REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej- cz.II

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne pomagają w prowadzeniu firmy.
Fundusze unijne pomagają w prowadzeniu firmy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zanim zabrałam się za wypełnianie wniosku jeszcze raz dokładnie przeczytałam ze zrozumieniem regulamin. Chciałam się upewnić że się kwalifikuję. Poza tym przeczytanie takiego regulaminu jest istotne, ponieważ skoro nie ma instrukcji wypełnienia wniosku to może w regulaminie są wskazówki. Nie pomyliłam się. Wskazówki są i to bardzo istotne.

Wypełniamy wniosek...

Na stronach internetowych Urzędu Pracy znajduje się regulamin oraz wniosek w wersji PDF oraz Word. Oba dokumenty można ściągnąć na swój komputer albo wydrukować. Regulamin i Wniosek są też dostępne w Urzędzie Pracy w wersji papierowej. Wystarczy tylko zapytać gdzie można te dokumenty otrzymać. Wniosek można wydrukować i ręcznie wypełnić czytelnym pismem ale uważam, że bezpieczniej i wygodniej jest zapisać sobie wersje Word na swoim komputerze i powoli wypełniać.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim jednak wypełnimy wniosek przejrzyjmy sam formularz przeczytajmy jakich informacji będziemy musieli udzieli i jeśli są jakieś wątpliwości lub pytania to przecież zawsze można zadzwonić do UP i zapytać albo przyjść osobiście i zapytać. Urzędnicy mają obowiązek udzielenia nam informacji. Ja zauważyłam, że wszystkim zainteresowanym wszelkie wątpliwości były uprzejmie i cierpliwie tłumaczone, więc proszę się nie bać pytać.

Przeglądając wniosek warto sobie też na osobnej kartce papieru wypisać wszystkie załączniki jakie będziemy musieli złożyć wraz z wnioskiem. Są one przy poszczególnych punktach wypisane. Są to dokumenty potwierdzające wykształcenie, dokumenty potwierdzające przebieg pracy zawodowej. Jeśli działalność gospodarczą chcemy zarejestrować w mieszkaniu to trzeba dołączyć kserokopię aktu notarialnego.

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

Jeśli jesteśmy współwłaścicielami mieszkania to trzeba przedstawić oświadczenie drugiej osoby lub pozostałych osób mających prawa do lokali które to oświadczenie jest zgodą na zarejestrowanie naszej działalności gospodarczej w danym lokalu. Ważne jest też aby dołączyć potwierdzenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli już jakieś zaprzyjaźnione firmy wykazują zainteresowanie naszą przyszłą działalnością gospodarczą to warto je poprosić o tzw. listy intencyjne. Są to krótkie pisma w których szef firmy lub osoba decyzyjna piszą, że gdy założymy działalność gospodarczą to rozważą podjęcie współpracy z naszą firmą. Mając już listę załączników warto je zgromadzić i zrobić kserokopie, ponieważ to kserokopie będą dołączane do wniosku.

Z długopisem w dłoni...

Teraz przystępujemy do rzeczywistego wypełniania wniosku . Przypominam, że wypełniamy wniosek dostępny na stronach Urzędu Pracy w Warszawie. Poszczególne wnioski w konkretnych miastach mogą się od siebie różnić.

REKLAMA

Strona pierwsza. W zaznaczonych miejscach wypełniamy swoje dane osobowe. Poniżej wpisujemy PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Proszę Pamiętać, że można podać maksymalnie 5 numerów. Musimy je dostosować do tego czym będzie się zajmowała nasza firma. Pod PKD jest miejsce na wpisanie kwoty. Tą rubrykę wypełniamy na samym końcu ponieważ musi być ona zgodna z tym co napiszemy w tabelce w dalszej części wniosku. Punkt 10 i 12 – warto w nich informacje uporządkować chronologicznie aby uniknąć chaosu. W takich punktach jak pkt. 13, 14, 15 nie wystarczy napisać suche tak lub nie. Trzeba też w kilku zdaniach uzasadnić.

Część druga „Opis planowanego przedsięwzięcia” w tych punktach trzeba w miarę dokładnie opisać działalność jaką zamierzamy prowadzić. Trzeba pamiętać, aby opis był spójny i żeby wszystkie punkty były ze sobą powiązane – aby dotyczyły tego samego przedsięwzięcia. Może to banalne, ale często zdarza się tak, że niektórzy potencjalni beneficjenci opisują swoje przedsięwzięcia w taki dziwny sposób, że czytając te opisy ma się wrażenie że każdy punkt opisuje inny biznes.

W punkcie 5 części drugiej opisujemy miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Proszeni jesteśmy także o załączenie dokumentów potwierdzających. Dokumenty mają potwierdzać prawo do lokalu. W przypadku własnego mieszkania powinno to być ksero aktu notarialnego lub inny dokument równoważny. Ponieważ różne są przepisy na podstawie których można mieć prawa do danego lokalu, to o szczegóły warto dopytać w urzędzie.

Jeśli jesteśmy współwłaścicielami nieruchomości to trzeba dołączyć oświadczenie współwłaściciela o tym, że wyraża zgodę na zarejestrowanie działalności gospodarczej we wspólnym lokalu. Jeśli to będzie lokal dzierżawiony czy wynajmowany to oczywiście trzeba przedstawić odpowiednie umowy lub inne dokumenty potwierdzające prawo do lokalu i zgodę na zarejestrowanie w tym lokalu działalności gospodarczej.

Punkt 7 dotyczy tych firm, które będą zatrudniać pracowników . Jeśli będziemy prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą to trzeba to napisać, że podziału nie będzie, bo wszystkim sami się zajmiemy. A jeśli nie wszystko sami będziemy robić to warto napisać, że np. zrobienie strony internetowej i opiekę nad nią zlecimy specjalistycznej firmie lub osobie na umowę o dzieło. Tak samo postępujemy w przypadku outsourcingu (czyli wydzielamy na zewnątrz, czyli poza firmę) usługi księgowe czy jakiekolwiek inne usługi.

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka

W punkcie 8 części II wpisujemy wszystkich dostawców po kolei . Jeśli dużo drukujemy, to będziemy mieć dostawcę tonera i papieru. Korzystanie z Internetu także odbywa się za pomocą dostawcy – operatora. Korzystamy z telefonu stacjonarnego czy komórkowego? To ten komu płacimy rachunek jest dla nas dostawcą danej usługi. W punkcie 10 trzeba opisać co zamierzamy robić w najbliższych latach. Oczywiście zakładamy, że firma przetrwa rok i będzie się dalej rozwijała…

W następnym artykule omówię część III wniosku opisującą stan przygotowania do prowadzenia działalności oraz część IV – analizę SWOT, a także części V i VI – czyli części ekonomiczne oraz część VII – załączniki a także część VIII – oświadczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA