REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy prawnik online powinien posiadać kasę fiskalną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ONISZCZUK & ASSOCIATES
Kancelaria prawna, która specjalizuje się w obsłudze klientów korporacyjnych.
Czy prawnik doradzający przez internet musi posiadać kasę fiskalną?
Czy prawnik doradzający przez internet musi posiadać kasę fiskalną?

REKLAMA

REKLAMA

W jakiej sytuacji porady prawne mogą odbywać się bez kasy fiskalnej? Co z poradami świadczonymi online? Czy brak paragonu wpływa na udokumentowanie transakcji?

Kiedy kasa fiskalna jest obowiązkowa?

Zgodnie z najnowszą interpretacją fiskusa, prawnicy prowadzący działalność gospodarczą i świadczący swoje usługi na rzecz osób fizycznych z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a tym samym nie są zobowiązani do wydawania paragonów.

REKLAMA

REKLAMA

W interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.774.2020.2.MN) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził prawdziwość stanowiska wnioskodawcy, który przedstawił opis czynności doradztwa przez Internet, jakie zamierza wykonywać w ramach swojej kancelarii.

Prawnik, zarejestrowany jako przedsiębiorca w CEIDG oraz jako czynny podatnik podatku VAT, świadczy usługi prawne. Prowadzone przez niego doradztwo, jak również reprezentowanie klienta przed organami administracji i sądami, wykonywane jest wyłącznie na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą własnej działalności. W planach ma on świadczenie usług dwutorowo. W pierwszym wariancie miałoby to miejsce wyłącznie w drodze elektronicznej, za pośrednictwem dostępnych środków porozumiewania się na odległość takich jak Internet i telefon. W drugiej opcji, istniałaby możliwość tradycyjnego kontaktu wnioskodawcy z klientem czy to w formie spotkania w kancelarii, czy też w ramach czynności przed organem lub sądem. Każdorazowo jednak efekty pracy prawnika byłyby dostarczane klientowi poprzez komunikację na odległość. Osoba korzystająca z jego usług otrzymywałaby zatem ostateczne wersje pism, opinii, umów czy pism procesowych pocztą bądź e-mailem. Jednocześnie płatności byłyby realizowane przez klienta w odniesieniu do konkretnych czynności (np. oznaczonych sygnaturą danej sprawy sądowej bądź informacją, że dotyczą opinii prawnej w danej sprawie) za pomocą przelewów bankowych.

Kto ma obowiązek posiadania kasy fiskalnej?

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podmioty, które świadczą usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących własnej działalności gospodarczej mają obowiązek do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących. Rozporządzenie do wskazanej ustawy określa jednocześnie katalog zwolnień z obowiązku prowadzenia takiej ewidencji. Na ich podstawie, organ podatkowy uznał, że wnioskujący o wydanie interpretację prawnik będzie mógł skorzystać ze zwolnienia pod warunkiem spełnienia trzech warunków:

  • klient uiści zapłatę za otrzymane świadczenie w całości przelewem na rachunek bankowy prawnika;
  • dostępne dokumenty w sposób jednoznaczny będą wskazywać konkretną czynność lub sprawę, których będzie dotyczyć zapłata;
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wyłączone na podstawie przepisów rozporządzenia.

Zdaniem organu, wszystkie z powyższych warunków muszą zostać spełnione, aby mieć możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy. W odniesieniu do konieczności uiszczenia zapłaty „w całości” wyjaśnione zostało, że ma ono odnosić się w każdym przypadku do odrębnej transakcji. Należy pozytywnie ocenić takie podejście jako logiczną konsekwencję przeprowadzania transakcji wzajemnej „jeden do jednego”. Dyrektor KAS uznał, że skoro najbardziej powszechnym jest dokonywanie jednorazowej płatności za jedną wykonaną usługę lub towar, to te zasady należy stosować również do usług świadczonych drogą (głównie) elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność w internecie a kasa fiskalna

REKLAMA

Tym samym, w oparciu o przedstawione okoliczności, należy przyznać, że fiskus wyszedł naprzeciw oczekiwaniom i niewątpliwie przedstawił korzystne dla podatników podejście. W obecnej od ponad roku sytuacji pandemicznej, wielu małych przedsiębiorców, w tym prawników, została zmuszona do przeniesienia znacznej części swojej działalności do Internetu. Wszędzie tam, gdzie umożliwiał to przedmiot prowadzonego biznesu, przedsiębiorcy podjęli decyzję o szybkim przeorientowaniu formy swojej firmy na usługi świadczone internetowo. Sytuacja ta wymuszona okolicznościami, stanowi jednak w wielu przypadkach znaczne uproszczenie i przyspieszenie działań w obrocie gospodarczym. Usługi świadczone na odległość przeszły prawdziwy test i śmiało wkroczyły na dość stopniowo dotychczas reagujący na nie rynek. Nic zatem zaskakującego, że w obliczu ogólnego trendu bezpośredniości i szybkości komunikacji, również mikro i mali przedsiębiorcy starają się uprościć swoje funkcjonowanie.

Dlatego dobrze, że organy podatkowe sprostały tym oczekiwaniom. Tym bardziej, że usługi prawnicze stanowią modelowy przykład usługi niematerialnej, gdzie usługodawca i usługobiorca nie muszą spotkać się w rzeczywistości, aby doszła ona do skutku. W tym kontekście, pozytywnie należy ocenić podejście organu, który oprócz usług świadczonych na odległość dopuścił okazjonalne spotkania prawnika i klienta, jako pomocniczy element całej usługi. W przypadku ewentualnego postepowania sądowego, trudno sobie wyobrazić jego przebieg bez udziału pełnomocnika strony. Na marginesie należy dodać, że również sądy coraz śmielej wkraczają na drogę informatyzacji i także procesy sądowe częściej przenoszone są do sieci, co stanowi wygodę nie tylko dla stron, ale również dla sądu.

Najnowsza interpretacja fiskusa potwierdza zasadność przenoszenia części rynku usług niematerialnych, w tym prawniczych, do sieci. Faktyczny brak paragonu dla klienta prawnika nie wpłynie w żaden sposób ani na samą transakcję ani na jej prawidłowe udokumentowanie. Skoro można doradzać przez Internet i za te usługi również płacić bezgotówkowo przelewem, to konieczność wystawiania za te usługi fizycznych paragonów byłaby reliktem przeszłości. Słusznie, że organy podatkowe doszły do takiej właśnie konkluzji.

Jakub Gaweł, aplikant radcowski

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA