REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są wymogi sanitarne dla działalności gastronomicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Gara
Wymogi sanitarne w lokalach gastronomicznych.
Wymogi sanitarne w lokalach gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z dynamicznie rozwijających się branży rynkowych jest działalność gastronomiczna. W większości miast na bary, restauracje, kluby i kawiarnie adaptuje się staromiejskie kamienice – poczynając od parterów aż po poddasze. Jakie wymogi należy spełnić aby móc, zgodnie z prawem, otworzyć działalność gastronomiczną?

Problematykę tę reguluje ustawa „o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia „(Dz.U. z 2001 r. Nr 63, poz. 634, z późn. zm.). Zgodnie z jej treścią za działalność gastronomiczną uznaje się produkcję i obrót środkami spożywczymi. Ustawa mówi, że środki spożywcze nie mogą być szkodliwe dla zdrowia lub życia człowieka, zepsute ani sfałszowane. Reguluje ona również takie zagadnienia jak:

REKLAMA

REKLAMA

• stan techniczny budynków czy pomieszczeń, w których odbywa się produkcja lub obrót środkami spożywczymi oraz ich instalacji;
• jakość wody przeznaczona do celów spożywczych i gospodarczych;
• gromadzenie i przechowywanie odpadów z produkcji żywności;
• narzędzia, urządzenia i wyposażenie zakładu (baru, restauracji);
• osoby wykonujące pracę przy produkcji i w obrocie z żywnością.

Redakcja poleca: Obowiązki pracodawcy na przełomie roku – PDF

Osoby, które biorą udział w procesie produkcji gastronomicznej muszą posiadać odpowiednie przygotowanie. Kończąc szkołę średnią lub wyższą przygotowującą do pracy w zawodzie związanym z produkcją i obrotem żywnością uznaje się za spełnienie tego wymogu. Gastronomią mogą zajmować się również osoby, które posiadają dyplom mistrza lub zdały egzamin z zakresu podstawowych zasad higieny. Oprócz kwalifikacji w zakresie podstawowych zasad higieny pracownicy powinny posiadać potwierdzenie dobrego stanu zdrowia – najczęściej są to książeczki sanepidu wydawane na określony okres czasu.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyza w gastronomii

Co mówi rozporządzenie

Wymogi określające warunki sanitarne i zasady przestrzegania higieny przy produkcji i obrocie środkami spożywczymi określa, bardzo szczegółowo, rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie warunków sanitarnych oraz zasad przestrzegania higieny przy produkcji (Dz. U. nr 30, poz. 377 ze zm.). Opisują one takie zagadnienia jak: teren zakładu, budynek, instalacja, oświetlenie, wentylacja, rozmieszczenie funkcji, szatnie, toalety, woda pitna i na potrzeby gospodarcze.

Dokładnie opisane są wymogi dotyczące mycia brudnych naczyń. W zakładzie żywienia zbiorowego powinny być wydzielone odrębne pomieszczenia przeznaczone do mycia naczyń i sprzętu kuchennego. Szczególnie zwraca się uwagę na to, aby naczynia brudne nie krzyżowały się z czystymi, na których dania mają być dopiero podane.

Jeżeli w zakładzie jest obsługa kelnerska, to zmywalnia powinna łączyć się bezpośrednio z rozdzielnią kelnerską, a rozdzielnia - z kuchnią. Wymogi te nie dotyczą miejsc, gdzie jedzenie wydawane jest na naczyniach jednorazowego użytku. 

Wymogi sanitarne ściśle określają również sposób przechowywania noży, szufli, łyżek, szczypców , widelców, desek, naczyń. Jeśli zaś chodzi o stoły, zaznacza się, że powinny być wykonane z trwałego materiału, być gładkie i łatwe do utrzymania w czystości.

Najważniejsza – decyzja sanepidu

Aby rozpocząć działalność gastronomiczną potrzebna jest pozytywna decyzja Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Aby ją uzyskać należy:

  • uzyskać pozytywną opinię działu Nadzoru Zapobiegawczego, dotyczącą projektu zakładu, który przede wszystkim nie może służyć za miejsce zamieszkiwania lub noclegu ani prowadzenia działalności nie związanej z określonym zakresem produkcji i obrotu artykułami spożywczymi. Od 16.12.2002 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Min. Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r.; nr 75, poz. 696)
  • po wykonaniu projektu odbywa się odbiór budynku. Jeżeli protokół z wizji nie wnosi zastrzeżeń, wydawana jest decyzja pozwalająca na rozpoczęcie działalności.
  • Przedsiębiorca sam wykonujący pracę musi mieć aktualną książeczkę sanepidowską.
  • W przypadku zatrudnienia pracowników należy :

- wypisać skierowania imienne dla każdego z pracowników na badania wstępne do lekarza medycyny pracy,- podpisać na minimum rok umowę, najczęściej bezpłatną, z lekarzem prowadzącym gabinet medycyny pracy lub przychodnią świadczącą takie usługi;

- na podstawie tych dokumentów, po przeprowadzeniu badań, pracownik dostanie od lekarza zaświadczenie o dopuszczeniu go do pracy;

- dopilnować aby każdy z pracowników miał aktualną książeczkę sanepidowską.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA