REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy radzą sobie w czasie pandemii?

Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe
Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Minął już rok od pojawienia się w kraju pandemii wirusa SARS-CoV-2, który bezpośrednio wpłynął na znaczącą część polskiego biznesu. Jak w nowej rzeczywistości odnajdywali się zarówno doświadczeni przedsiębiorcy, jak i debiutanci inaugurujący własne projekty?

Kto ucierpiał w pandemii najbardziej?

Koronawirus wyraźnie odbił się nie tylko na aktywnych już, dużych spółkach, ale również na kondycji indywidualnych działalności gospodarczych. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG) w 2020 roku na funkcjonowanie w modelu jednoosobowej działalności gospodarczej postawiło 263,6 tys. osób, czyli prawie 14 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W 2019 roku, a więc momencie, gdy rynek nie dopuszczał możliwości pojawienia się obostrzeń sanitarnych, zarejestrowano 305,9 tys. tego typu działalności.

REKLAMA

Czy analitycy odnotowali spadki wyłącznie w porównaniu z sezonem 2 lata temu? Niekoniecznie. Pokłosie pandemii to nie tylko rekordy w ciągu ostatnich miesięcy, ale także względem roku 2018 o 18,4 proc., kiedy to na jednoosobową działalność zdecydowało się 323,1 tys. osób, a spadek covidowy stał się największym… od prawie dekady.

Jaka jest kondycja sektora MŚP?

REKLAMA

Tendencja do wstrzymywania się z zakładaniem działalności to wyłącznie jedna strona medalu. Innym, równie istotnym dla krajowej sceny biznesowej aspektem jest dynamiczny wzrost niepewności przedsiębiorców względem własnej sytuacji finansowej. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego najmniejsze firmy znacznie ucierpiały w porównaniu z rokiem 2019, ponieważ skok niestabilnych wskaźników tylko w przypadku mikrofirm, a więc zatrudniających do 9 pracowników, wzrósł z 5 proc. do aż 21 proc. Nieco większe przedsiębiorstwa z zespołem od 10 do 49 osób notowały jeszcze bardziej odczuwalny spadek płynności finansowej — z 4 proc. do aż 24 proc.

Co ze sposobami na doraźne wsparcie budżetu — kredytami, szybkimi pożyczkami? Również w tej kategorii mniejsze firmy nie miały szczęścia, ponieważ w całym segmencie mikroprzedsiębiorstw ponad połowa, bo 53 proc. firm oraz 56 proc. małych działalności deklaruje znaczące trudności z uzyskaniem tego typu środków.

Czy spółki inwestują?

REKLAMA

Wyjątkowo dobrze trzymają się wszelkiego rodzaju spółki, które według danych KRS, nie odnotowały znaczącego spadku względem roku 2019. W poprzednim covidowym sezonie zarejestrowano 47,2 tys. podmiotów. Dla porównania rok wcześniej swoją działalność zainaugurowało 48,1 tys. spółek. O ile jednoosobowe firmy stanęły pod znakiem największych spadków, to spółki nawet z pandemią w tle radziły sobie lepiej niż w roku 2018, kiedy to zarejestrowano 45,1 tys. podmiotów oraz roku 2017, gdy na rynku pojawiło się 46,5 tys. firm. Ponadto, ze względu na raptowne cięcia w tradycyjnych lokatach bankowych, coraz więcej indywidualnych inwestorów i oszczędzających przeniosło swój kapitał do przedsiębiorstw emitujących m.in. papiery dłużne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jednak z pozornie bezpieczniejszymi obligacjami skarbowymi? Te z kolei faktycznie notowały większą liczbę zainteresowanych, chociażby w kwietniu, gdy sprzedaż wyniosła 5,4 mld zł. Jednakże wystarczył miesiąc, aby łączny kapitał spadł do poziomu 886 mln zł. Wtedy też inwestorzy przenieśli się na rynek komercyjny. Co ważne, ten specyficzny eksodus obserwujemy również na początku roku 2021 - szczególnie w kierunku innowacyjnych projektów miejskich.

Inwestycje w powierzchnie handlowe

Jednym z najciekawszych trendów zarówno prepandemicznych, jak i postcovidowych jest inwestowanie w powierzchnie handlowe. Według wyliczeń Cushman & Wakefield tylko w 1. kwartale 2020 r. całkowite zasoby segmentu wzrosły o ponad 72 000 mkw. Na koniec kwartału z kolei w budowie pozostawało około 500 000 mkw. Prace opóźniły oczywiście obostrzenia sanitarne, ale inwestycje zapisały się w pamięci samych konsumentów, ponieważ badania Cushman & Wakefield mówią o aż 46 proc. klientów, którzy jeszcze chętniej będą korzystać z powierzchni stacjonarnych. Ponadto, według wytycznych DDB opartych na analizie zachowań chińskich konsumentów — 60 proc. ankietowanych w pierwszej kolejności po zniesieniu lockdownu chce skorzystać m.in. z oferty gastronomicznej.  W te trendy wpisuje się jeden z najciekawszych projektów realizowanych na krajowym rynku, czyli warszawski Implant — nowy kompleks pawilonów handlowo-usługowych z centrum kulturowym.

— Pierwotnie realnym terminem otwarcia była wiosna 2020 roku. Wcześniejsze daty spotkały się z równie dużym zainteresowaniem, choć plany pokrzyżowała nam pandemia koronawirusa. W skali regionu projekt jest prekursorski, co spowodowało jeszcze wiele zmian i adaptacji na poziomie budowy, a sam covid i jego następstwa, przedłużyły kolejne etapy prac. Obecnie inauguracja planowana jest na przełom 2. i 3. kwartału tego roku, a jeszcze przed oficjalnym otwarciem opracowaliśmy strategię, która odpowie na najważniejsze potrzeby konsumentów po wzmożonym lockdownie. Jesteśmy przede wszystkim rodzajem „ulicy handlowej”, która w przeciwieństwie do klasycznych galerii pozwala na wejście do konkretnych lokali od zewnątrz, co minimalizuje ryzyko potencjalnego zakażenia. Ponadto, tzw. powierzchnie stykowe pokryliśmy antywirusową i antybakteryjną powłoką tytanową, a zachowania samych klientów przeanalizowaliśmy podczas największych warsztatów praktycznych z ponad 200 gastronomiami na rynku warszawskim w temacie „Jak sobie radzić z pandemią i lockdownem” — wyjaśnia Zbigniew Bagiński, CEO Implantu.

Covid niezaprzeczalnie wpłynął na kondycję krajowych przedsiębiorców, jednak najbardziej innowacyjne projekty jeszcze wrócą na rynek ze zdwojoną siłą. W środowisku biznesowym już teraz mówi się o znaczącym okresie prosperity, dla najlepiej przystosowanych spółek m.in. w kontekście zmiany sposobu dostaw i specyfiki usług oraz usprawnienia komunikacji. Do tej pory zamrożone inwestycje mają tę przewagę, że uważnie obserwują trendy wśród samych konsumentów i najpewniej wykorzystają je również po ustaniu pandemii. Wtedy największymi beneficjentami zmian będą przyszli klienci ambitnych biznesów.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA