REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tryb zapytania o cenę

GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Marek Mikuła
Tryb zapytania o cenę/ fot.Fotolia
Tryb zapytania o cenę/ fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Szczególny charakter trybu zapytania o cenę został wyrażony w art. 10 ust. 2 ustawy PZP. Jest to drugi tryb, obok „zamówienia z wolnej ręki”, który daje Zamawiającemu znaczną swobodę przy wyborze Wykonawcy – jednak, żeby nie naruszyć zasad uczciwej konkurencji w relacjach podmiotów publicznych z prywatnymi – taka  swoboda może istnieć tylko w ściśle określonych przypadkach.

REKLAMA

REKLAMA

Istotę omawianego trybu reguluje art. 69 ustawy PZP, który określa, że jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje zapytanie o cenę i zaproszenie do składania ofert do wybranych przez siebie wykonawców.

Stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych wskazuje jednak, że aby ograniczyć samowolę Zamawiającego, przesłanki stosowania pozaprzetargowego charakteru zapytania o cenę powinny być interpretowane w sposób ścisły, zaś w przypadku wątpliwości co do jego stosowania, należy stosować procedurę przetargu (nieograniczonego bądź ograniczonego).

Zobacz: Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

REKLAMA

Przesłanki

Zgodnie z art. 70 ustawy PZP, tryb zapytania o cenę jest możliwy w przypadku spełnienia następujących warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne;
  2. przedmiotowe dostawy lub usługi mają ustalone standardy jakościowe;
  3. wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota określona na podstawie przepisów wydanych zgodnie z art. 11 ust. 8 ustawy PZP - zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r. przedmiotem zamówienia w omawianym trybie mogą być towary bądź usługi których wartość zamówienia nie przekracza równowartości w złotych kwoty 207.000,00 euro.

Wskazane powyżej przesłanki, oprócz limitów kwotowych z art. 11 ust. 8 ustawy PZP, nie zostały szczegółowo zdefiniowane w ustawie. Ustawa PZP milczy na temat doprecyzowania pojęć użytych w art. 70 ustawy PZP. Ustalając zakres pojęcia „dostawy lub usługi powszechnie dostępne” należy odwołać się przede wszystkim do zasad wykładni językowej a także wybranego orzecznictwa sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej.

Zobacz również: Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Pojęcie "powszechnie dostępny"

Wyjaśnienie pojęcia „powszechnie dostępny” pozwala uznać, że chodzi w tym przypadku o towary bądź usługi, które są dostępne ze względu na charakter świadczenia, a świadczenie to nie jest zindywidualizowane dla podmiotów je otrzymujących.

Zobacz: W przetargach nie może decydować tylko cena

Biorąc pod uwagę, iż termin „powszechny” oznacza częsty, znajdujący się w wielkiej ilości, zaś „dostępny” oznacza nietrudny do zdobycia, przyjąć należy, iż usługi „powszechnie dostępne” to takie, które są przez rynek często oferowane, a więc duża jest ich podaż (tak KIO/KD 49/11 - uchwała KIO z dnia 15-06-2011). Trybu zapytanie o cenę nie można więc stosować do zamówień obejmujących wszelkie nietypowe dostawy czy usługi wymagające szczególnych kwalifikacji, bądź do zamawiania usług lub dostaw wyjątkowego zastosowania.

"Ustalone standardy jakościowe"

Natomiast, przez „ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć z góry ustalone przeciętne rodzaje bądź wzory odpowiadające przeciętnym wymaganiom, które wynikają z norm określonych przepisami praw, bądź norm stosowanych w obrocie konsumenckim. Tym samym, „przedmiotem zamówienia w trybie zapytania o cenę winny być wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane, określone już w czasie rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (…)" (Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 26 lutego 2001 r. znak sprawy: DF/GKO/Odw.-279/471-472/2000).

Zobacz: Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Należy uznać, że tryb zapytania o cenę może być stosowany tylko w odniesieniu do takich dostaw lub usług, których standardy jakościowe nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego.

Jedynym kryterium wyboru przez zamawiającego jest cena oraz ilość, zaś głównym celem jest zaspokojenie konkretnych potrzeb zamawiającego.

Przykładem takich potrzeb mogą być usługi w zakresie utrzymania czystości (sprzątania pomieszczeń), usługi transportowe, usługi odśnieżania ulic, usługi introligatorskie, usługi pralnicze, usługi kserograficzne, proste usługi poligraficzne (druk) (DB-0965/24/10 - orzeczenie RKO z dnia 11-03-2010).

Natomiast takie usługi jak m. in. usługi projektowe na wykonanie robót budowlanych w zakresie danej specjalności, usługi pełnienia funkcji inżyniera kontraktu, dostawy sprzętu komputerowego i jego oprogramowania, usługi specjalistycznych (np. usuwanie produktów niebezpiecznych) czy też specjalistyczne usługi medyczne, należy uznać za potrzeby które nie spełniają warunków trybu zapytania o cenę. Można wskazać, iż zakresem art. 70 ustawy PZP nie są objęte towary i usługi gdzie Zamawiający sam określa istotne cechy bądź właściwości zamawianego towaru bądź usług, a także potrzebuje usług specjalistycznych świadczonych w związku z konkretną potrzebą zamawiającego.

Tryb zapytania o cenę

Określone powyżej wymagania oraz ścisłe regulacje odnoszą się także do samej procedury udzielenia zamówienia w trybie zapytania o cenę. Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy PZP zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania o cenę, zapraszając do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty, nie mniej niż 5.

Zobacz: Aukcje elektroniczne w zamówieniach publicznych

Zasady przewidziane w art. 71 ustawy PZP określają, że wybór wykonawców musi odbywać się na zasadzie zapewnienia konkurencji, którą kształtuje zamawiający poprzez zaproszenie do składania ofert co najmniej 5 wykonawców, którzy są w stanie świadczyć usługi bądź dokonać dostawy towarów spełniających wyżej wspomniane cechy. A zatem z jednej strony Zamawiający jest ograniczony narzuconymi zasadami co do przedmiotu i procedury, zaś z drugiej nie jest ograniczony podstawową zasadą określoną w zamówieniach publicznych – tj. zasadą otwartości zamówienia dla wszystkich wykonawców. Zamawiający sam wybiera 5 podmiotów które zaprosi do składania ofert. Dodatkowo, Zamawiający określa standardy i szczegóły techniczne, jakościowe w SIWZ

Wybór wykonawców w trybie zapytania o cenę został oparty na zasadzie wyboru ceny najniższej.

Metoda wyboru wykonawcy w trybie zapytania o cenę jest w istotny sposób uproszczona i różni się od wyboru wykonawcy w trybie tzw. z wolnej ręki, kiedy zostaje wybrany jeden wykonawca i prowadzi się z nim negocjacje. Ponadto, art. 72 ust. 1 wyraźnie i wprost zakazuje dokonywania zmiany zaproponowanej ceny. Skoro ustawodawca zdecydował się na taki odrębny (szczegółowy) tryb udzielenia zamówienia, jakim jest zapytanie o cenę, to należy przyjąć, że każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 marca 2013 r. II GSK 2168/11).

Polecamy serwis: Jak założyć firmę

Należy również pamiętać, ze to zamawiający jest obowiązany do dokonania wstępnej analizy rynku, tak aby ustalić krąg wykonawców, którzy mogą brać udział w tym trybie postępowania. Wydaje się ponadto, że warunek skierowania zaproszenia do co najmniej 5 wykonawców, pozwala zachować podstawowe zasady konkurencji w ramach udzielanego zamówienia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej jako: ustawa PZP

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej z dnia 23 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1735)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA