REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć skuteczny proces marketingowy social media?

Subskrybuj nas na Youtube
skuteczny proces marketingowy social media
skuteczny proces marketingowy social media
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy szukasz nowych sposobów na pozyskanie klientów za pomocą kanałów social media? Czy znasz proces zakupowy przez który przechodzą klienci zanim zakupią Twój produkt lub usługę? Zebranie rzeszy lojalnych fanów to ważny element praktycznie każdej kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych. Prawdziwym celem działań powinno być jednak zachęcenie użytkowników do podjęcia akcji i stania się prawdziwymi klientami firmy. Aby to uczynić, należy stworzyć skuteczny lejek marketingowy, koncentrując się tylko na wybranych platformach społecznościowych.

W tym artykule, zajmiemy się tym jak przygotować proces marketingowy, wybierając przy tym kanały komunikacji które będą najlepiej dopasowane do danej grupy docelowej. Poniżej znajdziesz również kilka wskazówek na temat tego jak testować i usprawnić cały proces, tak aby uzyskać najlepsze rezultaty.

REKLAMA

Dlaczego lejek marketingowy jest tak ważny?

Marketing w social media polega na używaniu poszczególnych platform komunikacji w celu przeprowadzenia potencjalnych klientów przez serię zaplanowanych kroków, które w ostateczności spowodują, że podejmą oni akcję, której oczekujesz (np. zostaną fanami, podzielą się z Tobą adresem e-mail lub dokonają zakupu produktu lub usługi). Istnieje wiele zróżnicowanych narzędzi, platform i opcji związanych z social media (od Facebooka i Twittera, poprzez landing pages, e-mail marketing, SEO i reklamę PPC). Każdy z tych kanałów reprezentuje kolejny sposób umożliwiający przeprowadzenie klientów przez dany lejek marketingowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

Jak zdecydować które spośród multum dostępnych opcji będą najlepiej pasowały do Twojego rodzaju działalności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musisz dokładnie wiedzieć do kogo jest skierowana Twoja oferta i jak najlepiej dotrzeć do tej grupy docelowej. Musisz również znać cele firmy oraz wiedzieć jak je mierzyć (chodzi tu o specyficzne wskaźniki poddawane regularnej analizie).

Bez znajomości tych kluczowych faktów Twoje działania marketingowe będą znacznie mniej efektywne. Zbytnie skupienie się na jednej części procesu marketingowego może spowodować problemy w pozostałych. Jeśli skoncentrujesz się wyłącznie na liczbie fanów i adresów e-mail, możliwe, że napotkasz trudności na etapie konwersji. Jeśli Twoim najważniejszym celem jest budowanie wizerunku marki, ignorując przy tym e-mail marketing, z pewnością odbije się to na wynikach sprzedaży.

Każda decyzja dotycząca budowania marki, zwiększania zaangażowania lub ostatecznej konwersji potencjalnych klientów powinna być oceniana z punktu widzenia lejka marketingowego.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować i testować proces marketingowy tak aby osiągnąć sukces którego oczekujesz.

Optymalizacja działań w kanałach social media

Zdefiniuj i wprowadź do strategii najlepsze kanały marketingowe

Jak wspomniałem wcześniej, w środowisku internetowym mamy do dyspozycji setki różnych narzędzi związanych z marketingiem społecznościowym. Używanie wszystkich naraz z pewnością nie wchodzi w grę. Jak więc rozwiązać ten problem?

Zacznij od określenia tego w jaki sposób powinna wyglądać najskuteczniejsza ścieżka marketingowa. Wyznacz kolejne kroki przez które zazwyczaj przechodzą potencjalni klienci zanim dokonają zakupu. Proces zazwyczaj zaczyna się od zbudowania świadomości produktu lub usługi, następnie wielokrotną ekspozycję oferty i budowanie zaangażowania, aż do ostatecznego zawarcia umowy.

Dowiedz się jakich kanałów i narzędzi social media aktualnie używa Twoja grupa docelowa i zorganizuj je według tego jakie pełnią one funkcje.

REKLAMA

Dla przykładu, Facebook jest świetną platformą służącą do zwiększania świadomości marki i pozyskiwania adresów e-mail potencjalnych klientów, ale raczej nie nadaje się do bezpośredniego zawierania transakcji. Z drugiej strony, kampanie e-mail marketingowe to znakomite narzędzie służące do konwersji, jednak nie sprawdza się ono najlepiej w zakresie budowania świadomości marki.

Podczas podejmowania decyzji w zakresie kanałów marketingowych, określ również które z nich są najbardziej znaczące dla krótko i długo terminowych celów firmy. Przemyśl słabe i silne strony każdego rozwiązania i zastanów się jaką funkcję ma pełnić każde z wybranych narzędzi.

Facebook w marketingu business-to-business


Poniżej znajduje się krótki opis popularnych narzędzi social media i związanych z nimi funkcji:

Budowanie świadomości marki i oferty:

  • Reklamy na Facebooku
  • Reklamy na Twitterze
  • Reklamy na Youtube

Ponowny kontakt z ofertą i zaangażowanie (polubienia, dzielenie się wpisami, komentarze itd.):

  • Baza fanów na Facebooku
  • Liczba obserwujących na Twitterze
  • Kampanie retargetingowe
  • Subskrybenci e-mail
  • Liczba obserwujących na Google+

Sprzedaż:

  • Bezpośrednie kampanie e-mail
  • Reklamy w wynikach wyszukiwania
  • Optymalizacja landing page

Jak widzisz, wiele kanałów marketingowych może pełnić dwojaką funkcję (dla przykładu – Facebook służy zarówno do budowania rzeszy fanów jak i do reklamy PPC). Wszystkie te funkcje powinny wspierać się nawzajem aby prowadzić do ostatecznego celu – sprzedaży produktów lub usług.

Proces marketingowy powinien być stabilny i elastyczny zarazem. Jeśli Twoja firma bardziej dba o e-mail marketing niż od liczbę fanów, dostosuj swoje podejście tak aby lepiej służyć celom przedsiębiorstwa.

Dla przykładu, zamiast używać reklam na Facebooku aby zwiększyć widoczność marki i pozyskać fanów, możesz od razu przejść do kampanii reklamowej skierowanej na budowanie listy mailingowej. Stwórz reklamę która poprowadzi potencjalnych klientów na zoptymalizowaną stronę sprzedażową zachęcającą do podzielenia się adresem e-mail (w zamian za dostęp do wartościowych informacji lub możliwość pobrania aplikacji).

Siedem mitów dotyczących landing page

Podsumowanie

Pamiętaj, że klienci oczekują zazwyczaj większej ilości informacji zanim podejmą decyzję zakupową (chyba, że mamy do czynienia z niektórymi branżami gdzie proces decyzyjny jest prostszy). Strategia "hard sell" staje się coraz mniej skuteczna i nie prowadzi do budowania długotrwałych relacji.

Zwróć uwagę na to jakich kanałów social media najczęściej używają Twoi klienci i wykorzystaj je do zbudowania skutecznego procesu marketingowego. Stwórz lejek umożliwiający przyciągnięcie uwagi klientów na różnych poziomach zainteresowania ofertą. Dopasowuj podejście, mając na uwadze zmieniające się potrzeby odbiorców i nigdy nie zapominaj, że ostatecznym celem każdej kampanii jest doprowadzenie do zwiększenia sprzedaży!

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Co o tym myślisz? Na jakich kanałach komunikacji opierasz swój proces marketingowy? Podziel się opinią w sekcji komentarzy.

Autor: Grupa Tense.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA