REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy radzą sobie w czasie pandemii?

Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe
Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Minął już rok od pojawienia się w kraju pandemii wirusa SARS-CoV-2, który bezpośrednio wpłynął na znaczącą część polskiego biznesu. Jak w nowej rzeczywistości odnajdywali się zarówno doświadczeni przedsiębiorcy, jak i debiutanci inaugurujący własne projekty?

Kto ucierpiał w pandemii najbardziej?

Koronawirus wyraźnie odbił się nie tylko na aktywnych już, dużych spółkach, ale również na kondycji indywidualnych działalności gospodarczych. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG) w 2020 roku na funkcjonowanie w modelu jednoosobowej działalności gospodarczej postawiło 263,6 tys. osób, czyli prawie 14 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W 2019 roku, a więc momencie, gdy rynek nie dopuszczał możliwości pojawienia się obostrzeń sanitarnych, zarejestrowano 305,9 tys. tego typu działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Czy analitycy odnotowali spadki wyłącznie w porównaniu z sezonem 2 lata temu? Niekoniecznie. Pokłosie pandemii to nie tylko rekordy w ciągu ostatnich miesięcy, ale także względem roku 2018 o 18,4 proc., kiedy to na jednoosobową działalność zdecydowało się 323,1 tys. osób, a spadek covidowy stał się największym… od prawie dekady.

Jaka jest kondycja sektora MŚP?

Tendencja do wstrzymywania się z zakładaniem działalności to wyłącznie jedna strona medalu. Innym, równie istotnym dla krajowej sceny biznesowej aspektem jest dynamiczny wzrost niepewności przedsiębiorców względem własnej sytuacji finansowej. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego najmniejsze firmy znacznie ucierpiały w porównaniu z rokiem 2019, ponieważ skok niestabilnych wskaźników tylko w przypadku mikrofirm, a więc zatrudniających do 9 pracowników, wzrósł z 5 proc. do aż 21 proc. Nieco większe przedsiębiorstwa z zespołem od 10 do 49 osób notowały jeszcze bardziej odczuwalny spadek płynności finansowej — z 4 proc. do aż 24 proc.

Co ze sposobami na doraźne wsparcie budżetu — kredytami, szybkimi pożyczkami? Również w tej kategorii mniejsze firmy nie miały szczęścia, ponieważ w całym segmencie mikroprzedsiębiorstw ponad połowa, bo 53 proc. firm oraz 56 proc. małych działalności deklaruje znaczące trudności z uzyskaniem tego typu środków.

REKLAMA

Czy spółki inwestują?

Wyjątkowo dobrze trzymają się wszelkiego rodzaju spółki, które według danych KRS, nie odnotowały znaczącego spadku względem roku 2019. W poprzednim covidowym sezonie zarejestrowano 47,2 tys. podmiotów. Dla porównania rok wcześniej swoją działalność zainaugurowało 48,1 tys. spółek. O ile jednoosobowe firmy stanęły pod znakiem największych spadków, to spółki nawet z pandemią w tle radziły sobie lepiej niż w roku 2018, kiedy to zarejestrowano 45,1 tys. podmiotów oraz roku 2017, gdy na rynku pojawiło się 46,5 tys. firm. Ponadto, ze względu na raptowne cięcia w tradycyjnych lokatach bankowych, coraz więcej indywidualnych inwestorów i oszczędzających przeniosło swój kapitał do przedsiębiorstw emitujących m.in. papiery dłużne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak z pozornie bezpieczniejszymi obligacjami skarbowymi? Te z kolei faktycznie notowały większą liczbę zainteresowanych, chociażby w kwietniu, gdy sprzedaż wyniosła 5,4 mld zł. Jednakże wystarczył miesiąc, aby łączny kapitał spadł do poziomu 886 mln zł. Wtedy też inwestorzy przenieśli się na rynek komercyjny. Co ważne, ten specyficzny eksodus obserwujemy również na początku roku 2021 - szczególnie w kierunku innowacyjnych projektów miejskich.

Inwestycje w powierzchnie handlowe

Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe. Według wyliczeń Cushman & Wakefield tylko w 1. kwartale 2020 r. całkowite zasoby segmentu wzrosły o ponad 72 000 mkw. Na koniec kwartału z kolei w budowie pozostawało około 500 000 mkw. Prace opóźniły oczywiście obostrzenia sanitarne, ale inwestycje zapisały się w pamięci samych konsumentów, ponieważ badania Cushman & Wakefield mówią o aż 46 proc. klientów, którzy jeszcze chętniej będą korzystać z powierzchni stacjonarnych. Ponadto, według wytycznych DDB opartych na analizie zachowań chińskich konsumentów — 60 proc. ankietowanych w pierwszej kolejności po zniesieniu lockdownu chce skorzystać m.in. z oferty gastronomicznej.  W te trendy wpisuje się jeden z najciekawszych projektów realizowanych na krajowym rynku, czyli warszawski Implant — nowy kompleks pawilonów handlowo-usługowych z centrum kulturowym.

— Pierwotnie realnym terminem otwarcia była wiosna 2020 roku. Wcześniejsze daty spotkały się z równie dużym zainteresowaniem, choć plany pokrzyżowała nam pandemia koronawirusa. W skali regionu projekt jest prekursorski, co spowodowało jeszcze wiele zmian i adaptacji na poziomie budowy, a sam covid i jego następstwa, przedłużyły kolejne etapy prac. Obecnie inauguracja planowana jest na przełom 2. i 3. kwartału tego roku, a jeszcze przed oficjalnym otwarciem opracowaliśmy strategię, która odpowie na najważniejsze potrzeby konsumentów po wzmożonym lockdownie. Jesteśmy przede wszystkim rodzajem „ulicy handlowej”, która w przeciwieństwie do klasycznych galerii pozwala na wejście do konkretnych lokali od zewnątrz, co minimalizuje ryzyko potencjalnego zakażenia. Ponadto, tzw. powierzchnie stykowe pokryliśmy antywirusową i antybakteryjną powłoką tytanową, a zachowania samych klientów przeanalizowaliśmy podczas największych warsztatów praktycznych z ponad 200 gastronomiami na rynku warszawskim w temacie „Jak sobie radzić z pandemią i lockdownem” — wyjaśnia Zbigniew Bagiński, CEO Implantu.

Covid niezaprzeczalnie wpłynął na kondycję krajowych przedsiębiorców, jednak najbardziej innowacyjne projekty jeszcze wrócą na rynek ze zdwojoną siłą. W środowisku biznesowym już teraz mówi się o znaczącym okresie prosperity, dla najlepiej przystosowanych spółek m.in. w kontekście zmiany sposobu dostaw i specyfiki usług oraz usprawnienia komunikacji. Do tej pory zamrożone inwestycje mają tę przewagę, że uważnie obserwują trendy wśród samych konsumentów i najpewniej wykorzystają je również po ustaniu pandemii. Wtedy największymi beneficjentami zmian będą przyszli klienci ambitnych biznesów.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA