REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy radzą sobie w czasie pandemii?

Subskrybuj nas na Youtube
Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe
Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Minął już rok od pojawienia się w kraju pandemii wirusa SARS-CoV-2, który bezpośrednio wpłynął na znaczącą część polskiego biznesu. Jak w nowej rzeczywistości odnajdywali się zarówno doświadczeni przedsiębiorcy, jak i debiutanci inaugurujący własne projekty?

Kto ucierpiał w pandemii najbardziej?

Koronawirus wyraźnie odbił się nie tylko na aktywnych już, dużych spółkach, ale również na kondycji indywidualnych działalności gospodarczych. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG) w 2020 roku na funkcjonowanie w modelu jednoosobowej działalności gospodarczej postawiło 263,6 tys. osób, czyli prawie 14 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W 2019 roku, a więc momencie, gdy rynek nie dopuszczał możliwości pojawienia się obostrzeń sanitarnych, zarejestrowano 305,9 tys. tego typu działalności.

REKLAMA

Czy analitycy odnotowali spadki wyłącznie w porównaniu z sezonem 2 lata temu? Niekoniecznie. Pokłosie pandemii to nie tylko rekordy w ciągu ostatnich miesięcy, ale także względem roku 2018 o 18,4 proc., kiedy to na jednoosobową działalność zdecydowało się 323,1 tys. osób, a spadek covidowy stał się największym… od prawie dekady.

Jaka jest kondycja sektora MŚP?

REKLAMA

Tendencja do wstrzymywania się z zakładaniem działalności to wyłącznie jedna strona medalu. Innym, równie istotnym dla krajowej sceny biznesowej aspektem jest dynamiczny wzrost niepewności przedsiębiorców względem własnej sytuacji finansowej. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego najmniejsze firmy znacznie ucierpiały w porównaniu z rokiem 2019, ponieważ skok niestabilnych wskaźników tylko w przypadku mikrofirm, a więc zatrudniających do 9 pracowników, wzrósł z 5 proc. do aż 21 proc. Nieco większe przedsiębiorstwa z zespołem od 10 do 49 osób notowały jeszcze bardziej odczuwalny spadek płynności finansowej — z 4 proc. do aż 24 proc.

Co ze sposobami na doraźne wsparcie budżetu — kredytami, szybkimi pożyczkami? Również w tej kategorii mniejsze firmy nie miały szczęścia, ponieważ w całym segmencie mikroprzedsiębiorstw ponad połowa, bo 53 proc. firm oraz 56 proc. małych działalności deklaruje znaczące trudności z uzyskaniem tego typu środków.

Czy spółki inwestują?

REKLAMA

Wyjątkowo dobrze trzymają się wszelkiego rodzaju spółki, które według danych KRS, nie odnotowały znaczącego spadku względem roku 2019. W poprzednim covidowym sezonie zarejestrowano 47,2 tys. podmiotów. Dla porównania rok wcześniej swoją działalność zainaugurowało 48,1 tys. spółek. O ile jednoosobowe firmy stanęły pod znakiem największych spadków, to spółki nawet z pandemią w tle radziły sobie lepiej niż w roku 2018, kiedy to zarejestrowano 45,1 tys. podmiotów oraz roku 2017, gdy na rynku pojawiło się 46,5 tys. firm. Ponadto, ze względu na raptowne cięcia w tradycyjnych lokatach bankowych, coraz więcej indywidualnych inwestorów i oszczędzających przeniosło swój kapitał do przedsiębiorstw emitujących m.in. papiery dłużne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak z pozornie bezpieczniejszymi obligacjami skarbowymi? Te z kolei faktycznie notowały większą liczbę zainteresowanych, chociażby w kwietniu, gdy sprzedaż wyniosła 5,4 mld zł. Jednakże wystarczył miesiąc, aby łączny kapitał spadł do poziomu 886 mln zł. Wtedy też inwestorzy przenieśli się na rynek komercyjny. Co ważne, ten specyficzny eksodus obserwujemy również na początku roku 2021 - szczególnie w kierunku innowacyjnych projektów miejskich.

Inwestycje w powierzchnie handlowe

Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe. Według wyliczeń Cushman & Wakefield tylko w 1. kwartale 2020 r. całkowite zasoby segmentu wzrosły o ponad 72 000 mkw. Na koniec kwartału z kolei w budowie pozostawało około 500 000 mkw. Prace opóźniły oczywiście obostrzenia sanitarne, ale inwestycje zapisały się w pamięci samych konsumentów, ponieważ badania Cushman & Wakefield mówią o aż 46 proc. klientów, którzy jeszcze chętniej będą korzystać z powierzchni stacjonarnych. Ponadto, według wytycznych DDB opartych na analizie zachowań chińskich konsumentów — 60 proc. ankietowanych w pierwszej kolejności po zniesieniu lockdownu chce skorzystać m.in. z oferty gastronomicznej.  W te trendy wpisuje się jeden z najciekawszych projektów realizowanych na krajowym rynku, czyli warszawski Implant — nowy kompleks pawilonów handlowo-usługowych z centrum kulturowym.

— Pierwotnie realnym terminem otwarcia była wiosna 2020 roku. Wcześniejsze daty spotkały się z równie dużym zainteresowaniem, choć plany pokrzyżowała nam pandemia koronawirusa. W skali regionu projekt jest prekursorski, co spowodowało jeszcze wiele zmian i adaptacji na poziomie budowy, a sam covid i jego następstwa, przedłużyły kolejne etapy prac. Obecnie inauguracja planowana jest na przełom 2. i 3. kwartału tego roku, a jeszcze przed oficjalnym otwarciem opracowaliśmy strategię, która odpowie na najważniejsze potrzeby konsumentów po wzmożonym lockdownie. Jesteśmy przede wszystkim rodzajem „ulicy handlowej”, która w przeciwieństwie do klasycznych galerii pozwala na wejście do konkretnych lokali od zewnątrz, co minimalizuje ryzyko potencjalnego zakażenia. Ponadto, tzw. powierzchnie stykowe pokryliśmy antywirusową i antybakteryjną powłoką tytanową, a zachowania samych klientów przeanalizowaliśmy podczas największych warsztatów praktycznych z ponad 200 gastronomiami na rynku warszawskim w temacie „Jak sobie radzić z pandemią i lockdownem” — wyjaśnia Zbigniew Bagiński, CEO Implantu.

Covid niezaprzeczalnie wpłynął na kondycję krajowych przedsiębiorców, jednak najbardziej innowacyjne projekty jeszcze wrócą na rynek ze zdwojoną siłą. W środowisku biznesowym już teraz mówi się o znaczącym okresie prosperity, dla najlepiej przystosowanych spółek m.in. w kontekście zmiany sposobu dostaw i specyfiki usług oraz usprawnienia komunikacji. Do tej pory zamrożone inwestycje mają tę przewagę, że uważnie obserwują trendy wśród samych konsumentów i najpewniej wykorzystają je również po ustaniu pandemii. Wtedy największymi beneficjentami zmian będą przyszli klienci ambitnych biznesów.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA