dotrzeć do tej grupy docelowej. Musisz również znać cele firmy oraz wiedzieć jak je mierzyć (chodzi tu o specyficzne wskaźniki poddawane regularnej analizie).

Bez znajomości tych kluczowych faktów Twoje działania marketingowe będą znacznie mniej efektywne. Zbytnie skupienie się na jednej części procesu marketingowego może spowodować problemy w pozostałych. Jeśli skoncentrujesz się wyłącznie na liczbie fanów i adresów e-mail, możliwe, że napotkasz trudności na etapie konwersji. Jeśli Twoim najważniejszym celem jest budowanie wizerunku marki, ignorując przy tym e-mail marketing, z pewnością odbije się to na wynikach sprzedaży.

Każda decyzja dotycząca budowania marki, zwiększania zaangażowania lub ostatecznej konwersji potencjalnych klientów powinna być oceniana z punktu widzenia lejka marketingowego.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować i testować proces marketingowy tak aby osiągnąć sukces którego oczekujesz.

Optymalizacja działań w kanałach social media

Zdefiniuj i wprowadź do strategii najlepsze kanały marketingowe

Jak wspomniałem wcześniej, w środowisku internetowym mamy do dyspozycji setki różnych narzędzi związanych z marketingiem społecznościowym. Używanie wszystkich naraz z pewnością nie wchodzi w grę. Jak więc rozwiązać ten problem?

Zacznij od określenia tego w jaki sposób powinna wyglądać najskuteczniejsza ścieżka marketingowa. Wyznacz kolejne kroki przez które zazwyczaj przechodzą potencjalni klienci zanim dokonają zakupu. Proces zazwyczaj zaczyna się od zbudowania świadomości produktu lub usługi, następnie wielokrotną ekspozycję oferty i budowanie zaangażowania, aż do ostatecznego zawarcia umowy.

Dowiedz się jakich kanałów i narzędzi social media aktualnie używa Twoja grupa docelowa i zorganizuj je według tego jakie pełnią one funkcje.

Dla przykładu, Facebook jest świetną platformą służącą do zwiększania świadomości marki i pozyskiwania adresów e-mail potencjalnych klientów, ale raczej nie nadaje się do bezpośredniego zawierania transakcji. Z drugiej strony, kampanie e-mail marketingowe to znakomite narzędzie służące do konwersji, jednak nie sprawdza się ono najlepiej w zakresie budowania świadomości marki.

Podczas podejmowania decyzji w zakresie kanałów marketingowych, określ również które z nich są najbardziej znaczące dla krótko i długo terminowych celów firmy. Przemyśl słabe i silne strony każdego rozwiązania i zastanów się jaką funkcję ma pełnić każde z wybranych narzędzi.

Facebook w marketingu business-to-business


Poniżej znajduje się krótki opis popularnych narzędzi social media i związanych z nimi funkcji:

Budowanie świadomości marki i oferty:

  • Reklamy na Facebooku
  • Reklamy na Twitterze
  • Reklamy na Youtube

Ponowny kontakt z ofertą i zaangażowanie (polubienia, dzielenie się wpisami, komentarze itd.):

  • Baza fanów na Facebooku
  • Liczba obserwujących na Twitterze
  • Kampanie retargetingowe
  • Subskrybenci e-mail
  • Liczba obserwujących na Google+

Sprzedaż:

  • Bezpośrednie kampanie e-mail
  • Reklamy w wynikach wyszukiwania
  • Optymalizacja landing page

Jak widzisz, wiele kanałów marketingowych może pełnić dwojaką funkcję (dla przykładu – Facebook służy zarówno do budowania rzeszy fanów jak i do reklamy PPC). Wszystkie te funkcje powinny wspierać się nawzajem aby prowadzić do ostatecznego celu – sprzedaży produktów lub usług.

Proces marketingowy powinien być stabilny i elastyczny zarazem. Jeśli Twoja firma bardziej dba o e-mail marketing niż od liczbę fanów, dostosuj swoje podejście tak aby lepiej służyć celom przedsiębiorstwa.

Dla przykładu, zamiast używać reklam na Facebooku aby zwiększyć widoczność marki i pozyskać fanów, możesz od razu przejść do kampanii reklamowej skierowanej na budowanie listy mailingowej. Stwórz reklamę która poprowadzi potencjalnych klientów na zoptymalizowaną stronę sprzedażową zachęcającą do podzielenia się adresem e-mail (w zamian za dostęp do wartościowych informacji lub możliwość pobrania aplikacji).

Siedem mitów dotyczących landing page

Podsumowanie

Pamiętaj, że klienci oczekują zazwyczaj większej ilości informacji zanim podejmą decyzję zakupową (chyba, że mamy do czynienia z niektórymi branżami gdzie proces decyzyjny jest prostszy). Strategia "hard sell" staje się coraz mniej skuteczna i nie prowadzi do budowania długotrwałych relacji.

Zwróć uwagę na to jakich kanałów social media najczęściej używają Twoi klienci i wykorzystaj je do zbudowania skutecznego procesu marketingowego. Stwórz lejek umożliwiający przyciągnięcie uwagi klientów na różnych poziomach zainteresowania ofertą. Dopasowuj podejście, mając na uwadze zmieniające się potrzeby odbiorców i nigdy nie zapominaj, że ostatecznym celem każdej kampanii jest doprowadzenie do zwiększenia sprzedaży!

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Co o tym myślisz? Na jakich kanałach komunikacji opierasz swój proces marketingowy? Podziel się opinią w sekcji komentarzy.

Autor: Grupa Tense.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA