REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tryb zapytania o cenę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Marek Mikuła
Tryb zapytania o cenę/ fot.Fotolia
Tryb zapytania o cenę/ fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Szczególny charakter trybu zapytania o cenę został wyrażony w art. 10 ust. 2 ustawy PZP. Jest to drugi tryb, obok „zamówienia z wolnej ręki”, który daje Zamawiającemu znaczną swobodę przy wyborze Wykonawcy – jednak, żeby nie naruszyć zasad uczciwej konkurencji w relacjach podmiotów publicznych z prywatnymi – taka  swoboda może istnieć tylko w ściśle określonych przypadkach.

REKLAMA

REKLAMA

Istotę omawianego trybu reguluje art. 69 ustawy PZP, który określa, że jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje zapytanie o cenę i zaproszenie do składania ofert do wybranych przez siebie wykonawców.

Stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych wskazuje jednak, że aby ograniczyć samowolę Zamawiającego, przesłanki stosowania pozaprzetargowego charakteru zapytania o cenę powinny być interpretowane w sposób ścisły, zaś w przypadku wątpliwości co do jego stosowania, należy stosować procedurę przetargu (nieograniczonego bądź ograniczonego).

Zobacz: Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

REKLAMA

Przesłanki

Zgodnie z art. 70 ustawy PZP, tryb zapytania o cenę jest możliwy w przypadku spełnienia następujących warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne;
  2. przedmiotowe dostawy lub usługi mają ustalone standardy jakościowe;
  3. wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota określona na podstawie przepisów wydanych zgodnie z art. 11 ust. 8 ustawy PZP - zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r. przedmiotem zamówienia w omawianym trybie mogą być towary bądź usługi których wartość zamówienia nie przekracza równowartości w złotych kwoty 207.000,00 euro.

Wskazane powyżej przesłanki, oprócz limitów kwotowych z art. 11 ust. 8 ustawy PZP, nie zostały szczegółowo zdefiniowane w ustawie. Ustawa PZP milczy na temat doprecyzowania pojęć użytych w art. 70 ustawy PZP. Ustalając zakres pojęcia „dostawy lub usługi powszechnie dostępne” należy odwołać się przede wszystkim do zasad wykładni językowej a także wybranego orzecznictwa sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej.

Zobacz również: Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Pojęcie "powszechnie dostępny"

Wyjaśnienie pojęcia „powszechnie dostępny” pozwala uznać, że chodzi w tym przypadku o towary bądź usługi, które są dostępne ze względu na charakter świadczenia, a świadczenie to nie jest zindywidualizowane dla podmiotów je otrzymujących.

Zobacz: W przetargach nie może decydować tylko cena

Biorąc pod uwagę, iż termin „powszechny” oznacza częsty, znajdujący się w wielkiej ilości, zaś „dostępny” oznacza nietrudny do zdobycia, przyjąć należy, iż usługi „powszechnie dostępne” to takie, które są przez rynek często oferowane, a więc duża jest ich podaż (tak KIO/KD 49/11 - uchwała KIO z dnia 15-06-2011). Trybu zapytanie o cenę nie można więc stosować do zamówień obejmujących wszelkie nietypowe dostawy czy usługi wymagające szczególnych kwalifikacji, bądź do zamawiania usług lub dostaw wyjątkowego zastosowania.

"Ustalone standardy jakościowe"

Natomiast, przez „ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć z góry ustalone przeciętne rodzaje bądź wzory odpowiadające przeciętnym wymaganiom, które wynikają z norm określonych przepisami praw, bądź norm stosowanych w obrocie konsumenckim. Tym samym, „przedmiotem zamówienia w trybie zapytania o cenę winny być wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane, określone już w czasie rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (…)" (Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 26 lutego 2001 r. znak sprawy: DF/GKO/Odw.-279/471-472/2000).

Zobacz: Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Należy uznać, że tryb zapytania o cenę może być stosowany tylko w odniesieniu do takich dostaw lub usług, których standardy jakościowe nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego.

Jedynym kryterium wyboru przez zamawiającego jest cena oraz ilość, zaś głównym celem jest zaspokojenie konkretnych potrzeb zamawiającego.

Przykładem takich potrzeb mogą być usługi w zakresie utrzymania czystości (sprzątania pomieszczeń), usługi transportowe, usługi odśnieżania ulic, usługi introligatorskie, usługi pralnicze, usługi kserograficzne, proste usługi poligraficzne (druk) (DB-0965/24/10 - orzeczenie RKO z dnia 11-03-2010).

Natomiast takie usługi jak m. in. usługi projektowe na wykonanie robót budowlanych w zakresie danej specjalności, usługi pełnienia funkcji inżyniera kontraktu, dostawy sprzętu komputerowego i jego oprogramowania, usługi specjalistycznych (np. usuwanie produktów niebezpiecznych) czy też specjalistyczne usługi medyczne, należy uznać za potrzeby które nie spełniają warunków trybu zapytania o cenę. Można wskazać, iż zakresem art. 70 ustawy PZP nie są objęte towary i usługi gdzie Zamawiający sam określa istotne cechy bądź właściwości zamawianego towaru bądź usług, a także potrzebuje usług specjalistycznych świadczonych w związku z konkretną potrzebą zamawiającego.

Tryb zapytania o cenę

Określone powyżej wymagania oraz ścisłe regulacje odnoszą się także do samej procedury udzielenia zamówienia w trybie zapytania o cenę. Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy PZP zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania o cenę, zapraszając do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty, nie mniej niż 5.

Zobacz: Aukcje elektroniczne w zamówieniach publicznych

Zasady przewidziane w art. 71 ustawy PZP określają, że wybór wykonawców musi odbywać się na zasadzie zapewnienia konkurencji, którą kształtuje zamawiający poprzez zaproszenie do składania ofert co najmniej 5 wykonawców, którzy są w stanie świadczyć usługi bądź dokonać dostawy towarów spełniających wyżej wspomniane cechy. A zatem z jednej strony Zamawiający jest ograniczony narzuconymi zasadami co do przedmiotu i procedury, zaś z drugiej nie jest ograniczony podstawową zasadą określoną w zamówieniach publicznych – tj. zasadą otwartości zamówienia dla wszystkich wykonawców. Zamawiający sam wybiera 5 podmiotów które zaprosi do składania ofert. Dodatkowo, Zamawiający określa standardy i szczegóły techniczne, jakościowe w SIWZ

Wybór wykonawców w trybie zapytania o cenę został oparty na zasadzie wyboru ceny najniższej.

Metoda wyboru wykonawcy w trybie zapytania o cenę jest w istotny sposób uproszczona i różni się od wyboru wykonawcy w trybie tzw. z wolnej ręki, kiedy zostaje wybrany jeden wykonawca i prowadzi się z nim negocjacje. Ponadto, art. 72 ust. 1 wyraźnie i wprost zakazuje dokonywania zmiany zaproponowanej ceny. Skoro ustawodawca zdecydował się na taki odrębny (szczegółowy) tryb udzielenia zamówienia, jakim jest zapytanie o cenę, to należy przyjąć, że każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 marca 2013 r. II GSK 2168/11).

Polecamy serwis: Jak założyć firmę

Należy również pamiętać, ze to zamawiający jest obowiązany do dokonania wstępnej analizy rynku, tak aby ustalić krąg wykonawców, którzy mogą brać udział w tym trybie postępowania. Wydaje się ponadto, że warunek skierowania zaproszenia do co najmniej 5 wykonawców, pozwala zachować podstawowe zasady konkurencji w ramach udzielanego zamówienia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej jako: ustawa PZP

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej z dnia 23 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1735)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA