REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej- cz.II

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne pomagają w prowadzeniu firmy.
Fundusze unijne pomagają w prowadzeniu firmy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zanim zabrałam się za wypełnianie wniosku jeszcze raz dokładnie przeczytałam ze zrozumieniem regulamin. Chciałam się upewnić że się kwalifikuję. Poza tym przeczytanie takiego regulaminu jest istotne, ponieważ skoro nie ma instrukcji wypełnienia wniosku to może w regulaminie są wskazówki. Nie pomyliłam się. Wskazówki są i to bardzo istotne.

Wypełniamy wniosek...

Na stronach internetowych Urzędu Pracy znajduje się regulamin oraz wniosek w wersji PDF oraz Word. Oba dokumenty można ściągnąć na swój komputer albo wydrukować. Regulamin i Wniosek są też dostępne w Urzędzie Pracy w wersji papierowej. Wystarczy tylko zapytać gdzie można te dokumenty otrzymać. Wniosek można wydrukować i ręcznie wypełnić czytelnym pismem ale uważam, że bezpieczniej i wygodniej jest zapisać sobie wersje Word na swoim komputerze i powoli wypełniać.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim jednak wypełnimy wniosek przejrzyjmy sam formularz przeczytajmy jakich informacji będziemy musieli udzieli i jeśli są jakieś wątpliwości lub pytania to przecież zawsze można zadzwonić do UP i zapytać albo przyjść osobiście i zapytać. Urzędnicy mają obowiązek udzielenia nam informacji. Ja zauważyłam, że wszystkim zainteresowanym wszelkie wątpliwości były uprzejmie i cierpliwie tłumaczone, więc proszę się nie bać pytać.

Przeglądając wniosek warto sobie też na osobnej kartce papieru wypisać wszystkie załączniki jakie będziemy musieli złożyć wraz z wnioskiem. Są one przy poszczególnych punktach wypisane. Są to dokumenty potwierdzające wykształcenie, dokumenty potwierdzające przebieg pracy zawodowej. Jeśli działalność gospodarczą chcemy zarejestrować w mieszkaniu to trzeba dołączyć kserokopię aktu notarialnego.

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

Jeśli jesteśmy współwłaścicielami mieszkania to trzeba przedstawić oświadczenie drugiej osoby lub pozostałych osób mających prawa do lokali które to oświadczenie jest zgodą na zarejestrowanie naszej działalności gospodarczej w danym lokalu. Ważne jest też aby dołączyć potwierdzenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli już jakieś zaprzyjaźnione firmy wykazują zainteresowanie naszą przyszłą działalnością gospodarczą to warto je poprosić o tzw. listy intencyjne. Są to krótkie pisma w których szef firmy lub osoba decyzyjna piszą, że gdy założymy działalność gospodarczą to rozważą podjęcie współpracy z naszą firmą. Mając już listę załączników warto je zgromadzić i zrobić kserokopie, ponieważ to kserokopie będą dołączane do wniosku.

Z długopisem w dłoni...

Teraz przystępujemy do rzeczywistego wypełniania wniosku . Przypominam, że wypełniamy wniosek dostępny na stronach Urzędu Pracy w Warszawie. Poszczególne wnioski w konkretnych miastach mogą się od siebie różnić.

REKLAMA

Strona pierwsza. W zaznaczonych miejscach wypełniamy swoje dane osobowe. Poniżej wpisujemy PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Proszę Pamiętać, że można podać maksymalnie 5 numerów. Musimy je dostosować do tego czym będzie się zajmowała nasza firma. Pod PKD jest miejsce na wpisanie kwoty. Tą rubrykę wypełniamy na samym końcu ponieważ musi być ona zgodna z tym co napiszemy w tabelce w dalszej części wniosku. Punkt 10 i 12 – warto w nich informacje uporządkować chronologicznie aby uniknąć chaosu. W takich punktach jak pkt. 13, 14, 15 nie wystarczy napisać suche tak lub nie. Trzeba też w kilku zdaniach uzasadnić.

Część druga „Opis planowanego przedsięwzięcia” w tych punktach trzeba w miarę dokładnie opisać działalność jaką zamierzamy prowadzić. Trzeba pamiętać, aby opis był spójny i żeby wszystkie punkty były ze sobą powiązane – aby dotyczyły tego samego przedsięwzięcia. Może to banalne, ale często zdarza się tak, że niektórzy potencjalni beneficjenci opisują swoje przedsięwzięcia w taki dziwny sposób, że czytając te opisy ma się wrażenie że każdy punkt opisuje inny biznes.

W punkcie 5 części drugiej opisujemy miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Proszeni jesteśmy także o załączenie dokumentów potwierdzających. Dokumenty mają potwierdzać prawo do lokalu. W przypadku własnego mieszkania powinno to być ksero aktu notarialnego lub inny dokument równoważny. Ponieważ różne są przepisy na podstawie których można mieć prawa do danego lokalu, to o szczegóły warto dopytać w urzędzie.

Jeśli jesteśmy współwłaścicielami nieruchomości to trzeba dołączyć oświadczenie współwłaściciela o tym, że wyraża zgodę na zarejestrowanie działalności gospodarczej we wspólnym lokalu. Jeśli to będzie lokal dzierżawiony czy wynajmowany to oczywiście trzeba przedstawić odpowiednie umowy lub inne dokumenty potwierdzające prawo do lokalu i zgodę na zarejestrowanie w tym lokalu działalności gospodarczej.

Punkt 7 dotyczy tych firm, które będą zatrudniać pracowników . Jeśli będziemy prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą to trzeba to napisać, że podziału nie będzie, bo wszystkim sami się zajmiemy. A jeśli nie wszystko sami będziemy robić to warto napisać, że np. zrobienie strony internetowej i opiekę nad nią zlecimy specjalistycznej firmie lub osobie na umowę o dzieło. Tak samo postępujemy w przypadku outsourcingu (czyli wydzielamy na zewnątrz, czyli poza firmę) usługi księgowe czy jakiekolwiek inne usługi.

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka

W punkcie 8 części II wpisujemy wszystkich dostawców po kolei . Jeśli dużo drukujemy, to będziemy mieć dostawcę tonera i papieru. Korzystanie z Internetu także odbywa się za pomocą dostawcy – operatora. Korzystamy z telefonu stacjonarnego czy komórkowego? To ten komu płacimy rachunek jest dla nas dostawcą danej usługi. W punkcie 10 trzeba opisać co zamierzamy robić w najbliższych latach. Oczywiście zakładamy, że firma przetrwa rok i będzie się dalej rozwijała…

W następnym artykule omówię część III wniosku opisującą stan przygotowania do prowadzenia działalności oraz część IV – analizę SWOT, a także części V i VI – czyli części ekonomiczne oraz część VII – załączniki a także część VIII – oświadczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA