REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?
Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży za granicą?

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto planuje uruchomić sklep internetowy, albo już działa w branży e-commerce, ale wyłącznie na krajowym rynku, może rozszerzyć swoją działalność na międzynarodową skalę. Dzięki temu zamiast kilku, kilkunastu czy też nawet kilkudziesięciu milionów potencjalnych nabywców oferowanych produktów, może zainteresować nawet kilkaset milionów. Taka inwestycja wymaga wprawdzie dodatkowego zachodu, ale może przełożyć się na większe obroty i zyski.

Sklep internetowy. Nie rezygnuj z klientów z zagranicy

Opcja dotarcia z ofertą do mieszkańców np. różnych części Europy wydaje się godna uwagi. Handel online rozwija się bowiem dynamicznie, a klienci coraz śmielej i chętniej decydują się na zakupy w zagranicznych sklepach czy też portalach aukcyjnych. Pandemia dodatkowo zwiększyła popularność zakupów dokonywanych online. Według raportu eShopWorld, aż 7 na 10 użytkowników sieci internetowej chociaż raz dokonało transakcji w zagranicznej witrynie w 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc skutecznie sprzedawać online towary także klientom zagranicznym (np. z innych państw UE) trzeba w szczególności:

  • Dostosować regulamin sklepu do unijnych przepisów,
  • Poprawnie przetłumaczyć strony sklepu, co najmniej na język angielski,
  • Zintegrować sklep z metodami płatności, które preferują klienci w różnych państwach, a jednocześnie pozwalającymi przyjmować płatności w różnych walutach,
  • Zapewnić bezpieczeństwo i ochrony danych użytkowników,
  • Ustalić zasady współpracy z producentami towarów,  siecią kurierską, operatorem paczkomatów. 

Sklepy internetowe coraz popularniejsze. Powody są oczywiste i znajdują potwierdzenie w badaniach

Do kupowania w sieci skłaniamy się coraz częściej, licząc na to, że w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi znajdziemy większy wybór towarów oraz niższe ceny. Takie wnioski płyną z m.in. badań International Post Corporation, przeprowadzonych wśród konsumentów korzystających z oferty e-commerce.

REKLAMA

Ważne dla właścicieli sklepów internetowych mogą okazać się kolejne rezultaty przytoczonych powyżej badań. Okazuje się, że konsumenci – oprócz szerokiego katalogu produktów i konkurencyjności cen – przykładają wagę do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kosztów i terminów dostawy;
  • pozytywnych opinii innych klientów, którzy już skorzystali z danej oferty;
  • własnych doświadczeń z zakupów u poszczególnych sprzedawców;
  • przejrzystej informacji o polityce zwrotów;
  • metod płatności, które znają i darzą zaufaniem.

Europejczycy najczęściej decydują się na zakupy online w zagranicznych sklepach i portalach aukcyjnych działających w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Podium zamykają tu Chiny, gdzie wielkie platformy sprzedażowe przyciągają uwagę najniższymi cenami, największym wyborem artykułów, a czasami także darmowymi dostawami. W sumie sprawia to, że już 31,3 proc. użytkowników internetu z Europy co najmniej raz dokonało transakcji w jednej z chińskich witryn – określa przygotowany przez Pocztę Polską raport „Cross Border eCommerce. Szansa czy zagrożenie?”. Z tego samego źródła dowiadujemy się, że kolejnym kierunkiem sprawunków w sieci są obecnie Stany Zjednoczone.

Co się sprzedaje online: buty i ubrania, elektronika, kosmetyki

Konsumenci, którzy przekraczają granice państw, poszukując towarów w sklepach online, mają swoje preferencje dotyczące zamawianych dóbr. Według statystyk Eurostatu prym wiodą tu produkty z kategorii ubrania i obuwie. Dla indywidualnych konsumentów z Wielkiej Brytanii i Niemiec stanowią one nawet ponad 50 proc. wszystkich zagranicznych zakupów w sieci. Wysoko w tej hierarchii stoją także artykuły z dziedziny elektronika, czyli np. smartfony i telewizory. Wielu klientów zamawia w sklepach i platformach zakupowych z innych państw także produkty z segmentu: kosmetyka, mogą to być np. perfumy czy kremy.

Cross border e-commerce to przyszłość

Do końca 2022 roku transakcje w sklepach i portalach aukcyjnych z innych państw niż to, w którym zamieszkują użytkownicy internetu, mogą zbliżyć się 20 proc. całego e-handlu detalicznego. Według raportu Global Unified Commerce Forecast przygotowanego przez 451 Research będą one stanowiły 17,3 proc. zakupów.

Przedsiębiorcy chcący uszczknąć dla siebie kawałek tego swoistego tortu mogą zacząć starania o pozyskanie klientów z innych państw, dostosowując swoje sklepy do ich preferencji, nawyków zakupowych, a witrynę do rynkowych standardów.

Korzystanie z kreatora i tłumaczenie

Internetową stronę sklepu może dziś zbudować praktycznie każdy. Wystarczy skorzystać ze specjalnego kreatora, np. Wix, Square Online czy Shopify, gdzie krok po kroku zostaniemy przeprowadzeni przez procedurę dodawania produktów, ich zdjęć i opisów.

Niezbędnym zabiegiem wydaje się tu rozszerzenie domeny i tłumaczenie wszystkich treści na stronie sklepu, w tym także danych kontaktowych, regulaminu, polityki prywatności, przechowywania i ochrony danych. Standardowym minimum wydaje się tu wersja anglojęzyczna. Dodatkowe korzyści może jednak przynieść przygotowanie i udostępnienie treści w kilku innych popularnych językach, np. francuskim, niemieckim, włoskim czy hiszpański oraz kontaktowanie się z klientami i odpowiadanie na ich pytania w językach, którymi się posługują.

Już na początkowym etapie warto rozważyć, czy udostępniać oferowane w sklepie towary na platformach zakupowych, chodzi np. o Amazon czy eBay. Zaletą wydaje się tu dostęp do międzynarodowego kręgu odbiorców, którzy na co dzień kupują tam rozmaite produkty.

Metody płatności – jeden z priorytetów

Sukces w handlowym przedsięwzięciu na międzynarodowych rynkach może zależeć nie tylko od atrakcyjności oferty i jej wypromowania. Do zawierania transakcji klientów może zniechęcić, albo też skłonić zestaw metod płatności. Trafnie dobrany, czyli uwzględniający przyzwyczajenia kupujących, może działać na korzyść sprzedawcy. Oderwany od ich upodobań może z kolei zniweczyć wysiłki włożone w zatowarowanie i rozreklamowanie sklepu. Jeżeli potencjalny klient nie znajdzie swojej ulubionej metody na liście, niewykluczone, że w ostatniej chwili wycofa się z transakcji i skorzysta z konkurencyjnej oferty.

Warto wiedzieć, że mieszkańcy różnych państw czy regionów preferują inne metody płatności. O ile np. w USA dominują karty kredytowe, o tyle np. w Polsce konsumenci najchętniej wybierają szybkie systemy płatności mobilnych.

Cross border e-commerce może się wiązać z przewalutowaniem, tzn. operator sklepu wystawia i wycenia swoje towary w innej walucie niż ta, którą na co dzień posługuje się część potencjalnych nabywców. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem może okazać się udostępnienie systemu płatności umożliwiającego korzystny przelicznik i gdzie wymiana waluty następuje niejako z automatu, co sprawia, że nie musi tym przejmować ani sprzedający, ani kupujący.

Przykładem właśnie takiego „przyjaznego walutowo" rozwiązania jest system płatności Cinkciarz Pay. Umożliwia zapłatę m.in. poprzez BLIK, karty Visa i Mastercard, Apple Pay, Google Pay, PayPal, szybkie bankowe przelewy online czy cały szereg popularnych, europejskich metod jak np. Trustly, Skrill czy iDeal. System jest jednocześnie łatwy do wdrożenia w sklepie dzięki gotowym modułom udostępnianym przez fintech Cinkciarz.pl.

Konsument ma swoje prawa

Dla prowadzących handel w sieci na terenie Unii Europejskiej przygotowano specjalny program Consumer Law Ready. Jego realizacja polega na bezpłatnych kursach z zakresu obowiązującego w UE prawa konsumenckiego. Co ważne, do programu skierowanego dla mikroprzedsiębiorstw, a także małych i średnich firm, można zgłosić się w swoim kraju. Uzyskanie dostępu do materiałów edukacyjnych i przejście przez cykl zajęć wieńczy test weryfikacyjny online i uzyskanie certyfikatu ukończenia kursu. Przekłada się to w praktyce na zrozumienie aktualnych przepisów prawa konsumenckiego i ich świadome respektowanie. Dotyczą one m.in. regulaminu sklepu, ochrony danych osobowych konsumentów, podatku VAT, odpowiedzialności za sprzedaż produktów wadliwych czy też przysługującego każdemu klientowi przywileju zwrotu zakupionego towaru bez konieczności uzasadnienia takiego ruchu.

Umowa z siecią kurierską i operatorem paczkomatów

Kupujący w sieci przyzwyczaili się już do wyboru nie tylko metod płatności, lecz także dostarczania towarów. Na rynkach konkurują działające globalnie sieci kurierskie, operatorzy paczkomatów czy też krajowe instytucje pocztowe. Negocjując warunki współpracy, warto zwrócić uwagę cenę, czas doręczenia przesyłki oraz ewentualne warunki zwrotu towaru do sklepu, gdzie darmowa opcja może okazać się ważnym atutem sprzedającego.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA