REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?
Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto planuje uruchomić sklep internetowy, albo już działa w branży e-commerce, ale wyłącznie na krajowym rynku, może rozszerzyć swoją działalność na międzynarodową skalę. Dzięki temu zamiast kilku, kilkunastu czy też nawet kilkudziesięciu milionów potencjalnych nabywców oferowanych produktów, może zainteresować nawet kilkaset milionów. Taka inwestycja wymaga wprawdzie dodatkowego zachodu, ale może przełożyć się na większe obroty i zyski.

Sklep internetowy. Nie rezygnuj z klientów z zagranicy

Opcja dotarcia z ofertą do mieszkańców np. różnych części Europy wydaje się godna uwagi. Handel online rozwija się bowiem dynamicznie, a klienci coraz śmielej i chętniej decydują się na zakupy w zagranicznych sklepach czy też portalach aukcyjnych. Pandemia dodatkowo zwiększyła popularność zakupów dokonywanych online. Według raportu eShopWorld, aż 7 na 10 użytkowników sieci internetowej chociaż raz dokonało transakcji w zagranicznej witrynie w 2020 r.

REKLAMA

Chcąc skutecznie sprzedawać online towary także klientom zagranicznym (np. z innych państw UE) trzeba w szczególności:

  • Dostosować regulamin sklepu do unijnych przepisów,
  • Poprawnie przetłumaczyć strony sklepu, co najmniej na język angielski,
  • Zintegrować sklep z metodami płatności, które preferują klienci w różnych państwach, a jednocześnie pozwalającymi przyjmować płatności w różnych walutach,
  • Zapewnić bezpieczeństwo i ochrony danych użytkowników,
  • Ustalić zasady współpracy z producentami towarów,  siecią kurierską, operatorem paczkomatów. 

Sklepy internetowe coraz popularniejsze. Powody są oczywiste i znajdują potwierdzenie w badaniach

REKLAMA

Do kupowania w sieci skłaniamy się coraz częściej, licząc na to, że w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi znajdziemy większy wybór towarów oraz niższe ceny. Takie wnioski płyną z m.in. badań International Post Corporation, przeprowadzonych wśród konsumentów korzystających z oferty e-commerce.

Ważne dla właścicieli sklepów internetowych mogą okazać się kolejne rezultaty przytoczonych powyżej badań. Okazuje się, że konsumenci – oprócz szerokiego katalogu produktów i konkurencyjności cen – przykładają wagę do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kosztów i terminów dostawy;
  • pozytywnych opinii innych klientów, którzy już skorzystali z danej oferty;
  • własnych doświadczeń z zakupów u poszczególnych sprzedawców;
  • przejrzystej informacji o polityce zwrotów;
  • metod płatności, które znają i darzą zaufaniem.

Europejczycy najczęściej decydują się na zakupy online w zagranicznych sklepach i portalach aukcyjnych działających w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Podium zamykają tu Chiny, gdzie wielkie platformy sprzedażowe przyciągają uwagę najniższymi cenami, największym wyborem artykułów, a czasami także darmowymi dostawami. W sumie sprawia to, że już 31,3 proc. użytkowników internetu z Europy co najmniej raz dokonało transakcji w jednej z chińskich witryn – określa przygotowany przez Pocztę Polską raport „Cross Border eCommerce. Szansa czy zagrożenie?”. Z tego samego źródła dowiadujemy się, że kolejnym kierunkiem sprawunków w sieci są obecnie Stany Zjednoczone.

Co się sprzedaje online: buty i ubrania, elektronika, kosmetyki

Konsumenci, którzy przekraczają granice państw, poszukując towarów w sklepach online, mają swoje preferencje dotyczące zamawianych dóbr. Według statystyk Eurostatu prym wiodą tu produkty z kategorii ubrania i obuwie. Dla indywidualnych konsumentów z Wielkiej Brytanii i Niemiec stanowią one nawet ponad 50 proc. wszystkich zagranicznych zakupów w sieci. Wysoko w tej hierarchii stoją także artykuły z dziedziny elektronika, czyli np. smartfony i telewizory. Wielu klientów zamawia w sklepach i platformach zakupowych z innych państw także produkty z segmentu: kosmetyka, mogą to być np. perfumy czy kremy.

Cross border e-commerce to przyszłość

REKLAMA

Do końca 2022 roku transakcje w sklepach i portalach aukcyjnych z innych państw niż to, w którym zamieszkują użytkownicy internetu, mogą zbliżyć się 20 proc. całego e-handlu detalicznego. Według raportu Global Unified Commerce Forecast przygotowanego przez 451 Research będą one stanowiły 17,3 proc. zakupów.

Przedsiębiorcy chcący uszczknąć dla siebie kawałek tego swoistego tortu mogą zacząć starania o pozyskanie klientów z innych państw, dostosowując swoje sklepy do ich preferencji, nawyków zakupowych, a witrynę do rynkowych standardów.

Korzystanie z kreatora i tłumaczenie

Internetową stronę sklepu może dziś zbudować praktycznie każdy. Wystarczy skorzystać ze specjalnego kreatora, np. Wix, Square Online czy Shopify, gdzie krok po kroku zostaniemy przeprowadzeni przez procedurę dodawania produktów, ich zdjęć i opisów.

Niezbędnym zabiegiem wydaje się tu rozszerzenie domeny i tłumaczenie wszystkich treści na stronie sklepu, w tym także danych kontaktowych, regulaminu, polityki prywatności, przechowywania i ochrony danych. Standardowym minimum wydaje się tu wersja anglojęzyczna. Dodatkowe korzyści może jednak przynieść przygotowanie i udostępnienie treści w kilku innych popularnych językach, np. francuskim, niemieckim, włoskim czy hiszpański oraz kontaktowanie się z klientami i odpowiadanie na ich pytania w językach, którymi się posługują.

Już na początkowym etapie warto rozważyć, czy udostępniać oferowane w sklepie towary na platformach zakupowych, chodzi np. o Amazon czy eBay. Zaletą wydaje się tu dostęp do międzynarodowego kręgu odbiorców, którzy na co dzień kupują tam rozmaite produkty.

Metody płatności – jeden z priorytetów

Sukces w handlowym przedsięwzięciu na międzynarodowych rynkach może zależeć nie tylko od atrakcyjności oferty i jej wypromowania. Do zawierania transakcji klientów może zniechęcić, albo też skłonić zestaw metod płatności. Trafnie dobrany, czyli uwzględniający przyzwyczajenia kupujących, może działać na korzyść sprzedawcy. Oderwany od ich upodobań może z kolei zniweczyć wysiłki włożone w zatowarowanie i rozreklamowanie sklepu. Jeżeli potencjalny klient nie znajdzie swojej ulubionej metody na liście, niewykluczone, że w ostatniej chwili wycofa się z transakcji i skorzysta z konkurencyjnej oferty.

Warto wiedzieć, że mieszkańcy różnych państw czy regionów preferują inne metody płatności. O ile np. w USA dominują karty kredytowe, o tyle np. w Polsce konsumenci najchętniej wybierają szybkie systemy płatności mobilnych.

Cross border e-commerce może się wiązać z przewalutowaniem, tzn. operator sklepu wystawia i wycenia swoje towary w innej walucie niż ta, którą na co dzień posługuje się część potencjalnych nabywców. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem może okazać się udostępnienie systemu płatności umożliwiającego korzystny przelicznik i gdzie wymiana waluty następuje niejako z automatu, co sprawia, że nie musi tym przejmować ani sprzedający, ani kupujący.

Przykładem właśnie takiego „przyjaznego walutowo" rozwiązania jest system płatności Cinkciarz Pay. Umożliwia zapłatę m.in. poprzez BLIK, karty Visa i Mastercard, Apple Pay, Google Pay, PayPal, szybkie bankowe przelewy online czy cały szereg popularnych, europejskich metod jak np. Trustly, Skrill czy iDeal. System jest jednocześnie łatwy do wdrożenia w sklepie dzięki gotowym modułom udostępnianym przez fintech Cinkciarz.pl.

Konsument ma swoje prawa

Dla prowadzących handel w sieci na terenie Unii Europejskiej przygotowano specjalny program Consumer Law Ready. Jego realizacja polega na bezpłatnych kursach z zakresu obowiązującego w UE prawa konsumenckiego. Co ważne, do programu skierowanego dla mikroprzedsiębiorstw, a także małych i średnich firm, można zgłosić się w swoim kraju. Uzyskanie dostępu do materiałów edukacyjnych i przejście przez cykl zajęć wieńczy test weryfikacyjny online i uzyskanie certyfikatu ukończenia kursu. Przekłada się to w praktyce na zrozumienie aktualnych przepisów prawa konsumenckiego i ich świadome respektowanie. Dotyczą one m.in. regulaminu sklepu, ochrony danych osobowych konsumentów, podatku VAT, odpowiedzialności za sprzedaż produktów wadliwych czy też przysługującego każdemu klientowi przywileju zwrotu zakupionego towaru bez konieczności uzasadnienia takiego ruchu.

Umowa z siecią kurierską i operatorem paczkomatów

Kupujący w sieci przyzwyczaili się już do wyboru nie tylko metod płatności, lecz także dostarczania towarów. Na rynkach konkurują działające globalnie sieci kurierskie, operatorzy paczkomatów czy też krajowe instytucje pocztowe. Negocjując warunki współpracy, warto zwrócić uwagę cenę, czas doręczenia przesyłki oraz ewentualne warunki zwrotu towaru do sklepu, gdzie darmowa opcja może okazać się ważnym atutem sprzedającego.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA