REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert

Subskrybuj nas na Youtube
Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert /Fot. Fotolia
Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym jest niczym innym jak zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie wedle wszystkich procedur. Ogłoszenie przesyła zamawiający w terminie nie później niż w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Nowa dyrektywa unijna skraca minimalne terminy składania ofert i wniosków o udzielenie zamówienia.

Ogłoszenie o zamówieniu stanowi sposób zaproszenia do ubiegania się o zamówienie w przypadku wszystkich procedur, z wyjątkiem procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji oraz przypadku kiedy wstępne ogłoszenie informacyjne jest wykorzystywane jako zaproszenie do ubiegania się o zamówienie (procedura ograniczona oraz konkurencyjna z negocjacjami).

REKLAMA

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia

Po zawarciu umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej zamawiający przesyła ogłoszenie o udzieleniu zamówienia dotyczące wyników postępowania nie później niż w terminie 30 dni od zawarcia umowy w sprawie zamówienia bądź umowy ramowej. W przypadku zamówień udzielanych w ramach umowy ramowej zamawiający nie są zobowiązani do przesyłania ogłoszenia po każdym zamówieniu udzielonym na podstawie umowy ramowej. Są oni jednak zobowiązani do przesyłania ogłoszeń o udzieleniu każdego zamówienia w ramach dynamicznego systemu zakupów. Nowa dyrektywa pozostawia państwom członkowskim możliwość zobowiązania instytucji zamawiających do grupowania takich ogłoszeń w okresach kwartalnych i przesyłania ich w terminie 30 dni od daty zakończenia danego kwartału.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Wybór oferty po uchyleniu się wykonawcy

Terminy składania ofert

REKLAMA

Główną zmianą jaką wprowadziła dyrektywa 2014/24/UE w tym zakresie jest skrócenie minimalnych terminów składania ofert i wniosków o dopuszczanie do udziału w postępowaniu. Ponadto, instytucje zamawiające poniżej szczebla centralnego zyskały możliwość ustalania terminu składania ofert w uzgodnieniu z wykonawcami. Możliwość ta została przewidziana w procedurze konkurencyjnej z negocjacjami oraz dialogu konkurencyjnym. Zgodnie z artykułem 28 ust. 4 „państwa członkowskie mogą postanowić, że wszystkie instytucje zamawiające poniżej szczebla centralnego – lub określone ich rodzaje – mogą wyznaczyć termin składania ofert w drodze wzajemnego porozumienia między instytucją zamawiającą a zakwalifikowanymi kandydatami, pod warunkiem że wszyscy zakwalifikowani kandydaci będą mieli tyle samo czasu na przygotowanie i złożenie ofert. W przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie terminu składania ofert termin ten wynosi co najmniej 10 dni od daty wysłania zaproszenia do składania ofert”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady, termin na składanie ofert bądź wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zamawiający wyznaczają uwzględniając, w szczególności, złożoność zamówienia oraz czas wymagany do sporządzenia ofert lub wniosków, z zastrzeżeniem terminów minimalnych określonych dla poszczególnych procedur. Terminy minimalne należy odpowiednio wydłużyć w sytuacji gdy oferty mogą zostać złożone jedynie po odbyciu wizyty na miejscu albo po dokonaniu na miejscu sprawdzenia dokumentów potwierdzających dokumenty zamówienia tak, aby wszyscy zainteresowani wykonawcy mogli uzyskać wszystkie informacje niezbędne do sporządzenia ofert. Ponadto, instytucje zamawiające przedłużają terminy składania ofert w przypadku gdy - niezależnie od przyczyny – dodatkowe informacje, o które wystąpił wykonawca w odpowiednim terminie, nie zostały dostarczone najpóźniej sześć dni przed upływem terminu przewidzianego na składanie ofert. W przypadku procedury przyspieszonej związanej ze stanem pilnej konieczności (art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 6), termin składania ofert przedłużany jest o 4 dni. Przedłużenie terminów tak aby wszyscy zainteresowani wykonawcy mogli zapoznać się ze wszystkimi informacjami niezbędnymi do sporządzenia ofert, następuje również w sytuacji gdy w dokumentach zamówienia wprowadzono istotne zmiany. Instytucja zamawiająca nie jest zobligowana do przedłużenia terminów jeśli nie wprowadzono istotnych zmian lub nie dotrzymano terminu na wystąpienie o dodatkowe informacje (art. 47 ust. 3).

Minimalne terminy określone dla poszczególnych procedur ulegają wydłużeniu także w sytuacji gdy instytucja zamawiająca nie jest w stanie zapewnić, zgodnie z art. 53 dyrektywy, nieograniczonego, pełnego, bezpośredniego i bezpłatnego dostępu do dokumentów zamówienia za pomocą środków elektronicznych. Może mieć to miejsce w przypadku poufnego charakteru informacji udzielanych przez instytucje zamawiające w toku postępowania bądź też w przypadku przewidzianych dyrektywą okoliczności, które zwalniają instytucję zamawiającą z obowiązku korzystania ze elektronicznych środków komunikacji. W takiej sytuacji minimalne terminy składania ofert przedłużane są o 5 dni. Nie dotyczy to przypadku, w którym zamawiający powołuje się na przesłankę należycie uzasadnionej pilnej potrzeby.

Zobacz: Forma prawna umowy o zamówienie publiczne

Autor: Marta Wosiecka, Urząd Zamówień Publicznych

Źródło: Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA