REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć skuteczny proces marketingowy social media?

skuteczny proces marketingowy social media
skuteczny proces marketingowy social media
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy szukasz nowych sposobów na pozyskanie klientów za pomocą kanałów social media? Czy znasz proces zakupowy przez który przechodzą klienci zanim zakupią Twój produkt lub usługę? Zebranie rzeszy lojalnych fanów to ważny element praktycznie każdej kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych. Prawdziwym celem działań powinno być jednak zachęcenie użytkowników do podjęcia akcji i stania się prawdziwymi klientami firmy. Aby to uczynić, należy stworzyć skuteczny lejek marketingowy, koncentrując się tylko na wybranych platformach społecznościowych.

W tym artykule, zajmiemy się tym jak przygotować proces marketingowy, wybierając przy tym kanały komunikacji które będą najlepiej dopasowane do danej grupy docelowej. Poniżej znajdziesz również kilka wskazówek na temat tego jak testować i usprawnić cały proces, tak aby uzyskać najlepsze rezultaty.

REKLAMA

Dlaczego lejek marketingowy jest tak ważny?

Marketing w social media polega na używaniu poszczególnych platform komunikacji w celu przeprowadzenia potencjalnych klientów przez serię zaplanowanych kroków, które w ostateczności spowodują, że podejmą oni akcję, której oczekujesz (np. zostaną fanami, podzielą się z Tobą adresem e-mail lub dokonają zakupu produktu lub usługi). Istnieje wiele zróżnicowanych narzędzi, platform i opcji związanych z social media (od Facebooka i Twittera, poprzez landing pages, e-mail marketing, SEO i reklamę PPC). Każdy z tych kanałów reprezentuje kolejny sposób umożliwiający przeprowadzenie klientów przez dany lejek marketingowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

Jak zdecydować które spośród multum dostępnych opcji będą najlepiej pasowały do Twojego rodzaju działalności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musisz dokładnie wiedzieć do kogo jest skierowana Twoja oferta i jak najlepiej dotrzeć do tej grupy docelowej. Musisz również znać cele firmy oraz wiedzieć jak je mierzyć (chodzi tu o specyficzne wskaźniki poddawane regularnej analizie).

Bez znajomości tych kluczowych faktów Twoje działania marketingowe będą znacznie mniej efektywne. Zbytnie skupienie się na jednej części procesu marketingowego może spowodować problemy w pozostałych. Jeśli skoncentrujesz się wyłącznie na liczbie fanów i adresów e-mail, możliwe, że napotkasz trudności na etapie konwersji. Jeśli Twoim najważniejszym celem jest budowanie wizerunku marki, ignorując przy tym e-mail marketing, z pewnością odbije się to na wynikach sprzedaży.

Każda decyzja dotycząca budowania marki, zwiększania zaangażowania lub ostatecznej konwersji potencjalnych klientów powinna być oceniana z punktu widzenia lejka marketingowego.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować i testować proces marketingowy tak aby osiągnąć sukces którego oczekujesz.

Optymalizacja działań w kanałach social media

Zdefiniuj i wprowadź do strategii najlepsze kanały marketingowe

Jak wspomniałem wcześniej, w środowisku internetowym mamy do dyspozycji setki różnych narzędzi związanych z marketingiem społecznościowym. Używanie wszystkich naraz z pewnością nie wchodzi w grę. Jak więc rozwiązać ten problem?

Zacznij od określenia tego w jaki sposób powinna wyglądać najskuteczniejsza ścieżka marketingowa. Wyznacz kolejne kroki przez które zazwyczaj przechodzą potencjalni klienci zanim dokonają zakupu. Proces zazwyczaj zaczyna się od zbudowania świadomości produktu lub usługi, następnie wielokrotną ekspozycję oferty i budowanie zaangażowania, aż do ostatecznego zawarcia umowy.

Dowiedz się jakich kanałów i narzędzi social media aktualnie używa Twoja grupa docelowa i zorganizuj je według tego jakie pełnią one funkcje.

REKLAMA

Dla przykładu, Facebook jest świetną platformą służącą do zwiększania świadomości marki i pozyskiwania adresów e-mail potencjalnych klientów, ale raczej nie nadaje się do bezpośredniego zawierania transakcji. Z drugiej strony, kampanie e-mail marketingowe to znakomite narzędzie służące do konwersji, jednak nie sprawdza się ono najlepiej w zakresie budowania świadomości marki.

Podczas podejmowania decyzji w zakresie kanałów marketingowych, określ również które z nich są najbardziej znaczące dla krótko i długo terminowych celów firmy. Przemyśl słabe i silne strony każdego rozwiązania i zastanów się jaką funkcję ma pełnić każde z wybranych narzędzi.

Facebook w marketingu business-to-business


Poniżej znajduje się krótki opis popularnych narzędzi social media i związanych z nimi funkcji:

Budowanie świadomości marki i oferty:

  • Reklamy na Facebooku
  • Reklamy na Twitterze
  • Reklamy na Youtube

Ponowny kontakt z ofertą i zaangażowanie (polubienia, dzielenie się wpisami, komentarze itd.):

  • Baza fanów na Facebooku
  • Liczba obserwujących na Twitterze
  • Kampanie retargetingowe
  • Subskrybenci e-mail
  • Liczba obserwujących na Google+

Sprzedaż:

  • Bezpośrednie kampanie e-mail
  • Reklamy w wynikach wyszukiwania
  • Optymalizacja landing page

Jak widzisz, wiele kanałów marketingowych może pełnić dwojaką funkcję (dla przykładu – Facebook służy zarówno do budowania rzeszy fanów jak i do reklamy PPC). Wszystkie te funkcje powinny wspierać się nawzajem aby prowadzić do ostatecznego celu – sprzedaży produktów lub usług.

Proces marketingowy powinien być stabilny i elastyczny zarazem. Jeśli Twoja firma bardziej dba o e-mail marketing niż od liczbę fanów, dostosuj swoje podejście tak aby lepiej służyć celom przedsiębiorstwa.

Dla przykładu, zamiast używać reklam na Facebooku aby zwiększyć widoczność marki i pozyskać fanów, możesz od razu przejść do kampanii reklamowej skierowanej na budowanie listy mailingowej. Stwórz reklamę która poprowadzi potencjalnych klientów na zoptymalizowaną stronę sprzedażową zachęcającą do podzielenia się adresem e-mail (w zamian za dostęp do wartościowych informacji lub możliwość pobrania aplikacji).

Siedem mitów dotyczących landing page

Podsumowanie

Pamiętaj, że klienci oczekują zazwyczaj większej ilości informacji zanim podejmą decyzję zakupową (chyba, że mamy do czynienia z niektórymi branżami gdzie proces decyzyjny jest prostszy). Strategia "hard sell" staje się coraz mniej skuteczna i nie prowadzi do budowania długotrwałych relacji.

Zwróć uwagę na to jakich kanałów social media najczęściej używają Twoi klienci i wykorzystaj je do zbudowania skutecznego procesu marketingowego. Stwórz lejek umożliwiający przyciągnięcie uwagi klientów na różnych poziomach zainteresowania ofertą. Dopasowuj podejście, mając na uwadze zmieniające się potrzeby odbiorców i nigdy nie zapominaj, że ostatecznym celem każdej kampanii jest doprowadzenie do zwiększenia sprzedaży!

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Co o tym myślisz? Na jakich kanałach komunikacji opierasz swój proces marketingowy? Podziel się opinią w sekcji komentarzy.

Autor: Grupa Tense.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    REKLAMA

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    REKLAMA

    Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

    Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

    Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

    Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

    REKLAMA