REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma do sklepu internetowego. Jak wybrać najlepszą?

Platforma do sklepu internetowego. Jak wybrać najlepszą?
Platforma do sklepu internetowego. Jak wybrać najlepszą?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wybór platformy do sprzedaży e-commerce może okazać się jedną z najważniejszych decyzji właściciela sklepu internetowego. Chodzi bowiem o coś, co z perspektywy sprzedawcy stanie się oknem na świat klientów, którym musi przypaść do gustu i nie sprawiać trudności w dokonywaniu transakcji.

Platforma do e-commerce - jaka?

Konsument oczekuje atrakcyjnego wyglądu, funkcjonalności i intuicyjności w obsłudze. Te oczekiwania składają się w kluczową, niemniej jednak tylko jedną stronę medalu. Platforma do e-commerce powinna przecież ułatwiać także pracę sprzedawcy. Umożliwiać szybką i łatwą procedurę wprowadzania i wycofywania towarów, obsługę zakupów czy np. dodawania nowych bramek płatności. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto określić swoje priorytety, potrzeby i możliwości, aby wyselekcjonować produkt odpowiadający profilowi i skali prowadzonej działalności.

REKLAMA

Planowanie to podstawa

Za globalnym rozwojem branży e-commerce próbują nadążyć producenci oprogramowania i narzędzi, na których opiera się handel w sieci. Na rynku nie brakuje gotowych platform dla obecnych czy też przyszłych operatorów sklepów. W myśl zasady, że gdy coś służy do wszystkiego, tak naprawdę nie okaże się dobre do niczego, nie należy jednak rozglądać się za jednym uniwersalnym rozwiązaniem. Nawet gdyby – co wcale nie jest takie rzadkie – producent udostępniał je za darmo.

W trafnym wyborze powinna pomóc selekcja potrzeb, możliwości i oczekiwań. Nawet ktoś, kto dopiero zaczyna handel online, może sformułować plan na zasadzie pytań i odpowiedzi, m.in:

REKLAMA

– jakiego rodzaju produkty zamierza sprzedawać;
– jaka może być średnia wartość zamówienia;
– czy jest w stanie i chce obsługiwać zamówienia z zagranicy, co mogłoby się wiązać z obsługą platformy w językach obcych i akceptacją płatności w różnych walutach;
– czy samodzielnie poradzi sobie z ew. problemami technicznymi, czy też będzie oczekiwał pomocy od dostawcy technologii.

Bezcenne doświadczenie ułatwi sprawę tym, którzy już handlują w sieci i sposobią się do wymiany platformy. Napotykane na co dzień niedoskonałości, mankamenty czy też zupełnie zbędne funkcje używanego narzędzia pozwolą trafnie określić kryteria, które miałoby spełniać nowe oprogramowanie. Przy czym trzeba sprawdzić, czy da się je zintegrować z już istniejącą i działającą witryną oraz systemem do automatyzacji księgowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SaaS, open source i platformy dedykowane

Platformy do e-commerce z grubsza można podzielić na dwa rodzaje. Odpowiedzialność za utrzymanie i udostępnienie oferty sklepu na platformie typu SaaS biorą na siebie dostawcy takich rozwiązań, wśród których prym zdają się wieść Shopify, Sky-Shop, Shoper, IaI Shop czy BigCommerce.

REKLAMA

Współpraca właściciela sklepu z operatorem platformy polega w tym przypadku na z reguły miesięcznych opłatach za korzystanie z narzędzia, jego serwisowanie, zabezpieczanie przed włamaniem, uaktualnianie i korzystanie z serwerów. W ten sposób sprzedawca „kupuje” sobie też spokój od zmartwień o ew. awarie i aspekty techniczne. Może także liczyć na reakcję ze strony dostawcy technologii, w razie dynamicznego rozwoju sklepu i wiążącą się z tym potrzebą zwiększenia mocy serwerów.

Przedsiębiorca ze wsparciem własnego działu IT bądź zaznajomiony z zagadnieniami informatycznymi może zdecydować się na platformę samoobsługową typu open source. Przykładowe produkty? WooCommerce, PrestaShop, Magento i Shopware.

W tym segmencie także znajdują się produkty bezpłatne, niemniej jednak ich wybór może pociągać za sobą wydatki dodatkowe, związane np. z konfiguracją wybranego rozwiązania do indywidualnych potrzeb.

Jak podaje PoradnikPrzedsiebiorcy.pl: „Idea open source sprowadza się do udostępnienia użytkownikom kodu źródłowego i umożliwienia im partycypowania w dalszym rozwoju oprogramowania. Społeczność programistów może badać kod źródłowy, dokonywać w nim modyfikacji i eliminować zauważone błędy. W rezultacie otwarte oprogramowanie jest nieustannie rozwijane i udoskonalane”.

W grze pozostają jeszcze tzw. platformy dedykowane. Ich największą wadą, która dla początkującego przedsiębiorcy czasami stanowi próg nie do przeskoczenia, wydaje się cena. Poza nią rozkłada się dość szeroki wachlarz zalet: niemal nieograniczonych możliwości rozbudowy, dopasowywania do indywidualnych potrzeb i preferencji czy wyróżniania się na tle konkurencji. Można je zintegrować z różnymi systemami do automatyzacji księgowości, a także narzędziami do poprawy pozycjonowania strony.

Podstawowe narzędzie w pracy sprzedawcy online

Technologie do sprzedaży online z reguły cechują się elastycznością, aby dało się w nich umieszczać zarówno informacje o np. kolorze i rozmiarze butów, jak i pojemności czy rodzaju zapachu dezodorantów. Z perspektywy sprzedawcy, który zajmuje się m.in. wprowadzaniem produktów i ich opisów na stronę sklepu, wydaje się istotne, by umieszczanie takich informacji oraz zdjęć zajmowało jak najmniej czasu i starań. O powodzeniu sklepu może decydować m.in. to, by po drugiej stronie kupujący mogli łatwo i intuicyjnie zawężać katalog produktów, znajdując te, którymi są zainteresowani.

Kolejne kryteria dotyczące wyboru platformy mogą dotyczyć m.in.:

  • możliwości szybkiego wprowadzania i wycofywania promocji cenowych;
  • sumowania ceny produktu wraz z kosztami wysyłki w zależności od tego, czy konsument wybierze opcję dostawy poprzez kuriera, odbiór w paczkomacie itp.;
  • integrację z systemem stanu zapasów, aby klienci nie zamawiali artykułów, których w istocie nie ma na stanie sklepu;
  • opcji umieszczania ocen i komentarzy klientów, co dla wielu osób korzystających z ofert e-handlu stanowi wyznacznik wiarygodności sklepu.

Niezwykle istotnym zagadnieniem wydaje się także integralność platformy z różnymi metodami płatności online. Warto pamiętać, że kupujący najchętniej – co wynika z badań rynku e-commerce – finalizują transakcje sposobami, które znają i darzą zaufaniem. Gdy nie ma ich w ofercie sprzedawcy, mogą nawet rezygnować z zakupu, porzucając koszyk z wybranymi towarami.

Według przygotowanego przez firmę Gemius raportu „E-commerce w Polsce 2021” najwięcej kupujących (45 proc.) zwraca uwagę na korzystne ceny towarów, ale dla aż 20 proc. ankietowanych kluczowym czynnikiem są udostępniane przez sprzedawców różne metody płatności. Klienci preferują tu łatwość, szybkość i wygodę, ale chcą także zachować przywilej wyboru. Dlatego ważne wydaje się to, by wybrana platforma obsługiwała bramkę/bramki płatności, które cieszą się zaufaniem i popularnością na danym rynku. Jeśli zaś sprzedawca zamierza otworzyć się na klientów z zagranicy, priorytetem może być bramka umożliwiającą zapłatę w różnych walutach. Przykładem takiego rozwiązania jest Cinkciarz Pay, poza Polską znany pod nazwą Conotoxia Pay.

Platforma e-commerce przyjazna dla SEO

SEO (skrótowiec od angielskiego hasła Search Engine Optimization) – od działań w zakresie optymalizacji skierowanej do wyszukiwarek internetowych może zależeć, czy potencjalni klienci znajdą i wybiorą ofertę z twojego sklepu w natłoku licznej i wymagającej konkurencji. O kolejności wyświetlania pozycji w wyszukiwarkach internetowych decyduje w dużej mierze skuteczność zabiegów specjalistów od pozycjonowania stron, a pracę może im ułatwić platforma przyjazna dla SEO.

Przykład. Konsument wpisuje w wyszukiwarce hasło hulajnoga elektryczna. Nie ma cienia przypadku w tym, że najpierw zobaczy płatne reklamy sklepów internetowych z takim asortymentem, a pod nimi oferty porównywarek i handlowych potentatów, którzy konsekwentnie i skutecznie nie szczędzą budżetów, aby zoptymalizować swoją pozycję w internetowej sieci. Stąd wybór platformy, która bywa pomocna w zajmowaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, wydaje się szczególnie ważny.

Baza danych do analizowania i wyciągania wniosków

Platformy do sklepów internetowych mogą okazać się pomocne także w innym znaczeniu pojęcia „optymalizacja”. Tym razem chodziłoby np. o rozszerzanie i eksponowania katalogu produktów, którym konsumenci poświęcają najwięcej czasu i uwagi oraz jednocześnie ograniczaniu zatowarowania bez potencjału sprzedażowego.

Danych na ten temat może dostarczyć odpowiedniej jakości i funkcjonalności platforma, wspierająca sprzedawcę w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych. Niektóre technologie pozwalają sprawdzić nie tylko liczbę osób odwiedzających sklep, ale też czas, jaki poświęcają konkretnym produktom czy też, co pozostawiają w swoich wirtualnych koszykach zakupowych, nie finalizując transakcji, oraz np. skuteczność obniżek cen.

Dopasuj produkt do swoich potrzeb i możliwości

Odpowiedź na pytanie, którą platformę wybrać do swojego sklepu internetowego, powinna powstać po określeniu swoich indywidualnych kryteriów. Ich precyzyjne sformułowanie pomoże wyselekcjonować produkt najbardziej zbliżony do oczekiwań. Prawdopodobieństwo trafnego wyboru może wzrosnąć, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się poświęcić czas na ew. próbny okres korzystania z dostępnych rozwiązań. O ile oczywiście operatorzy technologii do handlu e-commerce udostępniają taką możliwość.

Na początek działalności handlowcy często wybierają platformy: po pierwsze darmowe, albo też te, z których korzystanie wiążę się z najniższymi wydatkami; a po drugie łatwe w obsłudze i niewymagające wiedzy informatycznej. Wcale nie oznacza to jednak, że na dłuższą metę sprawdzą się one najlepiej w każdym sklepie.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA