Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?
Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?
Każdy, kto planuje uruchomić sklep internetowy, albo już działa w branży e-commerce, ale wyłącznie na krajowym rynku, może rozszerzyć swoją działalność na międzynarodową skalę. Dzięki temu zamiast kilku, kilkunastu czy też nawet kilkudziesięciu milionów potencjalnych nabywców oferowanych produktów, może zainteresować nawet kilkaset milionów. Taka inwestycja wymaga wprawdzie dodatkowego zachodu, ale może przełożyć się na większe obroty i zyski.

Sklep internetowy. Nie rezygnuj z klientów z zagranicy

Opcja dotarcia z ofertą do mieszkańców np. różnych części Europy wydaje się godna uwagi. Handel online rozwija się bowiem dynamicznie, a klienci coraz śmielej i chętniej decydują się na zakupy w zagranicznych sklepach czy też portalach aukcyjnych. Pandemia dodatkowo zwiększyła popularność zakupów dokonywanych online. Według raportu eShopWorld, aż 7 na 10 użytkowników sieci internetowej chociaż raz dokonało transakcji w zagranicznej witrynie w 2020 r.

Chcąc skutecznie sprzedawać online towary także klientom zagranicznym (np. z innych państw UE) trzeba w szczególności:

  • Dostosować regulamin sklepu do unijnych przepisów,
  • Poprawnie przetłumaczyć strony sklepu, co najmniej na język angielski,
  • Zintegrować sklep z metodami płatności, które preferują klienci w różnych państwach, a jednocześnie pozwalającymi przyjmować płatności w różnych walutach,
  • Zapewnić bezpieczeństwo i ochrony danych użytkowników,
  • Ustalić zasady współpracy z producentami towarów,  siecią kurierską, operatorem paczkomatów. 

Sklepy internetowe coraz popularniejsze. Powody są oczywiste i znajdują potwierdzenie w badaniach

Do kupowania w sieci skłaniamy się coraz częściej, licząc na to, że w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi znajdziemy większy wybór towarów oraz niższe ceny. Takie wnioski płyną z m.in. badań International Post Corporation, przeprowadzonych wśród konsumentów korzystających z oferty e-commerce.

Ważne dla właścicieli sklepów internetowych mogą okazać się kolejne rezultaty przytoczonych powyżej badań. Okazuje się, że konsumenci – oprócz szerokiego katalogu produktów i konkurencyjności cen – przykładają wagę do:

  • kosztów i terminów dostawy;
  • pozytywnych opinii innych klientów, którzy już skorzystali z danej oferty;
  • własnych doświadczeń z zakupów u poszczególnych sprzedawców;
  • przejrzystej informacji o polityce zwrotów;
  • metod płatności, które znają i darzą zaufaniem.

Europejczycy najczęściej decydują się na zakupy online w zagranicznych sklepach i portalach aukcyjnych działających w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Podium zamykają tu Chiny, gdzie wielkie platformy sprzedażowe przyciągają uwagę najniższymi cenami, największym wyborem artykułów, a czasami także darmowymi dostawami. W sumie sprawia to, że już 31,3 proc. użytkowników internetu z Europy co najmniej raz dokonało transakcji w jednej z chińskich witryn – określa przygotowany przez Pocztę Polską raport „Cross Border eCommerce. Szansa czy zagrożenie?”. Z tego samego źródła dowiadujemy się, że kolejnym kierunkiem sprawunków w sieci są obecnie Stany Zjednoczone.

Co się sprzedaje online: buty i ubrania, elektronika, kosmetyki

Konsumenci, którzy przekraczają granice państw, poszukując towarów w sklepach online, mają swoje preferencje dotyczące zamawianych dóbr. Według statystyk Eurostatu prym wiodą tu produkty z kategorii ubrania i obuwie. Dla indywidualnych konsumentów z Wielkiej Brytanii i Niemiec stanowią one nawet ponad 50 proc. wszystkich zagranicznych zakupów w sieci. Wysoko w tej hierarchii stoją także artykuły z dziedziny elektronika, czyli np. smartfony i telewizory. Wielu klientów zamawia w sklepach i platformach zakupowych z innych państw także produkty z segmentu: kosmetyka, mogą to być np. perfumy czy kremy.

Cross border e-commerce to przyszłość

Do końca 2022 roku transakcje w sklepach i portalach aukcyjnych z innych państw niż to, w którym zamieszkują użytkownicy internetu, mogą zbliżyć się 20 proc. całego e-handlu detalicznego. Według raportu Global Unified Commerce Forecast przygotowanego przez 451 Research będą one stanowiły 17,3 proc. zakupów.

Przedsiębiorcy chcący uszczknąć dla siebie kawałek tego swoistego tortu mogą zacząć starania o pozyskanie klientów z innych państw, dostosowując swoje sklepy do ich preferencji, nawyków zakupowych, a witrynę do rynkowych standardów.

Korzystanie z kreatora i tłumaczenie

Internetową stronę sklepu może dziś zbudować praktycznie każdy. Wystarczy skorzystać ze specjalnego kreatora, np. Wix, Square Online czy Shopify, gdzie krok po kroku zostaniemy przeprowadzeni przez procedurę dodawania produktów, ich zdjęć i opisów.

Niezbędnym zabiegiem wydaje się tu rozszerzenie domeny i tłumaczenie wszystkich treści na stronie sklepu, w tym także danych kontaktowych, regulaminu, polityki prywatności, przechowywania i ochrony danych. Standardowym minimum wydaje się tu wersja anglojęzyczna. Dodatkowe korzyści może jednak przynieść przygotowanie i udostępnienie treści w kilku innych popularnych językach, np. francuskim, niemieckim, włoskim czy hiszpański oraz kontaktowanie się z klientami i odpowiadanie na ich pytania w językach, którymi się posługują.

Już na początkowym etapie warto rozważyć, czy udostępniać oferowane w sklepie towary na platformach zakupowych, chodzi np. o Amazon czy eBay. Zaletą wydaje się tu dostęp do międzynarodowego kręgu odbiorców, którzy na co dzień kupują tam rozmaite produkty.

Metody płatności – jeden z priorytetów

Sukces w handlowym przedsięwzięciu na międzynarodowych rynkach może zależeć nie tylko od atrakcyjności oferty i jej wypromowania. Do zawierania transakcji klientów może zniechęcić, albo też skłonić zestaw metod płatności. Trafnie dobrany, czyli uwzględniający przyzwyczajenia kupujących, może działać na korzyść sprzedawcy. Oderwany od ich upodobań może z kolei zniweczyć wysiłki włożone w zatowarowanie i rozreklamowanie sklepu. Jeżeli potencjalny klient nie znajdzie swojej ulubionej metody na liście, niewykluczone, że w ostatniej chwili wycofa się z transakcji i skorzysta z konkurencyjnej oferty.

Warto wiedzieć, że mieszkańcy różnych państw czy regionów preferują inne metody płatności. O ile np. w USA dominują karty kredytowe, o tyle np. w Polsce konsumenci najchętniej wybierają szybkie systemy płatności mobilnych.

Cross border e-commerce może się wiązać z przewalutowaniem, tzn. operator sklepu wystawia i wycenia swoje towary w innej walucie niż ta, którą na co dzień posługuje się część potencjalnych nabywców. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem może okazać się udostępnienie systemu płatności umożliwiającego korzystny przelicznik i gdzie wymiana waluty następuje niejako z automatu, co sprawia, że nie musi tym przejmować ani sprzedający, ani kupujący.

Przykładem właśnie takiego „przyjaznego walutowo" rozwiązania jest system płatności Cinkciarz Pay. Umożliwia zapłatę m.in. poprzez BLIK, karty Visa i Mastercard, Apple Pay, Google Pay, PayPal, szybkie bankowe przelewy online czy cały szereg popularnych, europejskich metod jak np. Trustly, Skrill czy iDeal. System jest jednocześnie łatwy do wdrożenia w sklepie dzięki gotowym modułom udostępnianym przez fintech Cinkciarz.pl.

Konsument ma swoje prawa

Dla prowadzących handel w sieci na terenie Unii Europejskiej przygotowano specjalny program Consumer Law Ready. Jego realizacja polega na bezpłatnych kursach z zakresu obowiązującego w UE prawa konsumenckiego. Co ważne, do programu skierowanego dla mikroprzedsiębiorstw, a także małych i średnich firm, można zgłosić się w swoim kraju. Uzyskanie dostępu do materiałów edukacyjnych i przejście przez cykl zajęć wieńczy test weryfikacyjny online i uzyskanie certyfikatu ukończenia kursu. Przekłada się to w praktyce na zrozumienie aktualnych przepisów prawa konsumenckiego i ich świadome respektowanie. Dotyczą one m.in. regulaminu sklepu, ochrony danych osobowych konsumentów, podatku VAT, odpowiedzialności za sprzedaż produktów wadliwych czy też przysługującego każdemu klientowi przywileju zwrotu zakupionego towaru bez konieczności uzasadnienia takiego ruchu.

Umowa z siecią kurierską i operatorem paczkomatów

Kupujący w sieci przyzwyczaili się już do wyboru nie tylko metod płatności, lecz także dostarczania towarów. Na rynkach konkurują działające globalnie sieci kurierskie, operatorzy paczkomatów czy też krajowe instytucje pocztowe. Negocjując warunki współpracy, warto zwrócić uwagę cenę, czas doręczenia przesyłki oraz ewentualne warunki zwrotu towaru do sklepu, gdzie darmowa opcja może okazać się ważnym atutem sprzedającego.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ustawa wiatrakowa – co zakłada projekt
    Rada Ministrów ma się we wtorek zająć tzw. ustawą wiatrakową - wynika z porządku obrad rządu. Zgodnie z projektem nowa elektrownia wiatrowa będzie mogła być lokowana wyłącznie na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.
    Magazyny w Trójmieście na wysokiej fali
    Magazyny w Trójmieście. Województwo pomorskie jest jednym z najbardziej rozpędzonych rynków przemysłowo-magazynowych w kraju. W pierwszym kwartale tego roku, gdy niektóre regiony zaczęły lekko hamować, Trójmiasto odnotowało kolejny spadek poziomu pustostanów – wolnej powierzchni brakuje zarówno w istniejących, jak i powstających budynkach. Zainteresowanie najemców nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.
    Parkowanie w strefie zamieszkania w miejscu niewyznaczonym
    Parkowanie w strefie zamieszkania w miejscu niewyznaczonym. Jest możliwe? Czy oznacza mandat? Co mówią przepisy?
    Ograniczenie dostępności kredytów hipotecznych wpłynie na wzrost czynszów za wynajem
    Ograniczenie dostępności kredytów będzie oddziaływać na rynek długofalowo. Będziemy obserwować dalszy wzrost czynszów mieszkań na wynajem. Podczas gdy deweloperzy zmniejszają podaż, rosnąć będzie liczba osób odkładających decyzję o własnym mieszkaniu - prognozują analitycy HRE.
    Lotos: promocja na paliwo 2022?
    Lotos: promocja na paliwo 2022? Tak, zaraz po Orlenie i Lotos postanowił zaoferować kierowcom specjalną ofertę wakacyjną. Ile wynosi rabat na paliwo?
    30 groszy taniej na BP. Wakacyjna oferta nie tylko na Orlenie
    30 groszy taniej na BP? Dokładnie tak. Brytyjska sieć stacji paliwowych właśnie dołączyła do wakacyjnej oferty w roku 2022. Jakie są warunki?
    Prawo do wypoczynku a efektywność pracy. Jak zarządzać projektami w wakacje?
    Rozpoczęły się wakacje, a wraz z nimi sezon urlopowy. Dla wielu firm oznacza to spowolnienie pracy i potencjalne opóźnienia w projektach. Czy jest się czym martwić? A może dać projektom wolne i pilnować tylko tych kluczowych?
    Bravoauto. Inchcape z pomysłem na sprzedaż aut używanych
    Bravoauto. Inchcape przedstawił właśnie sieć sprzedaży samochodów używanych wszystkich marek. Pierwszy tego typu punkt powstanie w Poznaniu.
    Kryzys żywnościowy w Afryce. Czy zboże z Polski popłynie do Afryki?
    Wojna w Ukrainie zagroziła bezpieczeństwu żywnościowemu państw Afryki, które są silnie uzależnione od importu m.in. zbóż i wrażliwe na podwyżki. Na całym kontynencie ceny żywności rosną nawet o kilkadziesiąt procent, pojawiły się też obawy o dostępność pieczywa. Na dodatek w dużej części Afryki rozpoczyna się pora deszczowa, więc za miesiąc przyjdzie czas zasiewów, a do tego brakuje nawozów.
    Gaz-System: ruszyła pierwsza aukcja przepustowości gazociągów do Danii oraz na Litwę i Słowację
    W poniedziałek ruszyła pierwsza w historii aukcja przepustowości połączeń gazociągowych z Danią, Litwą i Słowacją, które umożliwiają sprowadzanie do Polski gazu z różnych kierunków - poinformował w poniedziałek krajowy operator przesyłowy Gaz-System.
    Zarządzanie w czasach niepewności. Jak skutecznie wzmacniać zaangażowanie i efektywność?
    Czasy pandemii i konieczność wdrożenia pracy hybrydowej w organizacjach spowodowały przedefiniowanie priorytetów, związanych z zarządzaniem pracownikami. Dotychczas kluczowe były takie działania jak m.in. skuteczne delegowanie, monitorowanie i egzekwowanie realizacji zadań. Pandemia i praca w zespołach rozproszonych pokazały, że kontrola wykonywanych przez pracowników projektów jest ważna, ale równie istotne jest znalezienie sposobu, jak być blisko pracownika, pomimo niemożności spotkania się „na żywo”. Ważne okazało się zrozumienie motywacji pracowników, ich obaw, niepokojów. To wymagało poświęcania jeszcze więcej czasu na rozmowę, na reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Wsparcie tego typu okazało się skutecznym sposobem na zwiększenie efektywności pracy przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości zespołów. W dzisiejszych czasach, które wiążą się z niepewnością, brakiem stabilizacji i wymagają jeszcze większego wspierania pracowników w kryzysach, warto zwrócić uwagę na istotne kwestie, bez których ciężko wyobrazić sobie współczesny model zarządzania.
    Czy można złożyć deklarację do CEEB po 30 czerwca 2022 roku?
    Złożenie deklaracji dotyczącej źródeł ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków jest obowiązkiem właścicieli wszystkim nieruchomości, w których zainstalowane jest chociaż jedno źródło ciepła. Termin upłynął z końcem czerwca. Co mają zrobić osoby, które nie złożyły jej w ustawowym czasie?
    Wartość zapytań o kredyty hipoteczne w czerwcu spadła o 59,9%
    O kredyt hipoteczny w czerwcu 2022 wnioskowało łącznie 19,52 tys. potencjalnych kredytobiorców, w porównaniu do 48,42 tys. rok wcześniej – jest to spadek o 59,7%. W porównaniu do maja 2022 r. osób wnioskujących o kredyt mieszkaniowy było mniej o 18,1%.
    Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna przekaże 5 mln zł na szkolenia dla uchodźców z Ukrainy
    Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchamia specjalną rundę naboru w programie szkoleniowym. Dzięki temu firmy zatrudniające uchodźców z Ukrainy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie szkoleń, co przyczyni się do zdobywania przez nich nowych umiejętności, zawodów.
    Czy można tankować do kanistra?
    Czy można tankować do kanistra? To pytanie, które często zadają kierowcy. I możliwość taka występuje, ale trzeba dochować kilku warunków.
    Auto dla kobiety. Jak panie wybierają samochody?
    Auto dla kobiety, czyli zastanawialiście się kiedyś jaki jest klucz, który decyduje o zakupie konkretnego egzemplarza pojazdu przez panie? My to wiemy!
    Transgraniczne zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa a VAT
    Struktura organizacyjna grup kapitałowych ewoluuje, co wymusza naturalne procesy restrukturyzacyjne. Każdy proces restrukturyzacji niesie za sobą określone konsekwencje podatkowe, które należy przeanalizować zanim grupa podejmie decyzję o reorganizacji. Jednym z takich przykładów jest sytuacja transgranicznego zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
    Limitowany Formentor VZ5. Powstanie tylko 999 sztuk!
    Limitowany Formentor VZ5, czyli pełnokrwista Cupra o mocy 390 koni, która powstanie w ilości tylko 999 sztuk. Każda otrzyma laserowy grawer!
    Ceny mieszkań na rynku wtórnym powoli się stabilizują — raport po II kwartale 2022
    Analiza 18 miast wojewódzkich wykazała, że w 12 z nich średnie ceny ofertowe mieszkań praktycznie nie zmieniły się w porównaniu do I kwartału br. Największe wzrosty stawek zanotował rynek najmu, który przeżywa pozytywny szok popytowy. Z kolei rynek działek pod budowę domu mierzy się z brakiem ofert w miastach.
    Polska przedsiębiorczość w zapaści. Co trzeci właściciel firmy myśli o tym, aby ją zamknąć
    Z raport Assay Biznes wynika, że już prawie co trzeci przedsiębiorca myśli o zamknięciu swojej firmy, a co piąty – o jej sprzedaży. Połowa chętnie zamieniłaby własną działalność gospodarczą na pracę na etacie. Poza wojną, galopującą inflacją czy zerwanymi łańcuchami dostaw przedsiębiorcom sen z powiek spędza Polski Ład. 82 proc. przedsiębiorców przyznaje, że nie rozumie wprowadzonych w nim zmian, a podobny odsetek deklaruje, że w związku z reformą zwiększyły się ich obciążenia podatkowe. Jak szacują, po wprowadzeniu reformy stracili 2346 zł miesięcznie.
    Nissan Qashqai e-POWER. Cena w Polsce od 173 700 zł
    Nissan Qashqai e-POWER. Cena elektryka ze spalinowym zasilaczem została opublikowana. Wystartowały też zamówienia na auto.
    Świadectwo fitosanitarne w formie elektronicznej
    Od 1 lipca br. świadectwa fitosanitarne towarzyszące polskim produktom rolnym eksportowanym do państw trzecich, będą mogły być wydawane także w wersji elektronicznej - informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
    Dofinansowanie do ogródków działkowych - jak je otrzymać?
    Dofinansowanie do ogródków działkowych przyznawane jest działkowcom na inwestycje w ich częściach wspólnych. Można otrzymać kwotę od 10 tys. zł do 100 tys. zł. Właśnie ruszył kolejny nabór wniosków.
    Gospodarka światowa - prognozy 2022-2023
    Wzrost światowy wchodzi w połowie 2022 roku w trudną fazę w związku z utrzymującym się wysokim poziomem niepewności wynikającej z ryzyk geopolitycznych. W związku z szybszym zaostrzaniem polityki monetarnej i pogarszającą się sytuacją geopolityczną rosną ryzyka dla rynków wschodzących - piszą analitycy Allianz Trade w komentarzu z 1 lipca 2022 r.
    Magazyny miejskie - bliżej klienta, szybsza dostawa
    Zdaniem najemców powierzchni magazynowych – niezależnie od branży, w jakiej działają, najbardziej atrakcyjne są magazyny zlokalizowane w pobliżu docelowego klienta, czyli przede wszystkim w miastach. Szybka dostawa jest szczególnie istotna w przypadku handlu internetowego, a więc to właśnie e-commerce ma szczególny wpływ na popularność tego typu obiektów.